🌼 پرسش:
پسر 12ساله دارم که ميگه اگه خداوند از قبل سرنوشت ما رو تعين کرده پس اختيار چه معنايي داره ؟
🌼 پاسخ:
در مورد سرنوشت، دو تفسير وجود دارد :
تفسير نخست ميگويد:
سرنوشت هر کس از روز نخست، بدون اطلاع و حضور او، از طرف خداوند تعيين شده، بنا بر اين هر کس با سرنوشت معيني از مادر متولد ميشود که قابل دگرگوني نيست. هر انساني نصيب و قسمتي دارد که ناچار بايد به آن برسد. چه بخواهد و چه نخواهد. کوششها براي تغيير سرنوشت بيهوده است. بنا بر اين تفسير، بديهي است که انسان موجودي مجبور و بي اختيار است.
بررسي منابع اسلامي نشان ميدهد اين تفسير مورد تأييد اسلام نيست. قبول و پذيرش آن، تمام مفاهيم مسلّم اسلامي از قبيل: تکليف، جهاد، سعي و کوشش و استقامت و غيره را به هم ميريزد.
استاد مطهري ميگويد: « اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي، انکار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتي وجود ندارد و نميتواند وجود داشته باشد». (1)
اما در تفسير دوم از سرنوشت، در عين حال که دست تقدير الهي در زندگي انسان را مردود نميداند، نقش انسان، در تعيين سرنوشت زندگي خودش را ميپذيرد. در اين تفسير، نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلکه جزئي از همان سرنوشت است. سرنوشت و تقدير انسان چنين است که او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است.
ترديدي نيست که خداوند براي هر چيزي علتها و اسبابي قرار داده که هستي و مشخصات آن، بستگي به آنها دارد. اين طور نيست که هر چه در جهان پديد ميآيد، بدون رابطه با قبل و بعد و صرفاً اتفاقي و بي حساب باشد. همان گونه که در بارش برف و باران و ... عواملي دخالت دارد و هرگز چنين کاري بي علل و اسباب انجام نميپذيرد، همچنين کارهاي بشر از روي تصادف و اتفاق از او سر نميزند، بلکه نخست، چيزي را تصور ميکند، سپس به آن ميانديشد و پس از آن که فايده واقعي يا پنداري آن را پذيرفت، در انجام آن ميکوشد. پس وقوع هر حادثه اي در جهان علت و سببي دارد . اين نظامي است تخلف ناپذير و خداوند چنين مقرّر کرده است.
بديهي است اين مسئله با اصل آزادي و اختيار انسان هم منافات ندارد، زيرا اختيار و آزادي يکي از اسباب و علل است؛ يعني خداوند خواسته و مقدّر نموده که بشر کارهاي خود را به اراده خود انجام دهد و سرنوشت خويش را رقم زند.
اين که ميگوييم کارهاي انسان هم به اختيار خود او است و هم قضا و قدر الهي دخالت دارد، به همين معني است که خدا اراده فرموده و مقدّر کرده که بشر سرنوشت خود را تعيين کنند. بشر مختار و آزاد آفريده شده، يعني به او عقل و فکر و اراده داده شده است. بشر در کارهاي ارادي خود مانند سنگ و گياه و حيوان نيست. بشر هميشه خود را در سر دو راهي هايي ميبيند . هيچ گونه اجباري که فقط يکي از آنها را انتخاب کند ندارد . تقدير خداوندي اين است که بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين که تقدير ، او را به انجام يک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب ميکند.
انسان فقط يک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشتهاي گوناگوني در پيش دارد که ممکن است هر کدام از آنها جانشين ديگري گردد، مثلاً اگر کسي بيمار شود و معالجه کند و نجات پيدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نيز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و يا بميرد، آن نيز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است.
بنابراين، تعيين سرنوشت و مقدّرات، به معناي تعيين علتها و اسبابي است که زندگي انسانها را رقم ميزند. بخشي از اسباب و علتها به وسيله انسان تحقق مييابد.
البته ما معتقديم كه حوادث و وقايع ريزو درشت زندگي هر فرد توسط خداوند از قبل تقدير مي شود و اين امور در دو لوح به نام «لوح محو و اثبات» و «لوح محفوظ» ثبت و ضبط است اما اين به معناي غير قابل تغيير و تبديل بودن اين امور نيست .
پينوشتها:
1. شهيد مطهري، مجموعة آثار، ج1، ص 384، انتشارات صدرا.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌸 انگار برایشان دانه میپاشد!
🔸️امام رضا از بس شیعیانش را دوست دارد و راغب هدایت ایشان ست، انگار که برایشان دانه مى پاشد، اين برآوردن حاجات دانه پاشيدن است، طفیلی ست، براى اينكه بياييد اينجا، اينجا توبه كنيد، از كارهاى زشت دست برداريد، راه صحيح را بهتر بشناسيد، وظايف دينى را بهتر بشناسيد، و بهتر عمل كنيد، #امام_رضا علیه السلام آنهایی که در ابتدا توجه ندارند، غافل هستند را اینگونه هدایت میکنند، تا آن نتيجه اصلى که سعادت ست حاصل بشود.
۹۲/۰۶/۱۲
╭═🌼⊰🌺⭐️🌺⊱🌸═
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
آیت الله جوادی آملی :
هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی شود ، مگر به وساطت مقام امام هشتم ، هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود ، مگر به وساطت مقام رضوان رضا «ع» هیچ نفس مطمئنهای به مقام راضی و مَرضی بار نمی یابد ، مگر به وساطت مقام امام رضا «ع» . او نه چون به مقام رضا رسیده ، به این لقب ملقّب شده است ، بلکه چون دیگران را به این مقام می رساند ، ملقّب به رضا شد .
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#انرژی_مثبت 🌺
#انگیزش👌
داستان هر موفقیت با کسی شروع می شود
که تصمیم گرفت شروع کند.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌸💜
💜🌸💜
🔻آیت الله رئیسی :
🔹 یک بار که #حاج_قاسم به بارگاه حضرت رضا سلام الله علیه مشرف شدند همزمان با غبارروبی بود،
قبل از تولیت بنده و در طول سالهای بعد از انقلاب اسلامی همیشه اینطور بوده که فقط علما میتوانستند داخل ضریح مطهر امام رضا ع حضور پیدا کنند.
🔹 روزی که ایشان آمده بود بعد از اینکه مراسم غبارروبی تمام شد، حال ارتباط با حضرت رضا ع پیدا کرد و دایم اشک میریخت. غبارروبی که تمام شد به ذهنم آمد ما و آقایانی که از علما هستند و افراد دیگر همگی خادمان امام رضا ع هستیم. ما به زائران حضرت و دستگاه و بارگاه علی بن موسیالرضا خدمت میکنیم، اما آقایی که (حاج قاسم) اینجا ایستاده و برای امام رضا اشک میریزد به حرم اهلبیت #خدمت کرده ، نه فقط در مشهد بلکه در منطقه، ایشان به حرم حضرت زینب ع و اعتاب مقدسه خدمت کرده، ایشان خادم واقعی حضرت رضااست.
🔹در آن زمان یک لحظه به ذهنم رسید برای اولین بار این رسم را که همیشه علما داخل ضریح میآیند با حجت و فلسفه نقض کنم، به دوستان گفتم به حاج قاسم بگویید داخل ضریح مطهر بیاید، حال معنوی عجیبی داشت. از جاهایی که ایشان از حضرت رضا طلب و آرزوی شهادت کرد همان جا بود، چون خیلی از یاران و نیروهای تحت امرش رفته بودند. ما فضاهایی را که او با آنها مواجه بود ندیده بودیم. شاید بهترین حاجتی که میخواست از حضرت رضا ع بگیرد همین بود. به ما و سایر دوستان هم همین را میگفت و دائم برای #طلب_شهادت التماس دعا می کرد.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c7
🌼 پرسش:
چرا در حکومت اسلامي ايران تاکيد بر حجاب شده است در حالي که حجاب به معناي محدوديت است ؟
🌼 پاسخ:
در پاسخ باید عرض نمود که:
حجاب محدودیت نیست. بلکه مصونیت اجتماعی است و در حقیقت تعادل بخشیدن به نیازهای جنسی و غریزی انسان و جلوگیری از افراط و تفریط در آن است. به عبارتی؛ انسان چند سطح نیاز دارد. نیاز مادی و معنوی. انبیاء و دین آمده اند تا خواسته ها را کنترل کنند تا بشر به زندگی صحیح برسد. در یک نگاه بسیار جزیی دین مراقب است تا جلوی لذت ها گرفته شود اما در یک نگاه کلان به انسان آزادی مطلق می دهد؛ به تعبیر ما اینجا حجاب فقط مصونیت است. نگاهی که اسلام دارد یک نگاه کاملا مصونیت بخش است و ما دو راه بیشتر نداریم یا باید عفاف باشد یا نباشد؛ اگر باشد محدودیتهایی برای زن پیش میآید و این محدودیتها در جایی که عفاف نباشد بسیار ناچیز است، همچون وضعیتی که زن ها در امریکا و غرب دارند. به عنوان مثال نابودی تمدن غربی به اینجا کشیده شد که در حال حاضر به ازدواج با حیوانات رسیدهاند یعنی آنقدر غرب افسار گسیخته از زن لذت برده که از آن هم راضی نمیشود و به مراتب پست تری میرسد که باید به سراغ حیوانات بروند. زمانی که آمارهای رسمی را مشاهده میکنید با موضوعات ناگواری مواجه می شوید به عنوان نمونه در آمریکا یکی از پادگان های منظم ارتش فقط در یک سال 3600 مورد تجاوز ثبت شده است و این فجیع بودن وضع زن در جایی که عفاف از بین می رود را نشان می دهد.