فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حروم لقمه هایی که پول میگیرند تا #ترور_شخصیت کنند😔
و بیچاره شهروندان سادهلوحی که فریب این #مافیا را میخورند، و همان دروغها را تکرار میکنند و عاقبت خود را سیاه میکنند!😔
✔️او اعتراف میکند که تمهیدات امنیتی مراسم نه به خاطر عروس و داماد ، بلکه به خاطر حضور مهمان عالیرتبهای چون شاید سلیمانی و ... بوده است.
#یاشار_سلطانی
#لجنپراکنان
#کاسبان_تخریب
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
.
آمار و ارقام چه می گویند؟
روند تولید و مصرف برق در کشور
🔻مصرف برق در کشور به بیش از ۷۷ هزار مگاوات رسیده و این در حالی است که در روزهای مشابه سال قبل، میزان مصرف ۷۱ هزار مگاوات بوده است؛ ۵ هزار مگاواتی افزایش.
🔹اهل فن می گویند: افزایش هر یک درجه دما در فصل تابستان، هزار و ۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق در کشور اضافه می کند. روند افزایشی دما در کنار افزایش مصارف کارخانه ها، موجب افزایش مداوم مصرف برق در طول سال های اخیر بوده و حال آن که با بی تدبیر های دولت آقای روحانی، تولید برق به اندازه مصرف افزایش نیافت
🔻روند کل مصرف سالانه برق در کشور، از ۱۶۱۴۴۵ گیگاوات ساعت در سال ۱۳۸۷، به ۲۵۵۰۲۶ گیگاوات ساعت در سال ۱۳۹۶ رسید که نشاندهنده رشد متوسط سالانه ۲۵/ ۵ درصدی و رشد ۹۶/ ۵۷درصدی در طول یک دهه بود.
🔹در حالی که نیاز مصرف برق در سال ۱۳۹۸ به ۶۰ هزار و ۸۲۵ مگاوات رسیده بود، این میزان در سال ۱۳۹۹ با رشد ۵ درصدی، به ۶۳ هزار و ۸۵۴ مگاوات رسید و در سال ۱۴۰۰ به ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات افزایش یافت.
🔻همچنین ۳۰ مهر ۱۳۹۹ اعلام شد مصرف برق طی ۹ سال، رشد ۵۸ درصدی داشته است. اما متاسفانه تولید برق، در هشت سال دولت روحانی، به اندازه افزایش مصرف رشد نکرد و موجب ناترازی شدید و قطع گسترده برق در سال های پایانی دولت وی شد.
🔹آرش کردی مدیرعامل توانیر ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ درباره وضعیت مصرف برق در تابستان گفته بود: "نیاز مصرف برق در تابستان امسال به ۷۰ هزار مگاوات خواهد رسید که نسبت به سال گذشته ۴.۴۶ درصد رشد نشان میدهد".
🔻همچنین تیر ۱۴۰۲ اعلام شد: میزان مصرف برق کشور در تیر سال قبل، ۶۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات بوده و اکنون، ۵۷۰۰ مگاوات بر مصرف برق افزوده شده؛ ۹ درصد افزایش.
🔹۱۹ تیر ۱۴۰۳ هم اعلام شد که مصرف برق در کشور به ۷۶ هزار مگاوات رسیده که از رشد بیش از سیزده هزار مگاواتی نسبت به سال حکایت می کند.
🔻افزایش ظرفیت تولید برق در دوره روحانی فقط ۲۳ درصد بود، در حالی که در دولتهای نهم و دهم، ۸۵ درصد رشد داشت. عملکرد دولت روحانی، بدترین عملکرد دولت ها ظرف چند دهه گذشته بود
🔹برنامه ششم توسعه، دولت روحانی را مکلف کرده بود طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ظرفیت شبکه برق کشور را ۲۵ هزار مگاوات افزایش دهد، اما ظرفیت شبکه برق کشور در این مدت ۱۱ هزار مگاوات افزایش یافت؛ 14 هزار مگاوات کمتر!
🔻"همایون حایری" معاون وزیر نیروی دولت روحانی ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در مجلس گفت: رشد مصرف انرژی در سالجاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته، در حالی که متوسط رشد مصرف چند چند سال گذشته زیر ۲ درصد بوده است. به ازای هر یک درجه افزایش دمای بیش از ۳۵ درجه، حدود ۱۵۰۰ مگاوات بر میزان مصرف برق افزوده خواهد شد.
🔹در این میان دولت شهید رئیسی با ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه در سال اول فعالیت خود رکورد تاریخی افزایش ظرفیت تولید برق در کشور را که در سال ۸۹ به ثبت رسیده بود، ۱۰۶۵ مگاوات افزایش داد.
🔻آقای رئیسی تیرماه سال گذشته اعلام کرد: "از ابتدای شروع کار دولت با ناترازی برق مواجه بودیم و در این مدت، هفت هزار مگاوات برق تولید و به شبکه تزریق شد، همچنان ۱۵ هزار مگاوات کم داریم و باید تولید برق تا ۳۵ هزار مگاوات افزایش یابد".
🔹وزیر نیرو هم اردیبهشت امسال گفت گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. از شهریور سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۳۱ واحد نیروگاهی جدید به ظرفیت ۵۱۹۶ مگاوات ساخته شده که در کنار ارتقای واحدهای موجود، رقم افزایش را به عدد
.
آمار و ارقام چه می گویند؟
روند تولید و مصرف برق در کشور
🔻مصرف برق در کشور به بیش از ۷۷ هزار مگاوات رسیده و این در حالی است که در روزهای مشابه سال قبل، میزان مصرف ۷۱ هزار مگاوات بوده است؛ ۵ هزار مگاواتی افزایش.
🔹اهل فن می گویند: افزایش هر یک درجه دما در فصل تابستان، هزار و ۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق در کشور اضافه می کند. روند افزایشی دما در کنار افزایش مصارف کارخانه ها، موجب افزایش مداوم مصرف برق در طول سال های اخیر بوده و حال آن که با بی تدبیر های دولت آقای روحانی، تولید برق به اندازه مصرف افزایش نیافت
🔻روند کل مصرف سالانه برق در کشور، از ۱۶۱۴۴۵ گیگاوات ساعت در سال ۱۳۸۷، به ۲۵۵۰۲۶ گیگاوات ساعت در سال ۱۳۹۶ رسید که نشاندهنده رشد متوسط سالانه ۲۵/ ۵ درصدی و رشد ۹۶/ ۵۷درصدی در طول یک دهه بود.
🔹در حالی که نیاز مصرف برق در سال ۱۳۹۸ به ۶۰ هزار و ۸۲۵ مگاوات رسیده بود، این میزان در سال ۱۳۹۹ با رشد ۵ درصدی، به ۶۳ هزار و ۸۵۴ مگاوات رسید و در سال ۱۴۰۰ به ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات افزایش یافت.
🔻همچنین ۳۰ مهر ۱۳۹۹ اعلام شد مصرف برق طی ۹ سال، رشد ۵۸ درصدی داشته است. اما متاسفانه تولید برق، در هشت سال دولت روحانی، به اندازه افزایش مصرف رشد نکرد و موجب ناترازی شدید و قطع گسترده برق در سال های پایانی دولت وی شد.
🔹آرش کردی مدیرعامل توانیر ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ درباره وضعیت مصرف برق در تابستان گفته بود: "نیاز مصرف برق در تابستان امسال به ۷۰ هزار مگاوات خواهد رسید که نسبت به سال گذشته ۴.۴۶ درصد رشد نشان میدهد".
🔻همچنین تیر ۱۴۰۲ اعلام شد: میزان مصرف برق کشور در تیر سال قبل، ۶۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات بوده و اکنون، ۵۷۰۰ مگاوات بر مصرف برق افزوده شده؛ ۹ درصد افزایش.
🔹۱۹ تیر ۱۴۰۳ هم اعلام شد که مصرف برق در کشور به ۷۶ هزار مگاوات رسیده که از رشد بیش از سیزده هزار مگاواتی نسبت به سال حکایت می کند.
🔻افزایش ظرفیت تولید برق در دوره روحانی فقط ۲۳ درصد بود، در حالی که در دولتهای نهم و دهم، ۸۵ درصد رشد داشت. عملکرد دولت روحانی، بدترین عملکرد دولت ها ظرف چند دهه گذشته بود
🔹برنامه ششم توسعه، دولت روحانی را مکلف کرده بود طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ظرفیت شبکه برق کشور را ۲۵ هزار مگاوات افزایش دهد، اما ظرفیت شبکه برق کشور در این مدت ۱۱ هزار مگاوات افزایش یافت؛ 14 هزار مگاوات کمتر!
🔻"همایون حایری" معاون وزیر نیروی دولت روحانی ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در مجلس گفت: رشد مصرف انرژی در سالجاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته، در حالی که متوسط رشد مصرف چند چند سال گذشته زیر ۲ درصد بوده است. به ازای هر یک درجه افزایش دمای بیش از ۳۵ درجه، حدود ۱۵۰۰ مگاوات بر میزان مصرف برق افزوده خواهد شد.
🔹در این میان دولت شهید رئیسی با ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه در سال اول فعالیت خود رکورد تاریخی افزایش ظرفیت تولید برق در کشور را که در سال ۸۹ به ثبت رسیده بود، ۱۰۶۵ مگاوات افزایش داد.
🔻آقای رئیسی تیرماه سال گذشته اعلام کرد: "از ابتدای شروع کار دولت با ناترازی برق مواجه بودیم و در این مدت، هفت هزار مگاوات برق تولید و به شبکه تزریق شد، همچنان ۱۵ هزار مگاوات کم داریم و باید تولید برق تا ۳۵ هزار مگاوات افزایش یابد".
🔹وزیر نیرو هم اردیبهشت امسال گفت گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. از شهریور سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۳۱ واحد نیروگاهی جدید به ظرفیت ۵۱۹۶ مگاوات ساخته شده که در کنار ارتقای واحدهای موجود، رقم افزایش را به عدد ۷۱۰۰ مگاوات میرساند.
✔️ محمد ایمانی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
@ahlolbasar177دکترسعیدی.mp3
4.21M
♨️صوت جلسه شماره ۱۷۷ پخش زنده سه شنبه ها گروه بصیرتی اهل البصر:
🔥موضوع : تحلیل انتخابات ۱۴۰۳
🎙کارشناس: استاد گرامی جناب آقای دکتر مهدی سعیدی
حجم صوت : ۴ مگابایت
ایتا و روبیکا
@ahlolbasar
#روشنگری | #ثامن
📢 سیامک قاسمی:
زمان روحانی تابستان برق میرفت، زمان رییسی هم تابستان برق میرفت،
زمان پزشکیان هم تابستان برق خواهد رفت!
◀️ همه چیز را به گند جناح بازی سیاسی آغشته نکنید! تا تحریمها هست و سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد و نرخ تشکیل سرمایه در این کشور منفی یا در حد صفر است، این داستان ادامه دارد. تابستان ها برق نداریم و زمستانها گاز نداریم.
#مافیا
💢 پاسخ این ادعا را در زیر بخوانید:
👇👇👇👇👇👇
بیم موج
📢 سیامک قاسمی: زمان روحانی تابستان برق میرفت، زمان رییسی هم تابستان برق میرفت، زمان پزشکیان هم تاب
در دولت خاتمی، ۶۰ درصد و در دولت احمدینژاد نژاد ۶۸ درصد اما در دولت روحانی، تنها ۲۳ درصد به ظرفیت نیروگاهها افزوده شد؛ آن هم در شرایطی که در برنامه ششم توسعه، مکلف بود طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ظرفیت شبکه برق کشور را ۲۵ هزار مگاوات افزایش دهد، اما در این مدت فقط ۱۱ هزار مگاوات افزایش یافت.
بدیهی است که رفع تحریمها و جذب سرمایه گذاری در توسعه صنعت برق تاثیرگذار می باشد. اما توجه به این نکته نیز ضروری است که شروع کاهش تولید برق از یک سال بعد از انعقاد برجام یعنی سال ۹۵ آغاز شده و تا ۱۴۰۰ به اوج خود رسید. سوال مهم اینکه اگر برجام باعث افزایش سرمایه گذاری شده پس چرا شروع ناترازی انرژی از همین سال ها آغاز شد؟! ضمن اینکه اساسا ۹۵٪ از صنعت برق، سد و نیروگاه سازی در داخل کشور تامین می شود( ایران در ۲۰کشور پروژه برقی آبی اجرا میکند).
ریشه ناترازی برق در ۵سال آخر دولت روحانی است که توسعه و تولید نیرگاهها شکل نگرفت. توقف احداث نیروگاههای جدید فسیلی( به بهانه قرارداد پاریس) و عدمنوسازی سیستم انتقال و توزیع قدرت برق در همین دوره بود و در نتیجه ارثه ای شدیدا ناتراز به دولت ۱۳رسید.
دولت سیزدهم میبایست هم ناترازیها را برطرف می کرد و هم اضافه تقاضای ۵ تا ۶ درصدی را جبران می نمود. در فاصله سه ساله دولت شهید رئیسی ۸۵۰۰ مگاوات ( در قالب توسعه و تولید)به ظرفیت نیروگاه کشور افزوده شد و با مدیریت مصرف برای اولین بار، میزان تأمین برق صنایع از برق خانگی بیشتر شد و عمق ناترازی برق از ۲۲.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۳.۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید. در همین سال نشریه فوربس ایران را از حیث تولید برق در رتبۀ هفتم جهان، سوم آسیا و اول خاورمیانه قرار دارد.
اما این تلاشهای بی سابقه کافی نبود و جبران عقب ماندگی های دهه نود را نمی کند. و احتمالا ناترازی برق در سال جاری به ۱۹درصد برسد. درمجموع، صنعت برق طی دهه اخیر با ۴ناترازی زیر روبهرو بوده است:
-ناترازی تولید و مصرف
-ناترازی هزینه درآمد
-ناترازی تامین سوخت
-ناترازی تدریجی نیروی انسانی و بخش خصوصی.
✅ علی محمدی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
May 11
دامان نوحزبالهیگری و چنگ نوچنارها
#مهدی_تکلو
در یادداشتی با عنوان «من کنار خودجوشها میایستم» انگیزهی اصلیام را در حمایت از آقای جلیلی در دور دوم بیان کردم. نقطۀ پیوند من با او به جز مختصات شخصی و انقلابیاش، جاذبهی نیروی مبارک حزبالهی خودجوش اطراف ایشان بود. اما ماجرای «خودجوشها» با «پاجوشها» متفاوت است. من به دلایل متعددی از داستان رمانتیک «غلبه پاجوشها و بر چنارها» حذر دارم و معتقدم امروزه واجبترین کار تمایز خودجوشها از پاجوشهاست؛ همانگونه که سالهاست به بهانهی «مسئله زن» بر اهمیت گندزدایی از دین و انقلاب اسلامی و پرتو افکندن بر الهیات تحجر مینویسم.
پاجوشها خود هیچ تفاوتی با چنارها ندارند و نزاع آنها نزاع فقر علیه غنا، پاپتیها علیه پدرسالارها و... نیست و از دوستانی که سرمست یک رخداد نورانی و شگفت در سپهر سیاسی ایران هستند فاصله میگیرم. آری! مسیر تاریخ و ماجرای انقلاب همواره به سوی توسعه تشخیص و اراده آحاد مردم پیش میرود اما فراموش نکنید همواره تفرعنستیزی در معرض خطر سامریها هم هست. چه بسا که پاجوشها خود چنارهای تازهبهدورانرسیده باشند و در سودای ایشان چیزی جز چنار شدن/بودن نیست. و الا اگر در این بین چیزی جز نزاع سیاستزده این دو چنار در کار بود باید واقعاً میان آنها تفاوتهای ماهوی مهمی دیده میشد. آنها خود نیز میخواهند پدرسالار باشند و الا الهیات، خوی و شیوههای عملی آنها هیچ تفاوتی با اصولگرایان سنتی ندارد. گفتند دروغ میگویند و خود دروغ گفتند، گفتند نظرسازی میکنند و خود نظرسازی کردند، گفتند قدرتطلبند و خود برای رسیدن به قدرت به هر رطب و یابسی چنگ زدند، با تحمیق و فریب مخالف بودند اما خواستند بالا تا پایین را تحمیق کنند و فریب بدهند و با ادعای شفافیت و عدالت، تا جایی که میشد قانون را زیرپا بگذارند گذاشتند.
من کنار خودجوشها میایستم که انقلابیاند. خودجوش آن زنی بود که خانواده خود را رها کرد و برای تبلیغ به روستاهای مرزی رفت و خودجوش طلبهای بود که ساعتها زیر آفتاب با مردم گفتگو میکرد. من کنار انقلابیها و حزبالهیها میایستم و نه در کنار متحجرین شورشی که برای مقدسسازی از خود از همهی سرمایههای نظام مقدس گذشتند، حیا و ادب را کنار گذاشتند و از هیچ تهمتی نهراسیدند. کجای این حرکت معنوی است؟ قالیباف را سالها به لجن کشیدند، آقای جاودان را به اهل سقیفه چسباندند و دست در دست افشاگرهای خوارجیمسلک و پروژهبگیر گذاشتند. حجم بالای رأیسلبیشان را به خاطر التقاط متحجرانهشان نادیده گرفتند و در ناکامیشان از جلب نظر مردم به تحقیر مردم پرداختند. من دست یکایک میلیونها خودجوشی را که به تشخیص خود نسبت فرد اصلح تلاش کردند میبوسم اما نمیپذیرم و نمیگذارم پاجوشها خودشان را تشکل 14میلیونی روایت کنند و بر خود جامۀ تقدس اسلام و انقلاب بکشند و اصالتها را به انحصار خود درآورند.
این جریان که ترکیبی زننده از چپگرایی، خوارجیمسلکی و تحجر است، از هالهی تقدسی انقلابی حول جلیلی سوءاستفاده میکنند تا هم با اسطورهسازی از او امتیاز خود را بالا ببرند و هم از نیروی ناب و پاک حزبالهیهای خودجوش بهره بکشند. اگر بتوانند از جلیلی احمدینژاد دیگر بسازند چنین میکنند و اگر بتوانند از رهبری عبور کنند پرهیزی ندارند. این همان انحراف عدالتخواهی سالهای پیش است که نوچنارها تلاش کردند آن را از یک جریان محدود به یک فرهنگ غالب تبدیل کنند. فرهنگی که در آن نابگرایی ظاهربین و متحجرانه همراه با قدرتطلبی شورشی و بیقید و بیاخلاق هیچ چیز جز قبیلهشان را در امان نمیگذارد. عفونت خود را نمیبینند و مو را از ماست بقیه بیرون میکشند! این همان نهاد قدرت تحجری است که میگفتم پشت جلیلی کمین کرده و از او پل ساخته است. حال ما با یک هستهی سخت مواجهیم که توانسته اخلاق کریه عدالتخواهی خوارجی را با داستانسازی رمانتیکِ جنگ فقر و غنا زباندار کند و با تمامیتخواهی اسلام و انقلاب را به نام خود سند بزند و همه را جز خود به زیر بکشد. همانگونه که امروز نجات جلیلی ضروری است، حفظ حریم نیروی پاک و معنوی حزبالهی نیز مسئولیتآور خواهد بود. حزبالهیها نیک میدانند هرگز با مرکب باطل به مقصد سعادت نخواهند رسید.
@Mahdi_Takallou
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
زندگی زیباست، اما #شهادت از آن زیباتر است؛ سلامت تن زیباست، اما پرندهی عشق، تن را قفسی میبیند که در باغ نهاده باشند. و مگر نه آنکه گردنها را باریک آفریدهاند، تا در مقتل کربلای عشق، آسانتر بریده شوند. و مگر نه آنکه از پسر آدم، عهدی ازلی ستاندهاند که #حسین را از سر خویش، بیشتر دوست داشته باشد. و مگر نه آنکه خانه تن، راه فرسودگی میپیماید تا خانه #روح ، آباد شود. و مگر این عاشق بیقرار را بر این سفینه سرگردان آسمانی، که کرهی زمین باشد، برای ماندن در اصطبل خواب و خور آفریدهاند. و مگر از درون این خاک، اگر نردبانی به آسمان نباشد، جز کرمهایی فربه و تنپرور برمیآید.
❤️ای #شهید ، ای آنکه بر کرانهی ازلی و ابدی وجود بر نشستهای، دستی برار و ما قبرستان نشینان عادات سخیف را نیز، از این منجلاب بیرون کش”.
#سید_مرتضی_آوینی❤️
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 پاسخ به ادعای حضور همه جور آدم در عزاداری امام حسین ع توسط استاد حاج شیخ حسین انصاریان:
🔹مجلس عزای امام حسین(ع) پذیرای همه نوع افکار است، اما نه همه نوع ابزار
🔹 شرابخوار هم شاید به مجلس امام حسین بیاید اما نه با شیشه شراب، قمارباز هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما نه با آلات قمار
🔹آن سگباز و میمونباز هم میتوانند به مجلس امام حسین بیایند اما نه با سگ و میمون
🔹 طبیعتا آن کسی هم که کاشف حجاب است و در خیابانها تننمایی میکند هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما وقتی به مجلس امام حسین وارد شد حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه یعنی با سر لخت و یا تن لخت وارد شود. پس حتماً باید آداب پوشش را رعایت کند.
🔹 بله دستگاه امام حسین بزرگ است و پذیرای همه افکار و ادیان است. ولی قائده و قانون دارد، احترام دارد.
🔹 همه نوع آدمی حق دارد وارد مجلس امام حسین شود،حتی آن گنهکار هم حق دارد، اما هیچکس حق ندارد آداب این مجلس را به سخره گرفته و بیحرمتی کند.
🔹 هیچ کس حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه وارد این مجلس شود و حرمت این مجلس را بشکند و قبح زدایی کند.
🔹 مهمان حرمت دارد به شرط اینکه حرمت صاحب خانه را حفظ کند.
#سبک_زندگی
#هیأت_سکولار
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
✳️ و شهید، قلب تاریخ است...
كسانی كه مرگ سرخ را به دست خويش به عنوان نشان دادن عشق خويش به حقيقتی كه دارد میميرد و به عنوان تنها سلاح برای جهاد در راه ارزشهای بزرگی كه دارد #مسخ میشود انتخاب میكنند، شهيدند حی و حاضر و شاهد و ناظرند، نه تنها در پيشگاه خدا كه در پيشگاه خلق نيز و در هر عصری و قرنی و هر زمان و زمينی.
و آنها كه تن به هر #ذلتی میدهند تا #زنده بمانند، مردههای خاموش و پليد تاريخند، و ببينيد كه آيا كسانی كه سخاوتمندانه با حسين «ع» به قتلگاه خويش آمدهاند و مرگ خويش را انتخاب كردهاند، در حالی كه صدها گريزگاه آبرومندانه برای ماندنشان بود، و صدها توجيه شرعی و دينی برای زنده ماندنشان بود، توجيه و تأويل نكردهاند و مردهاند، اينها زنده هستند؟ آيا آنها كه برای ماندنشان تن به ذلت و پستی رها كردن حسين «ع» و تحمل كردن يزيد دادند؟ كدام هنوز زندهاند؟ هركس زنده بودن را فقط در يك #لش_متحرك نمیبيند، زنده بودن و شاهد بودن حسين «ع» را با همه وجودش میبيند، حس میكند و مرگ كسانی را كه به ذلتها تن دادهاند، تا زنده بمانند، میبيند.
آنها نشان دادند، شهيد نشان میدهد و میآموزد و پيام میدهد كه در برابر ظلم و ستم، ای كسانی كه میپنداريد: «نتوانستن از جهاد معاف میكند»، و ای كسانی كه میگوييد: «پيروزی بر خصم هنگامی تحقق دارد كه بر خصم غلبه شود»، نه! شهيد، انسانی است كه در عصر نتوانستن و غلبه نيافتن، با مرگ خويش بر دشمن #پيروز میشود و اگر دشمنش را نمیكشد، #رسوا میكند.
و شهيد، #قلب تاريخ است، همچنانكه قلب به رگهای خشك اندام، خون، حيات و زندگی میدهد. جامعهای كه رو به #مردن میرود، جامعهای كه فرزندانش ايمان خويش را به خويش از دست دادهاند و جامعهای كه به #مرگ_تدريجی گرفتار است، جامعهای كه تسليم را تمكين كرده است، جامعهای كه #احساس_مسئوليت را از ياد برده است، و جامعهای كه اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است، و تاريخي كه از حيات و جنبش و حركت و زايش بازمانده است، شهيد همچون قلبی، به اندامهای خشك مرده بیرمق اين جامعه، خون خويش را میرساند و بزرگترين معجزه شهادتش اين است كه به يك نسل، #ايمان_جديد به خويشتن را میبخشد. شهيد حاضر است و هميشه جاويد. [اما] کی غايب است؟!
#علی_شریعتی
#حسین_وارث_آدم
مجموعه آثار شماره ۱۹
#پس_از_شهادت
صفحات ۲۰۳ و ۲۰۴.
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔴 آمریکا! آمریکا!
این بلاهت عظیم و توحش متمدن و بدویت مدرن و خشونت با اتیکت و غارت قانونمند و خوشبختی زشت و آزادی لَش و دموکراسی احمق و اندیویدوالیسم قالب ریزی شده و استانداردیزه و بالاخره همان #جاهلیت عرب، یا شریف های قریشی و سیاه های حبشی و کعبه مقدسی که اینک مجسمه آزادی نام دارد و بازار عکاظی که وال استریت و بنی امیه و بنی عبد مناف و بنی هاشم که خانواده مورگان و خانواده فورد و خانواده راکفلر و کندی و همان خاطره موهوم و فخر مجهول به ابراهیم و اسماعیل که اینجا جرج واشنگتن و ابراهیم لینکلن و در اینجا و آنجا و هر جا، طوایف یهود بنی قریظه و بنی نضیر و بنی قینقاع که پول و جواهر و بازار و می فروشها را تیول خود دارند، منتهی در ابعادی میلیونها برابر اگراندیسمان شده و هر شتر جمازه دو کوهانه، یک جمبوجت ب ۵۲ هشت موتوره بمب افکن گشته و دارالندوه شیوخ ، سازمان سیا شده و هر ابولهبی، یک دالس و کیسنگر و هر حمالت الحطب و هندجگر خوار یک پتیاره دیوی چون خانم روزولت و هر وحشی حمزه کشی، یک چومبه یا ژنرال و وان تیو!
.
📚برگرفته از #مجموعه_آثار_1 ، ص 70
.
#با_مخاطبهای_آشنا 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#جنایات_غرب
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
📊 نسبت آرا رؤسای جمهور به واجدان شرایط
🔹 در انتخابات ۳ دوره اخیر ریاست جمهوری با کاهش نسبت آراءِ رئیس جمهور منتخب به واجدان شرایط روبرو بودهایم. کاهش مشارکت یکی از عوامل این اتفاق بوده است.
🔹 در مرحله دوم انتخابات این دوره نیز با وجود افزایش مشارکت نسبت به انتخابات قبلی، این نسبت به روند کاهشی خود ادامه داده که علت آن نزدیک بودن آراءِ رقیب به نامزد پیروز بوده است.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 آقای رییسجمهور؛ بگویید دیگر روضه حضرت قاسم(ع) نخوانند!
🔺در یکی از روزهای سال ۱۳۶۲، زمانی که آیتالله خامنهای، رئیسجمهور وقت، برای شرکت در مراسمی از ساختمان ریاست جمهوری خارج میشد، متوجه سر و صدایی شد که فریاد میزد: «آقای رئیسجمهور! آقای خامنهای! من باید شما را ببینم.»
🔺مرحمت گفت: «آقاجان! من از اردبیل آمدهام تا اینجا که یک خواهشی از شما بکنم.» رئیسجمهور گفت: «بگو پسرم. چه خواهشی؟» مرحمت گفت: «آقا! خواهش میکنم به آقایان روحانی و مداحان دستور بدهید که دیگر روضه حضرت قاسم ع نخوانند!» رئیسجمهور متعجب پرسید: «چرا پسرم؟»
🔺مرحمت گفت: آقاجان! حضرت قاسم (ع) ۱۳ ساله بود که امام حسین ع به او اجازه داد برود در میدان و بجنگد، من هم ۱۳ سالم است ولی فرمانده سپاه اردبیل اجازه نمیدهد به جبهه بروم.
🔺سه روز بعد، فرمانده سپاه اردبیل، مرحمت را خوشحال دید که با حکمی پیشش آمد. میتوانست باز هم مرحمت را سر بدواند ولی مطمئن بود که میرود و این بار از خود امام خمینی حکم میآورد. گفت اسمش را نوشتند و مرحمت بالازاده رفت در لیست بسیجیان لشکر ۳۱ عاشورا.
#زندگی_مکتبی
#سبک_زندگی
#هیأت_سکولار
#شهادت
#جهاد_حتی_الشهاده
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 عزاداری سکولار
🔹در سالهاي اخير جريانهايي انحرافي تلاش کردهاند تا هيئات مذهبي را از روح و جوهره خود جدا سازند. اين جريان که توسط حکيم فرزانه انقلاب اسلامي به جريان "تشيع انگليسي" شهرت يافته است، الگويي از هيئتداري را ارائه ميکند که ميتوان آن را "هيئت سکولار" ناميد. در هيئت سکولار، قرائتي از نهضت امام حسين(ع) ارائه ميگردد که در آن نسبتي بين اسلام و سياست وجود ندارد و اين در حالي است که رکن اساسي نهضت حسيني مبارزه با قدرت فاسد و حاکميت ناخلفي است که به زور بر جايگاه صالحان و انبياء و اولياء الهي تکيه زده بود. لذا چگونه ميتوان در رساي مظلوميت خاندان اهل بيت(ع) گريست و بني اميه را لعنت کرد و از ديگر سو از لعن و نفرين يزيديان زمان که همانا استکبار جهاني و صهيونيسم بين الملل است، پرهيز نمود؟!
🔹هيئت طراز اسلام ناب محمدي(ص) محفلي است که در جهت تقويت جبهه حق عمل ميکند. لذا بايد در جهت تقويت نهضت اسلامي ملت ايران و نظام اسلامي برآمده از آن - که تحققش آرزوي انبياء و اولياء الهي و حضرت اباعبدالله الحسين(ع) بوده است - باشد. هيئتي که از درون آن انسانهاي مومن در خدمت انقلاب و ارادتمند و پا به کار ولي خدا در زمان غيبت معصوم(ع) بيرون نيايد، با هيئت مطلوب اهل بيت(ع) فرسنگها فاصله دارد. از چنين مجالسي بوي خاندان عصمت و طهارت به مشام نميرسد!
🔹برخي از جريانهاي سياسي داخلي نيز تلاش دارند تا الگويي از هيئت سکولار ارائه دهند که با منافع جناحيشان سازگار باشد! اين جريان ميکوشند تا هيئات انقلابي و حزباللهي را تخريب و بدنام کرده و با انگ زدن و متهم کردن به جناحي بودن، مردم را از رجوع به چنين جلساتي منع کنند و اتفاقا هيئتهاي سکولار را نماد هيئت طراز نهضت حسيني معرفي نمايند! توصيه آسيبشناسانه مرجع عاليقدر شيعه که فرمودهاند: «نبايد به نام مداحي كارهاي سياسي و جناحي كرد خطباي محترم نيز بايد مراقبتهاي لازم را داشته باشند» نيز دست مايه بهره برداري سياسي ايشان شده و با مصادره به مطلوب و تحريف معنوي اين اظهارات نسبت به سياسي شدن هيئتهاي انقلابي موضوع گيري کرده و آنان را دعوت به پرهيز از ورود به سياست ميکنند.
🔹جالب آنجا است که خود به اين توصيهها پايبند نيستند! و برخلاف ادعايشان در طول سالهاي اخير هيئتهاي محدودي که اصلاحطلبان توانستهاند آمادهسازي نمايند، رويکردي کاملا سياسي داشته و چهرههاي کاملا سياسي سخنراني و منبر آن را بر عهده داشتهاند. به عنوان نمونه در روز ششم محرم سال 1395، حجتالاسلام سروش محلاتي در دانشگاه علامه طباطبايي تهران سخنراني را با عنوان «امکان يا امتناع مذاکره در سياستهاي انقلابي» ايراد کرد و تلاش نمود تا از قيام حسيني بستري براي توجيه مذاکرات ديپلماتيک دولت اعتدال فراهم آورد. اظهاراتي که با واکنشهاي صاحبنظران و صاحبنظران تاريخ اسلام همراه بود! به واقع اصلاحطلبان قبول دارند که نهضت امام حسين(ع) خرج توجبه مذاکره و برجام و ... گردد، اما اگر در تحليل قيام حسيني بر ضرورت دفاع از انقلاب اسلامي و تبعيت از رهبري نظام اسلامي و هوشياري و بصيرت در برابر دشمن و استکبارجهاني تاکيد شود، جلسه متهم به سياسي بودن خواهد شد!
🔹حاصل اين نگرش آن است که نهضت حسيني در سال 61 ه.ق محبوس و ابتر مانده و از تبديل شدن به مانيفستي براي تبيين مرزهاي جبهه حق و باطل در دنياي امروز و ايستادگي و مقاومت در برابر جبهه استکبار جهاني باز ماند!
#زندگی_مکتبی
#سبک_زندگی
#هیأت_سکولار
#شهادت
#جهاد_حتی_الشهاده
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 هیئت فرصت تبیین معارف اسلامی
🔹 تببين صحيح معارف اسلامي يکي از مهمترين دغدغههايي است که در مراسم عزاداري حسيني بايد به عنوان مهمترين رسالت دنبال گردد. جلسات هيئات مذهبي بايد سودمند بوده و موجب ساخته شدن مستمعين گردد و زمينه رشد و تعالي آنان را فراهم آورد و سطح فهم ديني اعضاي هيئت را ارتقاء بخشد، در غير اينصورت مفيد نخواهد بود. به واقع بايد گفت که اين جلسات بايد منبر محور و تبيين محور باشد. نه آنکه عواطف و احساسات بر فهم و تفکر و تدبر غلبه يابد. اين منابر نيز بايد آگاهي بخش بوده و بر معرفت و شناخت مستمعين نسبت به زندگي و مرام و مسلک اهل بيت(ع) بيفزايد. حکيم انقلاب خطاب به بيانات اعضاي هيأت رزمندگان اسلام، ميفرمايد: «منبرها و سخنرانيهاي جلسات شما سازنده باشد؛ يعني به گونهيي باشد كه اگر كسي مثلاً سه سال در هيأت شما رفتوآمد ميكند، بعد از اين مدت، عوام از اين جلسه بيرون نرود؛ فهميده و آگاه و با معلومات خارج شود. منبر بايد آدمساز و فكرساز باشد.»(19/2/80)
به واقع جلسات عزاداري براي امام حسين(ع) بايد به جلسه تبيين آرمانها و اهداف قيام امام حسين(ع) بدل گردد. حتي در گامي فراتر بايد تلاش شود تا مصاف امروزين جبهه حق و باطل تبيين گردد. اما متاسفانه بخش قابل ملاحظهي از هيئات مذهبي نه تنها موجب ارتقاء جامعه دين نشده بلکه يا با اتلاف وقت و يا با ارائه مطالب نامناسب موجب فرصت سوزي ميگردند.
در همين راستا حکيم انقلاب گوشزد ميفرمايند: «فهميدن قضيهي عاشورا فقط در تاريخ نيست؛ در هر زماني بايد ديد عناصر تشكيلدهندهي هويت يزيدي كجا پيدا ميشود؛ آنگاه در مقابلش بايد عناصر تشكيلدهندهي هويت حسيني را به ميدان آورد؛ پس معرفت و شناخت ميخواهد. از جملهي مهمترين كارهاي هيأتها و جلسهها و عزاداريها، تبيين اين مسأله است. البته وظايف مهم ديگرشان، تبيين قرآن و دين و همان معارفي است كه امام حسين فداي آن شد. امام حسين - و همينطور ساير ائمه - خودشان را فدا كردند تا آن معارف زنده بماند؛ اين مجالس بايستي اين چيزها را نشان دهد. شما اين قضيه را مقايسه كنيد با آن جلسهيي كه مستمع دو ساعت از اول تا آخر جلسه مينشيند؛ اما هرچه گوش ميكند، ميبيند چيزي از اين جلسه گيرش نيامد؛ بعضي از مجالس اينطوري است، بنابراين آب و رنگ جلسه كافي نيست؛ بايد روح جلسه هم اين معنا را داشته باشد.» (19/2/80)
#زندگی_مکتبی
#سبک_زندگی
#هیأت_سکولار
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰- نقش عوام و خواص در تحولات سياسي - اجتماعي
شايد يكي از مهمترين سوالات در ماجراي كربلا، اين سوال باشد كه چه روندي در جامعه اسلامي دنبال شد كه نتيجه آن وقوع چنين حادثهاي تلخ بود؟ و چه شد بعد از 50 سال از فوت پيامبر اعظم(ص) فرزندان او بدست بخشي از امتش اينچنين به شهادت رسيدند؟
حضرت آيت الله خامنه اي با نگاهي عميق و افق بلند كه بخشي از نيازهاي زمانه ما را نيز در برميگيرد، به ارائه پاسخ برآمده و با نگاهي جامعه شناسانه به فرآيند انحطاط جامعه اسلامي اشاره كرده و با تقسيم بندي اقشار جامعه به چند دسته، تحليلي دقيق از نقش عوام و خواص در اين ماجرا ارائه ميكنند.
معظم له در سخنراني تاريخي خود در جمع فرماندهان لشكر 27 محمدرسول الله(ص) خواص را به دو دسته خواصِ جبههي حق و خواص جبههي باطل تقسيم كرده و مي فرمايند: «شما از خواص طرفدار باطل چه توقّع داريد؟ بديهي است توقّع اين است كه بنشينند عليه حق و عليه شما برنامهريزي كنند. لذا بايد با آنها بجنگيد. با خواص طرفدار باطل بايد جنگيد. اينكه ترديد ندارد.» (20/3/75)
سپس در ادامه خواص جبهه حق را نيز به دو دسته خوب و بد تقسيم كرده و ميفرمايند: «اگر در جامعهاي، آن نوعِ خوبِ خواصِ طرفدارِ حق؛ يعني كساني كه ميتوانند در صورت لزوم از متاع دنيوي دست بردارند، در اكثريت باشند، هيچ وقت جامعهي اسلامي به سرنوشت جامعهي دوران امام حسين عليهالسّلام مبتلا نخواهد شد و مطمئنّاً تا ابد بيمه است. اما اگر قضيه به عكس شد و نوع ديگرِ خواصِ طرفدار حق - دل سپردگان به متاع دنيا. آنان كه حق شناسند، ولي درعينحال مقابل متاع دنيا، پايشان ميلرزد - در اكثريت بودند، وامصيبتاست!»(20/3/75)
اين رويكرد و اظهارات ايشان در اين زمينه فتح بابي جديد در تحليل زمينه هاي شكل گيري عاشورا بود، ضمن آنكه به تدريج به گفتماني كامل و ملاك و معياري براي تحليل وضعيت سياسي روز نيز بدل گرديد كه مطابق آن ميتوان وضعيت گروههاي سياسي و خواص و شخصيتهاي سياسي جامعه را مورد ارزيابي قرار داد.
#زندگی_مکتبی
#سبک_زندگی
#هیأت_سکولار
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 اکنون شهیدان مردهاند، و ما مردهها زنده هستیم...
▫️▪️خواهران، برادران!
🔹اکنون شهیدان مردهاند، و ما مردهها زنده هستیم. شهیدان سخنشان را گفتند، و ما کرها مخاطبشان هستیم، آنها که گستاخی آن را داشتند که ـ وقتی نمیتوانستند زنده بمانند ـ مرگ را انتخاب کنند، رفتند، و ما بیشرمان ماندیم، صدها سال است که ماندهایم. و جا دارد که دنیا بر ما بخندد که ما ـ مظاهر ذلت و زبونی ـ بر حسین (ع) و زینب (س) ـ مظاهر حیات و عزت ـ میگرییم، و این یک ستم دیگر تاریخ است که ما زبونان، عزادار و سوگوار آن عزیزان باشیم.
🔹امروز شهیدان پیام خویش را با خون خود گذاشتند و روی در روی ما بر روی زمین نشستند، تا نشستگان تاریخ را به قیام بخوانند....
🔹هر انقلابی دو چهره دارد: چهره اول: خون، چهره دوم: پیام. و شهید یعنی حاضر، کسانی که مرگ سرخ را به دست خویش به عنوان نشان دادن عشق خویش به حقیقتی که دارد میمیرد و به عنوان تنها سلاح برای جهاد در راه ارزشهای بزرگی که دارد مسخ میشود انتخاب میکنند، شهیدند حی و حاضر و شاهد و ناظرند، نه تنها در پیشگاه خدا که در پیشگاه خلق نیز و در هر عصری و قرنی و هر زمان و زمینی.
🔹و آنها که تن به هر ذلتی میدهند تا زنده بمانند، مردههای خاموش و پلید تاریخند،
🔹و ببینید که آیا کسانی که سخاوتمندانه با حسین (ع) به قتلگاه خویش آمدهاند و مرگ خویش را انتخاب کردهاند، در حالی که صدها گریزگاه آبرومندانه برای ماندنشان بود، و صدها توجیه شرعی و دینی برای زنده ماندنشان بود، توجیه و تاویل نکردهاند و مردهاند، اینها زنده هستند؟ آیا آنها که برای ماندشان تن به ذلت و پستی رها کردن حسین (ع) و تحمل کردن یزید دادند؟ کدام هنوز زندهاند؟
🔹هرکس زنده بودن را فقط در یک لش متحرک نمیبیند، زنده بودن و شاهد بودن حسین (ع) را با همه وجودش میبیند، حس میکند و مرگ کسانی را که به ذلتها تن دادهاند، تا زنده بمانند، میبیند.
🔹آنها نشان دادند، شهید نشان میدهد و میآموزد و پیام میدهد که در برابر ظلم و ستم،ای کسانی که میپندارید: «نتوانستن از جهاد معاف میکند»، وای کسانی که میگویید: «پیروزی بر خصم هنگامی تحقق دارد که بر خصم غلبه شود»، نه! شهید انسانی است که در عصر نتوانستن و غلبه نیافتن، با مرگ خویش بر دشمن پیروز میشود و اگر دشمنش را نمیکشد، رسوا میکند.
و شهید قلب تاریخ است، همچنانکه قلب به رگهای خشک اندام، خون، حیات و زندگی میدهد. جامعهای که رو به مردن میرود، جامعهای که فرزندانش ایمان خویش را به خویش از دست دادهاند و جامعهای که به مرگ تدریجی گرفتار است، جامعهای که تسلیم را تمکین کرده است، جامعهای که احساس مسؤولیت را از یاد برده است، و جامعهای که اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است، و تاریخی که از حیات و جنبش و حرکت و زایش بازمانده است، شهید همچون قلبی، به اندامهای خشک مرده بیرمق اینجامعه، خون خویش را میرساند و بزرگترین معجزه شهادتش این است که به یک نسل، ایمان جدید به خویشتن را میبخشد...
📌📌سخنرانى "پس از شهادت" در تاریخ ۷ اسفند ماه ۱۳۵۰ برابر با ۱۱ محرم الحرام ۱۳۹۲ در مسجد جامع نارمك ايراد گرديده است.
💢 فایل صوتی را از اینجا بشنوید:
https://www.shariati.com/audio/pasazshahadat.html
#زندگی_مکتبی
#سبک_زندگی
#هیأت_سکولار
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
هدایت شده از بیم موج
🍁اگر حزب نباشد؟!
شما فكر نكنيد اگر حزب نباشد، ديگر چنددستگي نيست. اين دروغ است، اين خلاف است، اين اشتباه است. وقتي هم كه در جامعه حزب نباشد، به جاي حزب چه هست؟ باند و دارودسته.
شما بفرماييد ِكْي در تاريخ دارودسته نبوده؟ بفرماييد.
باز هم به حزب. لااقلً اگر كار سازماندهي اش را كامل كند، برنامه اي دارد، حســابي دارد، حســاب و كتابي دارد، در و دروازهاي دارد.
باند كه ديگر اينها را هم ندارد. همۀ مفاسد حزب را دارد منهاي محاسنش.
يا دارودسته است، يا قطب است و مراد به اضافه تعدادي مريد و ذرههاي َگردان پيرامون آن قطب. اينكه بدتر از حزب اســت.
بايد به فكر باشيم كه با ساخت اخلاقِي ســالم، جلو رشــد گروه پرســتي را بگيريم.
#بهشتی
#شهید_بهشتی
#زندگی_مکتبی
#دولت_سایه
@bimemoj