🔎هشتگ سازی، واکاوی راهبردی و آسیب شناسی
👤 علیرضا محمدلو
1️⃣روانشناسی هشتگ سازی و تولیدخشم: محور کنترل افکارعمومی در عصر امپراطوری رسانه، #اقتصاد_توجه است. هشتگ سازی نیز بعنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و #حواس_پرتی از مسائل هم عرض یا موازی به کار میرود. سوای از اقتصاد توجه و حواس پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای #تولید_خشم صورت گرفته و اینستاگرام برمبنای خودنمایی و شهوت است. هرچقدر کاراکترها کوتاه میشود، فرکانس استدلال پایین میآید و هیجان افزایش مییابد.
2️⃣جامعه شناسی هشتگ سازی: از آنجایی که هشتگ به یک زبان نو در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای تبدیل شده، این فقره اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبان انسجام و تولید #نظم_اجتماعی و تخلیه انتقادات و پیشنهادات است، اما اگر علیه نظام حاکم باشد، #زبان_اعتراض و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت. فارغ از این ماجرا، هشتگ سازی توان فرقه سازی و #قطبی_سازی جامعه را هم فراهم میکند.
3️⃣هشتگ سازی، سیاست و دمکراسی کنترل شده: ادعای دولت های مدرن امروزی، سیاست ورزی دمکراتیک است. نقش و مشارکت مردم در پیشبرد ارزان و سریع اهداف دولتی و حاکمیتی پررنگ شده است. فضای سایبر را هم بدلیل حضور پررنگ مردمیاش، ذیل توسعه دمکراسی تعریف میکنند. اما نکته اینجاست که هشتگ سازی با ژست دمکراتیک، معادلات بازی را تغییر میدهد و یک #دمکراسی_کنترل_شده را رقم میزند. وقتی بیش از یک سوم اکانت های توییتر جعلی باشد بطوری که صدای CNN و دویچه وله آلمانی و...هم درمیآید، یعنی هشتگ سازی با لشگر رباتیک، صرفا یک #نمایش_دمکراسی و صدای مردم است نه یک #مردمسالاری_اورجینال!
4️⃣هشتگ سازی و مارپیچ سکوت: وقتی با اکانت های جعلی به یک موضوع ضریب داده و #برجسته_سازی صورت میگیرد، اتفاق پیچیده ای بنام #مارپیچ_سکوت(وحشت از مخالفت با فضای مجازی) رقم می خورد. دلیل این رویداد رسانهای آنجاست که بصورت کاملا رباتیک، ۵۰۰ میلیون هشتگ با نام مهسا امینی در راستای اکثریت سازی و #اکثریت_پنداری ساخته میشود که حتی شبکه سعودینشنال هم مسئولیت ساختگی آن را متوجه توییتر میکند.
#مکانیزم_اکثریتپنداری در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با گفتمان هشتگی است.
5️⃣هشتگ سازی و فلسفه: موضوع و مساله مرکزی فلسفه از ارسطو تا به امروز، واقعیت و هستی شناسی است. ژان بودریار اندیشمند فرانسوی، تکنولوژی را عاملی برای تغییر مناسبات هستی شناختی تعریف میکند. فراواقعیتی که بودریار از آن سخن گفت، مصداق امروزی اش را در همین هشتگ سازی میتوان یافت. موقعیتی که واقعیت، نه بازنمایی که #خلق میشود. او وقتی واقعیت جنگ خلیج فارس را دستپخت CNN بدون شلیک حتی یک گلوله میداند، در قبال حادواقعیتی که توییتر با مدد #سنتکام و #لشگر_رباتها محقق میکند، چه خواهد گفت!؟
6️⃣هشتگ سازی و خطای استراتژیک: فراموش نکنیم که راهبردها در پی حل مسائل و واقعیت های میدانی با نگاه به آینده نوشته میشوند. وقتی که واقعیت توسط هشتگ سازی، #بازآفرینی و خلق شد، طبیعتا برای اتاق های فکر و تصمیم سازان و دولتمردان کشورها، #خطای_شناختی و اختلال راهبردی رخ خواهد داد. تصویرسازی و دادهکاوی وقتی مهندسی میشود، پردازش و عقلانیت استراتژیک را هم دچار خطا و گمراهی خواهد کرد. تصمیمات غلط برای آینده مطلوب به دلیل داده ها و تصاویر غلطی است که از وضعیت موجود، رصد میشود.
7️⃣ژئوپلیتیک هشتگ سازی: وقتی رسانه با توسل به هشتگ سازی، تصویری فیک و ناامن از وضعیت جامعه به صحنه ملی و بینالمللی منعکس میکند، ریسک سرمایهگذاری را بالابرده و #فرار_سرمایه را از بازارهای کشور به دنبال خواهد داشت. از طرفی همراهی و اجماع جامعه جهانی برای #تحریم و تهدید علیه کشور را نیز میتواند در پی داشته باشد. شرکای استراتژیک منطقه ای و جهانی هم چه بسا همکاریهای سیاسی و اقتصادی و نظامی را به حالت تعلیق درآورند و برخی محورهای ایدئولوژیک نیز دچار #بحران_مقاومت و ناامیدی خواهند شد.
8️⃣هشتگ سازی و ابتذال فرهنگ: نبض جامعه دیروز ما، فرهنگ بود و فرهنگ هم مقوله ای معرفت پایه به شمار میرفت. مکانیزم رشد و تعالی اش، کتاب و منبر و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت بود. نبض جامعه شبکه ای و پلتفرمی امروز، #افکارعمومی است. افکار عمومی یک پله نازل از فرهنگ است و شاید فرهنگ در موقعیت و #فرهنگ_در_لحظه، تعریف نامناسبی نباشد. افکار عمومی هم برخلاف فرهنگ که معرفت پایه بود، #خبرپایه است. هشتگها بصورت ویروسی، افکارعمومی را مسموم میکنند و با افزایش هیجانات، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به #ابتذال و سرگردانی نزدیکتر میکنند.
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔴 افشاگری الاخبار از توطئه واشنگتن،ریاض و ابوظبی علیه ایران
📌 روزنامه الاخبار لبنان، اسنادی منتشر کرده است که نشان میدهد منظور بن سلمان از هدف قرار دادن داخل ایران، تأثیرگذاری بر روی طبقه جوان ایران و ارائه تصویر رؤیایی از کشورهای عربی مانند امارات برای آنان است.
🔹 به گزارش این روزنامه، پس از اعدام نمر باقر النمر توسط رژیم سعودی در ژانویه ۲۰۱۶، شورای ملی رسانه امارات به نمایندگان سعودی و بحرینی طرح موسوم به "راهبرد رسانهای برای تعامل با پرونده ایران" را ارائه کرد.
🔸 الاخبار در ادامه نوشت: مسئله بعد، تأکید رسانههای وابسته به محور غربی-عربی بر آنچه مداخله ایران در مسائل کشورها نامیده میشود، بوده است. لذا این رسانهها باید اختلافاتی را بین ملت و دولت ایران به وجود میآوردند و قشر جوان را به سمت خود جذب میکنند.
🔹به گزارش الاخبار، در خصوص، مکانیزمهای اجرا نیز برنامههای تلویزیونی، سایتها و شبکههای اجتماعی ایجاد شد که مهمترین آن تلویزیون تروریستی ایران اینترنشنال و مرکز موسوم به انستیتو بینالمللی مطالعات ایران است.
🔸الاخبار همچنین گزارش داد، این راهبرد برای طرف آمریکایی نیز مطرح شد و یک کمیته سه جانبه سعودی-آمریکایی-اماراتی اجرای آن را بر عهده گرفتند.
🔹 بر اساس اسنادی که منتشر شده، این کشورها ابتکارعملهایی داشتهاند که هدف آن، نفوذ در جامعه ایران به ویژه در میان قشر جوان از طریق شبکههای اجتماعی است.
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
29.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فتوکلیپی به مناسبت فرارسیدن حماسه مردم اصفهان در تشییع ماندگار۳۷۰ شهید در روز ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱
#روز_شهرستان
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای ۲ هزار تماشاچی که منافقین برای خرابکاری و بهم ریختن بازی ایران و آمریکا در جامجهانی ۱۹۹۸ وارد استادیوم کردند
🔻مسئول رسانهای فیفا در جامجهانی ۱۹۹۸ میگوید: دقیقه ۳۰ بازی بود رفتم بیرون از ورزشگاه که دیدم یک خانم با یونیفورم مجاهدین ایستاده و سه محافظ دورش است، درحال صحبت با یکی بود و گفت براساس برنامه آن دو هزار نفری که پشت دروازه بودند باید بیایند توی زمین ده دقیقه بعد از آغاز نیمه دوم!
ژاک شيراک فرمان داده بود که ۱۵۰ سرباز مسلح بیاند داخل ورزشگاه و دور این دو هزار نفر بایستند.
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معرفی_کتاب
«انسان در اسلام، موجودی است که باید انتخابگر به دنیا بیاید، انتخابگر بزرگ شود، انتخابگر زندگی کند، انتخابگر به راه فساد برود، انتخابگر به راه صلاح برود، و تا لحظه مرگ هرگز زمینه انتخاب از دستش گرفته نشود. تمام اسلام را باید پس از توجه به این اصل شناخت. هر جا انسان از انتخابگری بیفتد دیگر انسان نیست؛ در این حال حیوان بارکش و باربری است که به او خوب میدهند بخورد، بپوشد، بنوشد، عیش و نوش کند، هرزگی کند، اما خوب بار بکشد و خوب بار بدهد. او دیگر انسان نیست...» - برشی از متن کتاب -
هویت انسان، چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی، تقریباً یکی از پرتکرارترین و پرکاربردترین مسئلههای بشر در طول تاریخ است و از این رو، انسانشناسی را میتوان مقدمه شناخت همه علوم مرتبط به انسان و زمینه شکلگیری هرگونه باید و نبایدی در مورد انسان دانست. اندیشههای شهید آیتالله دکتر بهشتی نیز از این مهم مستثنا نیست و شناخت اندیشههای انسانشناسانه او، مقدمهی شناخت اندیشههای سیاسی، تربیتی، اعتقادی، تشکیلاتی، مدیریتی و... اوست.
کتاب «انسان از منظر قرآن»، مجموعه گفتارها و نوشتارهای بیبدیل شهید آیتالله دکتر بهشتی، پیرامون «شناخت انسان» است.
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از معیار
🇮🇷
📝#صرفا_جهت_اطلاع |
🍃🌹🍃
✅ همه این ها مربی، سخنران و مشاوران کسب وکار هستند که مدعی نجات کسب وکار های مردم هستند و الان به کمپین اعتصاب دست زده اند
#پایان_مماشات | #ثامن | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔http://rubika.ir/meyar_pb
🆔http://eitaa.com/meyarpb