نمایندگان مجلس با ۱۸۲ رای موافق، حسن روحانی را ناقض اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی دانستند و پرونده تخلف رئیسجمهور برای رسیدگی خارج از نوبت، به قوه قضاییه و مراجع ذیصلاح ارجاع میشود.
اصل ۷۷: عهدنامه، مقاولهنامهها، قراردادها و موافقتنامههای بینالمللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
اصل ۱۲۵: امضای عهدنامهها، مقاولهنامهها، موافقتنامهها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولتها و همچنین امضای پیمانهای مربوط به اتحادیههای بینالمللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی اوست.
فارس نیوز
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جان و دلم
نوحهخوانی كودک يمنى به زبان فارسی که داد سعودی ها را دراورده است
لیبرال ها #تمدن_سازی میدان رو ببینید
ببینید دنیا داره زبان فارسی یاد میگیره
#مرد_میدان
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از زمان حضور آقای #همتی در بانک مرکزی، تورم از ۸ به ۴۱ رسیده است و بر اساس برآوردها اگر ایشان #رئیس_جمهور شود، تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۷۶ درصد جامعه، فقیر خواهند شد.
آقای همتی! اگر جای شما بودم به خاطر #جیب_خالی مردانی که شرمنده خانواده خود هستند، روزی سه وعده در مقابل دوربین های صدا و سیما مقابل مردم تعظیم میکردم و از آنها عذرخواهی می کردم.
افسوس که وقاحت شما و دوستانتان بی حد و اندازه است.
آیا کسی از درآمد، خانه و تفریحات آقای همتی خبر دارد؟
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
واقعا همتی با این کارنامه، به چه جرئتی کاندید شده است؟؟با کدام برنامه؟؟
#امیرحسین_ثابتی
#همتی
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و چهل و دوم
ادامه......... تفسیر آیه ۲۱۳ سوره #بقره از تفسیر نور
پیام ها:
۱- قانون وتمدن های بشری،قادر بر حل اختلافات نیستند.زیرا هر گروه وفردی بدنبال خواست های خود است.حل اختلافات باید از طریق قانون الهی و داوری انبیا صورت گیرد.قانونی که مصون از تحریف وخطاست و داوریی که از هوا وهوس واغراض نفسانی معصوم است. «فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ... مَعَهُمُ الْکِتابَ»
۲- بهترین راه حل اختلاف،تقویت ایمان به معاد است.انبیا برای پیشگیری از اختلافات،از بشارت وبرای درمان آنها،از انذار استفاده می کنند. «مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ... لِیَحْکُمَ بَیْنَ النّاسِ»
۳- خطوط کلّی اهداف انبیا یکی است. «النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ»
۴- داوری انبیا،در چارچوب قوانین آسمانی است. «أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ... لِیَحْکُمَ»
۵- یکی از وظایف انبیا،ایجاد وحدت وتفرقه زدایی است. «لِیَحْکُمَ... فِیمَا اخْتَلَفُوا»
۶- قضاوت همه انبیا،یک گونه است.فرمود: «لِیَحْکُمَ» ونفرمود:«لیحکموا»
۷- بدترین نوع اختلاف،اختلاف آگاهانه ای است که بخاطر حسادت وظلم بوجود می آید. «مَا اخْتَلَفَ فِیهِ... مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ»
۸- در بین مؤمنان هم اختلاف پیدا می شود،ولی در پرتو ولایت خداوند،رهبری می شوند. «فَهَدَی اللّهُ... لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ»
۹- ایمان،زمینه برخورداری از هدایت خاصّ الهی است. «فَهَدَی اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا»
۱۰-گرچه هدایت همه افراد به خواست خداوند است،ولی خواست خداوند بر اساس اختیار انسان است. «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ»
۱۱- صراط مستقیم،پایان دهنده اختلافات است. «اخْتَلَفُوا... یَهْدِی... صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»
@alquran_ir
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۱۰۰)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺩﺍﻡﻫﺎﯼ ﺷﻴﻄﺎﻧﯽ:
ﻳﺎ ﺍﺑﻦ ﺟﻨﺪﺏ ﺍﻗﻞ ﺍﻟﻨﻮﻡ ﺑﺎﻟﻠﻴﻞ ﻭ ﺍﻟﮑﻠﺎﻡ ﺑﺎﻟﻨﻬﺎﺭ ﻓﻤﺎ ﻓﯽ ﺍﻟﺠﺴﺪ ﺷﻴﯽ ﺀ ﺍﻗﻞ ﺷﮑﺮﺍ ﻣﻦ ﺍﻟﻌﻴﻦ ﻭ ﺍﻟﻠﺴﺎﻥ ﻓﺎﻥ ﺃﻡ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﻗﺎﻟﺖ ﻟﺴﻠﻴﻤﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ: ﻳﺎ ﺑﻨﯽ ﺍﻳﺎﮎ ﻭ ﺍﻟﻨﻮﻡ ﻓﺎﻧﻪ ﻳﻔﻘﺮﮎ ﻳﻮﻡ ﻳﺤﺘﺎﺝ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺍﻟﯽ ﺍﻋﻤﺎﻟﻬﻢ. ﻳﺎ ﺍﺑﻦ ﺟﻨﺪﺏ ﺍﻥ ﻟﻠﺸﻴﻄﺎﻥ ﻣﺼﺎﺋﺪ ﻳﺼﻄﺎﺩ ﺑﻬﺎ ﻓﺘﺤﺎﻣﻮﺍ ﺷﺒﺎﮐﻪ ﻭ ﻣﺼﺎﺋﺪﻩ ﻗﻠﺖ ﻳﺎ ﺍﺑﻦ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﻣﺎ ﻫﯽ ﻗﺎﻝ ﺍﻣﺎ ﻣﺼﺎﺋﺪﻩ ﻓﺼﺪ ﻋﻦ ﺑﺮ ﺍﻟﺎﺧﻮﺍﻥ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺷﺒﺎﮐﻪ ﻓﻨﻮﻡ ﻋﻦ ﻗﻀﺎﺀ ﺍﻟﺼﻠﻮﺍﺕ ﺍﻟﺘﯽ ﻓﺮﺿﻬﺎ ﺍﻟﻠﻪ. ﺃﻣﺎ ﺍﻧﻪ ﻣﺎ ﻳﻌﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻤﺜﻞ ﻧﻘﻞ ﺍﻟﺎﻗﺪﺍﻡ ﺍﻟﯽ ﺑﺮ ﺍﻟﺎﺧﻮﺍﻥ ﻭ ﺯﻳﺎﺭﺗﻬﻢ ﻭﻳﻞ ﻟﻠﺴﺎﻫﻴﻦ ﻋﻦ ﺍﻟﺼﻠﻮﺍﺕ ﺍﻟﻨﺎﺋﻤﻴﻦ ﻓﯽ ﺍﻟﺨﻠﻮﺍﺕ ﺍﻟﻤﺴﺘﻬﺰﺋﻴﻦ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻳﺎﺗﻪ ﻓﯽ ﺍﻟﻔﺘﺮﺍﺕ «ﺃﻭﻟﺌﮏ ﻟﺎ ﺧﻠﺎﻕ ﻟﻬﻢ ﻓﯽ ﺍﻟﺂﺧﺮﺓ ﻭ ﻟﺎ ﻳﮑﻠﻤﻬﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﻟﺎ ﻳﻨﻈﺮ ﺍﻟﻴﻬﻢ ﻳﻮﻡ ﺍﻟﻘﻴﺎﻣﺔ ﻭ ﻟﺎ ﻳﺰﮐﻴﻬﻢ ﻭ ﻟﻬﻢ ﻋﺬﺍﺏ ﺃﻟﻴﻢ. »
ﺁﺛﺎﺭ ﺳﻮﺀ ﭘﺮﺧﻮﺍﺑﯽ ﻭ ﭘﺮﺣﺮﻓﯽ:
ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺄﮐﻴﺪ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﺧﻠﺎﻕ ﻭ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﺳﻴﺮ ﻭ ﺳﻠﻮﮎ، ﭘﺮﻫﻴﺰ ﺍﺯ ﭘﺮﺧﻮﺍﺑﯽ ﻭ ﭘﺮﺣﺮﻓﯽ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺩﻭ، ﻣﻮﺍﻧﻌﯽ ﻣﻬﻢ ﻭ ﺭﺍﻳﺞ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﮐﻤﺎﻝ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﻭ ﺗﻘﺮﺏ ﺍﻟﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺁﻳﻨﺪ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻴﺰﻫﺎﯼ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺮﺧﻮﺭﯼ ﻧﻴﺰ ﻣﺎﻧﻊ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﮐﻤﺎﻝ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ؛ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻟﺬﺍﻳﺬ ﻳﺎ ﻣﻨﺎﻓﻌﯽ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺐ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﯼ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻥ، ﻓﯽ ﻧﻔﺴﻪ ﻫﻴﭻ ﻣﻄﻠﻮﺑﻴﺖ ﻭ ﻳﺎ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺍﯼ ﺣﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻧﻴﺎﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻣﮕﺮ ﺁﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺭﻓﻊ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺗﺠﺪﻳﺪ ﻗﻮﺍﯼ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻭﺍﺟﺒﺶ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ.
ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﻟﺬﺕ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻥ ﻟﺬﺗﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﻟﺬﺗﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﻣﺎﺕ ﺁﻥ ﻭ ﻳﺎ ﻣﻮﻗﻌﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﺮﻣﯽ ﺧﻴﺰﺩ.
ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺗﻨﺒﻠﯽ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﭘﺮﺧﻮﺭﯼ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﯽﺧﻮﺍﺑﻨﺪ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﮐﻤﺎﻟﺎﺕ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺩﻧﻴﻮﯼ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﺯ ﻣﯽﻣﺎﻧﻨﺪ.
@nazz_ir
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من حاضرم با هر دولتمردی در هر زمانی بین مردم بروم تا اقبال مردم به شما و این طلبه را ببینیم.
📅 سهشنبه | هجدهم خردادماه ۱۴۰۰
#دولتی_مردمی_برای_ایران_قوی
#رئیسی #رئیسي #رییسی #سید_ابراهیم_رییسی #سید_ابراهیم_رئیسی #مناظرات #مناظره #مناظره_انتخاباتی
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 اعتقاد بنده این است که فضای مجازی ابزار نظارت مردم بر مدیران است و این را در عمل ثابت کردیم.
✊ گشت ارشاد خواهیم داشت اما برای مدیران!
📅 سهشنبه | هجدهم خردادماه ۱۴۰۰
#دولتی_مردمی_برای_ایران_قوی
#رئیسی #رییسی #رئیسي #سید_ابراهیم_رییسی #سید_ابراهیم_رئیسی #آزادی #فضای_مجازی #نظارت #گشت_ارشاد #مدیران #مناظرات #مناظره #مناظره_انتخاباتی #مناظرات_انتخاباتی
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
هدایت شده از خانواده امن
راه های کنترل شهوت
(۲۲)
ادامه....... پرهیز از اختلاط با نامحرم:
با توجه به نکات ذکر شده، برای کنترل شهوت باید:
«خانمها با نامحرم رفتار متکبرانه داشته و از سخنان نرم با آن ها خودداری کرده و از لینت در کلام اجتناب ورزند».
«به حضرت علی علیه السلام گفتند: پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم به زن ها سلام می کردند، شما چرا نمی کنید؟! فرمود: آن حضرت بزرگ تر از من بود (30 سال) پیر شده بود. من جوان هستم، می ترسم اگر سلام کنم آن خانم یک جواب گرمی به من بدهد که دلم بلرزد.
(قرائتی سال77)
نکات تکمیلی:
* داستان رو گرفتن حضرت زهرا سلام الله علیها از پیرمرد نابینا و روایاتی که درباره ی عذاب زنانی که برای غیر شوهر بوی خوش استعمال می کنند؛ نشان دهنده ی این است که بوی زن، شهوت مرد را تحریک می کند. پس باید از آن اجتناب کرد.
*نشستن در جایی که قبلاً زنان نشسته بودند تا وقتی که هنوز گرم است مکروه است.
* دید و بازدید از فامیل تا وقتی واجب است که به گناه نیفتیم. اگر کسانی در فامیل وجود دارند که اهل رعایت حجاب نیستند و یا فسق و فجور علنی دارند که باعث به گناه کشیده شدن ما می شود، باید از آن ها پرهیز کرد. البته صله رحم فقط دید و بازدید نیست و دعا کردن، کمک نمودن، سلام کردن، تلفنی جویای احوال شدن و امثال آن صله رحم است.
@amn_org
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
📍با بازگشت ایران به برجام هم صدها تحریم باقی میماند
🔸وزیر خارجه آمریکا: پس از بازگشت به برجام، ایران را در زمینههای دیگر پاسخگو میکنیم
🔹بلینکن: هدف ما این است که برنامه هستهای ایران را مهار و سپس از همین مسئله به عنوان سکویی برای توافقات طولانیتر و قویتر استفاده کنیم.
🔸 حتی در صورت پایبندی ایران به تعهدات هستهای خود، صدها مورد از تحریمهای آمریکا علیه ایران همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
🔹تحریمهای مورد نظر تا زمانی که ایران رفتار خود را (مطابق خواست ما) تغییر ندهد، حفظ خواهند شد.
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
🔴همتی میگه ارزش پول ملی با حمله به سفارت عربستان کم شد! حاجی اون که سال ۹۴ بود که تا سال ۹۶ دلار هیچ تغییر قیمتی نداشت ولی از وقتی تو سال ۹۷ اومدی دلار ۳ برابر شده!
موقع تصویب دلار ۴۲۰۰ رئیسی مسئول قوه نبوده بعد همتی به دروغ میگه من مخالف بودم. چرا شما توی جلسه هماهنگی مخالفت نکردی؟ این حتی مسئولین جلسه رو یادش نیست. چطور تصمیماتش یادش بمونه و گردن بگیره؟!
آقای همتی به جای تمسخر وصیت نامه ش.ه.ی.د کوروش باباپور درباره حسینیه شدن کاخ سفید، بگویید چگونه تالار شیشه ای بورس را تبدیل به سرویس بهداشتی کردید؟!
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لباس رنگی رو ممنوع کردن
جالب شد! طبق گفته آقای کلهر این جماعت اون موقع هم اعتقادی به این کارها نداشتن و صرفاً برای پرت شدن حواس مردم این کارها رو میکردن!
.بعد همینا امروزه دم از آزادی و این حرفا میزنن! مهر علیزده مردم را از #رئیسی میترسانه و دم از خاتمی!!
➕اعتراف عجیب فائزه هاشمی در مورد اصلاح طلبان
تعجب نکنید که چه شد اینها اول انقلاب دیوار کشی خود را تحریف کردن و حالا به رئیسی نسبت دادن!!و تهمت دیگه برای ترساندن مردم از رئیسی
تحریف تاریخ خیلی راحته همانطور که الان دولت روحانی این همه فاجعه حالا به عمد یا غیر عمد در دولتش رخ داد را نمیپذیره! بر خلاف وعده هایش و منکر وعده های خود هم میشه کارهای کثیف اول انقلاب خود را هم تحریف میکنن!! و به جبهه انقلاب نسبت میدن! برای ضربه زدن به انها
سرطان اصلاحات ثابت کرده این اسلام و انقلاب را قبول ندارن پس تهمت و دروغ گفتن هم برایشان آسانه هر چیزی خواهند گفت!!
#سرطان_اصلاحات
#حافظه_تاریخی
#انتخابات
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚙ کارگران شرکت مس جیرفت با ارسال این ویدئو، حمایت خود از سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ را اعلام کردند.
#دولتی_مردمی_برای_ایران_قوی #کارگر #انتخابات۱۴۰۰ #رییسی #رئیسی #سيد_ابراهيم_رئيسي #سید_ابراهیم_رییسی #سید_ابراهیم_رئیسی
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
هدایت شده از صحیفه سجادیه
شرح دعاي اول صحيفه سجاديه
(۱۱)
از: آيت الله حسن ممدوحي
ادامه..... فراز پنجم
گفته شد که:
پاداش و عقوبت اخروي چنين نيست و در آن جا، هر چه هست متناسب با نوع عمل افراد است، يعني فرد در آن جا تكوينا عكس العمل كردار خود را مي بيند؛
در نهاد تكويني اين جهان نيز عكس العمل طبيعي اعمال، معلول و فرآورده خود عمل است. مثلا اگر كسي غذاي مسمومي مصرف كند و متعاقب آن مبتلا به خونريزي دستگاه گوارش يا زخم معده شود، اين جزا متناسب با همان عمل است. عكس العمل تمامي اعضا در مقابل اعمال غير مناسب نيز درست بر همين منوال است.
در آخرت، عملكرد انسان بازتاب هاي تكويني خود را نشان مي دهد و تمامي اعمال با تاثيرات فوق العاده خود رخ مي نمايند و اثر خود را همچنان كه مي بايد به جاي مي گذارند.
لذا بازتاب كفر غير از نفاق و عكس العمل ظلم غير از فسق مي باشد. در قرآن كريم آياتي كه حكايت از اين بازتاب ها و كيفرها مي كنند بسيار است، همانند آيه كريمه:
لها ماكسبت و عليها ما اكتسبت،
فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره،
انما تجزون ماكنتم تعملون.
و لذا فرمود: و لا تظلمون فتيلا.
امام در آخرين قسمت اين فراز در همين مرتبه فرمود: لا يسئل عما يفعل و هم يسئلون.
از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمودند: لا يسئل عما يعفل لانه لا يفعل الا ماكان حكمه و صوابا تا آن كه مي فرمايند: و هم يسئلون: يعني بذلك خلقه انه يسئلهم:
از خداوند در مورد آنچه انجام داده سؤ ال نمي شود، زيرا او كاري را انجام نمي دهد مگر طبق حكمت و حق. اما انسان ها مورد سؤ ال واقع مي شوند، چون براي همين خلق شده اند.
يعني تمامي آنچه خداي متعال انجام مي دهد، متن حكمت و مصلحت است و سؤ ال از حكمت و مصلحت بي معنا مي باشد. تا آن كه امام عليه السلام مي فرمايند: معني و هم يسئلون آن است كه خدا آنان را خلق فرموده تا از آن ها سؤ ال كند.
@sahifeh_ir
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۳۰۱)
وقال علیه السلام:يَا أَيُّهَا النَّاسُ، مَتَاعُ الدُّنْيَا حُطَامٌ مُوبِىءٌ فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاهُ! قُلْعَتُهَا أَحْظَى مِنْ طُمَأْنِينَتِهَا، وَ بُلْغَتُهَا أَزْكَى مِنْ ثَرْوَتِهَا. حُكِمَ عَلَى مُكْثِرٍ بِالْفَاقَةِ، وَ أُعِينَ مَنْ غَنِيَ عَنْهَا بِالرَّاحَةِ. وَ مَنْ رَاقَهُ زِبْرِجُهَا أَعْقَبَتْ نَاظِرَيْهِ كَمَهاً، وَ مَنِ اسْتَشْعَرَ الشَّغَفَ بِهَا مَلاََتْ ضَمِيرَهُ أَشْجَاناً، لَهُنَّ رَقْصٌ عَلَى سُوَيْدَاءِ قَلْبِهِ هَمٌّ يَشْغَلُهُ، وَ غَمٌّ يَحْزُنُهُ، كَذلِکَ حَتَّى يُؤْخَذَ بِكَظَمِهِ فَيُلْقَى بِالْفَضَاءِ مُنْقَطِعاً أَبْهَرَاهُ، هَيِّناً عَلَى آللّهِ فَنَاؤُهُ، وَ عَلَى الاِْخْوَانِ إِلْقَاؤُهُ.
قسمت نخست حکمت ۳۶۷ نهج البلاغه
و فرمود (ع): اى مردم، متاع اين جهانى همانند گياهى است خشك و بيمارى انگيز. پس، از چراگاهى دورى گزينيد كه رخت بر بستن از آن خوشتر است از قرار گرفتن در آن و به اندك روزى آن خرسند شدن، بهتر است از ثروت آن. آنكه مال فراوان اندوخته، محكوم به فقر است و هر كه از آن بى نيازى جسته به آسودگى رسيده. كسى را كه به زيورها و آرايه هايش فريفته شود، نابينايى در پى است. هر كه دوستيش را شعار خود سازد، دل خود را از اندوه پر ساخته و اين اندوه در اعماق قلبش بماند، اندوهى بر او چيره شود و به خود مشغولش دارد و اندوهى محزونش نمايد و همچنان، با او در ستيز و كشاكش بود تا راه نفسش بسته آيد و او را در گورستانى افكنند، در حالى كه، شاهرگ حياتش بريده شده است. گرفتن جانش بر خداوند آسان بود و به گورستان بردنش براى يارانش سهل.
بخش اول:
سرنوشت دنياپرستان:
امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى در دو بخش كه هركدام ديگرى را تكميل مى كند سخن مى گويد. در بخش نخست، بى ارزش بودن دنيا را با تعبيرات قاطع و كوبنده بيان كرده و داد سخن را در اين قسمت داده و براى دنيا به هفت عيب بزرگ اشاره مى كند.
مى فرمايد:
«اى مردم! متاع دنيا همچون گياهان خشكيده وباخيز است بنابراين از چنين چراگاهى دورى كنيد»;
(يَا أَيُّهَا النَّاسُ، مَتَاعُ الدُّنْيَا حُطَامٌ مُوبِىءٌ فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاهُ!).
چه تعبير جالب و گويايى! زيرا «حطام» در اصل از ماده «حطم» (بر وزن ختم) به معناى شكستن و خرد كردن چيزى گرفته شده است و غالباً به شكستن اشياء خشك مانند ساقه هاى خشك گياهان اطلاق مى شود و به همين دليل گاهى به كاه، «حطام» اطلاق مى گردد.
امام(عليه السلام) متاع دنيا را در اين جا تشبيه به همان گياهان خشكيده و خردشده اى كه آذوقه حيوانات است نموده اما گياهى كه با ميكروب وبا آغشته شده و حتى سبب مرگ حيوان مى شود، و به دنبال آن هشدار مى دهد كه از اين چراگاه بى ارزش خطرناك دورى كنيد.
@nahj_ir
۱۹ خرداد ۱۴۰۰