🌸عيد سعيد قربان مبارك باد...
🔸ذبح هوس
امام صادق(ع) درباره سرّ قربانی کردن میفرمايند: (در باب حج کتاب مصباحالشريعة)
"وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَي وَ الطَّمَعِ عَنْكَ عِنْدَ الذَّبِيحَةِ..."
و هنگام قربانی، حنجره و رگهای هوس و طمع را قطع كن!
امام(علیهالسلام) برای طمع و هوای نفس، تعبير گلو و حنجره را به کار بردهاند! گويا هنگام قربانی بايد گلوی طمع و هوای نفس را بُرید و سر از بدنشان جدا کرد و آن دو را از بيخ و بن بركند.
مؤمن بايد هوای نفس و گرايش به بُعد حيوانی را کاملاً در باطن خود بکُشد، تا جهت الهی بگيرد؛ نه اينکه تنها رتبهای از هوای نفس را بکشد و بقيه را نگه دارد! منظور از ذبح حيوانيت، اين نيست که انسان خود را بکُشد و يا حتی حد ضروری از دنيا برای سلامت جسم را کنار بگذارد؛ بلکه باید به اميال حيوانی خود، جهت خدایی دهد؛ تنوعطلبی را از خود دور کند و فقط آن را ببيند و بشنود که خدا میپسندد و آن گونه بخورد و بخوابد، که خدا میخواهد.
#قربانی
#عید_قربان
#دارالقرآن_فاطمةالزهراءبضعةالرسول
@mactabb
دوشنبه ۲۸خرداد۱۴۰۳| ۱٠ذی الحجه۱۴۴۵ ه.ق.
ذکر امروز: ﴿یَا قَاضِیَ الحَاجَات﴾
------ اوقات شرعی به افق مشهد -----
🏙 اذان صبح: ۲:۲۵🌄 طلوع آفتاب: ۴:۱۴
🌞 اذان ظهر: ۱۱:۳۳🌇 غروب خورشید: ۱۸:۵۱
🌆 اذان مغرب: ۱۹:۱۳🌃 نیمهشب شرعی: ۲۲:۳۸
🌸عیدسعید قربان
#دارالقرآن_فاطمةالزهراءبضعةالرسول
@bezatarsool
✨ عید قربان
بر تمام مسلمین و مؤمنین مبارک باد.
⚠️ انشاءالله قربان آینده دسته جمع در منا باشیم.
📌 برخی گمان میکنند، قربانی روز عید قربان، مخصوص کسی است که قبلاً به حج رفته و حاجی شده؛ و کسی اگر حج مشرف نشده، نباید قربانی کند یا حداقل لزومی ندارد که قربانی کند.
البته میدانید که اینها از باورهای غلطی است که وارد آموزههای دینی شده است.
🐑 قربانی:
🍃 از دو قسم «قربان» و «ی» تشکیل شده که ترجمهی فارسی آنها میشود «نزدیک کنندهی من».
در فرهنگ دینی به هر چیزی که سبب قرب و نزدیکی انسان به خدا شود، واژهی «قربان» بر آن اطلاق میگردد.
در روایات میخوانیم: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ»؛ نماز، نزدیک کنندۀ متقیان به خداوند متعال است.
🌼✨ به همین ترتیب هر عمل نیک و کار خیری که به نیت تقرب به خداوند انجام بشود، معنی قربان میدهد.
🍃 امسلمه نزد پیامبر(ص) آمد و گفت: یا رسول الله! عید قربان فرا میرسد و من بهای قربانی ندارم، پس آیا اجازه میدهید قرض کنم و قربانی کنم؟
حضرت فرمود: قرض بگیر و قربانی کن؛ زیرا آن، قرضی است ادا شدنی؛ یعنی این قرض را خداوند سبحان ادا میکند.
🍃 بنابراین اهمیت قربانی در روز عید قربان، برای همگی روشن میشود؛ و در روایاتی دیگر میخوانیم که معصومین(ع) به کسانی که توانایی مالی ندارند، دستور دادهاند در یک قربانی شرکت کنند، اگر چه صد نفر باشند؛ که همگی ثواب قربانی کامل را میبرند.
🍃 خداوند در قرآن کریم فرموده است: خدای متعال، نیاز به گوشت و خون حیوانات ندارد، آنچه در این حرکت، اثرگذار است و همان موجب قرب الیالله میشود، تقوا، اطاعتپذیری و حرکت برای انجام دستور خداست که از این قربانی، در جانِ قربانی کننده میماند.
🍃 سورۀ حج آیه ۳۷، ترجمه: هرگز گوشتها و خونهایشان به خدا نمیرسد بلکه تقوای شما به او میرسد.
#دارالقرآن_فاطمةالزهراءبضعةالرسول
@mactabb
🌹✨ عید سعید قربان مبارک.
🍃 «ای حاج، اكنون به كجا میروی؟ به خانه؟ به زندگی؟ دنيا؟ رفتن از حج، آنچنان كه آمده بودی؟ هرگز.
🍃 ای كه نقش ابراهيم را در اين صحنه ايفا كردی!
هنرمند خوب، در شخصيتی كه نقش او را بازی میكند، حل میشود و اگر خوب بازی كرده باشد، كار صحنه پايان میگيرد و كار او پايان نمیگيرد.
✨ هنرمندانی بودهاند كه از نقشی كه ايفا كردهاند، ديگر بيرون نیامده و بر آن مردهاند. و تو ای كه نقش ابراهيم را بر عهده داشتی، نه به بازی كه به عبادت، به عشق؛ از نقش ابراهيم به نقش خويش رجعت مكن، خانۀ مردم را ترك مكن و دوباره پا در گليم خويش مكش.
🍃✨ ای كه در مقام ابراهيم ايستادهای و بر پای ابراهيم، به پا خاستهای و به دست خدای ابراهيم، دست بيعت دادهای، و به سرزمين ايمان و بر فرش خدا به مهمانی پا نهادهای و در گرداب عشق فرو رفتی و خود را در خلق طائف نفی كردی و در كوهستانهای حيرت و آتش به جستجوی آب تلاش كردی و آنگاه از مكه، يكسره در عرفات هبوط كردی و از آنجا، منزل به منزل به سوی خدا رجعت كردی؛
🍃✨ و با «آگاهی» (در پرتو روشنی آفتاب عرفات)، و «خودآگاهی» (بهروشنی پاك شعور حرام)، به جمع سلاح پرداختی، و هماهنگ زمان و همگام با جمع، از مرز منی گذشتی و سرزمين عشق و ايمان را از حكومت ابليسها رها و در پايان كار گوسفندی را ذبح كردی!
❓✨ اسماعیل تو کیست؟ چیست؟
مقامت؟ آبرویت؟ شغلت؟ پولت؟ خانهات؟ باغت؟ اتومبیلت؟ خانوادهات؟ علمت؟ درجهات؟ هنرت؟ روحانیتت؟ لباست؟ نامت؟ نشانت؟ جانت؟ جوانیت؟ زیباییات؟
و... من چه میدانم؟ این را باید خود بدانی و خدایت.
🍃🍃✨ من فقط میتوانم نشانیهایش را به تو بدهم، آنچه تو را در راه ایمان، ضعیف میکند، آنچه تو را در راه مسئولیت، به تردید میافکند، آنچه دلبستگیاش نمیگذارد تا پیام حق را بشنوی و حقیقت را اعتراف کنی،
آنچه تو را به توجیه و تأویلهای مصلحتجویانه و... به فرار میکشاند و عشق به او کور و کرت میکند و بالأخره آنچه برای از دست ندادنش، همه دستاوردهای ابراهیموارت را از دست میدهی، او اسماعیل تو است!
🍃✨ اسماعیل تو ممکن است یک شخص باشد یا یک شیء، یا حالت، یا یک وضع، و یا حتی یک نقطهضعف!
📌تو خود آن را هر که هست و هر چه هست باید به منی آوری و برای قربانی انتخاب کنی. چه: ذبح گوسفند به جای اسماعیل قربانی است، و ذبح گوسفند به جای گوسفند قصابی!!!»
#دارالقرآن_فاطمةالزهراءبضعةالرسول
@mactabb
🌱 با عرض سلام و تبریک اعیاد قربان و غدیر
خداوند را شاکریم که در عید قربان؛ عید گذشتن از همه وابستگیها.
توفیق حاصل شد در استمرار سنت حسنه دارالقرآن فاطمه الزهرا بضعه الرسول «س»
مبلغ ۶۲ ملیون جمع آوری و تعداد ۵ رأس گوسفند با ایثار شما سروران گرامی قربانی انجام شود.
که امروز با همت والای مسئول خیریه خانم پاکدامن بین ۸۰ خانواده ناتوان مالی تقسیم و توضیح گردید
🌱 لازم به ذکر است که برنامه ۸۰ نفر غذای گرم « قورمه سبزی» در روز عید غدیر نیز توسط خیریه انجام وپخش وتوزیع طبق روال سالهای گذشته انجام خواهد شد آن شالله.
پیام مسئول خیریه:
با تشکر از همکاری همه شما عزیزان، ۵ ملیون در مورد قربانی بدهکار هستیم.
آن شالله این قربانی هرگونه بیماری را از شما و خانواده گرامی دور بفرماید.
به امید توفیقات روزافزون همراهان گرامی
#دارالقرآن_فاطمةالزهراءبضعةالرسول
@mactabb
سهشنبه، ۲۹خرداد۱۴۰۳| ۱۱ذی الحجه۱۴۴۵ ه.ق.
ذكر امروز: ※ یا ارحم الراحمین ※
---اوقات شرعی به افق مشهد---
🏙 اذان صبح: ۲:۲۶
🌄 طلوع آفتاب: ۴:۱۴
🌞 اذان ظهر: ۱۱:۳۳
🌇 غروب خورشید ۱۸:۵۲
🌆 اذان مغرب: ۱۹:۱۳
🌃 نیمهشب شرعی: ۲۲:۳۹
🌹٧ روز تا عيدالله اكبر، عید آل محمد (ص)
#دارالقرآن_فاطمةالزهراءبضعةالرسول
@bezatorasool
از لسان امیر ملک کلام
۷۳
🌙 اَلحَذَرَ اَلحَذَرَ فَوَاللَّه سَتَرَ...
#حكمت_۳۰
ادامه...
2_ستاريت تشريعى: این است که خداوند دستور داده مردم عیبهای همدیگر را بشناسند اما غیبت نکنند، تهمت نزنند و آبروی یکدیگر را نریزند.
📌تفاوت بين ستاریت و غفاریت:
گاه انسان مرتکب لغزشی شده و خداوند به حکم ستار بودنش آن را میپوشاند«ستار بودن یعنی وجود دارد اما مخفی شده»
اما غفران بخشایشی است که با سِتر همراه است بنابراین غفران بخشی از آن همراه با ستر است که گاهی با اِزاله همراه است«یعنی غفور و رحیم است»
بهمین جهت به کلاه که سر را میپوشاند مِغفَر گویند.
خداوند در ابتداء ممکن است خطاهای انسان را بپوشاند و آبرویش را حفظ کند اما همیشه اینطور نیست و این بیماری را باید معالجه نمود
📝لذا پیامبر گرامی اسلام فرمودند:
«حَاسِبُوا اَنفُسَکُم قَبلَ اَن تُحَاسِبُوا؛ وَزِنُوهَا قَبلَ اَن تُوزِنُوا؛ وَ تَجَهَّزُوا لِلعَرضِ الاَكبَر»
پیش از آنکه مورد حسابرسی قرار گیرید خود به حساب نفستان برسید و پیش از آنکه سنجیده شوید،نفستان را در ترازوی سنجش بگذارید و برای آن حسابرسی بزرگ آماده شوید
به همین جهت حضرت میفرمایند از فرصتهای داده شده غفلت نکنید چرا که فرصتها همچون آبی هستند که بجوی باز نمیگردند
و واقعا چه اندوهی بالاتر از سرمایه های بی بازگشت.
اما افسوس که مردم در خوابند و هنگام مرگ بیدار میشوند
«اَلنَّاسُ نِيَامٌ وَ اِذَا مَاتُوا اِنتَبَهُوا»
#شرح_نهج_البلاغه_حکمت_ها
#در_محضر_استاد
#سیدةصديقةصاحبكارخراسانى
تنظيم: خانم مهذب
#دارالقرآن_فاطمةالزهراءبضعةالرسول
@mactabb
با سلام و تبریک اعیاد گذشته و آینده
فردا چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه
اولین جلسه ترم تابستان
نهج البلاغه خطبه یک..
از ساعت ۸ تا ۹ونیم
تفسیر جزء یک
از ساعت ۱۰ تا ۱۱ونیم
در ضمن کلاسهای
روز ۵ شنبه ۳۱ خرداد ماه
اولین جلسه ترم تابستان
از هرسه کلاس رو دررخدمت شما هستیم.
توجه..لطفا قبل از ورود به کلاس ثبت نام بفرمایید.
#دارالقرآن_فاطمةالزهراءبضعةالرسول
@mactabb
چهارشنبه، ۳٠خرداد۱۴۰۳|۱۲ذی الحجه۱۴۴۵ ه.ق.
ذکر امروز: ﴿یَا حَیُّ یَا قَیُّوم﴾
------ اوقات شرعی به افق مشهد -----
🏙 اذان صبح: ۲:۲۶🌄 طلوع آفتاب: ۴:۱۴
🌞 اذان ظهر: ١١:۳۳🌇 غروب خورشید: ١۸:۵۲
🌆 اذان مغرب: ۱۹:۱۳🌃 نیمهشب
شرعی: ۲۲:۳۹
#دارالقرآن_فاطمةالزهراءبضعةالرسول
@bezatorasool
📝در_محضر_استاد نکات ذکر شده سوره مباركه نباء
💫 عَمَّ يَتَسَاءَلُون
آنها از چه چیز از یکدیگر سؤال میکنند؟
#نباء_١
خداوند در نخستین آیه به عنوان یک استفهام همراه با تعجب میفرماید:
مشرکین و منکرین درباره چه چیزی از یکدیگر سوال میکنند؟
در تفسیر این آیه بیان شده که وقتی پیامبر اکرم پس از بعثت،آیات قرآن را بر مردم تلاوت نموده و آنها را به یکتا پرستی،ایمان به معاد و رستاخیز دعوت نمودند
سردمداران کفر از روی انکار و تعجب از یکدیگر میپرسیدند که محمد«ص» چه میگوید؟
او از کدامین روز و زنده شدن چه کسانی خبر میدهد؟
که در برابر پرسشهای انکاری آنان این آیات بر قلب پیامبر فرود آمد
در اينجا خداوند هم سوال ميكند و هم جواب جمع را ميدهد
يتساءلون: مصدر تساؤل به اين معناست كه مردم از يكديگر درباره مطلبی سوال کنند يا یکی پس از دیگری سوال از موضوعی کنند، هر چند که مسؤل از خود آنان نباشد
با توجه به حرف «ما» دراين آیه مردم از یکدیگر درباره معاد میپرسیدند
يا یکی پس از دیگری از پیامبر سؤال میکردند و قطعاً هیچگاه انسان از چیزی که میداند سؤال نمیکند
از آنجاییکه ساختار این سوره،پاسخگویی به این پرسشهاست و دراین آیات غالباً تهديد و انذار وجوددارد لذا سوال کنندگان مشرکین و کفار مکه بودند
یتساءلون فعل مضارع است و استمرار دارد به این معنا که هم در حال حاضر و هم در آینده از آن سوال میشود و این سوال همیشگی است
📌نکته:
هرگاه حروف جاره بر سر«ما»ی استفهامیه بیاید الف آن حذف میشود.«عَمَّا=عَمَّ»
✍️در تفسیر قرآن سه مسئله باید مورد توجه قرارگیرد؛
۱_شأن نزول: «هدف از نزول آیه يا آیات»که آیا بيم دهنده هستند يا بشارت دهنده؟
۲_جو نزول؛ «رخدادهای تلخ وشيرين زمان نزول سوره»
۳_فضای نزول: «بررسی حوادث و اتفاقات زمان و مکان نزول قرآن طی۲۳ سال»برخی سوره های کوچک یکباره نازل شده اند
اما برخی از سوره ها در طی دو يا سه سال بر پیامبر نازل شده اند.
ادامه دارد...
#در_محضر_استاد
#سيدةصديقةصاحبکارخراسانى
#تفسيرروان_۳۰ #نباء٣
تنظيم:خانم مهذب
#دارالقرآن_فاطمةالزهراءبضعةالرسول
@bezatorasool
# چهل حدیث # امام خمینی
پایان #حدیث # پنجم
فصل در بیان علاج عملی حسد است
علاوه بر علاج علمی، که شمه ای از آن ذکر شد، علاج عملی نیز از برای این رذیله فضیحه است.
و آن چنان است که با تکلف اظهار محبت کنی با محسود و ترتیب آثار آن را دهی، و مقصودت از آن علاج مرض باطنی باشد.
نفس تو را دعوت می کند که او را اذیت کن، توهین کن، دشمن داشته باش، مفاسد او و مساوی او را به تو عرضه می دارد، تو به خلاف میل نفس به او ترحم کن و تجلیل و توقیر نما، زبان را به ذکر خیر او وادار کن، نیکوییهای او را بر خود و بر دیگران عرضه دار، صفات جمیله او را خاطر نشان خود کن.
گر چه این ها که می کنی در اول امر با تکلف است، از روی مجاز و غیر واقع است، لیکن چون مقصود اصلاح نفس و بر طرف کردن این نقص و رذیله است بالاخره به حقیقت نزدیک می شود و کم کم تکلف کم می شود و نفس عادی می شود و واقعیت پیدا می کند.
لااقل به نفس عرضه دار و بفهمان که این شخص بنده خداست و شاید خداوند تعالی به او نظر لطف داشته که او را متنعم کرده
و اختصاص داده به خاصه نعم خود.
ادامه👇👇
ادامه حدیث پنجم
خصوصا اگر محسود اهل علم و دیانت باشد و حسد به واسطه آنها باشد، که البته حسد ورزیدن به آنها قبیح تر و عداوت با آنها عاقبتش بدتر است.
البته به نفس باید فهماند که این ها بندگان خاص خدا هستند که توفیق الهی شامل حالشان شده و آنها را به این نعمت عظمی اختصاص داده.
و این نعم باید محبت در نفس ایجاد کند نسبت به صاحبان آنها، و باید انسان آنها را محترم دارد و خاضع نسبت به آنها باشد، پس اگر دید که چیزهایی که باید موجب محبت و خضوع شود در نفس ضد آن بروز کرد، بداند که خیلی شقاوت به او چیره شده و ظلمت به باطن او غلبه کرده، و حتما در صدد اصلاح از طرق علمیه و عملیه برآید.
و بداند که اگر در صدد ایجاد محبت برآمد زود موفق می شود، زیرا که نور محبّت قاهر است بر ظلمت و کدورت، و خدای تبارک و تعالی وعده فرموده که مجاهدان را هدایت کند و آنها را به لطف خفی خود اعانت فرماید و توفیق عنایت نماید. انّه ولیّ التوفیق و الهدایة.
فصل در ذکر حدیث «رفع»
بدان که در بعضی از احادیث شریفه وارد شده که رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، فرمود که «برداشته شده است از امت من نه چیز، و از جمله آنها حسد است در صورتی که ظاهر نشود به دست یا زبان.
البته امثال این حدیث شریف نباید مانع شود از جدیت در قلع این شجره خبیثه از نفس پاک کردن روح را از این آتش ایمان سوز و آفت دین برانداز.
زیرا که کم اتفاق می افتد که این ماده فساد قدم به نفس بگذارد و در نفس تولید فسادهای گوناگون نکند و به هیچ نحو از او اثری ظاهر نگردد و ایمان انسان محفوظ بماند. با اینکه در احادیث صحیحه وارد شده که این صفت ایمان را می خورد و آفت ایمان است ، و خدای تعالی از صاحب آن برائت کرده و خود را از او و او را از خود نفی کرده. پس یک چنین امر بزرگی و فساد مهمی را که به واسطه آن همه چیز انسان در خطر است نباید انسان از او غفلت کند و به واسطه حدیث «رفع» مغرور گردد. پس، تو جدیت خود را بکن و شاخه های او را بزن و در صدد اصلاح باش و نگذار از او ترشحی در خارج بشود، آن وقت ریشه آن سست
می شود و از نمو و ترقی می افتد. و اگر در بین ریاضت و اصلاح مرگ در رسید، رحمت الهی شامل حالت می شود و با رحمت واسعه و برکت روحانیت رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، مشمول عفو می شوی، و بارقه رحمانیه اگر بقیه ای از آن مانده باشد، می سوزاند و نفس را پاک و پاکیزه می کند.
و اما آنچه در روایت حمزة بن حمران وارد است: عن أبی عبد الله، علیه السّلام، قال ثلاثة لم ینج منها نبیّ- فمن دونه، التفکّر فی الوسوسة فی الخلق و الطّیرة و الحسد، إلّا انّ المؤمن لا یستعمل حسده.
یا آنکه مبالغه فرموده اند و مقصود کثرت ابتلای به آن است.
یا اینکه این ترکیب کنایه از کثرت ابتلاست، بدون آنکه مقصود بالذّات خود مضمون جمله باشد.
یا آنکه حسد را اعم از غبطه اراده فرمودند مجازا.
یا آنکه میل زوال بعض نعم از کفار را که استعمال می کنند در ترویج مذهب باطل خود، حسد نام نهاده اند.
و الا از حسد به معنای حقیقی خودش انبیا و اولیا، علیهم السلام، پاک و پاکیزه اند: قلبی که آلوده به مساوی اخلاقی و قذارات باطنی شد، مورد وحی و الهام الهی نشود و مورد تجلیات ذاتی و صفاتی حق نگردد.
پس، باید یا توجیهی از روایت شود به نحوی که ذکر شد، یا به نحو دیگر، یا ردّ علمش به قایلش، صلوات الله علیه، شود. و الحمد لله أوّلا و آخرا.
#دارالقرآن_فاطمةالزهراءبضعةالرسول
@bezatorasool