eitaa logo
بیم موج
1.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
90 فایل
قال مولانا امیرالمؤمنین ❤ : وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه چو غلام آفتابم هم از آفتاب گویم نه شبم نه شب پرستم که حدیث خواب گویم ادمین: @bimemoj1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 کار مهم شورای نگهبان 🔻کاری که شما انجام میدهید، بسیار کار مهمی است. 🔻این کار خلاصه‌اش عبارت از این است که 🔻کسانی که بناست برای کشور و ملت تصمیم بگیرند - چه در قالب مجلس خبرگان، چه در قالب مجلس شورای اسلامی، چه در قالب رئیس جمهوری - و سرنوشت کشور به دست اینها داده میشود، از صلاحیت لازم برخوردار باشند. 🔻نمیشود هر کسی را مسلط بر سرنوشت مردم کرد. 🔻نمیشود به هر کسی با هر کیفیتی در رفتار و اخلاق و عقاید و سلائق و ممشا و معلومات و معرفت و اینها، اجازه داد که برای اداره‌ی یک کشورِ هفتاد میلیونی، با این عظمت، با این تاریخ، بیاید قانون بنویسد؛ او را الزام کند که باید تو اینطور بکنی، اینطور نکنی؛ این شرائطی دارد. 🔹آن کسی که بناست رهبر را انتخاب کند، شرائطی دارد، صلاحیتهائی دارد؛ همه کس که نمیتوانند بیایند رهبر بشناسند، رهبر انتخاب کنند، رهبر را برکنار کنند؛ اینها وظایف مجلس خبرگان است. کسانی با صلاحیتهای سطح بالا، از چنین اختیاری برخوردارند. 🔹یا آن کسانی که بناست برای این کشور قانون بنویسند، یعنی حرکت قوه‌ی اجرائی را و قوای عامله‌ی کشور را ریل‌گذاری کنند و بگویند قطار دولت باید از این ریل عبور کند، در واقع سرنوشت کشور دست اینهاست. نمیشود هر کسی بدون صلاحیتهای لازم در این مسند حساس بنشیند؛ صلاحیتهائی لازم است. 🔹یا آن کسی که بناست رئیس قوه‌ی مجریه‌ی کشور بشود؛ یعنی همه‌ی موجودی کشور، دارائی کشور، امکانات کشور در اختیار او باشد، برای اینکه به مدت چهار سال این کشور را اداره کند، نظم بدهد، پیش ببرد، آباد کند، مشکلاتش را برطرف کند؛ نمیشود هر کسی بیاید در اینجا قرار بگیرد؛ صلاحیتهائی لازم است. 🔻این صلاحیتها را کی باید تشخیص بدهد؟ 🔻آیا جائی لازم نیست که تشخیص بدهد این صلاحیتها در این شخص یا در این اشخاص هست یا نیست؟ 🔻بدیهی است و واضح است که دستگاهی لازم است؛ این دستگاه، همین دستگاه شورای نگهبان و واسطه‌های نظارتی‌ای است که این دستگاه دارد. 🔻ببینید که این کار چقدر مهم است. 🔻 وقتی فهمیدیم چقدر مهم است، آنگاه میفهمیم که چرا بعضی از جریانهائی که دل خوشی با نظام اسلامی ندارند، اینقدر به این کار حمله میکنند، هجوم میبرند و علیه آن تبلیغات میکنند. دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه هم که کارشان همین است. همیشه و بخصوص در وقتی که انتخاباتی وجود دارد، یکی از حرفهای دائم‌التکرار اینها همین مسئله‌ی نظارت و شورای نگهبان و رد صلاحیت و اینهاست. 🔹اثبات صلاحیت، امضای صلاحیت یا رد صلاحیت، یک وظیفه است. 🔻اگر این را از مجموعه‌ی فعالیتهای نظام برداریم، چیزی برای نظام باقی نمی‌ماند. 🔻چطور اجازه بدهند یک آدمی که : 🔻از لحاظ عقیده، اعتقاد محکمی به مبانی نظام ندارد؛ 🔻از لحاظ ممشای عملی، یک انسان سالم و مستقل و دارای روش و اخلاق مستقیمی نیست؛ 🔻از لحاظ سیاسی، دلبستگی او به مسائل کشورش و مردم کشورش کمتر از دلبستگی او به مصالح بیگانگان است، 🔻فرضاً بیاید در رأس دستگاه اجرائی یا در مسند قانونگذاری قرار بگیرد؟ 🔻این کار جایز است؟ 🔻نظارت شورای نگهبان در مسائل انتخابات، یکی از مهمترین کارهائی است که انجام میدهد؛ کار بسیار مهمی است، کار بسیار لازمی است. به جوسازیهائی که علیه این کار میشود، ابداً نباید اعتناء کرد. 🦚البته کار را باید درست انجام داد. به همان اندازه که کار مهم است، به همان اندازه سلامت کار مهم است. 🔻یعنی باید معیارها را درست فهمید، و فقط بر اساس این معیارها قبول کرد یا رد کرد. 🔻از این معیارها نباید تخطی شود، کوتاهی هم نباید بشود، غفلت هم نباید بشود. 20-4-1386 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 ضابطه مقدم است بر هر مصلحت‌اندیشی / رعایت قانون از رعایت آن مصلحت بالاتر و لازم‌تر است 🦚کار را باید درست انجام داد. به همان اندازه که کار مهم است، به همان اندازه سلامت کار مهم است. 🔻یعنی باید معیارها را درست فهمید، و فقط بر اساس این معیارها قبول کرد یا رد کرد. 🔻از این معیارها نباید تخطی شود، کوتاهی هم نباید بشود، غفلت هم نباید بشود. 🔹معیار عبارت است از مقررات و قانون. 🔻 سلائق نباید دخالت کند. 🔻گرایش سیاسی، گرایش گروهی، گرایش جناحی نباید دخالت کند. 🔻سفارش و توصیه نباید دخالت کند. 🔹معیار بایستی بین خود و خدا، همان معیار قانونی باشد؛ هم در مسئله‌ی نظارتها، هم در مسئله‌ی قبول یا رد قوانین مجلس. فقط باید معیار را معیار قانون قرار داد. مرّ قانون باید رعایت شود. 📣📣گاهی ممکن است انسان به نظرش برسد که اگر اینجا بر طبق قانون عمل کنیم، مصلحت نباشد. در همان‌جا رعایت قانون از رعایت آن مصلحت بالاتر و لازم‌تر است؛ چون اگر چنانچه بنا شد که با نظر اشخاص و افراد و مصلحت‌اندیشىِ این و آن، معیارها و ضابطه‌ها به هم بخورد، دیگر ضابطه‌ای باقی نخواهد ماند؛ یک روز یک کسی یک جور مصلحت میداند، یک روزِ دیگر کس دیگری جور دیگری ممکن است مصلحت بداند، یا در یک روز دو نفر دو جور مصلحت بدانند؛ لذا دیگر قانونی باقی نمی‌ماند، ضابطه‌ای باقی نمی‌ماند. ضابطه مقدم است بر هر مصلحت‌اندیشی، بر هر نگاه و دید و بینش. 🔹البته در نگاه فقهی یا استنباط حقوقی در شورای نگهبان ممکن است تغییراتی پیش بیاید؛ این ایرادی ندارد؛ برای هر مجتهدی تبدّل رأی پیش می‌آید. امروز از دلیل، یک چیز میفهمد؛ یک روز دیگر ممکن است به همان دلیل نگاه کند، چیز دیگری بفهمد؛ این اشکالی ندارد. تبدّل رأی شورای نگهبان در موارد گوناگون، عیب نیست؛ منتها همین تبدّل رأی هم بایستی منطبق باشد بر ضوابط و قوانین، و منضبط باشد. 20-4-1386 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 شاهدان بازاری سیاست 🔻 انتخابات میدان فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی است و می‌توان آن‌ها را پس از مردم، مهم‌ترین بازیگران مؤثر در این آوردگاه دانست. احزاب و گروه‌های سیاسی شکل می‌گیرند تا اولاً در مسیر جامعه‌پذیری سیاسی در جامعه فعالیت نمایند، ثانیاً در فرایند جابه‌جایی قدرت مؤثر باشند و بستر را برای فعال‌سازی جامعه معطوف به صندوق رأی نقش‌آفرین باشند تا آن را که اکثریت می‌پذیرد، بر صندلی قدرت بنشیند. بنابراین، مهم‌ترین تریبون‌هایی که وظیفه دارند تا مشوق حضور مردم در انتخابات و پررونق بودن میدان رقابت باشند، بدون شک تریبون‌های احزاب و گروه‌های سیاسی هستند. کافی است نگاهی به انتخابات‌های متعدد کشور‌های مدعی دموکراسی غربی بیندازیم تا مشخص گردد که متولیان رونق مشارکت احزاب هستند و میزان مشارکت نسبت مستقیمی با فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی دارد. 🔻در این معرکه، حاکمیت و نظام سیاسی به مثابه پرده‌نشینان عمل می‌کنند و تنها وظیفه بسترسازی را بر عهده دارند و این احزاب سیاسی هستند که به مثابه شاهدان بازاری جلوه‌گری و با ابزار‌های تبلیغاتی که دارند کالای خود را تبلیغ می‌کنند تا مشتریان (مردم) را به گزینش و انتخاب و رأی دادن ترغیب کنند. حزب سیاسی اگر قرار باشد که در بزنگاه انتخابات غیرفعال باشد یا آنکه ژستی تحریم بگیرد و هواداران را دعوت به قهر با صندوق نماید، نه تنها به رسالت قانونی خود عمل نکرده است، بلکه در مسیر گروه‌هایی حرکت کرده است که از آنان به عنوان اپوزیسیون و براندازان یاد می‌کنند. 💢 متن کامل را اینجا بخوانید: https://www.javanonline.ir/fa/news/1210934/ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 حرام شرعی اشغال پست 🔻 اگر کسی در نظام جمهوری اسلامی در مسؤولیتی مشغول کار است، ولی آرمانهای نظام جمهوری اسلامی را آن‌گونه که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسّم پیدا کرده، در دلش قبول ندارد، اشغال آن پست برای او حرام شرعی است. 🔻آن‌جایی که صحبت از مسائل اساسی نظام اسلامی است، آن‌جایی که وحدت دین و سیاست مطرح است، آن‌جایی که اصول قانون اساسی مورد نظر است، آن‌جایی که الزام به تبعیّت از دین و شریعت مطرح است، اگر یک مسؤول عقیده‌ای غیر از این دارد، میتواند شهروند جمهوری اسلامی باشد - مانعی ندارد - اما نمیتواند مسؤول باشد؛ بخصوص در مسؤولیتهای بالا. مدیران ارشد، نمایندگان مجلس و مسؤولان عالی‌مقام قوّه قضایی، 🔻درعین‌حال که مسؤولیت مهمّی در نظام جمهوری اسلامی دارند، نمیتوانند به آرمانهای نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی اعتقادی نداشته باشند؛ چون اعتقاد انسان در عمل و گفتار او اثر میگذارد. 8-8-80 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 وصیت امام در مورد انتخابات خبرگان رهبری 🔻وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند 🔻و اشخاصی که انتخاب می‌کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می‌شود 🔻مثلاً در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه کنند که اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبران پذیر نباشد. 🔻و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال‌ مسئول می‌باشند. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 تیم‌ها در مرحلۀ حذفی جام ملت‌ها حریفان خود را شناختند 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
14.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نرو ای گدای مسکین به در سرای مولا که علی همیشه می زد در خانه گدا را ... 😔 💚 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 ولیّ منتخب مردم 📍 نامه حضرت امام به آیت الله مشکینی رییس شورای بازنگری قانون اساسی بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ علی مشکینی- دامت افاضاته‏ پس از عرض سلام، خواسته بودید نظرم را در مورد متمم قانون اساسی بیان کنم. هر گونه آقایان صلاح دانستند عمل کنند. من دخالتی نمی‏کنم. فقط در مورد رهبری، ما که نمی‏توانیم نظام اسلامی‏مان را بدون سرپرست رها کنیم. باید فردی را انتخاب کنیم که از حیثیت اسلامی‏مان در جهان سیاست و نیرنگ دفاع کند. من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط «مرجعیت» لازم نیست. مجتهد عادل مورد تأیید خبرگان محترم سراسر کشور کفایت می‏کند. اگر مردم به خبرگان رأی دادند تا مجتهد عادلی را برای رهبری حکومتشان تعیین کنند، وقتی آنها هم فردی را تعیین کردند تا رهبری را به عهده بگیرد، قهری او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولیّ منتخب مردم می‏شود و حکمش نافذ است. در اصل قانون اساسی من این را می‏گفتم، ولی دوستان در شرط «مرجعیت» پافشاری کردند، من هم قبول کردم. من در آن هنگام می‏‌دانستم که این در آینده نه چندان دور قابل پیاده شدن نیست. توفیق آقایان را از درگاه خداوند متعال خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. ۹/ ۲/ ۶۸ روح اللَّه الموسوی الخمینی‏ 🦚 صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۳۷۱ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
914_32260262716148.mp3
10.68M
🔰 تحقق مشارکت حداکثری یا اصلح گزيني؟! کدام ترجیح دارد؟! 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 چه کسانی به آیتالله خامنه ای رای ندادند؟! 🔹با تکیه بر فیلم اجلاسیه و شهادت راویان حاضر در مجلس، افراد زیر را می‌توان با اطمینان، جزو افرادی قرار داد که در جلسه مجلس خبرگان رهبری در 14 خرداد1368، به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رأی مثبت ندادند. آقایان : 1. سیدعلی خامنه‌ای، 2. سیدکاظم نورمفیدی، 3. محمدتقی مروارید، 4. سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها، 5. سیدمحمد حسینی کاشانی، 6. محمد مؤمن قمی، 7. جلال طاهر شمس، 8. سیدمحسن موسوی تبریزی، 9. محمدحسین معصومی زرندی، 10. حسن همتی، 11. میرزامحمد انواری 12. محمد عبایی خراسانی. دو نفر آخر، با اعتماد به خاطرات نمایندگان مجلس خبرگان به این جمع اضافه شده‌اند اما بقیه‌ افراد، در فیلم اجلاسیه مشخص است که به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای رأی مثبت نداده‌اند. 🔹در کنار این اسامی، از بعضی نمایندگان دیگر هم یاد شده که به دلیل غیبت، در رأی‌گیری شرکت نکرده‎‌اند. آمار دقیق غایبان اجلاسیه در دست نیست، اما در خاطرات نمایندگان، به بعضی از این افراد اشاره شده است. از جمله، به روایت آقای مروارید، «آقای باقری كنی، كه برادر آقای مهدوی كنی بودند، ایشان رفته بودند بیرون از مجلس كه بعد از انتخاب، ایشان برگشتند... آقای باقر كنی هم رأی نداد.» 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 ابعاد مساله حق الناس بودن انتخابات 🔻 انتخابات حقّ‌النّاس است؛ این حقّ‌النّاس امر مهمّی است. خب در زبانها هم زیاد تکرار میشود که فلانی گفته انتخابات حقّ‌النّاس است و حقّ‌النّاس است و مدام تکرار میشود؛ منتها خب [باید] به عمق این حقّ‌النّاس برسیم. 🔻 معنای حقّ‌النّاس بودن این نیست که فقط آن کسی که پای صندوق نشسته است باید این حقّ‌النّاس را رعایت کند که مثلاً فرض کنید آراء را عوضی نخواند یا کم و زیاد نکند؛ این یکی از مصادیق رعایت حقّ‌النّاس است. 🔻 یک مطلب، مطلب حقّ داوطلب است؛ یکی از حقوق مردم، رعایت حقّ این داوطلبی است که می‌آید و وارد این میدان میشود و نامزد انتخابات میشود که اگر آدم صالحی است، ما او را رد نکنیم، میدان بدهیم به اینکه او بیاید. 🔻 نقطه‌ی مقابلش هم همین‌جور است؛ اگرچنانچه آدم ناصالحی است، راهش ندهیم؛ اگرچنانچه در این مجلس -حالا چه مجلس خبرگان، چه مجلس شورای اسلامی، چه در هرجایی که انتخابات هست- آدمی باشد که صلاحیّت قانونی ورود در اینجا را نداشته باشد و ما از این اغماض کنیم، صرف‌نظر کنیم، رعایت نکنیم، دقّت نکنیم و او وارد بشود، این هم باطل کردن حقّ مردم است، خراب کردن حقّ مردم است؛ این هم ضدّ حقّ‌النّاس است. 14-10-94 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj