🌾🌾🌾🌾🌾
امام جواد (ع) فرمودند :
سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند پشیمان نگردد :
1- اجتناب از عجله
2- مشورت کردن
3- توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری .
مسند امام جواد ص ٢٤٧
یكى از اصحاب امام هادی (ع ) از آن حضرت پیرامون معناى حِلم و بردبارى سؤال نمود؟
حضرت در پاسخ فرمود: این كه در هر حال مالك نَفْس خود باشى و خشم خود را فرو برى و آن را خاموش نمائى و این تحمّل و بردبارى در حالى باشد كه توان مقابله با شخصى را داشته باشى.
مستدرک الوسایل ج ٢ ص ٣٠٤
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
سید علیخان شیرازی در کتاب «کلم طیب» فرموده است: این دعا، دعای استغاثه به حضرت صاحب الزّمان (صلوات الله علیه) است، هرکجا که باشی دو رکعت نماز بهجای آور و سپس زیر آسمان رو به قبله بایست و بگو:
سَلامُ اللّهِ الْکامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعامُّ، وَصَلَواتُهُ الدَّائِمَةُ وَبَرَکاتُهُ الْقائِمَةُ التَّامَّةُ عَلى حُجَّةِ اللّهِ وَوَلِیِّهِ فِى أَرْضِهِ وَبِلادِهِ، وَخَلِیفَتِهِ عَلى خَلْقِهِ وَعِبادِهِ، وَسُلالَةِ النُّبُوَّةِ وَبَقِیَّةِ الْعِتْرَةِ وَالصَّفْوَةِ، صاحِبِ الزَّمان، وَمُظْهِرِ الْإِیمانِ، وَمُلَقِّنِ أَحْکامِ الْقُرْآنِ، وَمُطَهِّرِ الْأَرْضِ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِیِّ، وَ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِینَ، الْوَصِیِّ ابْنِ الْأَوْصِیاءِ الْمَرْضِیِّینَ، الْهادِی الْمَعْصُومِ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الْهُداةِ الْمَعْصُومِین
ادامه👇👇👇
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِینَ الْمُسْتَضْعَفِینَ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُذِلَّ الْکافِرِینَ الْمُتَکَبِّرِینَ الظَّالِمِینَ؛ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلاىَ یَا صاحِبَ الزَّمانِ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّهِ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ الْأَئِمَّةِ الْحُجَجِ الْمَعْصُومِینَ وَالْإِمامِ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِینَ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلاىَ سَلامَ مُخْلِصٍ لَکَ فِى الْوَِلایَةِ
یَا مَوْلاىَ یَا صاحِبَ الزَّمانِ ، یَا ابْنَ رَسُولِ اللّهِ، حاجَتِى کَذا وَکَذا (و بهجاى کذا و کذا حاجات خود را بیان کند و بگوید) فَاشْفَعْ لِى فِى نَجاحِها، فَقَدْ تَوَجَّهْتُ إِلَیْکَ بِحاجَتِى لِعِلْمِى أَنَّ لَکَ عِنْدَ اللّهِ شَفاعَةً مَقْبُولَةً وَمَقاماً مَحْمُوداً، فَبِحَقِّ مَنِ اخْتَصَّکُمْ بِأَمْرِهِ، وَ ارْتَضاکُمْ لِسِرِّهِ، وَبِالشَّأْنِ الَّذِى لَکُمْ عِنْدَ اللّهِ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُ، سَلِ اللّهَ تَعالى فِى نُجْحِ طَلِبَتِى وَ إِجابَةِ دَعْوَتِى وَکَشْفِ کُرْبَتِى.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌کاری که #رسانه_ملی دارد با دختران این سرزمین و مادران نسل سازنده #تمدن_نوین_اسلامی میکند!🤦♂️
😱یادتان میآید یک سال پیش و در آغاز شیوع #کرونا، موضع مردم درباره #ماسک_زدن چه بود؟ یادتان است خیلیها آن را قبول نداشتند، یا برایشان سخت بود؟ حالا چه؟ خیلی آسانتر از قبل شده؛ آنقدر که خیلیها میگویند: حتی اگر کرونا هم تمام شود، به ماسک زدن ادامه میدهند.
😱این، تأثیر یک سال فعالیت رسانهای بر این موضوع است. رسانه میتواند یک امر خنثی را تبدیل به ارزش کند؛ طوری که ترک آن، در جامعه ضد ارزش دانسته شود. رسانه حتی میتواند یک ضد ارزش را تبدیل به یک ارزش کند.
😱اجرای #فرشتههای_نینجا را روی صحنه برنامه #عصر_جدید دیدهاید؟ اگر ندیدهاید، همینجا تماشا کنید تا به چشم خودتان ببینید که چگونه فانتزی دختران خردسال ما را از بازی های دخترانه و عروسک بازی - که تمرین نقش مادری است - به یک رزمی کار تبدیل میکنند.
https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
😱واقعاً چه ضرورتی دارد که دختران خردسال ما لباس ارتشی به تن کنند و قیافه خشن زنان ارتشی آمریکایی را بخود بگیرند.
#رسانه و تغییر سبک زندگی را جدی بگیریم
@women92
🌟√ پـنـج سـفارش امـام جـواد «علیه السلام» :
🌸 قَالَ لِلْجَوَادِ علیه السلام رَجُلٌ:
○ أَوْصِنِي قَالَ علیه السلام، وَ تَقْبَلُ؟ قَالَ؛ نَعَمْ قَالَ علیه السلام؛ تَوَسَّدِ الصَّبْرَ وَ اعْتَنِقِ الْفَقْرَ وَ ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ وَ خَالِفِ الْهَوَى وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَيْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَيْفَ تَكُونُ»؛
🌱 امام جواد (ع) می فرمایند:
○ در زندگي، صبر را تكيه گاه خود، فقر و تنگ دستي را همنشين خود قرار بده و با هواهاي نفساني مخالفت كن. و بدان كه هيچگاه از ديدگاه خداوند پنهان و مخفي نخواهي ماند، پس مواظب باش كه در چه حالتي خواهي بود.
📚 بحارالأنوار: ج 75، ص 358، ح 1.
#میلاد_امام_جواد #جواد_الائمه
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
#ختم_قرآن
🐄سوره بقره
🌻آیات ۲۱۱ تا ۲۱۵
📝ترجمه استاد حسین انصاریان
1⃣1⃣2⃣ سَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَمْ آتَيْنَاهُمْ مِنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ وَمَنْ يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
از بنی اسرائیل بپرس: چه بسیار نشانه های روشن به آنان عطا کردیم، و هرکس نعمتِ [هدایت] خدا را پس از آنکه به او رسید، تبدیل [به کفر] کند، [بداند] که یقیناً خدا سخت کیفر است.
2⃣1⃣2⃣ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
زندگی [زودگذرِ] دنیا برای کافران آراسته شده، و [به این سبب] مؤمنان را مسخره می کنند، در حالی که پروا پیشگان در روز قیامت [از هر جهت] برتر از آنان هستند، و خدا هر که را بخواهد، بی حساب روزی می دهد.
3⃣1⃣2⃣ انَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
مردم [در ابتدای تشکیل اجتماع] گروهی واحد و یک دست بودند [و اختلاف و تضادی در امور زندگی نداشتند]، پس [از پدید آمدن اختلاف و تضاد] خدا پیامبرانی را مژده دهنده و بیم رسان برانگیخت، و با آنان به درستی و راستی کتاب را نازل کرد، تا میان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند، داوری کند. [آن گاه در خود کتاب اختلاف پدید شد] و اختلاف را در آن پدید نیاوردند مگر کسانی که به آنان کتاب داده شد، [این اختلاف] بعد از دلایل و برهان های روشن و آشکاری بود که برای آنان آمد، [و سبب آن] برتری جویی و حسد در میان خودشان بود. پس خدا اهل ایمان را به توفیق خود، به حقّی که در آن اختلاف کردند، راهنمایی کرد. و خدا هر که را بخواهد به راهی راست هدایت می کند.
4⃣1⃣2⃣ أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ
آیا پنداشته اید در حالی که هنوز حادثه هایی مانند حوادث گذشتگان شما را نیامده، وارد بهشت می شوید؟! به آنان سختی ها و آسیب هایی رسید وچنان متزلزل و مضطرب شدند تا جایی که پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده بودند [در مقام دعا و درخواست یاری] می گفتند: یاری خدا چه زمانی است؟ [به آنان گفتیم:] آگاه باشید! یقیناً یاری خدا نزدیک است.
5⃣1⃣2⃣يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِ لْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
از تو می پرسند: چه چیز انفاق کنند؟ بگو: هر مال و مایه سودمندی که انفاق می کنید باید برای پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و نیازمندان و در راه مانده گان باشد، و هر کار نیکی انجام دهید، خدا به آن داناست.
#گروه_کتابخوانی
سلام و روز بخیر به همراهان عزیز
افتخار همراهی شما را در چهارمین روز از معرفی کتاب ارزشمند «۱۰۰۱ فضیلت از امیرالمومنین علیهالسلام در کتب اهل سنت» داریم.
🌹🌴🌹🌴🌹
فصل سوم این کتاب اختصاص دارد به «فضائل امام علی علیهالسلام در کلام صحابی و علما اهل سنت»
«محمد بن عمر واقدی» متوفای ۲۰۸ هجری قمری یکی از برجستهترین سیره نویسان در قرن دوم و سوم است.
او درباره رخدادهای تاریخی تبحر گستردهای داشته و بسیاری از تاریخ نویسان از او بهره بردهاند.
«واقدی» درباره امام علی علیهالسلام این چنین می نویسد:
#علی_بن_ابیطالب از معجزههای #پیامبر بود چونان عصا برای موسی و زنده کردن مردگان برای عیسی بن مریم.
🌹🌴🌹🌴🌹🌴
خرید اینترنتی کتاب
مذهب بوک
http://www.mazhabbook.ir
🔸🔹🔸🔹
#کانال_پرسمان_اعتقادی_تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يا غَوْثَ الْمَلْهُوفينَ...
💠سلام بر تو ای #امید دلهای رنجور💔
تنها آرزوی #ظهور توست که امید را در این قلب های خسته زنده نگاه می دارد.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
با سلام به محضر سپهسالار هستی و امیر آفرینش حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، برای تعجیل در فرج آن امام مهربان 5 صلوات می فرستیم
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔺 یک #آیه
📔 یک داستان
وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا
🔸 ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ #ﺧﺪﺍ ﻭ #ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ #ﺍﻃﺎﻋﺖ_ﻛﻨﻨﺪ، ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﻛﺴﺎنی ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺻﺪﻳﻘﺎﻥ ﻭ ﺷﻬﻴﺪﺍﻥ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻌﻤﺖ [ #ﺍﻳﻤﺎﻥ، #ﺍﺧﻠﺎﻕ ﻭ #ﻋﻤﻞ_ﺻﺎﻟﺢ] ﺩﺍﺩﻩ؛ ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻧﻴﻜﻮ ﺭﻓﻴﻘﺎنی ﻫﺴﺘﻨﺪ.
📚 نساء، ۶۹.
◻️🔸◻️🔸◻️
◻️ بردهای بود که نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) او را آزاد کرده بودند ولی آنقدر نسبت به حضرت محبت داشت که اگر ایشان را نمیدید، مضطرب میشد.
🔸 روزی حضرت او را دیدند؛ در حالی که لاغر شده و رنگش تغییر پیدا کرده بود. به او فرمودند چه شده است؟ عرض کرد:
هیچ بیماریای ندارم؛ فقط دوری شما من را گرفتار کرده است.
در این دنیا امیدی دارم که اگر امروز از شما جدا میشوم، فردا شما را دوباره میبینم؛ اما همه نگرانی من این است که بعد از مرگ، دیگر راهی به شما ندارم. شما در عوالم بالا هستید و ما در عالم پایین.
⏮ این آیه نازل شد:
«وَمَنْ یطِعِ اللهَ وَالرَّسُولَ فَأُولئِک مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیهِمْ...»
🔴 پس #رمز_همراهی، #اطاعت است.
📚 مقام محمود، ص ۱۹۱.
👤 آیت الله سیدمحمدمهدی ميرباقری
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
تفاوت علم و حکمت چيست؟
🌼 پاسخ:
در ابتدا بايد گفت:"حكمت" رسيدن به حق و واقع به واسطه علم و عقل است.(1)و از ماده "حكم"، به معناى بازداشتن و منع است و اولين معنا از آن، حكم كردن است كه باعث جلوگيرى از ظلم مىشود. از ويژگىهاى حكمت آن است كه جهل و نادانى را از انسان باز مىدارد.(2) اما "علم" يا همان معرفت به معناى دانستن، دانش،(3) درك كردن و فهميدن حقيقت و اساسِ چيزى است.(4) كه بر آثارى دلالت مىنمايد كه در اشيا وجود دارد و به واسطه آن از غير خود تمييز داده مىشود.(5)
علم داراى مراتب است و از مرتبه عاليه هستى (بارى تعالى) تا انسان و حتى موجودات غير ذوي العقول (موجودات دارای عقل) نيز داراى علم هستند و بين همه موجودات عالم هستى و علم مىتوان به تناسب خودشان و ظرف وجوديشان نسبت برقرار كرد. بر خلاف حكمت، كه فقط از ويژگىها و صفات ذوي العقول است.
نكته ديگر اين كه حكمت و علم، دو عنوان عام هستند كه در ابعاد و جنبه هاي گوناگوني قابل تطبيق و مقايسه هستند. به نظر مي رسد تبيين دقيق معناي حكمت در اصطلاح ديني و قرآني، به درك تفاوت هاي اين واژه با علم بينجامد. حكمت، اتقان در امور، فهم و عقل، نبوت و ... گفته شده است. در مجموع، حكمت، علمي است كه انسان را از از انجام كار زشت بازدارد. (5) بر اين اساس، مي توان گفت حكمت، نوعي معرفت ويژه و خاص است كه بر همه انواع و اقسام علم منطبق نيست. به عبارت روشن تر، حكمت به معناى رسيدن به حقيقت به وسيله علم و عقل است. علامه طباطبايى درباره معناى واژه "حكمت" مىگويد: حكمت نوعى از محكم كارى يا كار محكمى كه سستى و رخنهاى در آن راه ندارد و غالبا در معلومات عقلى واقعى كه ابدا قابل بطلان و كذب نيست، استعمال مىشود. (6) از اين رو، مىشود گفت چون دين با واقعيت و حقيقت مطابقت دارد، پس اصول و قواعدى كه با دين آمده، در واقع حكمت اند و پيامبر مأمور است تا اين حكمت را به مردم بياموزد.
برخى نيز گفته اند: با مراجعه به اصل معناى حكمت مىتوان به دست آورد كه حكمت، يك حالت و خصيصه درك و تشخيص است كه شخص به وسيله آن مىتواند حق و واقعيت را درك كند و مانع از فساد شود و كار را متقن و محكم انجام دهد. بنابراين، حكمت نوعى حالت نفسانى و صفت روحى است، نه شىء خارجى؛ بلكه شىء محكم خارجى، از نتايج حكمت است.
نتيجه اين كه به روشني پيدا است كه علم و معرفت انساني، چيزي اعم از حكمت است و موارد عديده اي از علوم و معارف و دانش هاي بشري وجود دارند كه در مقوله حكمت قرار نمي گيرند.
علم ومعرفت كه(شناخت) از نظر مفهوم عامتر از حكمت است و حكمت نوع خاصي از علم.
علم از نظر مصداق شاملتر از حكمت است و حكمت يكي از مصداقهاي علم.
علم به ادراكات غيريقيني نيز گفته ميشود، ولي حكمت مربوط به يقينيات است.
علم اعم از ذات و صفت و فعل است، ولي حكمت مربوط به فعل است و وصف فاعل.(7)
پي نوشت ها:
1. راغب، مفردات نشر دار الاحيا التراث العربي بيروت، ماده "حكم"، ص123.
2. ابن ظهير، معجم مقاييس اللغة، نشر نشر الاعلام الاسلامي، قم ماده "حكم"، ج1، ص 123.
3. قرشى، قاموس قرآن، نشر دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1371 ش، ج 5، ص 32، ماده "حكم".
4. مفردات راغب، ماده "حكم"، ص123.
5. طريحى فخر الدين، مجمع البحرين، كتابفروشى مرتضوى، تهران، 1375 ش، ج 6، ص 45.
6. علامه طباطبايى، تفسير الميزان، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، 1417 ق. ج 3، ص 395.
7. قرشى، سيد علىاكبر، قاموس قرآن، ج 2، نشر دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1371 ش، ص 163.
🔺🔸
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐