🔰 منطق امیرالمومنین💚 در مواجهه با مخالفین
🔻اول خلافت، یک عدهای آمدند دور امیرالمؤمنین - اشاره میکردند به بعضی - آقا! تکلیف اینها را یکسره کن. اصرار میکردند.
🔻امیرالمؤمنین در جواب، اینها را نصیحت به صبر کرد و از جملهی چیزهائی که فرمود، این بود: این نظری که شما دارید، یک نظر است.
🔻«فرقة تری ما ترون»؛ یک عده همین نظر شما را قبول دارند.
🔻«و فرقة تری ما لاترون»؛ یک عده حرفی را قبول دارند که شما معتقد به او نیستید، او را قبول ندارید.
🔻«و فرقة لاتری هذا و لا ذاک»؛ یک عدهای هم نه آنطرفی و نه آنطرفی، یک نظر سومی دارند.
🔻«فاصبروا»؛ صبر کنید تا امیرالمؤمنین با حکمت کار خود را انجام بدهد. «حتّی ... تؤخذ الحقوق مسمحة»؛ بگذارید با سماح، با ملاطفت، با ملایمت، حق ذیحق را بگیریم، احقاق حق بکنیم.
🔻«و اذا لماجد بدّا فاخر الدّواء الکىّ»؛ تا میتوانیم با تسامح، با سماح، با خوشرفتاری، حق را به حقدار برگردانیم، احقاق حق بکنیم.
🔻اگر دیدیم چارهای نماند، زیر بار حق نمیروند، آن وقت «اخر الدّواء الکىّ».
🔻این یک مثل معروف عربی است؛ «اخر الدّواء الکىّ»؛ یعنی آخرین چاره را دیگر با قاطعیت انجام میدهیم. تا آنجائی که ممکن است، با دارو و مرهمگذاری عمل میکنیم برای اینکه این زخم را علاج کنیم و شفا بدهیم؛ مرهم میگذاریم؛ وقتی نشد، آخر کار داغ میکنیم؛ چارهای نیست.
#حکیم_انقلاب 20 شهریور 1388
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰منطق متفاوت امیرالمومنین 💚 در برخورد با مخالفان و معارضان
🔻یکی از خصوصیات دیگر این بزرگوار هم این است که رفتارش با مخالفان و معارضان یک جور نیست؛ همه را به یک چوب نمیراند.
🔻امیرالمؤمنین فرق میگذارد بین افرادی و جریانهائی، با افرادی و جریانهای دیگری.
🔻دربارهی خوارجِ - البته در مقابل انحراف و انحطاط و توسل به ظواهر دینی - بدون اعتقاد، علی ایستاد؛ هم در مقابل معاویه ایستاد - آنوقتی که قرآنها را سر نیزه کردند، امیرالمؤمنین فرمود: واللَّه این مکر است، این خدعه است، این فریب است؛ اینها به قرآن اعتقادی ندارند - هم در آنوقتی که خوارج با آن ظواهر دینی، با آن صوت حزین قرآنخوانی در مقابل حضرت قرار گرفتند، حضرت ایستاد. یعنی آنجائی که کسانی بخواهند با ظواهر دینی کار بکنند و پیش بروند، امیرالمؤمنین میایستاد؛ حالا چه معاویه بود، چه خوارج بود؛ تفاوتی نمیکرد.
🔻 اما در عین حال یک جور با اینها برخورد نمیکرد. ایستادگی بود، اما نصیحت امیرالمؤمنین و رفتار خود او همیشه این بود.
🔻لذا فرمود «لاتقاتلوا الخوارج بعدی»؛ بعد از من با خوارج نجنگید؛ جنگ با خوارج نکنید؛ «فلیس من طلب الحقّ فاخطأه کمن طلب الباطل فأدرکه»؛ آن کسی که دنبال حق هست، منتها اشتباه میکند - دنبال حق است؛ از روی جهالت، از روی قشریگری خطا میکند، اشتباه میکند - او مثل کسی نیست که دنبال باطل میرود و به باطل میرسد؛ اینها یک جور نیستند.
#حکیم_انقلاب 20 شهریور 1388
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰نظام با دگراندیشان چگونه رفتار میکند؟
🔻البته کسی عقیدهای مخالف داشته باشد، کاری به کار نظام نداشته باشد، نظام با او کاری ندارد. بعضی رائج کردهاند: «دگراندیشان». نظام با دگراندیشان چگونه رفتار میکند؟
🔻نظام با دگراندیشان کاری ندارد. این همه دگراندیش هست.
🔻دگراندیش سیاسی که بالاتر از دگراندیش دینی نیست.
🔻خوب، ما اقلیتهای دینی داریم که دگراندیشند، توی مجلس شورای اسلامی هم عضو دارند، در مناصب مختلف هم حضور دارند.
🔻بنابراین بحث دگراندیشی نیست؛ بحث مخالفت است، بحث معارضه است، بحث ضربه زدن است، در مقابل نظام و در مقابل انقلاب شمشیر کشیدن است.
🔻آنی که نظام با او برخورد میکند، این است.
🔻اما اگر اختلاف، اختلاف در سلائق است، در روشهاست، نه، این اختلافات مضر نیست؛ نافع هم هست.
#حکیم_انقلاب 20 شهریور 1388
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 نظام هم حق دفاع از خودش را دارد!
🔻ما دربارهی افرادی که به آنها اهانت میشود، تهمت زده میشود، میگوئیم اینها حق دفاع دارند؛
🔻خوب، نظام هم همین جور است؛ نظام هم حق دفاع از خودش را دارد.
🔻این خطاست که کسی خیال کند چون نظام حاکمیت است و قدرت سیاسی است، نباید دفاع کند؛ بیدفاع بماند؛ در مقابلش هرگونه مخالفتی، معارضهای، قانونشکنیای، مرزشکنیای انجام بگیرد، باید عکسالعمل نشان ندهد؛ این درست نیست؛ هیچ جای دنیا هم چنین نیست.
🔻در اختلافات گوناگونی که در بین احزاب دنیا وجود دارد - در همین کشورهائی که خودشان را پیشرو دموکراسی میدانند - هیچکدام از این احزاب متعارض و متخالف، با اصول و مبانی آن نظام مخالفت نمیکنند؛ والّا از نظر مردم مردود هستند.
🔻دستگاههائی دارند؛ دستگاههای رعایت قانون اساسی و دادگاه قانون اساسی - شبیه شورای نگهبان خودمان - اینها را رد میکنند.
🔻اینجور نیست که قبول کنند یک نفری بیاید در یک نظامی علیه مبانی آن نظام مبارزه کند، معارضه کند، آن وقت نظام در مقابل او ساکت و آرام بنشیند.
🔻به کمتر از آن هم گاهی دیده میشود که در همین نظامهای اروپائی برخوردهای خشن و تندی میکنند؛ چیزهائی که جزو اصول هم محسوب نمیشود.
🔻بنابراین برخورد با نظام، برخورد با مبانی نظام، ایستادگی و شمشیر کشیدن روی نظام، جواب تند دارد؛
🔻اما نظر مخالف داشتن، نظر متفاوت داشتن، آن وقتی که با این اشکالات همراه نباشد، تهمت و شایعهافکنی و دروغ و از این چیزها نباشد، نه، نظام هیچگونه برخوردی نخواهد کرد. شیوهی نظام این نبوده، امروز هم نیست و انشاءاللَّه در آینده هم نخواهد بود.
#حکیم_انقلاب 20 شهریور 1388
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 سیرت و صورت جمهوری اسلامی
🔻در یک نظام حکومتی، یک نظام سالم، یک نظام اسلامی، همین بیماری ای که اشخاص ممکن است دچارش بشوند، ممکن است به سراغ نظام اسلامی بیاید، به سراغ جمهوری اسلامی بیاید.
🔻اسم، جمهوری اسلامی باشد، ظاهر اسلامی باشد، صورت، صورت اسلامی باشد، اما سیرت و رفتار و عملکرد و برنامهها، برنامههای غیر اسلامی ...
🔻باید همه مراقب باشیم که نظام جمهوری اسلامی - که نظام اسلامی است، نظام دینی است، مفتخر به این است که در قالب احکام دین و اسلام و قرآن میخواهد حرکت کند - تبدیل نشود به یک نظام بیاعتقاد به دین؛ به قول آقایان، یک نظام سکولار؛ باطن سکولار، ظاهر دینی؛ باطن مجذوب به فرهنگ غربی و قدرتهای مسلط بر آن فرهنگ، و ظاهر شعائر دینی و مسائل دینىِ دمدستی؛ اینجوری نشود.
🔻نظام اسلامی باید به معنای واقعی کلمه، اسلامی باشد و روزبهروز به مبانی اسلام نزدیکتر شود؛
🔻 این است که گرههای فروبسته را باز میکند، این است که مشکلات را حل میکند، این است که به جامعه عزت و اقتدار میدهد، این است که طرفداران نظام جمهوری اسلامی را در همه جای دنیا بیشتر خواهد کرد.
#حکیم_انقلاب 20 شهریور 1388
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰جمهوری اسلامی و داشتن مخالف
🔻عدهای نگاه میکنند به دشمنیها، دلشان را از دست میدهند؛ زهرهشان آب میشود از اینکه میبینند دهانهای از خشم گشوده، علیه جمهوری اسلامی بدگوئی میکنند، حرف میزنند.
🔻خوب، همهی نظامهای عالم، همهی حکومتهای عالم دشمنانی دارند و دوستانی؛ امروز هم اینجور است، در طول تاریخ هم اینجور بوده.
🔻هیچ حکومتی را شما پیدا نمیکنید که همهی مردم در داخل آن حکومت و خارج آن حکومت با او خوب باشند یا همه با او بد باشند؛ نه، یک عدهای موافق دارند، یک عدهای مخالف.
🔻حکومت پیغمبر هم همین جور بود، حکومت امیرالمؤمنین هم همین جور بود، حکومت معاویه و یزید هم همین جور بود؛ یک عدهای موافق، یک عدهای مخالف.
🔻جمهوری اسلامی هم همین جور است؛ یک عدهای موافقش هستند، یک عده مخالفش هستند؛
🔻منتها مسئله این است که ببینیم موافقین یک حکومت کیهایند، مخالفین این حکومت کیهایند؛ این شاخص است.
🔹یک حکومتی هست که
🔻هرچه غارتگر بینالمللی است، با او مخالف است؛
🔻هرچه زورگوی بینالمللی است، با او مخالف است؛
🔻هر دولت دارای سابقهی سیاه استعمارگری با او مخالف است؛
🔻هر سرمایهدار صهیونیست خبیثی با او مخالف است.
🔹خوب، این مخالفتها مایهی افتخار است؛ اینها که نباید کسی را بترساند.
🔹موافقینش کیهایند؟
🔻ملتهای مؤمن در سرتاسر دنیا موافق با او هستند؛
🔻ملتهای مسلمان، غیر ایرانی؛ در آفریقا، در کشورهای آفریقای شمالی، در نقاط مسلماننشین آفریقا، در آسیا، تا اندونزی، تا مالزی، در کشورهای عربی، غیر عربی، در اروپا، جماعتهای مسلمان، ملتهای مسلمان، دوستدار او هستند، هوادار او هستند.
#حکیم_انقلاب 20 شهریور 1388
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰منطق امام در مواجهه با مخالفین و معاندین
🔹از اول انقلاب در بين همين گروههائي که در دوران پيش از انقلاب و در حوادث سالهاي مبارزات، همه در کنار هم بوديم، اختلافهائي به وجود آمد.
🔹امام (رضوان اللَّه تعالي عليه) با همهي اين اختلافات يک جور برخورد نکرد. همين طور که در روش اميرالمؤمنين عرض کرديم، روش امام (رضوان اللَّه عليه) هم همين جور بود؛
🔹يعني اول با مدارا، با نصيحت؛ ليکن آن وقتي که اقتضاء کرد، برخورد کرد.
🔻يك گروه مربوط به دولت موقت بودند و مشكلات آنها بود،
🔻يك گروه آن كساني بودند كه عليه لايحهي قصاص آن حركت را انجام دادند،
🔻يك گروه حتّي كار را به ترور و درگيريهاي خياباني كشيدند؛ با هر كدام از اينها امام يك نحوي برخورد كرد.
🔹در سطوح بالاي حكومت هم بود؛ نخستوزير بود، رئيس جمهور بود، حتّي بعدها در اواخر عمر امام (رضوان اللَّه عليه) در سطوح بالاتر از رئيس جمهور هم بود.
🔹امام با كساني كه احساس كردند نميشود با اينها بيش از آن مدارا كرد، برخورد كردند. همه هم سوابق انقلابي داشتند، سوابق مذهبي داشتند، خيليشان هم در سطوح بالا بودند؛ وقتي احساس خطر شد؛
🔹بخصوص آن وقتي كه مسئله، مسئلهي رسوخ دادن مباني غلط در كالبد نظام و انقلاب است، اين ديگر مثل سمِ مهلك است. آن وقت امام رعايت نكردند، مدارا نكردند؛ برخورد كردند.
🔹اين در مورد آن چيزهائي است كه در اختلافات بنياني است.
🔹حالا همانهائي هم که اختلاف بر سر منافع دارند، گاهي رنگ عقيدتي و مبنائي به آن ميدهند. هر کدام از اينها باشد - يا آنهائي که اختلاف در مباني و عقايد است، يا آنهائي که اختلاف بر سر منافع است - آنجائي که به درگيري با نظام و درگيري با انقلاب و پشت کردن به مباني انقلاب باشد، آن وقت حالت دشمن را پيدا ميکنند.
#حکیم_انقلاب 20 شهریور 1388
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰انتخاب به عهدهي مردم بوده و هست!
🔻بنده همهي ديدگاههاي اين آقايان را قبول ندارم؛
🔻بعضي از نظرهايشان و عملکردهايشان از نظر من بدون شک قابل انتقاد است؛
🔻بعضي را براي خدمت به کشور مناسبتر از بعضي ديگر ميدانم؛
🔻اما انتخاب به عهدهي مردم بوده و هست.
🔻مردم انتخاب کردند.
🔻خواست من، تشخيص من، نه به مردم گفته شد، نه مردم لازم بود آن را مراعات کنند.
#حکیم_انقلاب 29 خرداد 1388
#مردمسالاری_دینی
#مشارکت_حداکثری
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 از دو قطبیهای کاذب بپرهیزید.
#حکیم_انقلاب خطاب به بسیجیان: از دو قطبیهای کاذب بپرهیزید. کسانی که مبانی و اصول اسلام و انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند برادر شما هستند؛ حتی اگر سلیقه متفاوتی دارند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تکلیف فلسطین چگونه باید رقم بخورد؟!
#حکیم_انقلاب این گونه پاسخ می دهد!
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj