بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه به مناسبت روزجهانی قدس شریف
قدس، مهد رسولان، موطن پیامبران، قبله اوّل مسلمین و مبداء معراج پیامبر اعظم صلوات الله علیهم اجمعین، بیش از 60 سال است که در مصافی نا برابر با ظلم و تجاوز دست و پنجه نرم می کند امّا مقاوم ایستاده است.
روز قدس بسیار مهم است؛ صرفاً این نیست که ما از یک ملّت مظلومی که از میهن و خانة خود رانده شده ، دفاع می کنیم، ما در واقع با این حرکت با یک نظام سیاسی ظالمانه و استکباری مبارزه می کنیم؛ امروز دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقت است، حقیقتی بسیار گسترده تر از مسئلة فلسطین؛ امروز مبارزة با رژیم صهیونیستی مبارزه با استکبار است و مبارزه با نظام سلطه است». (مقام معظّم رهبری مدظله العالی)
سالها بود که، پدیده منحوس صهیونیسم در آرزوی واهی «نیل تا فرات» با جاه طلبی، نژادپرستی، استعمارگری، کشتار وحشیانه مردم مظلوم فلسطین، متکی به افسانه ساختگی هولوکاست؛ در پوشش حکومت یهودی و هماهنگ با جبهه استکباری صهیونیزم بین الملل، سعی در حذف فلسطین از نقشه جهان و حاکمیت دائمی رژیم صهیونیستی بر سرزمین های اشغالی در سر می پروراند.
امّا به برکت انقلاب اسلامی و پیشگامی ملّت بزرگ ایران اسلامی، مسلمانان جهان بیدار شده وهوشیارند و می دانند که استکبار جهانی از قدیم با نقشه شیطانی انگلستان، روباه پیر حیله گر و گرگ جهانخوار آمریکای متجاوز، با همدستی «وهابیت صهیونیستی» که با اصل دین اسلام و انسانیت در ستیزند، رژیم غاصب صهیونیستی را ایجاد کردند؛ اکنون پس از60 سال مبارزه، مردم فلسطین دریافته اند تنها راه نجات از جنایات روز افزون علیه آنها، مبارزه مسلحانه تا خشکاندن ریشة این رژیم منحوس و حذف آن از صحنه روزگار می باشد.
پس از تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی هر روز شاهد نشانه های روشن پیشرفت و برافراشته شدن پرچم پرافتخار انقلاب اسلامی در جوامع مسلمان به ویژه در کشورهای لبنان، فلسطین، یمن، سوریه، عراق، افغانستان، بحرین و... هستیم و با تشکیل جبهه مقتدر مقاومت اسلامی به همت امّت اسلامی با تمام توان و تمام قد در مقابل نقشه های شیطانی جبهه کفر و نفاق ایستاده و اجازة جسارت به آرمان خونبار و پرافتخار مقاومت در فلسطین و قدس شریف را نمی دهند و مسئله فلسطین هرگز فراموش نمی شود؛ لذا باید به فرموده امام راحل روز قدس که نماد قدرتمندی اسلام است را روز حیات دوباره اسلام بدانیم و این روز را با شکوه ترازهمیشه بزرگ بداریم.
اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر و میمه ضمن سپاسگذاری از امّت اسلامی در بزرگداشت روز جهانی قدس همگام با ملّت شریف همیشه در صحنه و همة مسلمین جهان، با همة توان به عنوان یک اقدام الهی و جهاد مقدّس در برنامه های ویژه این روز که با شرایط کرونایی برگزار می گردد حضور یافته و مشارکت خواهیم کرد و آمادگی خود را برای حضور شهادت طلبانه در همة میادین جهاد و نبرد با جنایتکاران صهیونیست اعلام می داریم..
بسم الله الرحمن الرحیم
فلسفه روز جهانی قدس چیست؟
روز قدس یک روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملتها با ابرقدرت هاست. روزی است که باید به همه قدرتها هشدار دهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما و عمال خبیث شما نیست. روز حیات اسلام است. روزی است که اسلام را باید احیاء کرد.
روز اسلام:امام خمینی (ره) درباره روز قدس فرمودند: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است. روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است».
تصمیم راهبردی:طراحی هوشمندانه روز جهانی قدس و فرصت سازی برای نشان دادن وحدت و اراده امت اسلامی در قبال حل مسأله فلسطین و دفع غدّه سرطانی اسرائیل به عنوان اولویت اول جهان اسلام توسط حضرت امام خمینی (ره) یک تصمیم راهبردی بود که طی سالهای اخیر سبب شد در میدان رقابت سنگین و تنازع بین قدرتهای جهانی، آرمان آزادی قدس شریف به مثابه یک ضرورت حتمی و تاریخی پلی به گذشته، حال و آینده آحاد مسلمانان عالم ایجاد کند.
صاعقهای بر سر صهیونیستها:اشغال فلسطین آغاز طرح بزرگی با هدف ایجاد حس خواری و ذلت در میان امت اسلامی و در نتیجه، اجرای پروژه بزرگ صهیونیسم علیه تواناییهای مسلمانان بود. اما مقاومت فلسطین و موضعگیری ملتهای مسلمان، از اجرای این طرح جلوگیری کرد و با آمدن انقلاب اسلامی ایران صاعقهای بر سر صهیونیستها و حامیان آنها فرود آمد. آنگاه مقاومت اسلامی در فلسطین و جنوب لبنان به وجود آمد تا در شریان جهان اسلام خونی جوشان را به جریان اندازد که بازگرداندن جایگاه کریمانه امت اسلامی در روی زمین را بشارت دهد.
سرمایهگذاری ۶۰ ساله دستگاه استکبار:مقام معظم رهبری در یکی از بیاناتشان پیرامون روز قدس فرمودند: «روز قدس، یک روزِ به معناى حقیقى کلمه، بینالمللىِ اسلامى است؛ روزى است که ملت ایران میتواند با کمک ملتهاى مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقى را فریاد کند که براى پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایهگذارى میکند - البته حداقل شصت سال است، یعنى از زمان تشکیل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شاید صد سال هم بیشتر است - شصت سال است که دارند سعى میکنند فلسطین را از نقشهى جغرافیاى جهانى حذف کنند. البته تا حدود زیادى هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامى زد توى دهن اینها. ایجاد نظام جمهورى اسلامى و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده و مهاجمى بود که در مقابل این نقشهى استکبارى ایستاد. امروز خوشبختانه این حرکت، روزبهروز توسعه پیدا کرده.
باطل السحرِ ائتلافهای شیطانی:روز قدس را باید روز وحدت و همگرایی امت اسلامی و مقابله با تلاش مستکبران و رژیم غاصب صهیونیستی در تشدید واگرایی و ایجاد ائتلافهای شیطانی در راستای گسترش تضاد و اختلاف بینالمللی و مذاهب اسلامی دانست. متاسفانه در سالهای اخیر توطئه استکبار جهانی و صهیونیستها در به فراموشی کشاندن موضوع فلسطین با نابخردی و خیانت برخی حکام مرتجع کشورهای عربی و اسلامی، تا حدودی محقق شده است.
خیانتهای یک رژیم مرتجع:رژیم سعودی را باید سردمدارِ تلاش برای به فراموشی کشاندن موضوع فلسطین نامید؛ رژیمی که اسناد و گزارههای آشکار و نهان زیادی از هم پوشانیاش با صهیونیستها وجود دارد؛ رژیمی که داعیهدار رهبری امت اسلام است، اما بجای مقابله با دشمنان اصلی امت اسلام یعنی رژیم صهیونیستی و آمریکا و رفع آلام مسلمانان فلسطینی، یا بمب خوشهای بر سر مردم مظلوم یمن میریزد و یا به ائتلاف سازی برای تحت فشار قراردادن سایر ملل مسلمان مبادرت میورزد.
تیری به قلب توطئه:مقام معظم رهبری پیرامون تلاشها برای به فراموشی کشاندن موضوع فلسطین، میفرمایند: سالهای متمادی است که سعی میشود مسئله قدس فراموش شود. روز قدس، درست تیری است به قلب این توطئه؛ حرکتی است برای خنثی کردن این توطئه خباثتآمیزی که استکبار و صهیونیسم و طرفداران و همکارانشان دست به یکی کردهاند تا بهکلّی مسأله فلسطین را به دست فراموشی بسپارند.
سرمایهگذاری چند وجهی برای تضعیف انتفاضه:دستاوردها و پیامدهای روز جهانی قدس به ویژه پس از شکستهای خفتبار رژیم صهیونیستی در جنگهای ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه در مصاف با حزب الله لبنان و حماس فلسطین به گونهای است که هراس و وحشت پایانناپذیری را برای آمریکاییها و صهیونیستها رقم زده و آنان را وادار به سرمایهگذاری چند وجهی برای تضعیف انتفاضه و مقاومت اسلامی از رهگذر جنگهای نیابتی و جنایات تروریستهای تکفیری - سلفی در سوریه، عراق و یمن ساخته است.
وعده الهی...:به زودی کسانی که ظلم کردند خواهند دانست که به چه جایگاه بدی بازگردانده خواهند شد (شعرا - ۲۲۷). این وعده الهی است؛ وعده الهی خلل ناپذیر است؛ همچنین نباید فراموش کرد که صهیونیستهای کودککش تا ۲۵ سال دیگر موجودیت نامشروعشان پایان یافته است؛ این ضرب العجل شاید به جلو بیفتد، امت اسلامی و رزمندگان محور مقاومت برای این امر آماده و گوش به فرمان اند، تنها مانع، حکام مرتجع رژیمهایی همچون سعودی است که دل در گروی صهیونیستها و اربابان آمریکاییشان بستهاند.
روز قدس در کلام رهبر انقلاب:در ادامه به «چرایی»، «اهمیت» و «نتایج» حضور مردم در بزرگداشت روز جهانی قدس در کلام حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سالیان گذشته میپردازیم.
روز قدس نماد صف بندی حق در مقابل باطل :چقدر سعی کرده اند در طول این سالها که روز قدس را که نماد صف بندی حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند. روز قدس نشان دهندهی صف بندی حق و باطل، صف بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشندهی صهیونیزم است که به وسیلهی دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرتهای استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز کوچکی نیست. روز قدس یک روز جهانی است. یک پیام جهانی هم دارد. نشان دهندهی این است که امت اسلامی اولاً زیر بار ظلم نمیرود، ولو این ظلم از پشتیبانی بزرگترین و قدرتمندترین دولتهای عالم برخوردار باشد. چقدر سعی کردند روز قدس را تضعیف کنند و امسال بیش از همیشه تلاش کردند؛ اما روز قدس در ایران اسلامی، در تهرانِ باعظمت به همهی دنیا نشان داد که عقربهی انقلاب و ملت ایران به کدام سمت و کدام جهت است؛ نشان داد که ارادهی ملت ایران چیست؛ نشان داد که ترفندها و حقهها و پول خرج کردنها و خباثتهای سیاسی آنها بر روحیهی ملت ایران اثری ندارد. (۲۹ شهریور ۱۳۸۸(
دست خدا مردم را در گرمای روز قدس با دهان روزه به خیابان میآورد :بنده به این حرکت عمومی اعتماد دارم؛ معتقدم «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»؛ اعتقاد دارم دست خدا است که دارد کار میکند. بیستودوّم بهمن را نگاه کنید، در آن سرما، در آن مشکلات؛ روز قدس را نگاه کنید، در آن گرما با آن دهان روزه؛ چه کسی مردم را میآورد در این خیابان ها؟ چه گیرشان میآید از آمدن در این خیابان ها؟ این دست خدا است؛ خدا را میبینیم، اعتماد میکنیم به این حرکت مردمی، به این احساس مردمی، به این صدق و بصیرت مردمی اعتماد میکنیم. (۲۰ فروردین ۱۳۹۴(
متوقفکننده حذف فلسطین از نقشه جغرافیای جهانی :روز قدس، یک روزِ به معنای حقیقی کلمه، بینالمللىِ اسلامی است؛ روزی است که ملت ایران میتواند با کمک ملتهای مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقی را فریاد کند که برای پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایهگذاری میکند - البته حداقل شصت سال است، یعنی از زمان تشکیل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شاید صد سال هم بیشتر است - شصت سال است که دارند سعی میکنند فلسطین را از نقشهی جغرافیای جهانی حذف کنند. البته تا حدود زیادی هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامی زد توی دهن اینها. ایجاد نظام جمهوری اسلامی و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده و مهاجمی بود که در مقابل این نقشهی استکباری ایستاد. امروز خوشبختانه این حرکت، روزبهروز توسعه پیدا کرده است. (۲ شهریور ۱۳۹۰(روز قدس مخصوص ایران نیست؛ روز دنیای اسلام است و لذا در همه دنیای اسلام، مسلمانان حضور خود را برای دفاع از برادران فلسطینی خود نشان دادند. مسلمانان در این روز اراده عمومی خود را برای مقابله با ترفندهای امریکا و اسرائیل در فلسطین مظلوم و خونین بروز دادند؛ اما ملت ما در این زمینه پیشتاز بوده است و امسال به شکل نمایانی این پیشتازی و عظمتِ اراده ملی را در ایران نشان داد. (۵ آذر ۱۳۸۲(
روز خنثیکردن توطئه فراموشی مسأله فلسطین :روز قدس، از روزهای بسیار مهم و تعیین کننده است. سالهای متمادی است که سعی میشود مسأله قدس فراموش شود. روز قدس، درست تیری است به قلب این توطئه؛ حرکتی است برای خنثی کردن این توطئه خباثتآمیزی که استکبار و صهیونیسم و طرفداران و همکارانشان دست به یکی کردهاند تا بهکلّی مسأله فلسطین را به دست فراموشی بسپارند. روز قدس را بزرگ بدارید. این روز، مخصوص ملت ایران هم نیست؛ در خیلی از نقاط عالم، مردم مؤمن و پرشور، با محدودیتهایی که در کشورهای خود دارند -، چون حکومتها خیلی جاها اجازه نمیدهند- روز قدس را گرامی میدارند -به هر حال جمعیتهایی که میتوانند این کار را میکنند- انشاءاللَّه امیدواریم امسال هم در مقابل توطئههای ناجوانمردانهای که علیه ملت فلسطین شده است، روز قدس بتواند مشت محکمی به دهان دشمنان ملت فلسطین و دشمنان دنیای اسلام بزند. (۱۸ دی ۱۳۷۷(امروز ملت ایران کاری که میتواند بکند که از همه کارها هم مهمتر است، تظاهرات -مثل همین تظاهرات امروز- است. این کار بسیار مهمّی است. از هدفهای اینها این است که نام فلسطین را به دست فراموشی بسپارند. کاری کنند که اصلاً فراموش شود که چنین چیزی وجود داشت؛ اما شما نمیگذارید؛ روز قدس نمیگذارد؛ امام بزرگوار ما با تدبیر خودش نگذاشت. این کار بزرگی بود. (۱۰ دی ۱۳۷۸(
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️چهارمین شماره «شکوه حضور» ویژهنامه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی هفتهنامه افق حوزه با مطالب متنوع منتشر شد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔻 مهمترین عناوین این شماره
1️⃣ احکام ویژه انتخابات؛
2️⃣ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی/ نامزد های ریاست جمهوری باید برای عظمت و مصلحت نظام برنامه داشته باشند؛
3️⃣ اخلاق سیاسی در اسلام / حجت الاسلام والمسلمین تحریری
4️⃣ ملاکهای قرآنی برای دولت و دولت مردان / حسن رحیم پور ازغدی؛
5️⃣ تأملی دینی بر نامزدی در انتخابات / عبدالوهاب فراتی
6️⃣ هفت راهکار مؤثر برای ارتقای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰
7️⃣ انتخابات ۱۴۰۰؛ تَکرار یا تغییر / حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی
⬅️ و....
مشاهده فایل پیدیاف:👇
https://eitaa.com/ofogh_howzah/7656
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و دوم قرآن کریم :
آيه 35 سوره احزاب
إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُوْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِينَ وَ الْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّآئِمِينَ وَالصَّآئِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيراً وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً
ترجمه
همانا مردان مسلمان و زنان مسلمان، و مردان با ایمان و زنان با ایمان، و مردان مطیع خدا و زنان مطیع خدا، و مردان راستگو و زنان راستگو، و مردان شكیبا و زنان شكیبا، و مردان فروتن و زنان فروتن، و مردان انفاقگر و زنان انفاقگر، و مردان روزه دار و زنان روزه دار، و مردان پاكدامن و زنان پاكدامن، و مردانى كه خدا را بسیار یاد مىكنند و زنانى كه بسیار به یاد خدا هستند، خداوند براى (همهى) آنان آمرزش و پاداشى گرانقدر وبزرگ آماده كرده است.
نکته ها
به دنبال دستورهایى كه براى همسران پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله گفته شد، این آیه ده كمال براى عموم زنان و مردان در مسایل اعتقادى، اخلاقى و عملى، بر شمرده است.
زمانى ارزش این آیه روشن مىشود كه به تبعیضاتى كه عرب و عجم میان زن و مرد قائل بودند بنگریم و تاریخ دلخراش زن را مطالعه كنیم.
تفاوت میان زن و مرد در جسم است. روح، زن و مرد ندارد و همهى كمالات بشرى مربوط به روح اوست نه جسم او. لذا همه كمالاتى كه در این آیه آمده، به صورت یكسان میان مرد و زن مطرح شده است.
پيام ها
1- انسان زمانى كامل مىشود كه همهى كمالات را در خود داشته باشد نه فقط بعضى را. «انّ المسلمین ...»
2- نشانهى جامعیّت اسلام آن است كه كمال را در همهى ابعاد اعتقادى، اخلاقى، عملى، فردى و اجتماعى انسان مطرح مىكند. «انّ المسلمین ...»
3- با تجلیل از خوبان، دیگران را به انجام خوبىها تشویق كنیم. «انّ المسلمین ...»
4- رشد انسان، مرحلهاى و گام به گام است. (ابتدا اسلام با زبان، سپس ایمان با دل، سپس اطاعت، صداقت، صبر و ... «انّ المسلمین ... المؤمنین ... الصابرین ...»
5 - انسان كامل، علاوه بر اقرار به زبان (اسلام) و باور قلبى (ایمان)، باید شكم و شهوت و زبان خود را كنترل كند.
* كنترل شكم با روزه. «الصائمین»
* كنترل زبان با صداقت. «الصادقین»
* كنترل شهوت با دورى از حرام. «والحافظین فروجهم»
* مبارزه با غرور، با داشتن تواضع. «القانتین »
* غفلت زدایى با ذكر و یاد خدا. «والذاكرین»
* مقاومت در برابر نیشها و نوشها با نیروى صبر. «والصابرین»
* غافل نماندن از محرومان با انفاق. «والمتصدّقین»
6- اسلام هم به كمیّت توجّه دارد، هم به كیفیّت. (در مورد مقدار مىفرماید: «والذاكرین اللّه كثیرا» و در مورد كیفیّت مىفرماید: « والقانتین» كه اطاعت همراه با فروتنى است.)
7- زن، حقّ مالكیّت و بخشش مالى دارد. «المتصدّقین والمتصدّقات»
8 - همهى توفیقات خود را از خدا بدانیم. (ذكر خدا در پایان كمالات آمده است.) «و الذاكرین اللّه كثیراً»
9- زن و مرد، در رشد كمالات معنوى و انسانى و دریافت پاداش یكسانند. «انّ المسلمین والمسلمات... اعدّ اللّه لهم»
10- عمل نیك، كلید بخشش الهى است. «اعدّ اللّه لهم مغفرة»
11- ابتدا بخشش الهى، سپس دریافت پاداش الهى. «مغفرة واجراً عظیما»
آيه 59 احزاب
يَآ أَيُّهَا النَّبِىُّ قُل لاَِّزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَبِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً
ترجمه
اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرىهاى بلند بر خود بیفكنند، این (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.
نکته ها
«جلابیب» جمع «جِلباب»، به معناى مقنعهاى است كه سر و گردن را بپوشاند،(439) و یا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مىپوشاند.(440)
در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه مىفرماید: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونهاى خود را بپوشانند كه زمینهاى براى بىحرمتى آنان فراهم نشود.
بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفادهى زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمىكردهاند. لذا سفارش این آیه، نزدیك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است.
این آیه كه فرمان حجاب مىدهد، با تهدید مطرح نشده بلكه فلسفهى حجاب را چنین تبین مىكند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلكها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.
آفات بىحجابى
1. رونق گرفتن چشم چرانى و هوسبازى.
2. توسعهى فساد و فحشا.
3. سوء قصد و تجاوز به عنف.
4. باردارىهاى نامشروع و سقط جنین.
5. پیدایش امراض روانى و مقاربتى.
6. خودكشى و فرار از خانه در اثر آبروریزى.
7. بى مهرى مردان چشم چران نسبت به همسران خود.
8. بالا رفتن آمار طلاق و تضعیف روابط خانوادگى.
9. رقابت در تجمّلات.
10. ایجاد دلهره براى خانوادههاى پاكدامن.439) تفسیر مجمعالبیان.
440) تفسیر المیزان.
پيام ها
1- در امر به معروف، اوّل از خودىها شروع كنیم سپس دیگران. «قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین»
2- در احكام الهى، تفاوتى میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین»
3- پوشیدن لباسى كه معرّف شخصیّت زن براى تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یعرفن فلا یؤذین»
4- بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهید. (در آیات قبل هشدار به اذیّت كنندگان بود، در این آیه تكلیف اذیّت شوندگان را مطرح مىكند.) «یعرفن فلا یؤذین»
5 - رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «یعرفن فلا یؤذین»
6- در امر به معروف و نهى از منكر، دلیل امر و نهى خود را بیان كنید. «فلا یُؤذین»
7- نوع لباس مردم در جامعه، مىتواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یعرفن فلا یؤذین»
8 - سرچشمهى بسیارى از مزاحمتهاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یعرفن فلا یُؤذین»
9- زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یعرفن فلا یؤذین»
10- بد حجابىهاى گذشته قابل عفو است. «غفوراً رحیماً»
11- مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كان اللّه غفوراً رحیماً»
آيه 39 سباء
قُلْ إِنَّ رَبِّى يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَآ أَنفَقْتُم مِّن شَىْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
ترجمه
بگو: بدون شك، پروردگارم براى هر كس از بندگانش كه بخواهد روزى را گشایش مىدهد، و یا براى او تنگ (و محدود) مىگرداند و هر چه را (در راه او) انفاق كردید پس او (عوضش را) جایگزین مىكند و او بهترین روزىدهندگان است.
پيام ها
1- گروهى با زندگى مادّى و دنیوى فریب مىخورند، امّا گروهى زرق و برق دنیا آنان را گول نمىزند، بلكه شیطان فریبكار منحرفشان مىنماید. «لا یغرنكم باللّه الغرور»
2- براى تربیت، باید هشدارها تكرار شود. «فلا تغرنّكم - ولا یغرنكّم»
3- ایمان به معاد، بهترین وسیلهى بازدارنده از فریب دنیا است. «وعداللّه حقّ»
4- وعدههاى الهى حقّ است، ولى وعدههاى شیطان پوچ و فریبنده. «وعداللّه حقّ»
نکته ها
شخصى از امام صادقعلیه السلام پرسید: اگر خداوند جاى آنچه را انفاق شده پر مىكند، پس چرا من هر چه انفاق مىكنم جایگزینش نمىرسد؟! حضرت فرمود: «اگر مال حلال باشد و براى مصرف حلال انفاق شود حتماً جبران مىشود».(516)
علاوه بر این ممكن است جبران آن در آخرت باشد یا از طریق دفع بلا یا رسیدن عوض آن به نسل بعدى در همین دنیا و یا از طریق غیر مال جبران شود.
كلمه «یقدر» از «قدر» هم به معناى اندازهگیرى است و هم به معناى سختگیرى.(517) ولى در اینجا به قرینه كلمه «یبسط» به معناى سختگیرى است.
در آیه 36 نیز مسألهى گشایش و تنگى رزق مطرح شد لیكن مخاطب آن كفّار و مخاطب این آیه مؤمنان هستند.
تاجرى كه مىبیند سرمایهاش در معرض تلف شدن است، حاضر است جنس خود را ارزان یا نسیه بفروشد و اگر مشترى خوبى برایش پیدا شد و نفروخت، كم عقل است. عمر ما هم سرمایهاى است كه در معرض تلف شدن است و خداوند آن را به بهاى گران مىخرد، معامله نكردن با خدا كم عقلى است.
رسول خداصلى الله علیه وآله فرمودند: «هر شب منادى ندا مىدهد: «هب للمنفق خلفاً و هب للمسك تلفا» (خدایا!) به انفاق كننده عوض وپاداش بده و ثروت خسیس و بخیل را تلف كن».(518)
خداوند بهترین رازق است. «خیر الرّازقین» چون:
الف: همه چیز به دست اوست و مىتواند ببخشد.
ب: بخل ندارد.
ج: به همه مىبخشد.
د: بخشش او، بى منّت و بى توقّع است.
ه: دائمى است.
و: نیازها را مىداند.
ز: چیزهایى مىبخشد كه دیگران توان بخشیدن آن را ندارند.516) تفسیر نورالثقلین و كافى، ج 2، ص 486.
517) مفردات راغب.
518) تفسیر مجمع البیان.
پيام ها
1- تفاوت رزق بدست او و سبب تربیت و تكامل انسان است. (مقتضاى ربوبیّت خداوند قبض و بسط رزقها است.) «ربّى یبسط... و یقدر»
2- انفاق مهم است نه مقدار آن. «ما انفقتم من شىء»
3- انفاق، تنها با مال نیست بلكه از هر نعمتى كه خدا به انسان داده مىتوان انفاق كرد. «ما انفقتم من شىء»
4- یقین به پرداخت عوض، عامل سخاوت است. «ما انفقتم... فهو یخلفه»
5 - یكى از دلایل اختلاف رزق، امتحان افراد است. «یبسط، یقدر، ما انفقتم»
6- انفاقها جبران مىشود. «فهو یخلفه» و خداوند ضامن جبران است. «فهو یخلفه»
7- انفاقها به بهترین صورت جبران مىشود. «خیر الرّازقین»
آيه 5 سوره فاطر
يَآ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَ لَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ
ترجمه
اى مردم! وعدهى خداوندى حقّ است؛ پس زندگى دنیا شما را فریب ندهد و مبادا (شیطان) فریبكار شما را فریب دهد و به (كَرَم) خدا مغرور سازد.
نکته ها
«غَرور» به كسى گفته مىشود كه بسیار فریبكار باشد و به دلیل آیهى بعد مراد از آن در این جا شیطان است.
شاید مراد از مغرور شدن به خدا در جمله «لا یغرّنّكم باللّه» این باشد كه شیطان، انسان را به عفو و بخشش خدا مغرور سازد و یا از طریق تحریف، بدعت و سهلانگارى نسبت به احكام و قانون الهى، به تكرار گناه وادار كند.
آغاز این سوره دربارهى توحید بود، آیهى قبل دربارهى نبوّت و این آیه دربارهى معاد است.
مانند این آیه در سورهى لقمان آیه 33 نیز آمده است.
درس بیست و دوم از جزء بیست و دوم:
«اهمیت صلوات بر محمد و آل محمد»
ان الله و ملئکه یصلون علی النبی یایها الذین ءامنوا صلوا علیه و سلمواً تسلیماً.
«سوره احزاب، آیه 56»
معنی آیه:
خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود می فرستند. ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود فرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشد.
نکات مهم آیه:
1- در آیات قبل سخن از حفظ حرمت پیامبر (ص) و عدم آزار و اذیت او بود در این آیه سخن از علاقه خاص خداوند و فرشتگان نسبت به پیامبر (ص) است.
2- و در آیه بعد سخن از عواقب دردناک و شوم آزاردهندگان پیامبر را مطرح می سازد و می فرماید:
3- آنها که خدا و پیامبرش را ایذاء می کنند خداوند آنها را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور می سازد و برای آنان عذاب خوارکننده ای آماده کرده است.
4- مقام پیامبر (ص) آنقدر والاست که آفریدگار عالم هستی و تمام فرشتگانی که تدبیر این جهان به فرمان خدا برعهده آنها گذارده شده است بر او درود می فرستند.
5- اکنون که چنین است مومنین هم باید با این پیام جهان هستی هماهنگ شوند و بر پیامبر (ص) درود بفرستند و سلام گویند.
6- هرگاه صلات و صلوات (که جمع است) به خدا نسبت داده شود به معنی فرستادن رحمت است و هرگاه به مومنان منسوب گردد به معنی طلب رحمت می باشد.
7- تعبیر «یصلون» به صورت فعل مضارع دلیل بر استمرار است یعنی پیوسته خدا و فرشتگان رحمت و درود بر او می فرستند، رحمت و درودی پیوسته و جاودانی.
8- در این که میان صلوا و «سلموا» چه فرقی است گفته اند:
«صلوا» امر به طلب و رحمت و درود فرستادن به پیامبر (ص) است.
اما «سلموا» یا به معنی تسلیم در برابر فرمانهای پیامبر گرامی است یا به معنی سلام فرستادن بر پیامبر به عنوان (السلام علیک یا رسول الله) و مانند آن می باشد که محتوایش تقاضای سلامت پیامبر از پیشگاه خدا است.
روایاتی در مورد چگونگی صلوات
1- درباره کیفیت صلوات بر پیامبر (ص) در روایات بیشماری که از طریق اهل سنت و اهل بیت رسیده صریحاً آمده است که (آل محمد) را به هنگام صلوات بر (محمد) بیفزایید.
2- پیامبر (ص) فرمود هرگز بر من صلوات ناقص نفرستید. عرض کردند صلوات ناقص چیست؟ فرمود اینکه فقط بگویید: «اللهم صل علی محمد» و ادامه ندهید. بلکه بگویید «اللهم صل علی محمد و آل محمد».
3- آیا فرستادن صلوات بر پیامبر واجب است؟
تمام فقها آن را در تشهد اول و دوم نماز واجب می دانند و در غیر آن مستحب، حتی در کتاب اهل سنت نیز روایاتی که دال بر وجود صلوات است کم نیست. چنـان که در روایات معروفی به عایشه می گوید. شنیدیم رسول الله می فرمود: نماز بدون طهارت و درود بر من قبول نخواهد شد. (تفسیر نمونه جلد 7)
احادیثی در مورد صلوات بر محمد و آل محمد
1- امام صادق (ع) فرمودند: در میزان عمل، چیزی سنگین تر از درود فرستادن بر محمد و آل محمد نیست.
2- امام صادق (ع) می فرماید: افرادی در قیامت در پای میزان عمل قرار می گیرند و کفه اعمالشان سبک است، سپس درود بر محمد و آل محمد را در آن می نهند و سنگین می شود.
3- رسول خدا (ص) می فرماید: بخیل کسی است که نام من نزد او برده شود و صلوات نفرستد.
4- امام علی (ع) فرمود: صلوات را بر محمد و آل او بفرستید که خدای تعالی دعای شما را هنگامی که نام محمد را ببرید و حق او را رعایت کنید مستجاب می کند پس وقتی می خوانید (ان الله و ملائکه یصلون علی النبی) چه در نماز آن را بخوانید و چه در غیر نماز، صلوات را بفرستید.
5- امام علی (ع) فرمود: هرگاه تو را به سوی خدا حاجتی باشد، پس اول صلوات بر پیغمبر (ص) فرست آنگاه حاجت خود را طلب نما. زیرا خدای تعالی کریم تر و گرامی تر از آن است که دو حاجت از او خواسته شود یکی از آنها را برآورد و دیگری را جلوگیری کند.
توضیح اینکه صلوات یک دعا و درخواست است. وقتی برای حاجتی از خدا تقاضا می کنیم آن را بین دو صلوات قرار بدهیم تا خدا به برکت قبول دعای بر محمد و آل محمد خواسته ما را هم اجابت فرماید.
6- پیامبر (ص) فرمود: هر کس بگویید صلوات بر محمد و آلش، خداوند در پاسخش می فرماید: صلوات خدا بر تو باد پس هرچه بیشتر صلوات بفرستید و هرکس گفت صلوات بر محمد اما بر خاندان پاکش نفرستاد، بوی بهشت به مشامش نرسد.
تذکر: بعضی از سخنرانان در مجامع عمومی پس از ذکر نام پیامبر اکتفا می کنند به گفتن «صل الله» یا صلوات علیه و کامل نمی کنند. این صلوات ناقص است مگر در صورتی که همراه با نام پیامبر نام اهل بیت هم برده شود.