eitaa logo
فاطمه الزهرا بضعه الرسول ( س)
491 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
830 ویدیو
85 فایل
آدرس سايت: www.tafsirravan.ir كانال تلگرام: Telegram: https://t.me/mactabb كانال ايتا: Eita: eitaa.com/bezatorasool پيج اينستگرام: https://instagram.com/tafsirravan ثبت نام و تهيه كتب: ٠٩١٥٠٠٤٦٢٦٩ ٠٥١٣٨٧٨٠٩٦٨
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ ثواب وجود مقدس امیر مومنان (ع) فرمود : هر کس این نماز را بخواند، گشوده می شود از برای او درهای آسمان. التماس دعا 📚وسائل الشیعه
کانال رسمی دارالقرآن فاطمه الزهرا بضعه الرسول آدرس تلگرام: @mactabb آدرس ایتا: https://eitaa.com/joinchat/783876115C90aff0301b آدرس مرکز: مشهد رضاشهر پیروزی ٧ استاد حامد 10 پلاک 45 تلفن: 05138780968 - 05138783899
کانال های رسمی دارالقرآن فاطمةالزهراءبضعةالرسول(س) آدرس تلگرام: @mactabb آدرس ایتا: https://eitaa.com/bezatorasool آدرس مرکز: مشهد- بلوار رضاشهر- پیروزی ٧- استادحامد ۱۰- پلاک ۴۵ تلفن های تماس: 05138780968 05138783899
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جرعه ای از نور وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا ۖ وَإِنْ كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا ۗ وَكَفَىٰ بِنَا حَاسِبِينَ﴿٤٧﴾ و ترازوهای عدالت را در روز قیامت می نهیم و به هیچ کس هیچ ستمی نمی شود و اگر [عمل خوب یا بد] هم وزن دانه خردلی باشد آن را [برای وزن کردن] می آوریم و کافی است که ما حسابگر باشیم. اعمال همه مردم در قیامت حسابرسی خواهد شد و حقی از کسی ضایع نخواهد شد. میزان وسیله سنجش است و سنجش هرچیزی با وسیله متناسب آن صورت میگیرد مثلا دماسنج برای سنجش درجه هوا... بدیهی است که برای سنجیدن انسان و اعمال او نیز وسیله متناسب با او که همان انسان کامل است استفاده میشود. درروایات معصومین، انبیاء و اوصیاء به عنوان میزان در روز قیامت هستند و به مولی الموحدین امیرالمونین علی(ع) "میزان الاعمال" گویند. منبع: ۴۷انبیاء/کتاب تفسیرروان(۱۷)، ص۷۲ ۴۷ ۱۷ استاد (س) @mactabb
""عبادت تفکر"" جلسه هشتم "تفکر ناصحیح در دین" در تفکر صحیح از خداوند درخواست اموری را می‌کنیم که از لحاظ عقلی ممکن شدنی و مورد تایید است نه محال، نشدنی و بدعت. هر چند خداوند بر هر امری قادر و تواناست اما باید درخواست تحقق امور ممکن الوقوع را کرد نه امور محال و ناممکن را و از خدا خواست تا ذهن و تفکر ما را ‌در رابطه با مطالبی که داخل دین شده، فعال بفرماید. متاسفانه مردم دین رو عادتی و سطحی قبول دارند، وقتی غربال میشوند متدین کم میماند. چرا؟ چون مردم با دین سطحی وخرافاتی خوش هستند و دین عمیق نمیخواهند؟ علل دین گریزی چیست؟ در سوره مبارکه نحل آیه ۱۱۲؛ از گروهی سخن می گوید که دایم روزی فراوان به آنها میرسید ولی نعمات به نظر آنها خیلی عادی آمد و ناشکری کردند. خداوند آنها را غرق گرسنگی کرد. یکی از عوامل دین گریزی متدین ها(بی دین را که ولش کن) "کفرت بانعم الله" هست، یعنی عادی دیدن نعمات، استفاده غلط از نعمات. نعمت امنیت، آسایش،..داریم اما هر نعمت شکر جداگانه ای دارد که اگر درست مصرف نکنی عقوبت آن جوع و خوف هست. دغدغه دائم،. خدا عقوبت شان کرده . چون از دین استفاده درست نکردند. وقتی از گوش و زبان و چشم، استفاده نکنم، خدا میگیرد. خداوند من را بی رغبت به دین میکند با وجودی که میفهمم دغدغه دارم، کم و کسر دارم اما نمیفهمم مشکل زندگی من مربوط به این است که دینم عمیق نیست. پس علت دیگر از دست دادن دین استفاده درست نکردن هست. اگر استفاده درست کردم مطمین باشم "زاَدَتهُم ایمَانَا" افزوده خواهد شد. "تفکر در استفاده ناصحیح از دین" وقتی از دین درست استفاده نکردم مطمئن باشم حتی به جایی میرسم که به وسیله دین علیه دین در میافتم. اگر جان، مال، زبان، چشم و گوشم را جهت اعتلای دین مصرف نکردم قطعا از دست میدهم. در آیه ۱۰۷ سوره مبارکه نحل: یک دسته ای در ترجیح مشکل دارند. چک کنیم خودمان رو. چگونه؟ اگر الان در یک خلوت که هیچ کس مرا نمی بیند بگویند یک قطره اشک قبول شده بر ابا عبدالله می خوای یا ۱۰میلیارد واریزی به حسابت؟ ابنجا باید خودم رو چک کنم اگر مال رو انتخاب کنم(مثل عمر سعد حافظ قرآن و پا منبر نشین رسول خدا) با قاتلان اباعبدالله شریکم. این قطره اشک خالصانه رو که خدا قبول کرد می تونست، جهنمی رو که من یک عمر تدارک دیدم، خاموش کنه. ولی من مال رو ترجیح دادم یک لحظه دنیا را بر آخرت. همین کار را خراب میکند چون ترجیح دادم چیزی را که من دوست دارم بر چیزی که او دوست دارد. امور فانی رو بر آخرت ترجیح دادم. آخرش کافر هستم با این ترجیح از دایره هدایت خدا خارج شده ام. اینها جزء چیزهای خیلی سخت هست. وجه اشتراک دنیای همه ما اینست که باید همه رو بگذاریم و برویم. اگر تفکرمان صحیح نباشد در ترجیح موفق نیستیم و مطمین باشیم دینی که میماند برامون سطحی و آبکی هست و مطمین باشیم با همین دین مون با امام زمان(عج) در خواهیم افتاد. ... این بحث ادامه خواهد داشت. ۱۱۲ ۱۰۷ ۸ (س) @mactabb
هدایت شده از حسین پور
سعادت در زندگی قرآنی 💫جزء بیست و ششم قرآن کریم 💫 ۱۳ 💫در دینداری کم نیاورید! چون قیامت نمی توانید جواب دینی رو که این همه براش، هزینه شده، بدهید. رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا ﴿١٣﴾ ۱۷ 💫به پدر و مادر خود با کمترین کلمه مانند اُف بی احترامی نکنید. چون خداوند این دو را در رأس منهیات کنار نهی از شرک به خود جای داده است. وَالَّذِي قَالَ لِوَالِدَيْهِ أُفٍّ لَكُمَا أَتَعِدَانِنِي أَنْ..﴿١٧﴾ ۲۳ 💫در جهل و نادانی خود اصرار نکنید، چون: آن کس که نداند و نخواهد که بداند/ حیف است که چنین جانوری زنده بماند. .. وَلَٰكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ ﴿٢٣﴾ ۳۵ 💫صبر کن و شتابزدگی نکن. تنها زمانى(صبور) خواهی شد که صبر را یک(قدرت) بدانی نه یک(ضعف). فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ ۚ ﴿٣٥﴾ ۱۰ 💫هرکس پیمان شکند، به زیان خود اوست و آن کس که وفادار بماند، پاداش بزرگی از خدا می گیرد. 💫..فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿١٠﴾ ۲۹ 💫با کافران سختگیر و با یکدیگر مهربان باشید. قدرت دفع و جذب از صفات مومن است. ..أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ..﴿٢٩﴾ ۶ 💫اگر فاسقی برایتان خبری آورد، آن را بررسی کنید که صحّت دارد یا نه ؟! ..إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا .. ﴿٦﴾ ۱۰ 💫مؤمنان با هم برادرند، میان برادرانتان سازش دهید. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْن
سعادت در زندگی قرآنی 💫جزء بیست و ششم قرآن کریم 💫 ۱۳ 💫در دینداری کم نیاورید! چون قیامت نمی توانید جواب دینی رو که این همه براش، هزینه شده، بدهید. رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا ﴿١٣﴾ ۱۷ 💫به پدر و مادر خود با کمترین کلمه مانند اُف بی احترامی نکنید. چون خداوند این دو را در رأس منهیات کنار نهی از شرک به خود جای داده است. وَالَّذِي قَالَ لِوَالِدَيْهِ أُفٍّ لَكُمَا أَتَعِدَانِنِي أَنْ..﴿١٧﴾ ۲۳ 💫در جهل و نادانی خود اصرار نکنید، چون: آن کس که نداند و نخواهد که بداند/ حیف است که چنین جانوری زنده بماند. .. وَلَٰكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ ﴿٢٣﴾ ۳۵ 💫صبر کن و شتابزدگی نکن. تنها زمانى(صبور) خواهی شد که صبر را یک(قدرت) بدانی نه یک(ضعف). فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ ۚ ﴿٣٥﴾ ۱۰ 💫هرکس پیمان شکند، به زیان خود اوست و آن کس که وفادار بماند، پاداش بزرگی از خدا می گیرد. 💫..فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿١٠﴾ ۲۹ 💫با کافران سختگیر و با یکدیگر مهربان باشید. قدرت دفع و جذب از صفات مومن است. ..أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ..﴿٢٩﴾ ۶ 💫اگر فاسقی برایتان خبری آورد، آن را بررسی کنید که صحّت دارد یا نه ؟! ..إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا .. ﴿٦﴾ ۱۰ 💫مؤمنان با هم برادرند، میان برادرانتان سازش دهید. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْن
📿 دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان📿 به همراه ترجمه لغت به لغت "اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیِی فِیهِ مَشْکُورا" خدایا قرار بده تلاشم را در این(روز) قدردانی شده، "وَ ذَنْبِی فِیهِ مَغْفُورا" و گناهم را در این(روز) آمرزیده شده، "وَ عَمَلِی فِیهِ مَقْبُولا" و عملم را دراین(روز) پذیرفته شده، "وَ عَیْبِی فِیهِ مَسْتُورا" و عیبم را درآن پوشیده شده، "یَا أَسْمَعَ السَّامِعِینَ" ای شنواترین شنوندگان. شرح دعا👇 (روز بیست و ششم ) (س) @mactabb
📿شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان📿 " اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیِی فِیهِ مَشْکُورا"🤲 "وَ ذَنْبِی فِیهِ مَغْفُورا"🤲 قرآن كريم مى فرماید:«اى پيامبر! بگو: آيا به شما خبر دهم كه زيانكارترين افراد چه كسانى اند؟ آنانكه در زندگى دنيا، تلاششان گم و نابود مى شود و در عين حال، خيال مى كنند كه نيكو عمل مى كنند..» ۱۰۴ گاهى انسان مى رود ولى نمى رسد، مى جويد ليكن نمى يابد، عمل مى كند، ولى بى نتیجه، مى دود، ولى دوندگيش بى اثرست. زحمتِ بى پاداش، تلاش بى فايده، رنج بى گنج و سعى بدون شكر. اين خسران است. زيانكار كسى است كه در بيراهه حركت كند ولى فكر كند در راه است. زيان كند ولى پندارد در حال سود بردن است. اينان«اَخسرين» هستند. ولى اگر عمل انسان، نتيجه بخش و مفيد بود و به هدف مورد نظر نزديك مى شد، آنگاه عمل از خسران بيرون آمده و فايده خواهد داشت. "مَشْكُورا" نيازمان اين است كه خدايا سعى ما را مشكور قرار دهد. معنای «سعى» تلاش و فعاليّت پرشتاب و جدّى است. همچنانكه رفت و آمد بين دو كوه صفا و مروه را در اعمال حجّ «سعى» گويند. حاجى، سعى بين صفا و مروه مى كند. در قرآن كريم مى خوانيم: «اى مؤمنان! هرگاه كه در روز جمعه، به نماز جمعه ندا دهند، پس بشتابيد به سوى ذكر خدا و خريد و فروش را رها كنيد» ۹ مى بينيم كه به اين حركت پرشتاب به سوى ميعادگاه نمازجمعه و حضور در اين مراسم، تعبير سعى اطلاق شده«فَاسعَوا اِلى ذِكرِالله» پس تلاشى كه از طرف خداوند، مورد پذيرش و قبول واقع شود و پروردگار به آن توجه كند و از ضايع شدن آن مانع گردد و نوعى سپاس از تلاشگر به عمل آورده، پاداش نيكو دهد چنين عملى «سعى مشكور» است. تلاش و عمل، خود به خود، برانگيزاننده پاداش، جزاء، شكر و سپاس نيست، بايد آميزه هايى داشته باشد، از خير، خلوص، صدق تا به عمل، رنگ خدايى بزند:«صبغه الله» از مجموع آيات به دست مى آيد كه سعى كسانى مشكور و مورد سپاس خداوند و قدردانى مردم قرار مى گيرد كه: ۱- ايمان و عمل صالح داشته باشند، ۲- آخرت طلب باشند و ۳- از نيكان و ابرار به حساب آيند. خدایا در این روز و این ماه برای اینکه سعیم مشکور باشد از تو می خواهیم که به ما، ايمان، عمل صالح، آخرت گرايى و نيكوكارى عنایت بفرمایی.🙏 در مقابل اين مشكور بودن سعى، گم شدن نتيجه تلاش و بى اثر بودن زحمات است و اين كيفر و فرجام زيانكارانى است كه كوشش آنان در باتلاقى از ريا و مردابى از كبر و گردابى از غرور فرو مى رود و منجر به بى نتيجه شدن عملها در دنيا و آخرت نزد خالق و خلق مى گردد. "وَ عَمَلِی فِیهِ مَقْبُولا"🤲 «عمل مقبول» كدام است؟ گفتيم ملاك عمل کردن نيست، بلكه پذيرفته شدن در پيشگاه خداوند، ميزان است. تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد. باز از قرآن كريم استمداد جوييم در فهم معنا و مورد عمل مقبول، يك جا از كار همسرعمران يادی نيكو مى كند كه وقتى مريم را به دنيا آورد و آن را به خدا سپرد، براى محافظت از گزند شيطان در پناه پروردگار قرار داد، خداوند هم «قبول» كرد و به بهترين وجهى اين فرزند را در مسير رويش، رشد و تعالى قرار داد و سرپرستى همچون «زكريّا» براى آن مقرّر فرمود. ۳۷ "اینها كسانی اند كه بهترين اعمالشان را مى پذيريم و از خطاها و سيّئات آنان در مى گذريم و طبق وعده راست خود، در بهشت جايشان مى دهيم" ۲۷ در جای دیگر در مورد قربانى كردن دو پسر آدم در پيشگاه خداوند كه قربانى يكى پذيرفته درگاه خداوند قرار گرفت و ديگرى نه، آنكه قربانى اش قبول نشده بود، برادر را تهـديد به قتل كرد، آنـگاه برادرش هابيل، در مقابل اين تهـديد گفت: "فقط و فقط، خداوند از متقین قبول می کند" باز هم يك جمع بندى از آيات: عملهاى صالح، انفاقها و خيرات كسانى مورد قبول قرار مى گيرد كه: ۱ـ توكّل و پناه بردن به خدا داشته باشند، ۲ـ كارهاى خداپسند انجام دهند، ۳ـ خواهان ذرّيه اى پاك و صالح باشند، ۴ـ اهل توبه و تسليم باشند، ۵- متّقى و پرواپيشه باشند، ۶ـ از فسق، كفر، اكراه و كسالت دورى كنند. پس شرط قبول عمل، توكّل و اخلاص و نيّت پاك و جلب رضاى خداست. " وَ عَیْبِی فِیهِ مَسْتُورا"🤲 نيازهاى درخواستى ديگر در دعاى امروز، عبارت است از: بخشوده شدن گناه و پوشيده ماندن عيب، خداوند هم كريم و خطاپوش است، آمرزنده گناه و بخشنده خطاست. "یَا أَسْمَعَ السَّامِعِین"🤲 او خواسته ما را مى داند و دعايمان را هم مى شنود. چرا كه «اسمع السّامعين» است، شنواترين شنوندگان. اميد است كه خواسته و عمل مان را بپذيرد و گناهمان را ببخشايد و عيبمان را بپوشد. ـ آمين ـ (روز بیست و ششم)شرح (س) @mactabb
شرحی بر دعای جوشن کبیر قسمت یازدهم در فراز ۶ آمده«يَامَنِ اسْتَقَرَّتِ الْأَرَضُونَ بِإِذْنِه‏» «ای خدایی که زمین‌ها به اذن تو استقرار دارد» استقرار به معنای منحرف نبودن است، زمین در مدار خود بدون کوچکترین ضیق و انحرافی در حد اعتدال چرخش دارد. مرحوم حاج ملا هادی سبزواری(ره) می‌گوید عبارت «ارضون» به معنای ارض نیست، بلکه به معنای زمین‌های متعدد لایه لایه است. این زمین‌های متعدد را دو گونه بیان کرده‌اند: ۱. همین زمین ما لایه لایه است و هفت لایه دارد، ۲. اینکه زمینی است و آسمانی روی آن و زمین دیگری و آسمان دیگری تا بشود هفت زمین و هفت آسمان که در این دو نظراختلاف است . قابلیت‌های آدمی زمین نماد پذیرش و آسمان نماد فیض رسانی است، آسمان و زمین جفت یکدیگرند؛ آسمان فیاض و زمین قابل است، آسمان بارش و ریزش دارد و زمین چون قبول می‌کند رویش دارد. نکته: در وجود ما نیز قابلیت‌های متعددی وجود دارد، قابلیت دریافت انواع کمالات. «اسْتَقَرَّتِ الْأَرَضُونَ» یعنی تمام این قابلیت‌های ما می‌تواند معتدل و بدون افراط و تفریط باشد. نفس‌مان یک قابلیت دارد و قلب‌مان یک قابلیت؛ عقل‌مان یک قابلیت و روح و سر هرکدام یک قابلیت دارند.. این قابلیت‌ها گاهی ممکن است از مدار خارج شوند، خروج از مدار را به خدا نسبت ندهید. اتفاقاً این قابلیت‌ها باید زمانی به خدا نسبت داده شود که همه چیز در جایگاه خود قرار گرفته و هیچ افراط و تفریطی در میان نیست. گاهی ما در بندگی جسمانی از خط خارج می‌شویم اموری را زیاد و کم می‌کنیم، این جا «اسْتَقَرَّتِ الْأَرَضُونَ» نیست، بلکه نوعی خودرایی است. به کار گرفتن عبارت «بِإذنِه» ادب است.   شرحی بر دعای ۱۱ (س) @mactabb