🔰 تصویری دیده نشده از مهندس مهدی بازرگان. این عکس سال ۱۳۷۲ حین گفتوگوی دستاندرکاران مجلۀ فرهنگی «کیان» با نخستوزیر دولت موقت در دفتر این مجله به ثبت رسیده است.
حاضران در تصویر از راست به چپ: مهدی بازرگان، ماشاالله شمسالواعظین، آرش نراقی، ابراهیم سلطانی و رضا تهرانی.
#تاریخ_معاصر
#جریان_شناسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰رهنمودهای #حکیم_انقلاب در مورد انتخابات 1402
1️⃣🔹🔹🔹 15 فروردین 1402 | بیانات در دیدار مسئولان نظام
🔻این انتخابات خیلی مهم است.
🔻انتخابات میتواند مظهر قوّت ملّی باشد.
🔻اگر انتخابات درست برگزار نشود:
▪️ضعف کشور و
▪️ضعف ملّت را نشان میدهد؛
▪️ضعف دولت را،
▪️ضعف مسئولین را،
▪️ضعف آحاد مردم را و
▪️ضعف کشور را نشان میدهد.
🔻هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد.
🔻اگر میخواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم.
🔻یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است.
🔻مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه میدانم که دنبال کردهاند ــ
▪️راهبرد مشارکت را،
▪️راهبرد امنیّت انتخابات را،
▪️راهبرد سلامت انتخابات را،
▪️راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛
🔻انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی انشاءالله در آخر سال داشته باشیم.
2️⃣🔹🔹🔹 14 خرداد 1402 | بیانات در مراسم سیوچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمهالله)
🔻یکی از شیوههای دشمن هم بدبین کردن به انتخابات است که من دربارهی انتخابات آخر سال انشاءالله اگر زنده بودم و توفیق داشتم بعداً عرایضی خواهم کرد.
🔻اینجا همین اندازه بگویم که این انتخابات، انتخابات بسیار مهمّی است و
🔻دشمن از همین حالا توپخانههای خودش را به طرف این انتخابات روشن کرده،
🔻مشغول بمبارانِ انتخاباتی است که هنوز حدّاقل نُه ماه فاصله داریم تا آن انتخابات.
🔻باید انشاءالله ملّت ایران، جوانان عزیز این بیداری را، این هشیاری را، این انگیزه را، این ایمان و امید را روزبهروز افزایش بدهند و دشمن را ناکام کنند.
3️⃣🔹🔹🔹 25 آبان 1402 | بیانات در دیدار فقها و حقوقدانان شورای نگهبان با رهبر انقلاب
🔻همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
gozaresh majles.pdf
18.31M
♦️پاسخ به ۴۰ سوال از عملکرد مجلس شورای اسلامی
به شما حق میدهیم که تصور کنید مجلس هیچ اقدامی برای زندگی شما و دیگر مردم نکرده است. به شما حق میدهیم که بگویید اثرات قوانین مجلس کجای زندگی ماست. در پاسخ به این ۴۰ سوال بنا نداریم بگوییم ما خیلی عالی بودیم و همه کار کردیم؛ اما تلاش میکنیم به مهمترین، پرتکرارترین و صریحترین پرسشهایی که دربارۀ مجلس یازدهم مطرح میشود، خیلی صریح پاسخ دهیم.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
01-72-C112242.pdf
2.06M
🔰 کتاب آموزشی جریان شناسی اندیشه معاصر ایران
🔹🔹آموزش مقدماتی
#جریان_شناسی
#تاریخ_معاصر
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔺آدرس غلط از راهبرد نظام ندهید!
🔹نقد و بررسی مواضع انتخاباتی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی
✍️مهدی سعیدی
📝درک آنچه در ذهن رادیکال اصلاحطلبان میگذرد، کار چندان دشواری نیست و فقط کافی است نگاهی به نوشتار «محمد قوچانی» بیندازیم که با انتقاد از انفعال و محافظهکار شدن اصلاحطلبان در مواجهه با انتخابات اسفند ماه سال جاری در روزنامه سازندگی مینویسد: «اگرچه کارگزاران نهاد انتخابات را اساس جمهوریت نظام میداند؛ اما موج اعتراضات سال 1401 سبب شده است بدنه جامعه حتی در جبهه اصلاحات با تردید به انتخابات بنگرند. اما با وجود به بنبست رسیدن راهکارهای دیگر به خصوص در خیابان، هنوز اشتیاقی به انتخابات دیده نمیشود و همین سبب محافظهکاری اصلاحطلبان در سیاستورزی شده است. تا جایی که در میانه دو راهبرد کاملاً متضاد مشارکت و تحریم گرفتار شدهاند!»
🔗 متن کامل را اینجا بخوانید:
https://basirat.ir/fa/news/353838/
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰نظر رهبری در مورد جایگاه مردم در حکومت اسلامی
🦚با توجّه به اینكه بیست سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی میگذرد و اكنون در مرحلهی تثبیت نظام هستیم و با عنایت به نزدیك بودن انتخابات شوراها كه عالی ترین جلوهی آن حضور فراگیرتر و نهادینهتر مردم در عرصهی تصمیمگیری و اجراست، سؤال من از محضر شما این است كه مردم در اندیشهی حضرتعالی چه جایگاهی دارند و كدام مكانیزم را برای مشاركت مردم در سرنوشت خودشان
كاراتر و بهتر میدانید؟
💢 پاسخ #حکیم_انقلاب:
🔻اینكه سؤال كردید مردم در ذهن ما كجا هستند. به نظر ما مردم اصل قضایا و همهكاره هستند.
🔻در تفكّر اسلامی و برداشت اسلامی، اندیشهی خدا محوری با اندیشهی مردم محوری هیچ منافاتی ندارد؛ اینها بر روی هم قرار میگیرند.
🔻اوّلًا تا مردم متدیّن و معتقد به دینی نباشند، حكومت دینی در آن كشور اصلًا به وجود نمیآید و جامعهی دینی شكل نمیگیرد. بنابراین، وجود حكومت دینی در یك كشور، به معنای تدیّن مردم است؛ یعنی مردم این حكومت را خواستند، تا این حكومت بیاید. وقتیكه ما میگوییم حكومت دینی كه جمهوری اسلامی هم براساس احكام و تعالیم الهی است آیا معنایش این است كه مردم هیچكارهاند؟ نه.
🔻اگر مردم با حاكمی بیعت نكنند و او را نخواهند و لو امیر المؤمنین علیهالسّلام باشد او سرِ كار خواهد آمد؟ در جمهوری اسلامی كه نقش مردم واضح است.
🔻در تفكّر دینی، اساس حاكمیت دین و نفوذ دین و قدرت دین، در اعمال آن روشهای خودش برای رسیدن به اهدافش به چیست؟ تكیهی اصلی به چیست؟ به مردم است. تا مردم نخواهند، تا ایمان نداشته باشند، تا اعتقاد نداشته باشند، مگر میشود؟
🔻پیامبر را اگر مردم مدینه نمیخواستند و در انتظار او نمینشستند و بارها سراغش نمیرفتند، مگر به مدینه میآمد و جامعهی مدنی تشكیل میشد؟
🔻پیامبر كه با شمشیر نرفت مدینه را بگیرد.
🔻كمااینكه فتوحات اسلامی تا آنجایی كه درست انجام گرفته است چون همهی فتوحات در فصول صحیحی انجام نگرفته؛ در دورانی، فتوحات همان شكل جهانگشاییهای سلاطین را پیدا كرد رزمندگان اسلام رفتند آن مانع را كه قدرت حكومت فاسد و ظالم آن محل بود، از سرِ راه برداشتند؛ مردم خودشان از رزمندگان استقبال كردند هم در ناحیهی شرقی، هم در ناحیهی غربی و این در تواریخ ما مشخّص و موجود است. نمونههای فراوان و مثالهای زیبا و شیرینی در این خصوص هست كه جای گفتنش در اینجا نیست، لیكن در كتابها هست؛ اگر بخواهید، میتوانید مراجعه كنید.
🔻 بنابراین، خواست و اراده و ایمان مردم، حتّی بالاتر از این، عواطف آنها، پایهی اصلی حكومت است. این نظر اسلام است و ما هم به همین معتقدیم.
🔻در قانون اساسی جمهوری اسلامی، همین نكته به یك شكل معقول و منطقی و قانونی گنجانده شده است. اینكه ما گفتیم، یك ایده و یك فكر است و اگر بخواهیم یك فكر را به شكل قانون قابل اجرا درآوریم، طبعاً مشكلاتی دارد؛ لیكن مشكلات به بهترین وجهی كه ممكن بوده، در قانون اساسی ما حل شده است.
🔻در قانون اساسی، توزیع قدرت به نحو منطقی و صحیح وجود دارد و همهی مراكز قدرت هم، مستقیم یا غیر مستقیم با آراءِ مردم ارتباط دارند و مردم تعیینكننده و تصمیمگیرنده هستند و اگر مردم حكومتی را نخواهند، این حكومت در واقع پایهی مشروعیت خودش را از دست داده است. نظر ما در بارهی مردم این است.
📍بیانات در جلسه پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی - 1377/12/04
#مردمسالاری_دینی
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰نظارت بر انتخابات مبتنی بر قانون، نه مذاقها و سلايق شخصي
🔻در امر نظارت بايد قانون و موازينْ ملاك و معيار باشد و نه مذاقها و سلايق شخصي. مطلقاً دنبال مذاق شخصي نرويد و اينطور نباشد كه يكوقت انسان خودش تشخيص دهد كه اگر اين فرد در مجلس نباشد، براي مجلس خسارتي است؛ اگر اين شخص باشد، براي مجلس فايدهاي دارد؛ آنگاه برخلاف موازين و مقرّرات، اين مذاق اعمال شود.
🔻بايد كاري كنيد كه بتوانيد پيش خداي متعال و بندگان او جوابگو باشيد. اگر از شما سؤال شد كه به چه مناسبت اين شخص را رد كرديد، شما بگوييد: پروردگارا! من ملزم بودم طبق مقرّرات عمل كنم. مقرّرات چنين گفت، من هم اين شخص را رد كردم؛ يا مقرّرات چنين گفت، من اين شخص را تأييد كردم؛
🔻اما اينكه من اينگونه تشخيص دادم، من اينگونه فهميدم، من اين آدم را مضر دانستم، من اين آدم را مفيد دانستم؛ اينها قابل قبول نيست. اينها را نه خداي متعال قبول خواهد كرد، نه بندگان خدا.
🔻 بايد طبق موازين و مقرّرات عمل كنيد.
🔻هيچگونه ملاحظه اي نبايد مانع از اعمال مقرّرات شود
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي هيأتهاي نظارت شوراي نگهبان .۱۳۷۴/۱۱/۱۴
#مردمسالاری_دینی
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰هرچه افراد از جهات و جناحهاي مختلف بيشتر در انتخابات شركت كنند، اين براي نظام بهتر است!
🔻اينكه بالاخره شوراي نگهبان همچنان كه واقعاً وسيلهي اعتماد عمومي بوده است، بايد مظهر اين اعتماد هم باشد. هرچه افراد از جهات و جناحهاي مختلف بيشتر در انتخابات شركت كنند، اين براي نظام بهتر است؛ براي شوراي نگهبان هم بهتر است.
🔻ما بايد كاري كنيم كه اين امكان و وسيله براي ورود اشخاصِ بيشتر فراهم بشود.
🔻نبايد طوري باشد كه يك جريان، ولو در يك شهر خاص، احساس بكند كه در اين انتخابات وارد نيست؛ بايد طوري باشد كه در همه جا همه احساس كنند كه ميتوانند آن فرد مورد نظر خودشان را واقعاً آزادانه انتخاب بكنند؛
🔻يعني شوراي نگهبان و حركتي كه در اين مقطع انجام ميدهد، بايد مظهر و آينهي اعتماد عمومي باشد.
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي شوراي نگهبان"، 24 دی 1382
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 آقایان دايره محرز را خيلي تنگ نگيريد / ميشود شرایط را يک امرِ مقول به تشکيک دانست که شدّت و ضعف دارد.
🔻آقايان احراز را حتمي بگيريد؛ اما دايره محرز را خيلي تنگ نگيريد؛
🔻يعني صلاحيتي که براي مجلس هست، مشخص شود که چگونه صلاحيتي است.
🔻واقعاً ببينيم آن مقدار صلاحيتي که براي مجلس در زمينه التزام به قانون اساسي و التزام به دين مبين اسلام و بقيه شرايط وجود دارد، چه اندازه التزامي است.
🔻ميشود اين را يک امرِ مقول به تشکيک دانست که شدّت و ضعف دارد.
🔻 آن التزام شديد کذايي که با اندک چيزي که ديده شود مخدوش ميگردد، معلوم نيست که براي نماينده مجلس لازم باشد؛ آن مثلاً فرض بفرماييد براي رهبري يا براي برخي از مقامات عاليرتبه ديگر لازم است.
🔻براي مجلس حدّي از اين خصوصيات و شرايط لازم است که ما اسمش را صلاحيتها ميگذاريم. آن حد را بايد درست تشخيص داد و آن را احراز کرد.
🔻گاهي مثلاً فرض بفرماييد يک نفر در فضايي قرار ميگيرد که هيجاني ميشود و حرفي ميزند که ممکن است حرف خوب و درستي نباشد؛ اما حاکي از عدم التزام آن شخص به دين يا به جمهوري اسلامي نيست.
🔻فرض کنيد جواني است که در محيطي هيجاني قرار گرفته و چند نفر مطلبي گفتهاند و او هم حرفي زده، يا در جلسهاي که دو، سه يا پنج نفر از دوستان راجع به کشور و اسلام صحبت ميکنند، جملهاي گفته که اين جمله ممکن است در صحبتي دوستانه قابل قبول باشد - هرچند که انتقادآميز بوده؛ يا انتقاد از رهبري يا از برخي از مباني نظام - اما نميتوان اين جمله و حرف را که به گوش ما رسيده، حاکي بدانيم از اينکه اين شخص از صلاحيت ساقط شده است.
🔻اين مطلب را براي توضيحِ معناي تنگ نگرفتن دايره محرز گفتم. شرايطي هست که بايد احراز شود؛ منتها اندازه وجود اين شرايط در اشخاص مختلف، ممکن است مختلف باشد؛ همچنان که آن مسائلي که حاکي از وجود يا فقدان اين شرايط هست، آنها هم در شرايط و اوضاع و احوال مختلف تفاوت پيدا ميکند.
🔻مطلب ديگر اين است که ما احراز را حتمي ميدانيم؛ ولي در اينگونه مواقع عادتاً احراز يقيني و علمي ممکن نيست و احرازِ به معناي قيام بينه هم تقريباً همينطور است. اگرچه فرمودهاند دو نفر يا سه نفر هم باشند کافي است؛ اما کمتر پيدا ميشود مواردي که دو نفر شاهدِ عادلِ شهادت دهنده عن حسٍبيايند و راجع به مطلبي شهادت دهند.
🔻در خيلي از اين مسائل، مرزهاي حدس و حس با هم نزديک است و گاهي حدسيات با حسيات مشتبه ميشود؛ بخصوص که در خيلي از حرفها و اظهارات، جاي تفاسير مختلف وجود دارد؛ يعني شخصي حرفي زده، وقتي شما به خودش مراجعه ميکنيد، ميگويد من منظورم چيز ديگري بوده است. نميشود گريبان او را گرفت که ظاهرِ حرفت اين است. اگر کسي خلاف ظاهر اراده کرده، يا در آن وقت توجّه به ظاهر نداشته، خلاف شرع که نکرده است. بنابراين «ممکن است» شخصي خلاف ظاهر حرف زده باشد؛ همين ممکن که شد، احتمال وارد ميشود و پايه شهادت عن حسٍّ را سست ميکند.
🔻بنابراين احراز که ميگوييم، مراد احراز علمي يا احراز شرعي به معناي قيام بينه نيست، بلکه مراد احراز عرفي ناشي از قرائن و اَمارات است که بايد قرائن و اَماراتي قائم شود و انسان با يک اطمينان عرفي به اين معنا برسد،
🔻که البته ممکن است در هر دو طرف قرائن و اَمارات وجود داشته باشد؛ مثلاً اگر يک نفر در جايي حرفي زده و در جاي ديگري هم حرف ديگري زده که نقطه مقابل آن حرف است، اين هم بايد به حساب بيايد و انسان از مجموع و برآيند اينها مطلبي را احراز کند؛ يعني آن نقاط اثبات کننده هم در کنار نقاطي که به حسب ظاهر، صلاحيتها را نفي ميکند، به حساب آيد.
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي شوراي نگهبان"، 24 دی 1382
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰اصل استصحاب در رسیدگی به صلاحیت نمایندگان مجلس گذشته
🔻در مورد نمایندگان مجلس هم من به جناب آقای جنّتی پیغام دادم - پای این مطلب هم ایستادهام و به نظر من هیچ شبهه هم ندارد - که اینجا جای استصحاب است، مادامی که خلافش ثابت شود؛ یعنی شما نگویید ما آن وقت یقین نداشتیم؛ نه، حملِ بر صحّت کنید.
🔻جایی هم که هم عمل خودتان را - آنهایی که بودید - هم عمل دیگران را - آنها که نبودند - شک دارید، حملِ بر صحّت کنید.
🔻اینهایی که آمدند، با احراز آمدهاند؛ مگر خلافش ثابت شود. اگر خلافش ثابت شد، به حرف هیچکس گوش نکنید و همان مطلبی را که ثابت شده عمل کنید؛ اما اگر خلافش ثابت نشد، این احراز، استصحاب است و هیچ لزومی ندارد که انسان بخواهد از طریق دیگری این صلاحیت را احراز کند.
🔻به نظر من در مورد نمایندگان مجلس، میشود این کار را انجام داد.
🔻البته حساب آن کسی که بعد از احراز صلاحیت، عدم صلاحیتش ثابت شده، جداست و آن، محلِّ کلام نیست؛ اما مادامی که احراز عدم صلاحیت نشده، جای استصحاب صلاحیت است؛ آن وقت صالح بود، حالا هم صلاحیتش را استصحاب کنید. آنجایی هم که شک هست، استصحاب کنید. این، مخصوص نمایندگانی است که احراز صلاحیتشان در دوره قبل شده است.
🔻البته کسانی در دورههای اسبق بودهاند که طبعاً چنانچه در دوره قبل صلاحیتشان رد شده باشد، دیگر اینجا جای استصحاب نخواهد بود؛
🔻اما اگر کسانی هستند که دورههای قبل در مجلس بودهاند و بعد هم اصلاً نامزد نشدهاند، همین حرف برایشان جاری خواهد بود.
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي شوراي نگهبان"، 24 دی 1382
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰شورای نگهبان جای پایش را مستحکم انتخاب کند
🔻مؤکّداً توصیه میکنم که مراقب باشید حقّ کسی ضایع نشود؛
🔻چون ردّ صلاحیت چیز کوچکی نیست؛ یعنی اینکه ما کسی را ردّ صلاحیت کنیم و احیاناً صلاحیت داشته باشد. «جرح»، مسأله خیلی مهمی است.
🔻اینطور نیست که بگوییم ما اینطور فهمیدیم؛ نه، باید جوانبش کاملاً دیده و رعایت شود.
🔻در بعضی از موارد و مصادیقی - بنا نداریم وارد جزئیّات شویم - که به بنده دو سه روز قبل ارائه شد و دیدم، این معنا و آنچه انسان انتظار دارد، وجود نداشت.
🔻باید سعی کنید آنچه انجام میگیرد، متقن باشد.
🔻من همواره به دوستان عزیز و محترم شورای نگهبان گفتهام که انسان باید جای پا را مستحکم انتخاب کند و بر روی آن بایستد؛ زیر پا نبایستی سست باشد و هیچ شبهه تخلّف و تخطّی از قانون یا کوتاهی در امر تطبیق با قانون نباید بهوجود آید.
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي شوراي نگهبان"، 24 دی 1382
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰من دلم برای آن نامزد ردصلاحیت شده میسوزد که ...
🔻 آنچه که وظیفه من و شماست، این است که سعی کنیم آنچه را که وظیفه قانونی است، با دقّت و با اتقان و با رعایت حال آن کسانی که با آنها سر و کار داریم، انجام دهیم؛ یعنی ظلم به کسی نشود و حقّ کسی پامال نگردد.
🔻افرادی که صدای کلفتی دارند و همه صدای آنها را میشنوند، به نظر من به قدر آن استاد دانشگاه که فرضاً نامه خصوصی به جناب آقای جنّتی مینویسد که مرا رد صلاحیت کردهاند، در حالی که خصوصیات و سوابق من این است، اهمیت ندارند.
🔻من دلم برای آن شخص میسوزد و برای کسی که در گوشه و کنار باشد و خدای نکرده به حقّ او بیتوجّهی شده و ردّ صلاحیت شده، در حالی که بهطور عقلایی و عرفی و با همان قرائن عادّی میشود صلاحیتش را احراز کرد.
🔻آنچه بنده را نگران میکند این است که نکند چنین اتّفاق بیفتد.
🔻حالا که الحمدللَّه فرصت هست، واقعاً پرونده یکیک افرادی را که هستند، نگاه کنید.
🔻البته ممکن است بعضی سابقهای داشته باشند که انسان براساس قرائنی که دارد، تأیید میکند آن سوابق - که الان مطلوب نیست - از آن اشخاص منقطع شده است. بنابراین انسان باید برطبق وضعیت حال حکم کند.
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي شوراي نگهبان"، 24 دی 1382
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj