eitaa logo
کانال فرهنگی بیمارستان امیر کبیر اراک
84 دنبال‌کننده
656 عکس
300 ویدیو
14 فایل
این کانال مربوط به بخشی از فعالیتهای فرهنگی بیمارستان است که با همکاری امام جماعت انجام می شود. این ‌کانال ‌زیر نظر مستقیم امام جماعت بیمارستان،اداره ‌می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅با سلام، از همکاران محترم دعوت میشود در مراسم زیارت عاشورا که هر پنجشنبه راس ساعت ۷:۴۵ در فضای بیرونی نمازخانه بیمارستان امیرکبیر منعقد می باشد،شرکت فرمایند. 💫این برنامه در ابتدا با زیارت عاشورا و روضه آغاز شده و بعد از سخنرانی با پذیرایی به پایان می رسد. ⏱کل برنامه ۳۰ دقیقه می باشد. ساعت ۷:۴۵ الی ۸:۱۵ 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک 👈در ایتا @bimarestan_AK 👈در واتساپ https://chat.whatsapp.com/JOOQ7JIKxzMCnhzJFyZH1M
🔳 برگزاری مراسم زیارت عاشورا و سخنرانی در پنجشنبه های هیئتی مرکز آموزشی درمانی امیرکبیر 🔳 با نوای مداحی کربلائی میلاد عباسی و سخنرانی حاج آقا صفری 📆 پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ 🔹 روابط عمومی بیمارستان امیرکبیر
کانال فرهنگی بیمارستان امیر کبیر اراک
(۴۲)👆👆👆 ◀️ تأملی در مفهوم جهاد تبیین (۱۹) تبیین در قرآن (۱۶) 4⃣چهارمین آیه از مصادیق جهاد تبیین با توجه به کلمه"تصریف"(شرح متنوع) در آیۀ 57 سورۀ مبارکۀ اعراف آمده است که مصداق و موضوع آن عبارت است از "تبیین معاد و زنده کردن مردگان" وَهُوَ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالًا سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَنزَلْنَا بِهِ الْمَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ ۚ كَذَٰلِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتَىٰ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ـــــــــــــــ و خدا آن کسی است که بادها را بشارت دهنده در پیشاپیش (باران) رحمتش می فرستد تا ابرهای سنگین را بکشند. ما آنها را برای سیراب کردن به سوی زمینهای مرده می فرستیم و به وسیله آنها آب را نازل می کنیم و با آن (آب) از هرگونه و هر نوع میوه بیرون می آوریم. این گونه مرده ها را هم زنده می کنیم، شاید متذکر شوید. (سورة الاعراف، آیه ۵۷) وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا ۚ كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ ـــــــــــــــ «علامت زمینهای پاک و بد» و اراضی پاک و پاکیزه، به فرمان پروردگارش، گیاهش می روید و امّا سرزمینهای بد خاک، جز ناچیزی از آن بیرون نمی آید. این گونه ما آیات خود را برای آنهائی که شکرگزارند، بیان می کنیم. (سورة الاعراف، آیه ۵۸) 🔸آیت الله جوادی: 👈"خاستگاه گناه، فراموشي قيامت است." 👈ياد معاد بهترين عامل سازنده‌ي انسان است. 👈اگر انسان ياد قيامت را فراموش كند، دليلي ندارد كه مقيّد به ضابطه و قانون باشد؟ به هر جنايتي دست مي زند و به فرموده‌ي امام حسين (عليه السلام) در ظهر عاشورا، در ملاقات با امام سجاد (عليه السلام):استحوذ عليهم الشّيطان فأنساهم ذكر اللّه"[مجادله/۱۹] ؛ غفلت همه‌ي وجودشان را فرا گرفت و برآنان چيره گشت و ياد خدا را از يادشان برد. و چون ياد معاد همان ياد مبدأ است، با نسيان ياد مبدأ جريان معاد هم فراموش مي شود. 📚کتاب"معاد در قرآن"؛ج۴ ص۳۰ 1401/6/10 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک 👈در ایتا @bimarestan_AK 👈در واتساپ https://chat.whatsapp.com/JOOQ7JIKxzMCnhzJFyZH1M
✅با سلام، از همکاران محترم دعوت میشود در مراسم زیارت عاشورا که هر پنجشنبه راس ساعت ۷:۴۵ در فضای بیرونی نمازخانه بیمارستان امیرکبیر منعقد می باشد،شرکت فرمایند. 💫این برنامه در ابتدا با زیارت عاشورا و روضه آغاز شده و بعد از سخنرانی با پذیرایی به پایان می رسد. ⏱کل برنامه ۳۰ دقیقه می باشد. ساعت ۷:۴۵ الی ۸:۱۵ 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک 👈در ایتا @bimarestan_AK 👈در واتساپ https://chat.whatsapp.com/JOOQ7JIKxzMCnhzJFyZH1M
🔳 برگزاری مراسم زیارت عاشورا و سخنرانی در پنجشنبه های هیئتی مرکز آموزشی درمانی امیرکبیر 🔘 با نوای گرم مداح اهل بیت حاج مهدی اخضری و سخنرانی حاج آقا صفری 📆 پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ 🔷 روابط عمومی بیمارستان امیرکبیر
کانال فرهنگی بیمارستان امیر کبیر اراک
(۴۳)👆👆👆 ◀️ تأملی در مفهوم جهاد تبیین (۲۰) تبیین در قرآن (۱۷) 4⃣چهارمین آیه از مصادیق جهاد تبیین با توجه به کلمه"تصریف"(شرح متنوع) در آیۀ 57 سورۀ مبارکۀ اعراف آمده است که مصداق و موضوع آن عبارت است از "تبیین معاد و زنده کردن مردگان" 🔸پیامبر (ص) می فرماید: « اذا رایتم الربیع فاکثروا ذکر النشور » . هر وقت بهار را دیدید بسیار از قیامت یاد کنید . [ مفاتیح الغیب،از فخرالدین رازی ،جلد ‏۱۷، ص: ۱۹۴] 🔸سئِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) عَنْ مَعْنَی السُّجُود فَقَالَ مَعْنَاهُ مِنْهَا خَلَقْتَنِی یَعْنِی مِنَ التُّرَاب وَ رَفْعُ رَأْسکَ مِنَ السُّجُود مَعْنَاهُ مِنْهَا أَخْرَجْتَنِی وَ السَّجْدَهُ الثَّانِیَهُ وَ إِلَیْهَا تُعِیدُنِی وَ رَفْعُ رَأْسکَ مِنَ السَّجْدَهِ الثَّانِیَهِ وَ مِنْهَا تُخْرِجُنِی تَارَهً أُخْرَی‏»؛[ بحار الأنوار، ج ‏۸۲، ص ۱۳۹] از حضرت علی علیه السلام در مورد فلسفه سجده سؤال شد، حضرت فرمود:گ سجده اول به این معنا است که خدایا اصل ما از خاک است. و معنای سربرداشتن از سجده این است که خدایا ما را از خاک خارج کردی. و معنای سجده دوم، این است که خدایا دو باره ما را به خاک برمی گردانی. و سربرداشتن از سجده دوم به معنای این است که خدایا یک بار دیگر در قیامت از خاک بیرونمان خواهی آورد. این سخن اشاره یه این آیه شریفه دارد: «مِنْها خَلَقْناکُمْ وَ فیها نُعیدُکُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُکُمْ تارَهً أُخْری‏»؛[سوره طه،آیه ۵۵.] ما شما را از آن [زمین‏] آفریدیم و در آن بازمی‏‌گردانیم و بار دیگر (در قیامت) شما را از آن بیرون می‏‌آوریم. 🔸بدیهی ترین نقاط ضعف منکران مبدأ و معاد؛ خدمتگزار امام رضا علیه السلام می گوید: یکی از زنادقه[زنادقه جمع زندیق (به معنای بی دین) است.] خدمت امام رضا علیه السلام رسید، در حالی که جماعتی نزد آن حضرت بودند. امام علیه السلام رو به او نمود و فرمود: اگر فرضاً نظریه شما [در رابطه با مبدأ و معاد،] صحیح باشد، و حال آن که چنین نیست، آیا قبول داری که در نهایت، ما و شما یکسان هستیم و نمازها و روزه ها و زکات های ما و اعتراف ما به مبدأ و معاد، برای ما زیانی ندارد؟ زندیق که پاسخی نداشت، سکوت اختیار کرد. امام علیه السلام ادامه داد و فرمود: اگر نظریه ما [در رابطه با مبدأ و معاد،] صحیح باشد، در حالی که چنین هم هست، آیا قبول داری که شما هلاک شده اید و ما نجات یافته ایم؟ این مناظره آن قدر طول کشید تا این که در همان جلسه زندیق، اسلام اختیار کرد. 📚الاحتجاج، ج 2، ص 171- 173 1401/6/17 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک 👈در ایتا @bimarestan_AK 👈در واتساپ https://chat.whatsapp.com/JOOQ7JIKxzMCnhzJFyZH1M
✅با سلام، از همکاران محترم دعوت میشود در مراسم زیارت عاشورا که هر پنجشنبه راس ساعت ۷:۴۵ در فضای بیرونی نمازخانه بیمارستان امیرکبیر منعقد می باشد،شرکت فرمایند. 💫این برنامه در ابتدا با زیارت عاشورا و روضه آغاز شده و بعد از سخنرانی با پذیرایی به پایان می رسد. ⏱کل برنامه ۳۰ دقیقه می باشد. ساعت ۷:۴۵ الی ۸:۱۵ 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک 👈در ایتا @bimarestan_AK 👈در واتساپ https://chat.whatsapp.com/JOOQ7JIKxzMCnhzJFyZH1M
🔳 برگزاری مراسم زیارت عاشورا و سخنرانی در پنجشنبه های هیئتی مرکز آموزشی درمانی امیرکبیر. 🔘 با نوای مداحی و سخنرانی حاج آقا صفری 📆 پنجشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۱ 🔷 روابط عمومی بیمارستان امیرکبیر
کانال فرهنگی بیمارستان امیر کبیر اراک
(۴۴)👆👆👆 ◀️ تأملی در مفهوم جهاد تبیین (۲۱) تبیین در قرآن (۱۸) 4⃣چهارمین آیه از مصادیق جهاد تبیین با توجه به کلمه"تصریف"(شرح متنوع) در آیۀ 57 🔸خداوند در «قرآن» از چه روش هائي براي اثبات «معاد» استفاده كرده است؟ ♦️پاسخ: خداوند متعال در «قرآن مجيد»، معاد را از شش راه اثبات كرده؛ كه به طور فشرده به آن مى پردازيم: 1⃣حيات و مرگ گياهان؛ در آيه شريفه 5 سوره «حجّ» مى خوانيم: «وَ تَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ»؛ (زمين را [در فصل زمستان] خشك و مرده مى بينى؛ امّا هنگامى كه آبِ باران بر آن فرو مى فرستيم، به جنبش در مى آيد و رويش مى كند، و از هر نوع گياهان بهجت انگيز مى روياند). و در ادامه، در آيه 6 و 7 همان سوره مى فرمايد: «ذَلِكَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ يُحْىِ الْمَوْتَى وَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ * وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا وَ أَنَّ اللهَ يَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ»؛ (اين به خاطر آن است كه [بدانيد] خداوند حقّ است، و اوست كه مردگان را زنده مى كند، و بر هر چيزى تواناست * و اينكه رستاخيز آمدنى است، و شكّى در آن نيست؛ و خداوند تمام كسانى را كه در قبرها هستند زنده مى كند). 2⃣بيدارى پس از خواب؛ قرآن مجيد با بيان داستان بيدار كردن اصحاب كهف پس از آن خوابِ طولانى، صحنه اى از معاد را براى آنها به تصوير كشيد. 3⃣تكامل جنين در شكم مادر؛ به آيه 5 سوره «حجّ» توجّه فرماييد: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِى رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِّنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَ نُقِرُّ فِى الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمّىً ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً»؛ (اى مردم! اگر در رستاخيز شكّى داريد، [به اين نكته توجّه كنيد كه] ما شما را از خاك آفريديم، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، سپس از «مضغه» [چيزى شبيه گوشت جويده شده]، كه بعضى داراى شكل و خلقت است و بعضى بدون شكل؛ تا براى شما روشن سازيم [كه بر هر چيز قادريم]، و جنين هايى را كه بخواهيم تا مدّت معيّنى در رَحِم [مادران] نگاه مى داريم؛ [و آنچه را بخواهيم ساقط مى كنيم] بعد شما را به صورت طفلى بيرون مى آوريم). اى انسان! تو در شكم مادر هر روز رستاخيزى داشته اى، حال چگونه منكر معادى؟ آرى! اگر در رستاخيز انسان ترديد داريد در آفرينش جنين مطالعه كنيد. 4⃣ همچون آفرينش اوليه؛ عربى بيابانگرد كه قطعه استخوانِ پوسيده انسانى را در دست داشت خدمت حضرت رسول(صلى الله عليه وآله) رسيد و آن را با دستان خود خرد كرد و بر روى خاك ها ريخت و سپس خطاب به حضرت رسول(ص) عرض كرد: اى محمّد(ص)! اين استخوانِ خاك شده چگونه دوباره به حالت اوّل باز گشته و بر آن گوشت روئيده و بقيّه اعضاى بدن انسان تشكيل گرديده، و انسان آفريده مى شود؟ «قرآن مجيد» در پاسخ وى در سوره «يس» آيه 78 و 79 مى فرمايد: «وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَ نسِىَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْىِ الْعِظَامَ وَ هِىَ رَمِيمٌ * قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِى أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ»؛ (و براى ما مثالى زد و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت: چه كسى اين استخوان ها را زنده مى كند در حالى كه پوسيده است؟! بگو: همان كسى آن را زنده مى كند كه نخستين بار آن را آفريد، و او نسبت به هر مخلوقى داناست). 5⃣خلقت آسمان و زمين؛ آيه 81 سوره «يس» راه ديگر اثبات معاد را چنين معرّفى مى كند: «أَوَ لَيْسَ الَّذِى خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَى وَ هُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ» (آيا كسى كه آسمانها و زمين را آفريد، قادر نيست همانند آنان را بيافريند؟! آرى [مى تواند]، و او آفريدگار آگاه است). خداوندى كه قادر بر آفرينش آسمان هاى گوناگون و زمين وسيع و گسترده با تمام مخلوقاتِ آن است، خداوندى كه كهكشان هاى فراوان با ستاره هاى بى شمارِ آن را آفريده، آيا نمى تواند انسان هاى خاك شده را مجدداً بيافريند؟! 6⃣رستاخيزِ تابش آفتاب؛ ششمين راه اثبات معاد در آيه 80 سوره «يس» آمده است. توجّه فرماييد: «الَّذِى جَعَلَ لَكُمْ مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَا أَنْتُمْ مِّنْهُ تُوقِدُونَ»؛ (همان كسى كه براى شما از درخت سبز، آتش آفريد و شما به وسيله آن، آتش مى افروزيد). دانشمندان معتقدند: اين آتش حاصل گرماى آفتابى است كه چندين سال در زمانى كه آن درخت زنده و سرسبز بود، ذخيره كرده است، حال اگر گرماى آفتاب در چند لحظه تبديل به آتش شعله ورى مى شود در حقيقت اين آتش، معاد و رستاخيزِ آن حرارتِ آفتاب است. 📚گردآوری از کتاب: داستان ياران، مكارم شيرازى؛ص72