eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼 پرسش: لطفا درباره خطاي ملک پطرس با توجه به ملک بودنش توضيح دهيد 🌼 پاسخ: با بررسي آيات و روايات متعدد، مي‏توان ويژگي‏هاي زير را براي فرشتگان برشمرد: 1. موجودات شريف و ارزشمندي هستند که واسطه بين خداوند و عالم محسوس به شمار مي‏آيند. در همه حوادث بزرگ و کوچک جهان نقش دارند؛ بر هر امري با توجه به ابعاد و جنبه‏هاي مختلف آن يک يا چند فرشته گمارده شده است. نقش فرشتگان در حوادث و جريان‏ها، اجراي فرمان الاهي و تثبيت آن در جايگاه ويژه‏اش است. قرآن کريم در اين باره مي‏فرمايد: «لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون؛ آن‏ها در هيچ سخني بر خداوند پيشي نمي‏گيرند و مطيع امر خداوند».(1) 2. در فرشتگان سرکشي و نافرماني وجود ندارد؛ چون اراده‏اي مستقل از اراده خداوند ندارند تا چيزي خلاف خواست او بخواهند. قرآن در اين مورد مي‏فرمايد:«لا يعصون الله ما امرهم و يفعلون ما يؤمرون؛ فرمان خداوند را مخالفت نمي‏کنند و امر او را اطاعت مي‏کنند.». (2) 3. فرشتگان از نظر مقام و درجه مختلفند. برخي برتر از برخي ديگرند . عده‏اي فرمانده و عده‏اي فرمانبردارند. آن که فرمانده است،به امر الهي امر مي‏کند و فرمان مي‏دهد. آن که فرمانبر است ،نيز به دستور الهي مطيع و فرمانبردار است. همگي در اين ويژگي که از خود اراده و اختياري ندارند، مشترکند: «و ما منّا اِلاّ و له مقام معلوم؛ هر کدام از ما فرشتگان داراي رتبه و جايگاه معين و مشخصي است».(3) 4. کارهاي فرشتگان به امر خداوند و اراده او است و خداوند در همه امورش غالب و چيره است:
«و الله غالبٌ علي امره؛ خداوند بر کارش مسلط و چيره است».(4) هيچ چيز در آسمان‏ها و زمين او را عاجز و مغلوب نمي‏سازد.(5) اما در مورد فطرس که يکي از فرشتگان الهي است، روايات متعددي داريم که مضمون و محتواي آن‏ها يک‏سان است. در روايتي مي‏خوانيم: فطرس فرشته‏اي بود که گردا گرد عرش الاهي در گردش بود . درباره دستوري از اوامر خداوند کوتاهي و سستي ورزيد. بالش را به کيفر اين نافرماني از دست داد. فعاليت او محدود شد. هنگامي که امام حسين(ع) متولد شد، جبريل براي عرض تبريک به پيامبر(ص) به سوي زمين فرود آمد. در راه با فطرس ديدار کرد. جبريل به وي پيشنهاد کرد براي عرض تبريک و تهنيت، با او نزد پيامبر برود. هنگامي که جبريل او را به حضور پيامبر برد، به امر پيامبر بالش را به بدن پاک امام حسين(ع) ماليد و سلامتش را باز يافت.(6) عده‏اي از بزرگان معتقدند داستان فطرس با آيات صريح قرآن که ويژگي‏هاي فرشتگان را برشمرده، آن‏ها را بندگان مطيع و کريم و شايسته خداوند معرفي مي‏کند و از هر نوع سرپيچي و نافرماني پيراسته مي‏داند، سازگاري ندارد؛ پس بايد اين گونه روايات را نادرست شماريم؛ به فرض درستي‏شان، بدان سبب که نکته‏اي فراتر از ادراک ما دارند، بايد علمش را به اهلش يعني اولياي برگزيده الهي واگذاريم و خود را در فهم آن ناتوان بدانيم. در مقابل عده‏اي بر اين باورند که فرشتگان اصناف و درجه‏هاي گوناگون دارند. گروهي مقرّبند . گروهي در درجه پايين‏تر جاي گرفته‏اند. آياتي که هر گونه نافرماني و سرپيچي را از فرشتگان نفي مي‏کنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سرکشي پيراسته باشد؛ به ويژه آن که تخلّف و سرپيچي فطرس در برخي روايات کندي و سستي ورزيدن خوانده شده که نوعي ترک اولي است، نه گناه. چنان که پيامبران نيز درجات مختلف دارند: «تلک الرسل فضّلنا بعضهم علي بعض؛ بعضي پيامبران را بر بعضي برتري بخشيديم.».(7) عده‏اي از انبيا ترک اولي داشتند؛ ولي جمعي مانند پيامبر و خاندان پاکش جز اراده الهي اراده‏اي نداشتند. حتي از ترک اولي پيراسته بودند ؛ به همين نسبت شايد بتوان گروهي از فرشتگان را در نظر گرفت که اختيارات خاص و درجاتي از انتخاب و اراده مستقل را دارا بودند . پي‌نوشت‌ها: 1. انبيا(21) آيه 27. 2. تحريم(66) آيه 6. 3. صافات(37) آيه 164. 4. يوسف(12) آيه 21. 5. فاطر(35) آيه 44. 6. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت ، 1404 ه ق ، ج‏26، ص‏340، روايت 10 و ج‏43، ص‏243، روايت 8 و ج‏4، ص‏182، روايت 7. 7. بقره(2) آيه 253. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پرسش: در قرآن گفته شده همه موجودات نر و ماده هستند در حالي که واقعيت اينگونه نيست و خيلي از موجودات از اين قاعده مستثني هستند مانند باکتري ها ، ويروس ها 🌺پاسخ: ممكن است كسي ادعا كند كه زوجيت عمومي موجودات با مسأله ي بكرزدايي (توليد مثل برخي تك سلولي‌ها بدون نياز به جنس مخالف) منافات دارد. اما : 1-📌 همان‌طور كه گذشت كلمه «زوج» در لغت به هر يك از دو چيزي گفته مي‌شود كه قرينه همديگر باشند و يا مقارن، مشابه و يا متضاد باشند. پس نمي‌توان گفت كه معناي لغت زوج منحصر در « نر و ماده » است. 2ـ 📌مسأله ي زوجيت عمومي همه اشياء،‌همزمان بودن يا هم مكان بودن هر دو زوج ملاك نيست. ممكن است دو زوج در دو مكان (مثل الكترون و پروتون كه در هسته اتم و مدار اطراف آن هستند ) و يا در دو زمان باشند. 3ـ 📌اشكال اساسي كه باعث پيدايش پندار تعارض بين قانون زوجيت عمومي موجودات قرآن با مسأله ي بكرزائي شد، اين است كه گمان كرده‌اند هميشه لغت زوج به معناي نر و ماده اصطلاحي است ،در حالي كه معناي كلمه زوج اعم است و هر دو چيز مقارن مشابه يا متضاد را شامل مي‌شود. پس تعارضي بين آيات قرآن در مورد قانون عمومي زوجيت و مسأله ي بكرزائي نيست. ✍️اين مختصري در مورد زوجيت عمومي موجودات بود ولي مهم است كه هنوز علم به بسياري از زواياي خلقت پي نبرده است كتابي با عنوان "قانون زوجيت عام در قرآن"توسط آقاي سيد عبدالمجيد حسيني زاده نوشته شده كه مطالعه آن مناسب است. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
وجودم به قربان نامت که ذکرش، کم از لذت ختم قرآن ندارد ... شبتون بخیرهمه داروندارم 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
سلام مولای ما ، مهدی جان خدا کند این آخرین روزهای فراق باشد ... خدا کند این آخرین نفس های تلخ زندگیِ بدون شما باشد ... خدا کند این آخرین بازی نکبت بار آخرالزمان باشد ... دیگر جان به لب شده ایم ... دق کرده ایم ... خدا کند ورق روزگار برگردد ... خدا کند بازآیید ... 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تبیین ارزش فرزند و فرزندآوری در روايات. ✅ حجت‌الاسلام ابوترابی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 اگر انسان سرش را بہ سمت آسمان بالا بیاورد و کارهایش را براۍ رضاے خدا انجام دهد ، مطمئن باش زندگے اش عوض مۍشود . ♥️ . 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: اگه طلاق نزدخدا مغبوضه چراخدا به پيامبر توقران ميگه اگه همسرانت طالب دنياهستن طلاقشون بده خدابه شماهمسران بهتري عطا ميکنه اگرپيامبر الگوي مااست هرکي زنش طالب دنيا وزرق وبرق اون باشه بايد زنشو طلاق بده ويه زن ديگه بگيره 🌼 پاسخ: بحث ازدواج ها و طلاق زنان پیامبر(که صورت هم نگرفت) در قرآن یک قضیه اختصاصی برای پیامبر است (احکام اختصاصی پیامبر) و در این جهت مومنان نباید از احکام اختصاصی پیامبر پیروی کنند. اولا : ازدواج های پیامبر در آن شرایط حساس شروع گسترش اسلام یک اقدام سیاسی برای تقویت اسلام بوده است ثانیا: خدا در قرآن برای زنان پیامبر احکام ویژه بیان کرده است و آنان را مادران امت معرفی کرده است ، این مادران امت باید از لحاظ معنوی و اخلاقی برای مردم اسوه باشند . زنان پیامبر که بزرگترین افتخار نصیب آنها شده بود بایستی از زرق و برق های دنیا کناره می جستند چرا که مقام پیامبر و جایگاه او به گونه ای بود که می بایست از زرق و برق دنیا اجتناب کنند و الا بیت پیامبر بیت دنیا طلبی می شد و هر روز زنان پیامبر طلب غنایم به دست آمده از جنگ ها را می کردند . از این رو خدا برای جلو گیری از این آسیب به پیامبر دستور می دهد که به آنها بگوید که هر کدام طالب دنیا هستند این زندگی را رها کنند و به دنبال دنیای خود بروند آنها باید می دانستند که این زندگی ، برای هدایت مردم شکل گرفته نه زر اندوزی های این زنان. در آیه 28 و 29 سوره احزاب می خوانیم:
«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَ‏ سَراحاً جَمِيلاً * وَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِناتِ مِنْكُنَّ أَجْراً عَظِيما»؛ (اى پيامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگى دنيا و زرق و برق آن را مى خواهيد بيائيد هديه اى به شما دهم و شما را به طرز نيكويى رها سازم* و اگر شما خدا و پيامبرش و سراى آخرت را طالب هستيد خداوند براى نيكوكاران شما پاداش عظيم آماده ساخته است). مفسران شأن نزولهاى متعددى براى آيات فوق ذكر كرده‏ اند كه از نظر نتيجه چندان تفاوتى با هم ندارند. از اين شأن نزولها استفاده مى شود كه همسران پيامبر(صلی الله علیه وآله) بعد از پاره اى از غزوات كه غنائم سرشارى در اختيار مسلمين قرار گرفت، تقاضاهاى مختلفى از پيامبر(صلی الله علیه وآله) در مورد افزايش نفقه [بیشتر از آنچه مورد نیاز آنها بود] يا لوازم گوناگون زندگى داشتند. پيامبر(صلی الله علیه وآله) كه مى دانست تسليم شدن در برابر اينگونه درخواستها - كه معمولا پايانى ندارد - چه عواقبى براى «بيت نبوت» در بر خواهد داشت، از انجام اين خواسته‏ ها سر باز زد و يك ماه تمام از آنها كناره‏ گيرى نمود، تا اينكه آيات فوق نازل شد و با لحن قاطع و در عين حال توأم با رأفت و رحمت به آنها هشدار داد كه اگر زندگى پر زرق و برق دنيا مى‏ خواهيد مى توانيد از پيامبر(صلی الله علیه وآله) جدا شويد و به هر كجا مى خواهيد برويد، و اگر به خدا و رسول خدا و روز جزا دل بسته ايد و به زندگى ساده و افتخار آميز خانه پيامبر(صلی الله علیه وآله) قانع هستيد بمانيد و از پاداشهاى بزرگ پروردگار برخوردار شويد. به اين ترتيب خداوند پاسخ محكم و قاطعى به همسران پيامبر(صلی الله علیه وآله) كه دامنه توقع را گسترده بودند داد، و آنها را ميان «ماندن» و «جدا شدن» از ایشان مخير نموده و تكليف آنها را روشن ساخت که بايد الگو و اسوه زنان با ايمان باشند و از حاشیه سازی برای بین نبوت اجتناب کنند.(1) در این آیات گرچه همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله) از توجه به زرق و برق دنیا برحذر داشته شده است اما هرگز بر ناتوانی پیامبر(صلی الله علیه وآله) از پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی همسرانشان دلالت ندارد. پیامبر اکرم از هر جهت به نیازهای منطقی همسران خود پاسخ می داد و از نظر محبت و رعایت نوبت در همخوابی و همچنین تأمین نیازهای مادی آنها و... کوتاهی نداشت. ضمن اینکه در این آیات یک تهدید «مشروط» وجود دارد و به معنی تهدید «حتمی» برای امنیت روانی همسران پيامبر(صلی الله علیه وآله) نیست؛ یعنی عملی شدن تهدید بستگی به رفتار همسران پیامبر دارد و تا آنها نخواهند تهدیدی متوجّه زندگی آنها نخواهد شد. این تهدید بخاطر زیاده خواهی آنها بوده که در شأن همسران پیامبر نبود و هیچگاه عملی نشد، چون همه همسران پیامبر زندگی ساده در کنار ایشان را بر زندگی مرفه و زرق و برق دنیا ترجیح دادند و از در خواست خود صرف نطر کردند. اخلاق نیک پیامبر و مهربانی ایشان با نوع بشر و محبت ویژه ایشان به همسرانش، خود یکی از عوامل دلبستگی همسرانشان به وی می شد، لذا احساس تهدید از طرف پيامبر(صلی الله علیه وآله) بی معنی است. همسران پیامبر بواسطه همین اخلاق حسنه، بعد از نزول این آیه بجای انتخاب زندگی مرفه بدون پیامبر، زندگی ساده همراه با پیامبر را انتخاب کردند. پی نوشت: (1). رک: تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1374 ه. ش‏، چاپ سى و دوم، ج ‏17، ص 277-283. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 راه میانبر دوستی با امام زمان 🔵 از دو مسیر می توان به صورت ویژه به امام زمان (عج) نزدیک شد 🎙 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جز وصل تو دل به هر چه بستم توبه. بی یاد تو هر جا که نشستم توبه ... 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میدونید چرا گاهی مواقع باتوسل ‌به‌ امام‌زمان (عج) حاجت روا نمی‌شویم⁉️ 👤 استاد مسعود عالی 🌤أللَّھُمَ عجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🌤 ♥ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
افسانه شدن فامیل با تک فرزندی 💢 اگر ما خانواده های تک فرزند، بدون فرزند، یا در نهایت ۲ فرزند را در جامعه فرهنگ سازی کردیم، در نسل دوم و سوم رابطه ها از هم گسسته می شود؛ و دیگر چیزی به نام فامیل، خانواده ای عمیق، روابط اجتماعی در قالب صله رحم و ارتباطاتی که نیازهای قطعی انسان هست مثل رفت و آمدها، گفتگوها، انجام دید و بازدیدهای سالم که از نیازهای قطعی بشر هست نخواهیم داشت. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️ راضی به نام سکوت و حرف نزدن 🔹سکوت و حرف زدن در هنگام مشاجره خیلی مهم است زیرا حرف زدن هیچ فایده‌ای ندارد در آن هنگام برای مثال شما قصد گفتن چند چیز را به همسرتان بگویید که حق با شماست و می خواهید بگویید 🔹من فلان انتظار را از شما دارم انتظار دارم در حضور خانواده خود یا خانواده خودم با من اینگونه رفتار کنید می خواهم برای من این را تهیه کنید 🔹منظور شما از حرف زدن در دعوا این نیست که با همسرتان لجبازی کنید حداقل در اول دعوا هدف شما چنین چیزی نیست اما ممکن است این اتفاق بیفتد که باید در نظر داشت که در هنگام مشاجره اصلاً نباید خواسته‌های خود را به همسرتان بگویید چون ضرورتی ندارد پس دلیلی وجود ندارد که در زمان دعوا حرفی بزنید و به همسرتان انتقاد کنید ✔️ بنابراین سکوت در هنگام عصبانیت و پرخاشگری بسیار مهم و موثر می‌باشد ادامه دارد .... کتاب نویسنده: مسلم داودی نژاد 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🌱🌱تعيين هدف و انگيزه براي درس خواندن🌱🌱🌱 داشتن هدف و يا به عبارتي «هدفمندي» در كارها و زندگي باعث مي شود كارها براي انسان آسان شود. سعي كنيد براي تحصيل و درس خواندن خود هدفي انتخاب كنيد. اين كار باعث علاقه به درس هم خواهد شد. در كنار آن هم در اين انديشه باشيد كه بهترين اهداف را برگزينيد تا شأن و منزلت اين كار هم بيشتر شود. امام محمد غزالي، يكي از دانشمندان اسلامي در اين باره به نكاتي اشاره مي كنند كه ذکر آن خالي از لطف نيست: «اي فرزند! چه بسيار شبها كه در راه فراگيري دانش و خواندن كتاب ها از خواب خوش، چشم پوشي كردي و تا هنگام بامداد بيدار ماندي. و من نمي دانم كه چه انگيزه اي تو را به اين كار فرا خوانده است؛ اگر هدف تو رسيدن به بهره هاي ناچيز مادي، گردآوري ثروت، به دست آوردن مقام هاي اعتباري، فخرفروشي و اموري از اين قبيل بوده است، چه زيان كار و بي چاره اي. واي بر تو و باز هم، واي بر تو. امّا اگر هدف تو زنده كردن آيين پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ، پاك ساختن بدي ها، تربيت روحي و... بوده است، چه بهره مند و خوشبختي. گوارا باد بر تو، و باز هم گوارا باد».[9] بنابراين سعي كنيم تا هدف ارزشمندي براي تحصيل انتخاب كنيم و از كساني باشيم كه خود را شناختند، به توانايي ها و علايق خود پي بردند و با برداشتن گام هاي موفقيت به سعادت دنيا و آخرت رسيدند. در انتخاب كتاب، سعي كنيم «كتابهاي ويتامين دار» را انتخاب نماييم كه مشكلات و موانع زندگي ما را برطرف كند و شناخت و آگاهي ما را به جهان هستي افزايش دهد و باعث پيشرفت گردد. چه احساسي داريد؟ اگر احساس مي كنيد مشكلاتي در راه تحصيل و درس خواندن داريد، با دقت كافي و «انديشمندانه» آنها را برطرف كنيد و مسير علم آموزي را هموار كرده، تا باعث افزايش «انگيزه» به درس خواندن شود. اميدواريم بهترين راه، يعني «درس خواندن» را با دل و جان انتخاب كرده و با تلاش و كوشش به آيندة زيباي خود دست يابيد، همراه توكل و كمك خواستن از خداي مهربان. معرفي منبع جهت مطالعه بيشتر: ـ بيا كتاب بخوانيم، جواد محدثي، تهران، مدرسه، 1377. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: با توجه به گفته ي قرآن که ميگه هيچ اجباري در دين نيست ، و طبق گفته شيوخ و روحانيون که ميگن دين حق اسلام است و اگر کسي مسلمان نباشد و از دنيا برود آخرتش در جهنم است، آيا اين يه تناقض بزرگ نيس؟ 🌼 پاسخ: آيه "لا اکراه في الدين" يک حقيقتي را بيان مي کند و آن اين که جنس دين و آموزه هاي ديني به گونه اي است که نمي تواند اکراهي و اجباري باشد . توضيح بيشتر: دين از سنخ اعتقاد است هيچ کس نمي‌تواند عقيده‌اي را به زور بر ديگري تحميل نمايد. نه کسي مي‌تواند به زور و اجبار کسي را مؤمن به توحيد، معاد، قرآن، ولايت و اسلام نمايد، اگر چه شخص شريف پيامبر اعظم صلوات الله عليه و آله باشد – و نه کسي مي‌تواند ديگري را به زور و اجبار به کفر و بدتر از آن دشمني و عناد با خداوند متعال بکشاند، اگر چه شخص ابليس لعين باشد. به پيامبر اعظم صلوات الله عليه و آله فرمود: « فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ * لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ - پس تذكر ده كه تو تنها تذكردهنده‏‌اى * تو را بر آنان تسلطي نيست / الغاشية 21 و 22 »، و راجع به ابليس و ساير شياطين جن و انس نيز فرمود: بر کسي تسلط ندارند، بلکه تسلط آنان فقط بر کساني است که خودشان ولايت و سرپرستي آنها را مي‌پذيرند: « إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ ... / النّحل، 99 و 100» بنا بر اين دين که از سنخ محبت و عقيده است اکراهي نمي تواند باشد و خدا در آيه "لا اکراه في الدين" از اين ماجراي تکويني خبر داده است. اما اگر مبادي اختيار کردن يک دين براي کسي روشن شد
و او فهميد که عالم خدايي دارد و اين خدا احکامي دارد ديگر در مقابل آن احکام مسئول است و راه فراري براي او نيست و حتما در قبال ترک احکام مواخذه مي شود و اين حقيقت را خدا در ادامه آيه بيان مي فرمايد: "قد تبين الرشد من الغي" به تحقيق که راه رستگاري و گمراهي کامل براي شما آشکار است. اين فرد با تمام وجود فهميده که عالم خدايي دارد و خدا احکامي دارد اگر با اين فهم از زير احکام خدا شانه خالي کرد عقوبت دارد و عذاب مي شود. -“لَا إِکْرَاهَ فِي الدِّينِ”، يعني در نظام عليمانه و حکيمانه‌ي خلقت (تکوين)، شما اينگونه نيافريدم که مانند ملائکه، يا حتي حيوانات، گياهان و جامدات، مجبور به معرفت و پذيرش حق گرديد و هيچ راه ديگري پيش‌رو نداشته باشيد، بلکه مي‌توانيد انتخاب کنيد؛ اما چنين نيست که هر انتخابي که نموديد، هيچ فرقي نداشته باشد و همه خوب باشند، بلکه هر انتخاب و راهي، به مقصد خودش مي‌رسد. مانند همين بدن است که اگر با برنامه‌ي خواب و خوراک مناسب، نرمش و ورزش هم نموديد، بدن سالم و ورزيده مي‌شويد – اما اگر رعايت ننموديد، مواد الکلي يا مخدر مصرف نموديد، بدن از مغز گرفته تا خون و سلسله اعصابش، متلاشي مي‌گردد. اما در انتخاب هر کدام از اين دو راه آزاديد. -خداوند متعال به آدمي، “عقل و اختيار” موهبت نمود و به همين واسطه، او را ازساير مخلوقاتش متمايز نمود و در قابليت “خليفه الله” شدن قرارش داد؛ که البته با هدايت، تعليم، تربيت، تزکيه و عمل صالح به اين درجات مي‌رسد. ايجاب ظهور و بروز “عقل و اختيار”، اين است که آدمي از قوه‌ي “انتخاب” برخوردار گردد و “انتخاب” نيز آنگاه محقق مي‌گردد، که گزينه‌هاي متفاوتي پيش‌رو باشند. اگر براي شما انتخاب بيش از يک مقصد ميسر نباشد، نمي‌توانيد بگوييد که «من آن را انتخاب” نمودم»، و اگر براي رسيدن به مقصد، يک راه بيشتر وجود نداشته باشد و شما نيز به اجبار در آن را قرار گرفته و حرکت نماييد که نمي‌توانيد بگوييد: «من ميان همه راه‌ها، اين راه را “انتخاب”نمودم». بنابراين، همانگونه که انسان، هم روح ملکوتي دارد و هم بدن مادي و حيواني؛ هميشه، هر لحظه و در هر امري، بين دو يا چند راهي‌هاي گوناگوني قرار دارد و با توجه به نياز، ميل، کشش، گرايش، علم، بصيرت و خرد (انديشه و خرد) خود، يکي را “انتخاب و گزينش” مي‌نمايد. حال که حالت انتخاب گري در انسان وجود دارد به محض اين که توانست بهترين راه را انتخاب کند بايد آن را انتخاب کند و عوارض آن را هم بپردازد احکامش را هم بپذيرد و متعبد به آن شود. اين سن از 15 سالگي شروع مي شود به بالا . هر وقت که انسان راه صحيح را شناخت بايد در آن قرار بگيرد و براي شناخت آن تلاش کند و قبول راه بدون تحقيق هر چند که آن راه بنابر اتفاق صحيح هم باشد پاداشي نخواهد داشت چرا که بايد تحقيق مي کرده و نکرده . خداي تعالي مانند يک پدر مهربان که فرزند خود را مجبور به درس خواندن مي کند بندگانش را مجبور به دين داري مي کند براي اين که صلاح آنها را مي خواهد و ثواب و عقاب براي آنها در نظر مي گيرد تا آنها بر رفتن در اين راه پر خير و صلاح تشويق شوند و از نرفتن در آن بر حذر باشند دقيقا مانند پدري که فرزند خود را در مدرسه مي گذارد و براي درس خواندنش تشويق در نظر مي گيرد و براي درس نخواندنش تنبيه. ولي خوشبختي يک پدر آنجاست که اين فرزند آنقدر به کمال ذهني برسد که خودش بفهمد اين راه چه فوايدي دارد و با شوق و ذوق اين مسير را ادامه دهد. حرف روحانیون هم همین است؛ دین اسلام دین حق است و بقیه راه و روش ها ما را به مقصد نمی رساند ولی انسان در قبول آن مختار است و با اختیار این راه را باید برود تا به حال او فایده داشته باشد و الا اجباری بودن این مسیر نه فایده ای دارد و نه با حال انسان که خدا او را مختار خلق کرده است سازگار است. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐