هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و بیستم
تفسیر آیه ۱۹۴ سوره #بقره از تفسیر نور
الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ (۱۹۴)
ماه حرام در برابر ماه حرام و(اگر دشمنان احترام آنرا شکستند و با شما جنگ کردند،شما نیز حقّ دارید مقابله به مثل کنید.زیرا)حرمت ها را(نیز)قصاص است وهرکس به شما تجاوز کرد،به مانند آن تجاوز،بر او تعدی کنید و از خدا بپرهیزید(که زیاده روی نکنید)و بدانید که خداوند با پرهیزگاران است.
نکته ها:
* قبل از اسلام در میان عرب ها،هر سال چهار ماه احترام خاصّی داشت که در آن ماهها جنگ،حرام و ممنوع بود،سه ماه آنها پی درپی که عبارتند از ذی القعده،ذی الحجّه و محرم، و یکی هم ماه رجب که جداست.حتّی یکی از علل تسمیه ماه ذی القعده را آن گفته اند که دراین ماه قعود از جنگ لازم است.
اسلام این سنّت را پذیرفت و در هر سال چهار ماه را آتش بس اعلام نمود،ولی دشمن همیشه در کمین است تا از فرصت ها سوء استفاده کند و چه بسا با خود فکر کند که چون مسلمانان در این ماهها موظف به رعایت آتش بس هستند،پس به آنها حمله کنیم.
این آیه می فرماید:اگر مخالفان شما در این چهار ماه به شما هجوم آوردند،شما نیز در برابرشان بایستید و در همان ماهها با آنان بجنگید و ماه حرام را در برابر ماه حرام قرار دهید.زیرا حرمت خون مسلمانان و حفظ نظام اسلامی از حرمت این ماهها بیشتر است،و هرکس حرمت ها را شکست باید مورد قصاص قرار گیرد.
سپس به عنوان یک قانون کلّی می فرماید:هرکس به شما تجاوز کرد،به همان مقدار به او تعدّی کنید.و تقوا داشته باشید و بیش از مقدار لازم قصاص نکنید و بدانید که خداوند با متّقین است.
* صاحب مجمع البیان در ذیل آیه می گوید:در مورد غصب نیز می توان با استدلال به این آیه تقاص کرد،یعنی از مال غاصب تقاص نمود.
پیام ها:
۱- همه ی زمان ها یکسان نیستند،حرمت و ممنوعیت بعضی ماهها باید حفظ شود. «الشَّهْرُ الْحَرامُ»
۲- در اسلام بن بست وجود ندارد.حفظ اسلام و جان مسلمان ها بر حفظ احترام مکان ها و زمان ها مقدّم است. «فَمَنِ اعْتَدی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ»
۳- اسلام،دین تجاوز و تعدّی نیست،ولی تعدّی و تجاوز دیگران را نیز نمی پذیرد. «فَمَنِ اعْتَدی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ»
۴- حتّی در برخورد با دشمنان،عادل باشیم. «فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیْکُمْ»
۵- سیستم قانون گذاری باید به نحوی باشد که موجب یأس مسلمانان وجرأت کفّار نگردد واصل مقابله به مثل به همین خاطر است. «فَاعْتَدُوا... بِمِثْلِ مَا اعْتَدی»
۶- رعایت تقوا حتّی به هنگام جنگ،از اصول تربیتی اسلام است. «اتَّقُوا اللّهَ»
۷- اگر در جنگ از مرز عدالت خارج نشوید،از امدادهای الهی نیز برخوردارخواهید بود.و گمان نکنید عدالت و تقوا پیروزی شما را به تأخیر می اندازد. «بِمِثْلِ مَا اعْتَدی... وَ اتَّقُوا...وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ»
@alquran_ir
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۷۸)
از آیت الله مصباح یزدی
ادامه سخن در مورد خوف و رجا
ﺭﺟﺎ ﻳﻌﻨﯽ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻣﺮﯼ ﻣﻄﻠﻮﺏ، ﮐﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺍﺭﺩ ﻳﺎ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﻣﯽﭘﻴﻮﻧﺪﺩ، ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ، ﺧﻮﻑ ﻳﻌﻨﯽ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻣﺮﯼ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮﺏ، ﮐﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺍﺭﺩ ﻳﺎ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﺑﭙﻴﻮﻧﺪﺩ، ﺗﺮﺱ ﻭ ﻭﺍﻫﻤﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﺍﺩﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩ، ﺑﻪ ﺩﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﻣﻴﺪ ﻭ ﺗﺮﺱ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺍﻣﻴﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﺧﻮﺏ، ﺍﻣﺮﯼ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﺑﺪ، ﺍﻣﺮﯼ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮﺏ ﺗﺤﻘﻖ ﻣﯽﻳﺎﺑﺪ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﻣﻴﺪ ﻭ ﺗﺮﺱ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺩﻭ ﻭﺟﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻢ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺮ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺮ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ﺩﻓﻊ ﮔﺮﺩﺩ.
ﻣﺜﻠﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻢ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺳﻠﺎﻣﺘﯽ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭﯼ ﺍﺵ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﻮﺩ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻢ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﯼ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﻭﺩ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻣﺮﯼ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮﺏ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﻮﺩ ﺗﺮﺱ ﻭ ﻭﺍﻫﻤﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﻣﺜﻠﺎ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺘﺮﺳﺪ ﮐﻪ ﺳﻠﺎﻣﺘﯽ ﺍﺵ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺑﺮﻭﺩ، ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﻧﺎﺧﻮﺷﯽ ﻭ ﻣﺮﺿﯽ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ.
@nazz_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای اثبات وقاحتتان به سردار سلیمانی هم رحم نمیکنید
@secret_file
🔹🔹شبکه ضدانقلاب ایران اینترنشنال مدعی شد در یک فایل صوتی که به دست آنها رسیده، محمد جواد ظریف در جریان مصاحبهای که ششم اسفندماه گذشته انجام شده و به دلایل نامعلومی هنوز منتشر نشده، از نقش سپاه قدس در سیاست خارجه جمهوری اسلامی گزارش میکند.
🔹در این فایل صوتی ظریف مدعی می شود که در ایران دیپلماسی فدای میدان -فعالیتهای منطقهای- شده است!
🔻پ ن:
آقای ظریف، خجالت بکشید و دروغگویی را تمام کنید!
🔹محمدجواد ظریف، ۱۱ فروردین ۱۴۰۰: روسیه تا تیر ۹۴ هیچ دعوت رسمی از شهید بزرگوار سردار سلیمانی برای سفر به روسیه نکرد. اولین دعوت از شهید سلیمانی مربوط به مرداد ۹۴ یعنی چند روز پس از انعقاد برجام است. این یعنی همانقدر برجام برای حل مشکل غرب بود که برای حل مشکل شرق بود.
هدایت شده از خانواده امن
🌷سلام
🌷صبح زیبا تون بخیر
در سیزدهمین روز
از ماه مبارک رمضان
آرزو داریم
لحظه هاتون پر از شادی
زندگیتون پر از محبت
سفره هاتون پراز برکت
جسم و جانتون پر از سلامت
و دعاهاتون مستجاب بشه
🌷نماز روزه هاتون قبول
🌷دوشنبه تون پر خیر و برکت
@amn_org
صوت تقطیع شده از 7ساعت جلسه محرمانه وزیر خارجه ایران از طریق شبکه عربستانی ایران اینترنشنال منتشر میشود! معلوم نیست وزارت خارجه است یا شبکه عوامل و منابع دولت های معاند!؟ از آن جالب تر اینکه کارگردان محتوا را به نفع برجام و طرف غربی تدوین کرده است! خداقوت وزارت گاندو پرور! الان فقط محاکمه #ظریف و تیم جاسوس پرورشه که میتونه آروممون کنه!
#محرمانه
📍دیپلماسی احمقانه به دنبال تخریب مرد میدان/تقابل با حاج قاسم نه گندم «پاستور» را برایت دارد، نه «جو» ی واشنگتن!
@secret_file
🔹امروز فایل صوتی وزیر به اصطلاح خارجه ایران در شبکه سعودی منتشر شد. در بخش هایی از این صوت محرمانه که مشخص نیست چطور به آن سوی مرزها و شبکه سعودی رسیده، آقای وزیر اتهامات و حملاتی به #مرد_میدان حاج قاسم سلیمانی وارد می کند و او را متهم می کند که دیپلماسی را فدای میدان کرده است اما حاضر نشده از میدان برای دیپلماسی هزینه کند!
🔸 آقای ظریف شما به اندازه کافی مولفه های قدرت این کشور را هزینه دیپلماسی ذلت بار خود کرده اید و تاوان این شاهکار ذلت بار شما را هم ۸۵میلیون نفر با گوشت وپوست خود درک کرده اند و در نقطه مقابل هم اثرات مثبت اقدامات میدانی حاج قاسم را هم به چشم دیده اند، نه فقط ۸۵میلیون ایرانی که مردمان سوریه وعراق هم از برکات وجود مرد_میدان بهره مند بوده اند.
🔹تمام این سالها شما یک شوخی تلخ در نظام اسلامی بودید و اگر کسی به کوچک بودن شما برای حضور در جایگاه وزیر دستگاه سیاست خارجی نظام شک داشت، با انتشار این فایل صوتی این شک به یقین تبدیل شد.
🔸آقای ظریف شما کدام دستاورد را داشتید که بابت صله ی آن توقع داشتید حاج قاسم "میدان" را هزینه نرد عشق باختن شما با شیطان بزرگ کند؟ شما کدام خطوط قرمز "میدان" سیاست را رعایت کرده بودید که توقع داشتید #سردار_دلها خطوط قرمز "میدان" امنیت را هم به شما بسپارد.
🔹آقای ظریف شما تمام شده اید و فاجعه ی حضور ۸ساله شما در دولت از اذهان پاک نمی شود پس با خاک پاشیدن بر خورشید به دنبال تنفس مصنوعی و زندگی نباتی در عرصه سیاسی کشور نباشید. تقابل با حاج قاسم نه گندم "پاستور" برایتان دارد و نه "جو"ی واشنگتن. ومن الله التوفیق/علی سلیمانی
#نامرد
هدایت شده از صحیفه سجادیه
شرح دعای ۴۴ صحفیه سجادیه. قسمت ۲-۷
ادامه شرح قسمت ۷ دعای ۴۴
حضرت سجاد علیه السلام به زیبایی پاسخ این سوال مهم و تعیین کننده را بیان میفرمایند که ماموران الهی در این شب فرود می آیند تا "سلام" را بر هر کس که خدا بخواهد برسانند. یعنی کسی که در لیلة القدر "سلامتی به جمیع مراتبش" رو دریافت کنه، همون کسی است که این شب بزرگ رو درک کرده.
البته معنای سلام و سلامتی واضحه، از سلامتی در جسم گرفته تا سلامتی در فکر و قلب و نهایتا اعمال و رفتار؛ پس محاسبه کنیم که در لیلة القدر گذشته چه مقدار سلامتی و اکسیر زندگی بخش به ما عنایت شده که تا امسال و لیله القدر پیش رو از ان بهره مند هستیم؟!
پس:
اول و مهم،
سلامت قلب است. قلب مرکز عقاید ماست! پس ببینیم چه مقدار عقاید درست و مستند و قطعی مان در این یکسال گذشته در اثر شبهات، تهاجمات شیطان و عوامل دیگر صدمه ندیده و هنوز که هنوز است سالم باقی مانده است؟!
امام علی علیه السلام فرمودن که مومن حقیقی کسی است که حلال را همیشه حلال بداند و حرام را همیشه حرام بداند! خب ببینیم از سال گذشته تا به امروز اینگونه بوده ایم یا خیر؟!
دوم،
برویم سراغ افکارمان! آیا افکار و ایده هایمان از سال گذشته تا امروز سالم باقی مانده اند؟ آیا انحرافات مختلفی که خصوصا این روزها با شبکه ها و رسانه های پیچ در پیچ منتشر میشود، در ذهن ما هم نفوذ پیدا کرده و نسبت به چیزهایی سست یا متمایل شده ایم؟!
سوم،
اعمال و رفتارمان را بسنجیم که از لیلظ القدر گذشته تا امروز چه مقدار سالم باقی مانده است؟!
خصوصا حرف زدن و استفاده از زبان!
نگاه...دست...پا...همه اعضاء و جوارحمان...
و نهایتا به سراغ جسم برویم که از سال قبل تا امروز چه مقدار سالم مانده است؟!
اگر سالم مانده چرا و اگر بیماری و صدمه دیده، چرا؟
پس با این محاسبات میشود فهمید که چه مقدار لیلة القدر سال گذشته را درک کرده ایم و یا اینکه خدای نخواسته یله و رها بوده ایم؟! با قلبی متلاشی، افکاری از هم پاشیده و باری به هر جهت، اعمالی بدون محاسبه، زبانی که مدام میجنبد، چشمی که همه چیز را میبیند و جسمی که با ناشکری عملی و خوراک ناسالم یا خیانت در امنت الهی به مریضی و درد گرفتار شده است.
با این توضیحات مسیر درک لیلظ القدر روشن میشود که با شناخت امام عصر علیه السلام و توسل حقیقی به او میتوان بیشترین سلامتی را برای قلب و فکر و اعمالمان دریافت کنیم و در نتیجه هدایت الهی زندگی مان را فرا بگیرد... ما نیز به نوبه خود از نزول روح بهره بگیریم و فرو امدن ملائکه را با نورانی ساختن دل و جان و بلکه زندگی مان درک کنیم...پس راه درک لیلة القدر برای کسی که امام زمانش را به قدر توانش می شناسد نه تنها بسته نیست بلکه بهترین و برترین شب برای اوست. ان شاءالله
@sahifeh_ir
#محرمانه
📍جناب #محمدجواد_ظریف پس از سالها حضور در عالیترین سطح #دیپلماسی، درکی از ایجاد قدرت میدان برای چانهزنی در مذاکره ندارد و فکر میکند این او بوده که دیپلماسی لبخند را برای میدان اقتدار حاج #قاسم_سلیمانی هزینه میکرده است! این عقبماندگی تحلیلی، برای پایان عمر سیاسی وی کافیست./علی خضریان
#نامرد
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی(۱۷۰)
ادامه سخن در مورد حرمت غیبت
و اگر خدای نخواسته انسان با حقوق مردم از دنیا برود، کارش بسیار مشکل شود.
در حقوق الهی سر و کار با کریم و رحیم می باشد که در ساحت مقدسش بغض و کینه، عداوت و تشفّی راه ندارد، ولی اگر سر و کار با بندگان شد، ممکن است گرفتار کسی شود که دارای این گونه اخلاق باشد و از انسان بدین زودیها نگذرد یا هیچ وقت از او راضی نشود.
پس، بر انسان لازم است که مواظب حال خودش خیلی باشد، و این ملاحظات را بنماید که مطلب بسیار خطرناک است و امر بسیار مشکل است.
و احادیث در تشدید امر غیبت بیش از این است که در حوصله این اوراق بگنجد. و ما به ذکر مختصری از آن قناعت می کنیم.
جناب رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، در ضمن خطبه ای چنانچه در این حدیث است، ذکر «ربا» را کردند و او را بزرگ شمردند و فرمود [ند] «یک درهم از آن از سی و شش زنا بزرگتر است، و از ربا بالاتر آبروی مسلمان است.»
«از رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، حدیث شده که آورده شود روز قیامت یک نفری در پیشگاه حق، نگاه داشته شود و کتابش به او داده شود. پس حسنات خود را در آن نبیند. گوید:
«خداوندا، این کتاب من نیست! نمی بینم در این حسنات خود را.»
به او گفته شود: «همانا پروردگار تو گمراه نیست و نسیان نکند، از بین رفت عمل تو به واسطه غیبت کردن از مردم.»
پس از آن، دیگری آورده شود و داده شود به او کتابش. پس در آن طاعتهای بسیاری ببیند. بگوید: «بارالها، این کتاب من نیست، زیرا که من این طاعات را نکردم!»
گفته شود به او «فلانی غیبت توکرده، پس داده شد حسنات او به تو.»
از پیغمبر، صلّی الله علیه و آله، منقول است که «اوّل مرتبه کفر آن است که شخص بشنود از برادر خود کلمه [ای ] را و حفظ کند آن را و بخواهد مفتضح کند او را به واسطه آن کلمه. برای چنین اشخاص نصیب و بهره ای نیست.»
@nyaz_ir
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۷۹)
وقال علیه السلام:أَكْبَرُ الْعَيْبِ أَنْ تَعِيبَ مَا فِيکَ مِثْلُهُ.
حکمت ۳۵۳ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود : بزرگترين عيب آن است كه آنچه را در خود توست براى ديگران عيب بشمارى.
بخش دوم:
در خطبه ۱۷۶ مىفرمايد: «خوشا به حال كسى كه پرداختن به حال خويش، او را از پرداختن به عيب مردم بازمى دارد»؛
(طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيبُهُ عَنْ عُيوبِ النَّاس).
در غررالحكم نيز اين معنا با عبارت ديگرى آمده است:
«إنْ سَمَتَّ هِمَّتَکَ لإصْلاحِ النّاسِ فَابْدأ بِنَفْسِکَ فَإنْ تَعاطِيکَ صَلاحُ غَيْرِکَ وَأَنْتَ فاسِدٌ أَكْبَرِ الْعَيْبَ».
اين نكته نيز قابل توجه است كه انسان براثر حب ذات، گاه عيب خود را هرگز نمى بيند و يا اگر ببيند كوچك مى شمرد؛ اما براثر رقابت با ديگران گاه عيوب آنها را بسيار بزرگتر از آنچه هست مى پندارد و اين سبب مى شود از عيب خويش غافل گردد و به عيبجويى از ديگران بپردازد و اين خطر بزرگى است بر سر راه پويندگان راه حق و طالبان سير و سلوك الى الله و مشكل بزرگى است در جوامع انسانى كه وحدت جامعه را هدف مى گيرد.
شعراى عرب و عجم نيز اين مطلب را به نظم كشيده اند؛ يكى از شعرا مى گويد :
إذا أَنْتَ عِبْتَ الاْمْرَ ثُمَّ أَتَيْتَهُ فَأَنْتَ وَمَنْ تَزْري عَلَيْهِ سِواءٌ
هنگامى كه كارى را (از ديگران) عيب مى شمرى؛ اما خودت آن را انجام مى دهى تو با آنكس كه بر او خرده مى گيرى يكسان هستى.
شاعر ديگرى مىگويد :
يَمْنَعُني عَنْ عَيْبِ غَيْري الَّذي أعْرِفُهُ عِنْدي مِنَ الْعَيْبي عَيْبي لَهُمْ بِالظَّنِّ مِنِّي لَهُمْ وَلَسْتُ مِنْ عَيْبي في رَيْبي
عيبى را كه من از خود سراغ دارم مرا از عيبجويى ديگران بازمى دارد. چراكه عيبى را كه در آنها سراغ دارم به ظن و گمان است؛ ولى عيبى را كه در خودم مى دانم يقينى و قطعى است.
شاعر فارسى زبان نيز مى گويد:
هر كسى گر عيب خود ديدى ز پيش
كى بُدى فارغ وى از اصلاح خويش
غافلند اين خلق از خود اى پدر
لاجرم گويند عيب همدگر
شاعر ديگرى مى گويد:
مكن عيب خلق اى خردمند فاش
به عيب خود از خلق مشغول باش
پایان شرح حکمت ۳۵۳ از آیت الله ناصر مکارم شیرازی
@nahj_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر «میدان» نبود محل سگ هم به شما نمیگذاشتند جناب ظریف!
این فیلم، برای تقریبا پنج شش سال پیش است. حاشیه اجلاس گروه هفت. موقعی که اوباما دارد با رییس صندوق بینالمللی پول و نخستوزیر ایتالیا صحبت میکند و حیدر العبادی، نخست وزیر وقت عراق میرود کنار آنها مینشیند و انتظار یک گوشه چشم و توجه را میکشد و البته اوباما به او بیمحلی میکند و میرود، بدون اینکه نگاهش کند.
حالا که آقای ظریف در این فایل صوتی درز کرده، از فدا شدن دیپلماسی برای «میدان» مینالد و به سردار شهید کنایه میزند و... یاد این فیلم افتادم.
خواستم بگویم اگر سردار نبود، اگر شهدای مدافع حرم نبودند، اگر خون اینها نبود که موی دماغ آمریکاییها در منطقه باشد و معادلات را عوض کند، تو هم یکی بودی مثل نخست وزیر عراق و اوباما و کری و... به شما محل سگ هم نمیگذاشتند آقای دیپلمات!
اگر در کنار اروپاییها قهقهه میزدی، اگر کنار جان کری پیاده روی میکردی، بخاطر خونهای ریخته شده در «میدان» بود. وگرنه بجای قهقهه باید برای یک علیک سلام موس موس میکردی قربان!
«میدان» برای دیپلماسی خون داد ولی تو هرچه گفتی دروغ بود و هرچه وعده دادی باد هوا و هرچه پیشبینی کردی زرشک!
ای نامرد نمکنشناس...
#محمدرضا_شهبازی
#ظریف
#مرد_میدان