eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
934 ویدیو
637 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️دروغ بزرگ شبه روشنفکران در خصوص سیدجمال الدین اسدآبادی ❎بررسی اسناد ادعایی علیه سید جمال اسدآبادی/۱ 🔹در سال 1342 همزمان با اوج نهضت امام، دو تن از « » ماسونى به نام‏هاى «اصغر مهدوى» و «ايرج افشار» يكباره دفترى به نام مجموعه اسناد و مدارك چاپ‏ نشده دربارۀ سيد جمال‏ الدين مشهور به افغانى را به نمايش گذاشتند! 🔸ليكن نكتۀ درخور بررسى و شايان نگرش اينكه چه رازى در كار بوده است كه « »مرموز اين مرز و بوم پيوسته همزمان با نهضت‏ها و حركت‏هاى عالمان اسلامى بر ضد زورمداران حاكم و جهانخواران استعمارگر، به بررسى و پژوهش پيرامون زندگى و كاركرد مى‏ نشستند و روزى با دستاويز «دفاع» و گاهى به بهانۀ «افشاگرى»، بر ضد او قلم مى‏ زدند؟! در مقدمۀ «مجموعه» يادشده آورده است: 🔹... اسناد و كتب سيد كه در خانۀ امين‏ الضرب بوده است سال‏هاى دراز از طرف (امين‏ الضرب ثانى) حفظ و حراست شده است. دوست ارجمند من دكتر اصغر مهدوى، دانشيار دانشگاه تهران جميع آنها را از ميان خزانۀ گرانبهاى مكاتبات و نوشتجات پدرى خود مجزا ساخت و به من كه از افتخار دوستى و محبتش برخوردارم افتخار بخشيد.. 🔸نامبرده روشن نساخته است كه دكتر اصغر مهدوى با آن «شوق تمام» كه براى پخش اين «مجموعه» داشته است، چگونه در پى گذشت نزديك به پنجاه سال از عمر خود و بيش از هفتاد سال از شهادت سيد، يكباره همزمان با آغاز نهضت امام در انديشۀ جدا كردن اين «سندها» از به اصطلاح خزانۀ گرانبهاى مكاتبات و نوشتجات پدرى خود افتاده است؟! چه رازى نهفته داشته است كه «شوق» و آزمندى خود را براى پراكندن به اصطلاح سندهاى يادشده در درازاى ده‏ها سال از زندگى خود، پنهان كرده است؟! 🔹 براى آنكه بتواند آنچه را كه به نام مجموعه اسناد به بازار آورده است با نوشته‏ هاى ‏_زاده پيوند دهد و چهرۀ سيد را مرموز، پيچيده و ناشناخته بنماياند. ◀️در اين مجموعه چند برگ به اصطلاح «سند» كه نشان ‏دهندۀ فراماسونى بودن سيد مى‏ باشد آورده شده است كه مى‏توان گفت اصولاً آن «مجموعه» را تنها براى به نمايش گذاشتن اين سندها چاپ و پراكنده ساخته‏ اند. 🔹در این سند که ادعا شده توسط مرحوم سید جمال نوشته شده است آمده : در لیله عاشورا دهم شهر محرم الحرام داخل لج گردیدم و در آن زمان در مصر اقامت داشتم. سنه 1293 🔸با چشم‏ پوشى از پرسش‏هايى كه دربارۀ اين يادداشت از نظر «خط» مطرح است نكته‏ هايى در خور بررسى و نگرش است: 1. هر انسان باسوادى مى‏ داند كه «عاشورا» با دهم شهر محرم برابر است، و آوردن آن ‏دو به دنبال يكديگر، كارى نيست كه معمولاً از تحصيلكرده‏ هاى حوزۀ اسلامى سر بزند. 2. جملۀ «در ليله عاشورا... داخل لج گرديدم» و جملۀ «آن زمان در مصر اقامت داشتم» با يكديگر سازگارى ندارد؛ زيرا جملۀ نخستين به سبك و روش خاطره ‏نويسى است ليكن دومى با عنوان «در آن زمان» يادى از گذشته‏ هاست و نيز «اقامت داشتم» كه با فعل ماضى آمده است. اگر ‏_الدين به خاطره‏ نويسى خو داشته و رويدادهاى زندگى خود را در دفترى يادداشت مى‏ كرده است، آوردن جملۀ «در آن زمان در مصر اقامت داشتم»، چه مفهومى دارد؟ و اگر در روزگار ديگرى آن را نگاشته بايد ديد چه انگيزه‏اى او را به نگارش آن واداشته است؟! 3. نكتۀ سؤال‏ برانگيز ديگر اينكه در زير اين يادداشت مهر « سيد جمال الدين حسينى 1277» زده شده است! مهر زدن پاى جمله ‏اى از خاطرات، آن هم به شكلى كه در كتاب يادشده ديده مى‏ شود، به هيچ وجه با عرف و عادت، سازگار نيست و اگر خوى سيد چنين بوده است بايد در زير همۀ يادداشت‏هاى او اين مهر ديده مى‏شد، ليكن در زير ديگر يادداشت‏هايى كه به نام او در كتاب يادشده آمده است، اين مهر ديده نمى‏شود. آيا سيد اين مهر را تنها براى اينكه ماسونى شدن خود را براى همگان روشن سازد، ساخته است؟! آيا سيد بر آن بوده است كه ننگ ماسونى را مانند چك بانكى با مهر و امضا از خود به يادگار گذارد؟! 🔻براستى اگر ما براى روشن كردن اين موضوع كه سيد، حتى براى دوره‏اى كوتاه به سازمان فراماسونرى سرنسپرده است، هيچ سند و برهانى نداشته باشيم آيا مدرك يادشده به تنهايى گويا و نمايانگر اين واقعيت نيست كه ماسونى بودن سيد از دروغ‏هاى ساخته و پرداخته مزدوران استعمار براى بدنام كردن و به زير سؤال بردن سيد است؟!(نهضت امام خمینی،ج۳، ص۸۰) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️دروغ بزرگ شبه روشنفکران در خصوص سیدجمال الدین اسدآبادی ❎بررسی اسناد ادعایی پیرامون سید جمال اسدآبادی/۲ 🔹«سند» ديگر نامه‏ اى است كه «لژ كوكب الشرق» در قاهره به شخصى به نام «‏_الدين» نوشته و به او خبر داده است كه در جلسه اعضاى لژ با اكثريت آرا به عنوان رئيس لژ براى يك سال برگزيده شده است دربارۀ اين نامه نيز بايسته است نكته‏ هايى يادآورى شود: 1. اگر مقصود از « ‏ الدين » سيد جمال الدين اسدآبادى است؟ بايد با پيشوند «الشيخ» آورده مى‏ شد. در كشورهاى عربى عنوان «شيخ» براى روحانيان از اهميت ويژه‏اى برخوردار است و تنها در هنگام خوار داشتن از آوردن آن خوددارى مى‏شود. به ويژه اينكه لازمۀ محتواى نامۀ يادشده نيز تجليل بيشتر از سيد بوده كه به رياست لژ برگزيده شده است!! 2. اين نامه بدون آرم و سربرگ سازمان فراماسونرى است و در واقع نامۀ رسمى سازمان شمرده نمى‏ شود. آيا باور كردنى است كه سازمانى با آن سيستم پيچيده و گسترده، براى شخصيتى كه به رياست يكى از لژهاى آن برگزيده شده است، نامۀ غيررسمى و فاقد عناوين معمولى بفرستد؟! 3. آنان كه ماسونى بودن سيد را مطرح كرده‏اند، خود اعتراف دارند كه سيد پس از پيوستن به فراماسونرى، ديرى نپاييد كه از آن بيرون آمد و يا بيرونش كردند، بنابراين چگونه پذيرفتنى است كه عضو تازه واردى را كه هنوز بدرستى آزمايش نشده است، به رياست لژ برگزيده باشند؟! 4. تاريخ اين نامه سال 1878 مى‏باشد در صورتى كه سيد در همين سال بنا بر فرمان ارباب فراماسون‏ها () از مصر بيرون شده بود و اصولاً در مصر حضور نداشت تا به مراسمى در لژ فراخوانده شود. 🔸برگ‏هاى ديگرى نيز پيرامون ارتباط سيد با فراماسون‏ها در اين «مجموعه» آورده شده است كه اگر ساختگى نباشد دست‏ كم نمى‏ تواند براى اثبات ماسونى بودن سيد گواه درخور توجهى باشد و چون در اين دفتر براى بررسى زندگى سيد جمال و نقش مزدوران استعمار در ناپسند نماياندن چهرۀ سيد، مجالى نيست، ناگزير آن را مى‏گذاريم و مى‏ گذريم و برآنيم كه به يارى خداوند در فرصتى مناسب به بررسى زندگى سيد و نوشته‏ هاى ديگران دربارۀ او بنشينيم و از روى دروغ‏پردازى‏ها و نيرنگ‏ بازى‏ها و خيانت‏ هايى كه پيرامون سيد انجام گرفته است پرده برداريم. ليكن نكته‏ اى كه بايسته است پيرامون مجموعه اسناد و مدارك چاپ‏ نشده... ناگفته نماند اين است كه سازمان فراماسونرى، هيچ گاه رخصت نمى‏ دهد كه سندها، نوشته‏ ها و ديگر نشانه‏ هاى فراماسونى يكى از اعضاى سازمان، پراكنده شود و در دسترس مردم قرار گيرد، اكنون بايد ديد كه چگونه به اصطلاح «اسناد و مدارك» ماسونى بودن سيد را آشكارا چاپ و پراكنده ساختند؟! 🔹اسماعيل رائين آورده است: ... چون براى سيد بازماندگانى نبوده، نمى‏ دانسته است كه نوشته‏ ها، سندها و كتاب‏ هاى سيد در كجا و در دست چه كسانى قرار دارد؛ از اين رو به آن دست نيافته و سرانجام آن سندها و نوشته‏ ها چاپ و پراكنده گرديده است!! اين دسته از نويسندگان بر آن بوده‏ اند، چاپ و پخش مجموعه اسناد و مدارک چاپ‏ نشده دربارۀ را بر خلاف سياست سازمان فراماسونرى بنمايانند و اينگونه وانمود كنند كه با پخش اين «مجموعه» در واقعيت فراماسون‏ها غافلگير شدند، ليكن آنچه كه اي دروغ را بر ملا و نيرنگ‏ بازان را رسوا مى‏ كند، اين است كه نه تنها حاج امين‏ الضرب از اعضاى بوده است بلكه اصغر مهدوى و ايرج افشار كه «مجموعه» يادشده را دسته‏ بندى كرده و در دسترس مردم گذاشته‏ اند نيز از ماسون‏ها مى‏ باشند و اصولاً بيشتر آنان كه سيد را فراماسون وانمود كرده‏ اند، خود از سرسپردگان سازمان فراماسونرى مى‏باشند و «على‏ القاعده» سازمان پس از مرگ امين‏ الضرب به خانۀ او رفته و «اسناد ماسونيك» او را بيرون برده و لابد از بردن «سند»هاى «ماسونيك» سيد جمال «خوددارى ورزيده است»؟!! 🔸بنابراين اگر واقعاً هم سندها و نوشته‏ هايى در خانۀ حاج امين‏ الضرب داشته، بى‏ ترديد از ديد پوشيده نبوده و چاپ و پخش اين سندها نيز بنا بر سياست انجام پذيرفته است و اصغر مهدوى و ايرج افشار تنها اجراكنندگان اين سياست بوده‏اند تا با اين شگرد و با بدنام كردن سيد، نهضت اسلامى ايران را به زير سؤال برند و تاج و تخت شاه و آز و نياز استعمارى امريكا را از خطر حتمى برهانند.(نهضت امام خمینی،ج۳، ص۸۲-۸۸) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸سید جمال اسدآبادی در آینه تاریخ/۱ 🔹«روشنفكران» ماسونى به درستى مى‏ دانستند كه نوشته‌هاى تقى‏ زاده «چندان اعتبارى ندارد» از اين‏ رو بر آن شدند كه اين بار براى رويارويى با نهضت امام «مجموعۀ اسناد و مدارك» دربارۀ #سيد_جمال را به بازار آورند تا به خيال خام خود پايگاه مردمى رهبران روحانى را سست سازند و زمينۀ جوسازى و سمپاشى بر ضد آنان فراهم كنند و با به نمايش گذاشتن به اصطلاح «سند»هايى كه فراماسونى بودن سيد را پابرجا مى‏ سازد، زمزمۀ مشكوكى را كه #تقى‌زاده در سال 1297 بر ضد او آغاز كرده بود، به بار نشانند و بدين‏ گونه راه مبارزه را بر پيشروان برگشت‏‌ناپذير و نستوه انقلاب‏هاى اسلامى و مردمى ببندند و زورمداران و جهانخواران را از خطر انقلاب‏هاى اسلامى برهانند.(نهضت امام خمینی،ج۳،ص۸۰) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸سید جمال اسدآبادی در آینه تاریخ/۲ 🔹در پى آغاز نهضت امام در آذر ماه سال 1341 و قيام خونين و كاخ برانداز 15 خرداد 42 نيز مى‏ بينيم كه «روشنفكران» ماسونى، بار ديگر به تاخت و تاز بر ضد سيد جمال برمى‏ خيزند و قلم خود را در راه تيره و آلوده كردن چهرۀ او به كار مى‏گيرند و چون بدرستى دريافته بودند كه خطر نهضت امام براى رژيم شاهنشاهى ايران و استكبار جهانى، از نهضت‏ هاى پيشين بيشتر و ريشه‏ اى‏ تر است، يورش قلمى آنان به سيد جمال نيز كينه‏ توزانه‏ تر و دامنه‏ دارتر مى‏ شود. (نهضت امام خمینی،ج۳، ص۸۰) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
سید جمال اسدآبادی در آینه تاریخ/۳ به دنبال خيزش سيد ابوالقاسم كاشانى بر ضد استعمارگران و دست‏ افزارهاى ايرانى آنان، مى‏ بينيم كه تقى‏ زاده بار ديگر به ياد سيد جمال مى‏ افتد و در مقاله‏ اى كه در سال 1344 مى‏ نويسد، پيرايۀ گذشتۀ خود بر ضد سيد جمال را به اسم اينكه «در مصر شنيده شد كه وى در آنجا در محفل فراماسونى داخل بوده و...» دوباره‏ نويسى مى‏كند و اين بار پيرايۀ ديگرى را نيز بر ضد سيد جمال مى‏سازد و ادعا مى‏ كند: «... مشاهده شد كه امين‏ الضرب كه خيلى مريد و شيفته وى بود نسبت به او كم‏ اعتقاد شده چو مى‏ گفت در عرض راه ديد كه سيد نماز نمى‏ خواند»!! تا با اين شگرد شيطانى راه سيد جمال را بى‏ رهرو سازد و رهبر بازگشت‏ ناپذير آن روز ايران سيد ابوالقاسم كاشانى را به زير سؤال برد و مبارزۀ او با زورمداران و جهانخواران را به شكست كشاند.(نهضت امام خمینی،ج۳،ص۸۰) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزنامه جوان.pdf
311.4K
📰رجوعی دوباره به حافظه تاریخی ◀️متن یادداشت تفصیلی #روزنامه_جوان در معرفی کتاب #روزگار_قائم_مقامی/ 21-12-98 🔹اگرچه همه دلسوزان اذعان دارند كه بازخوانی مقاطع چالش برانگيز تاريخ #جمهوری_اسلامی_ايران، يكی از ضرورت‌های مغفول در تاريخ‌نگاری انقلاب اسلامی است اما مراعات جهات اخلاقی يا برخی ملاحظات سياسی يا احيانا در نظر گرفتن #مصالح_شخصی يا گروهی موجب گرديده كه برخی حقايق تاريخی چنان كه بايسته و شايسته هست، به گوش نسل‌های جديد و جوان نرسد. 🔸21اسفند1398؛ روزنامه جوان در صفحه تاریخ خود رجوعی دوباره به حافظه تاریخی داشت و بر پایه کتاب #روزگار_قائم‌مقامی به بازخوانی آن مقطع حساس و سرنوشت‌ساز پرداخت. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: 🔹شيخ حسينعلی منتظری يكی از شارحان تئوری #حكومت_اسلامی و ولايت فقيه است كه در كوران حوادث، سرگذشت پرحادثه ای را تجربه كرد. يك روز فقيه عاليقدر لقب گرفت، چندی بعد به عنوان مرجع نسل انقلابی معرفي گرديد و مدتی بعد در فرايندی شتاب‌زا، به جايگاه قائم مقام رهبری رسيد، اما ديرزمانی نگذشت كه سير نزولی جايگاه اجتماعی اش آغاز گرديد. مطرح شدن مفاسد سيدمهدی هاشمی كه باند تبهكار او نزديك به 30قتل نفس در پرونده داشت، نقطه آغاز نزول قائم مقام بود. 🏢راه‌های تهیه کتاب: 🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. تلفن: 22579192_021 نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 http://bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh
⁉️این روزها که بیش‌تر در خانه هستید چه برنامه‌ای دارید؟ ✳️طرح خانه و کتاب؛ پیشنهاد ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به مخاطبان فرهیخته 🔹این روزها به خاطر وضعیت خاص کشور و توصیه مسئولان بهداشتی بیش‌تر در خانه هستیم. از این فرصت می‌توانیم به بهترین وجه استفاده کنیم و برای کتاب‌هایی که خواندنشان را دوست داریم وقت بگذاریم. 🔸پیشنهاد ویژه ما برای شما: 1. نهضت امام خمینی -حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 2. روزگار قائم‌مقامی-سهراب مقدمی شهیدانی-محمدجواد فرج‌نژاد 3. شریعتی در دادگاه تاریخ- حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 4. روایت‌های ناروا- سهراب مقدمی شهیدانی 5. جوانان درباری و آرمانشهر-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🏢راه‌های تهیه کتاب: 🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. تلفن: 22579192_021 نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. تلفن: 32904231-025 🔆گفتنی است کلیه آثار با چهل درصد تخفیف به مخاطبان محترم عرضه خواهد شد. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️پاسخ امام خمینی به نامه حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی درباره اعلامیه علیه 🔹در اسفند ماه ۱۳۵۳ محمدرضا پهلوی تشکیل را با هدف تک‌حزبی کردن ساخت سیاسی کشور اعلان کرد. با انحلال احزاب دیگر روند مستبدانه رژیم پهلوی با رویکرد سیستم یک‌پارچه حزبی بیش از پیش شد. از این رو حجت الاسلام سید حمید روحانی در نامه ای به امام خمینی نظر ایشان را درباره این حزب جویا می شوند. ایشان در مورد این نامه چنین توضیح داده است: 🔸«آنگاه که شاه حزب رستاخیز را اعلام کرد، امام در کربلا بودند. سخنرانی شاه را از رادیو ضبط کردم و به خدمت ایشان در کربلا بردم که خوب ضبط نشده بود. سپس نوار دیگری که بهتر ضبط شده بود از برنامه فارسی رادیو بغداد تهیه کردم و خدمت ایشان دادم و پیشنهاد صدور اعلامیه به محضر ایشان دادم و امام در پاسخ در ذیل نامه، متن فوق را مرقوم فرمودند. 1353/12/13 🔹بسمه تعالی. مصیبت خانمانسوز تازه، تشکیل و فشارهای توانفرسایی که به دنبال‏‎ ‎‏خواهد داشت نمی دانم که چه به روزگار ملت بی پناه ایران خواهد آورد. نظر به اینکه اکنون عازم نجف‏‎ ‎‏هستم، می خواستم از آن حضرت استفسار نمایم که اگر تصمیمی در این زمینه اتخاذ فرموده اند، در مقام‏‎ ‎‏باشیم که آنچه به نظر رفقا می رسد فراهم کرده به حضور تقدیم داریم. با کمال خجلت از نوار خراب‏‎ ‎‏دیروز نوار تازه ای که تقریباً مفهوم و قابل استفاده است تقدیم داشتم) 🔻پاسخ امام خمینی: بسمه تعالی‏ ‏‏ ان شاءالله موفق باشید. باید مطالب را درست دریافت کنم بعد تصمیم بگیرم و این‏‎ ‎‏مانع نیست که شماها مطالبی تهیه کنید.‏ (صحیفه امام خمینی، ج3، ص70) امام خمینی قدس سره الشریف نیز پس از اطلاع از ماجرای تشکیل حزب و بررسی ابعاد مختلف آن بیانیه خود را در تاریخ 21اسفند1353 صادر نمودند‏‏. ◀️بیانیه امام خمینی قدس سره الشریف علیه تشکیل حزب رستاخیز توسط محمدرضا شاه: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1192 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ سال‌روز اعلامیه تاریخی امام بر علیه دیکتاتوری_سخیفانه شاه با تاسیس / 21اسفند1353 ◀️پس از تأسیس «» توسط محمدرضا پهلوی ، وی در یک مصاحبۀ مطبوعاتی همۀ ایرانیان را موظف به عضویت در این حزب کرد و اعلام نمود کسانی که عضو این حزب نشوند باید از کشور اخراج گردند. اعتقاد به نظام شاهنشاهی، انقلاب ـ به اصطلاح ـ سفید و قانون اساسی، سه شرطی بود که شاه برای اعضای حزب تعیین کرده بود. امام خمینی ده روز بعد در 21 اسفند 1353 در اعلامیهای خطاب به ملت ایران به تنویر افکار عمومی پرداختند: 🔹«بسم الله الرحمن الرحیم نظر به مخالفت این حزب با و مسلمان ایران، شرکت در آن بر‏‎ ‎‏عموم ملت حرام و کمک به ظلم و استیصال مسلمین است؛ و مخالفت با آن از‏‎ ‎‏روشن ترین موارد نهی از منکر است. و چون این نغمۀ تازه که به دستور کارشناسان‏‎ ‎‏یغماگر برای اغفال ملت از مسائل اساسی، از حلقوم برخاسته تا کشور را بیش از پیش‏‎ ‎‏خفقان زده کند و راه را برای مسائلی که در نظر دارند باز نمایند، و قوۀ مقاومت را بکلی از‏‎ ‎‏ملت سلب نموده و نفس را در سینه ها حبس سازند. لهذا لازم است ـ حَسَب وظیفه ـ‏‎ ‎‏تذکراتی بدهم؛ باشد که ملت اسلام تا فرصت از دست نرفته با مقاومت بیش از پیش و‏‎ ‎‏همه جانبه جلو این نقشه های خطرناک را بگیرند.‏..» ◀️متن کامل بیانیه امام قدس سره الشریف علیه حزب رستاخیز: 🔹🔸https://b2n.ir/781747 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️بازنشر به مناسبت سال‌روز رحلت آیت‌الله کاشانی 🔆از مخالفت آیت الله کاشانی با برقراری رابطه استعماری با انگلستان تا تهمت مهره انگلیسی بودن 🔹با تاملی در تاریخ روشن می گردد که بعضی از علما در راه مقابله با استبداد و استعمار ناملایمات فراوانی را تحمل نموده‌اند. از جمله آنان مرحوم است که ۲۳ اسفند سال‌روز رحلت‌شان است. ⭕️اخیرا عده ای با شبهه‌افکنی سعی کردند برچسب را به ایشان بزنند تا بلکه از این طریق را به چالش بکشانند. با این وجود تاریخ ثابت می‌کند که بزرگترین شاخصه آن عالم مجاهد ایستادگی در برابر زورمداران عالم از جمله انگلستان بود حتی آن وقتی که نهضت ملی شدن نفت به ظاهر شکست خورده بود. 📓در مقاله «آیت‌الله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸ مرداد» که در فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد به چاپ رسیده می‌خوانیم: «به دنبال کودتا، دولت انگلستان حل بحران نفت ایران را مشروط به تجدید روابط سیاسی بین دو کشور کرد، که از مهر ماه ۱۳۳۱ قطع شده بود. در روز ۲۹ مهرماه، آنتونی ایدن وزیر امور خارجه انگلستان در نطقی اظهار داشت که انگلستان بار دیگر دست دوستی به سوی ایران دراز می کند و برای تجدید مناسبات سیاسی، همه نوع آمادگی دارد.در ۳۰ مهر،چرچیل، نخست وزیر انگلستان، اظهاراتی مشابه در مجلس عوام آورد.(سیاست و کودتا در خاورمیانه،ج۲،ص۴۳) بعد از آنکه تمایلات داخلی هم ابراز شد آیت الله کاشانی در اعلامیه ای ضمن بر شمردن ویژگی های جنبش ملی شدن صنعت نفت اعلام کرد که جنبش مردم ایران، به رغم میل استعمارگران پایدار بوده و در آینده هم خاموش نخواهد شد؛کاشانی همچنین با اعلام موضعی قاطعانه پایان حل مشکل نفت را به هر طریقی که با "قانون ملی شدن صنعت نفت و قانون ۹ ماده اجرایی آن "منافات باشد، مردود دانست و گفت: ..استعمارگران باید بدانند که تا جان در بدن داشته و تا خون در عروقم جریان دارد محال است بگذارم ..بساط سابق را در ایران تجدید نمایند..(مکتوبات، سخنرانی ها، پیام های آیت الله کاشانی ج۴ ص۷۲) » ◀️فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، دوره سوم،شماره۳۲،تابستان ۹۱، مقاله «آیت‌الله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸ مرداد به قلم وحید کارگر جهرمی. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆شجاعت آیت‌الله کاشانی در مبارزه با مفاسد فرهنگی ⚫️بازنشر به مناسبت سال‌گرد رحلت آیت‌الله کاشانی ◀️«امام (رضوان‌الله‌علیه) یک بار به ما گفتند که من هیچ‌کس را به شجاعت مرحوم آقای کاشانی ندیدم، ایشان مدرس را هم دیده بودند، اما درعین‌حال گفتند کاشانی. بعد سه قضیه از مرحوم کاشانی نقل کردند که دو تایش مربوط به همین قضایای مربوط به است و متأسفانه سومی‌اش را من یادم نیست. آن قضیه‌ای که به‌طور مشخص مربوط به قضیه‌ی است این است که گفتند خانه‌ی ایشان در پامنار بود، مأمور کلانتری آنجا آمد پیش آقای کاشانی و گفت که مثلاً فرمانده‌مان سلام رساندند و گفتند که شبِ مثلاً سه‌شنبه، شما و خانواده‌تان در فلان مجلس دعوتید -دعوت می‌کردند دیگر که با زن‌هایشان سربرهنه بیایند؛ حالا آمده بوده از آقای کاشانی دعوت می‌کرده- آقای کاشانی یک تشری به او می‌زند و تندی می‌کند. او می‌گوید که آقا فرمانده گفتند. آقای کاشانی می‌گوید -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند فرمانده‌تان! بعد او دستپاچه می‌شود، می‌گوید آقا مقامات بالا این را گفتند. آقای کاشانی باز می‌گوید مقامات بالا -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند این حرف را زدند! پا شو برو گم‌شو! می‌آید به رئیس کلانتری می‌گوید. او می‌گوید بابا نزدیک این سید نروید، خطرناک است. غرض، از این جور قضایا هست در مسائل مربوط به حجاب.» (رهبر معظم انقلاب اسلامی ۹۶/۱/۸) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مخالفت صریح آیت‌الله کاشانی به برقراری رابطه استعماری با انگلیس ⚫️روزی که دولت اعلام تجدید رابطه بدهد روز عزای ملی است 🔽بازنشر به مناسبت سال‌روز رحلت آیت‌الله کاشانی 🔹 با وقوع کودتای ۲۸ مرداد و روی کار‌آمدن ، وی به عادی‌سازی روابط بین ایران و انگلیس تن می‌دهد و با وجود مخالفت‌های و دانشجویان در جلوگیری از برقراری رابطه، اعلامیه مشترکی از طرف دولت دو کشور صادر می‌شود: 📜«دولتین ایران و انگلیس تصمیم گرفته‌اند روابط سیاسی را برقرار سازند و هریک به‌زودی سفیرکبیر به کشور دیگری اعزام دارند. سپس در نزدیک‌ترین موقعی که مورد موافقت طرفین باشد در باب حل اختلافات مربوط به که اخیراً موجب تیرگی روابط بین آن‌ها شده شروع به مذاکره نمایند...» ◀️این موضوع با مخالفت شدید آیت الله کاشانی روبه رو شد از این رو وی در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی علل و موجبات قطع رابطه با انگلستان را بیان می کند، مصاحبه ای که زاهدی از انتشار آن در روزنامه ها جلوگیری به عمل آورد. ❓سوال: نظر حضرت عالی درباره تجدید رابطه با چیست؟ 🔹آیت‌الله کاشانی: مکرر نظر خود را اظهار کرده‌ام، در اعلامیه‌ای که ۲۰ روز قبل داده‌ام باز گفتم. علاوه بر اینکه روابط روی علل و موجبات قطع شده و آن علل و موجبات هنوز موجود است و تا آن علل موجود باشد تجدید رابطه غلط است، برای این‌که انگلستان برخلاف حق و حقیقت و قانون دنیا که ما را مختار کرده نفت را ملی کنیم، ما را کرده و غالبا سفارت انگلستان در ایران دسایس تخریب نهضت را فراهم می‌کرد. 🔸به این جهت قنسول‌هایشان (کنسولگری‌ها) که سمت داشتند اخراج و سفارتشان که تخریب این نهضت حیاتی ملت را می‌نمود از این جهت بسته و قطع روابط شد. 🔹من که از ۲۴ سالگی تا به حال همیشه در مقابل انگلیسی‌ها چه در بین النهرین و چه در ایران فداکاری کرده‌ام زیربار نمی‌روم و ملت شریف ایران هرگز تن به این ذلت نخواهد داد... 🔸روزی که دولت اعلام بدهد روز عزای ملی است و باید مردم نوار سیاه به سینه خود نصب کنند و به علاوه هر مغازه با خط درشت به مغازه خود بنویسند و اظهار تنفر از انگلیسی‌ها و مساعدین آن‌ها چه خارجی و چه عمال داخلی بنمایند.(فصلنامه پانزده خرداد، ش ۳۲،ص۲۶۶، تابستان ۹۱) ✳️پی‌نوشت: با وجود تمام خیانت‌ها و علیه ایران، هنوز هم غرب‌زدگانی هستند که با امضای برجام‌های 2 و 3 بخواهند آمریکا و انگلیس را به سلطه سابق‌شان بر کشور برگردانند. این غرب‌پرستان ممکن است بخواهند از وضعیت امروز کشور استفاده کنند و دو گانه کاذب «مذاکره-سلامت مردم» را رقم بزنند اما تجربه مذاکره برجام و دهه‌ها مذاکره و سازش تسلیم‌طلبان با آمریکا نشان داد که سیاست‌مداران وحشی آمریکایی نه تنها به فکر زندگی ملت ما نیستند بلکه در صورت توانایی ضربات مهلکی را به پیکره کشورمان خواهند زد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️من دخالت نکنم چه کسی دخالت کند..!!! ◀️خاطره ای از امام خمینی ره از به مناسبت سالروز وفات ایشان 🔸مرحوم آقای کاشانی رحمه الله را که تبعید کرده بودند به خرم آباد و محبوس کرده بودند در قلعه فلک‌الافلاک یا کجا، آقای حاج آقا روح الله(کمالوند) می فرمودند که من از آن کسی که رئیس ارتش آنجا و آقای کاشانی هم تحت نظر او بود و محبوس بود خواهش کردم که من را ببرد خدمت مرحوم آقای کاشانی، قبول کرد و ما را بردند پیش ایشان. 🔹 آن رئیس، آنجا بود و من هم بودم و آقای کاشانی. آن شخص شروع کرد صحبت کردن و رو کرد به آقای کاشانی که آقا شما چرا خودتان را (قریب به این معانی) به زحمت انداختید؟ آخر شما چرا در سیاست دخالت می کنید؟ سیاست شان شما نیست، چرا شما دخالت می کنید؟ از این حرف ها شروع کرد گفتن. آقای کاشانی فرمودند: (خیلی خری) ، شما نمی دانید که این کلمه در آن وقت مساوی با قتل بود، ایشان گفتند: (تو خیلی خری، اگر من دخالت در سیاست نکنم کی دخالت بکند؟(صحیفه نور جلد 13 صفحه ‭217‬) پی‌نوشت: امروز نیز ممکن است در حوزه علمیه کسانی باشند که سطح فکر سیاسی‌شان در حد همان نظامی زمان پهلوی باشد. شخصیت‌هایی که ممکن است پوشش انقلابی هم داشته باشند اما با رندی و نفاق دین را از سیاست جدا می‌کنند و تلاش می‌کنند سکولاریسم حوزوی را با ادبیات فقهی تولید کنند. نیز باید هوشیار باشد و به تعبیر امام خمینی قدس سره در منشور روحانیت عمل کند و «هرگز از این مارهای خوش خط و خال غافل نشود.» 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷اینفوگرافی زندگی و زمانه مرحوم آیت الله کاشانی 🔹مرحوم چهره بزرگ دینی و سیاسی معاصر است که با همت و البته پشتوانه ملت توانست پیروزی بزرگی را در ملی کردن رقم بزند. هرچند کسانی که با او همکاری کردند و در این پیروزی اسم و رسمی رقم زدند به این چهره مظلوم خیانت کرده و در نهایت خود نیز از صحنه سیاسی کشور حذف شدند. ◀️ زندگی و زمانه مرحوم آیت الله کاشانی در یک نگاه در عکس نوشته بنیاد تاریخ پژوهی 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️آیت الله کاشانی و اخوان‌المسلمين از ديدگاه سفرای انگليس 📂اسناد سری کمتر دیده شده وزارت خارجه انگلیس به کوشش مرحوم خسروشاهی 🔸اسناد سری وزارت خارجه انگليس نشان می‌دهد که سفير انگلستان در لبنان، برای کمک به پيشرفت اهداف «بريتانيای کبير»! به فکر استفاده از عناصر حرکت اسلامی در سوريه و لبنان است و برای همين منظور، سفير در گزارش خود به «الی اربوکر» رئيس بخش شرقی وزارت خارجه انگليس، گزارش می‌دهد که «مارون عرب» دبير امور شرقی سفارت، با شخصی به نام «ابوالخود» تماس برقرار کرده که او با شخصيت‌های مهم اسلامی و عرب، در ارتباط است. 🔹در ميان اين شخصيت‌ها، نام «الفضل الورطلانی» شخصيت اسلامی «آفريقای شمالی» تبعيد شده به وسيله فرانسوی‌ها، به چشم می‌خورد. «ابوالخود» همچنين مدعی است که «با آیت‌الله سيدابوالقاسم کاشانی رهبر دينی ايران هم روابط دوستانه دارد که به علت قيام عليه نفوذ و سلطه بريتانيا، از ايران تبعيد شده است» و سومين شخصيت معروف، «شيخ مصطفی السباعی» رهبر اخوان‌المسلمين سوريه است که «ابوالخود» مدعی است «می تواند همکاری اين سه شخصيت را جلب کند»؟... ◀️ادامه مطالب در يادداشت بعد: 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️آیت الله کاشانی و اخوان‌المسلمين از ديدگاه سفرای انگليس 📂اسناد سری کمتر دیده شده وزارت خارجه انگلیس به کوشش مرحوم خسروشاهی/بخش دوم 🔸... به محض وصول گزارش سفير به لندن، رئيس بخش شرقی وزارت خارجه انگليس، پاسخی به او می‌فرستد که خلاصه آن چنين است: «... ورطلانی بايد همچنان تحت نظر قرار بگيرد، اگر او به عدن يا جای ديگر برود، موجب ناراحتی و گرفتاری شديد ما خواهد بود و من شک دارم که او حاضر بشود به نفع ما کاری انجام دهد. در مورد کاشانی من اطلاعات زيادی ندارم، ولی همين اندازه می‌دانم که او نقش عمده‌ای در مبارزه بر ضد انگليس در منطقه خليج فارس را به عهده داشته است. اما مصطفی سباعی هم به عنوان رهبر اخوان‌المسلمين سوريه، به نظر نمی‌آيد معقول نيست که تغيير موضع سیاسی بدهد و همکاری او جلب شود، البته در صورت امکان ارتباط برقرار شود»! 🔹ولی «اربوکر» به همين پاسخ اکتفا نمی‌کند، بلکه بلافاصله از سفيران انگليس در «تهران» و «دمشق» در این مورد نظريه می‌خواهد... و نخستين پاسخ از «سرفرانسس شپرد» سفير وقت انگليس در تهران به لندن می‌رسد. او خيلی صريح می‌نويسد: «عقلائی و منطقی به نظر نمی‌رسد که برای برقراری روابط با اين شخصيت‌های مذهبی، وقتی صرف شود... البته اگر کوچک ترين احتمال نفوذ در کاشانی هم وجود داشته باشد، نبايد آن را از دست داد ولی من تنها اميدی که در مورد کاشانی دارم آن است که بتوانيم او را در افکار عمومی بی‌آبرو و متهم سازيم، تا نفوذ خود را از دست بدهد»! 🔸 و بدين ترتيب توطئه طرح آغاز می‌شود... و بعدها به تدريج آیت‌الله کاشانی، رهبر ملی شدن صنعت نفت و دشمن ديرين و سرسخت و آشتی ناپذير انگليس، به وسيله «ملی گراها»! و «حزب توده»! متهم به همکاری با «انگليس» می‌گردد. و بدين سان تنها آرزوی جناب سفير و مقام آمريکايی تحقق می‌پذيرد! 🔹... دومين پاسخ از «بيل بلوک» سفير انگليس در «دمشق» است که به اطلاع رئيس بخش شرقی وزارت خارجه می‌رساند: «سباعی رهبر اخوان‌المسلمين سوريه است و من تصور نمی‌کنم که آن‌ها به عنوان يک سازمان اسلامی، از نفوذ خود، آن هم به نفع کفار و بر ضد يک مؤمن حقيقی مانند کاشانی، استفاده کنند. همين نکته تقريباً غيرممکن می‌سازد که سباعی کمکی به ما بنمايد. موقعيت و موضع‌گيری او، ايجاب نمی‌کند که ما به او اميدی داشته باشيم. او يک شخصيت معروفی است که وقتی سخنرانی می‌کند، همه مردم را تحريک می‌نمايد. من فکر نمی‌کنم که استفاده از نفوذ او به نفع بريتانيا، عملی يا آسان باشد. البته ما با او به عنوان يک شخصيت معروف سوريه تماس علنی گرفته‌ايم. ولی او صريحاً نظر خود را نسبت به بريتانيا، چنين بيان نمود: به نظر من انگلستان در مقايسه با ديگر کشورهای غربی، بهترين در ميان يک مجموع بدترين‌ها است...!» 🔸بدين ترتيب يک مسلمان سوريه‌ای، به خاطر ايمان و اعتقاد، نمی‌تواند حاضر شود که «به نفع کفار» بر ضد يک مؤمن حقيقی مانند آیت‌الله کاشانی وارد ميدان شود... اما روشنفکر جماعت اخته غرب زده در ميهن او، برای توجيه شکست سياسی خود و يا برای اجرای اوامر اربابان خارجی و يا برای خالی نمودن عقده‌های روانی، بالاخره بر ضد او قيام کردند و آن چه که می‌توانستند، رذيلانه و ناجوانمردانه بر ضد او انجام دادند و اتهاماتی را که امروز اسناد به دست آمده نشان می‌دهد که خود آن‌ها سزاوارترين افراد بر آن نوع امور بودند، به آیت‌الله کاشانی نسبت دادند، ولی همان طور که امام يک بار فرمود، «خود زودتر سيلی آن را خوردند!»... فصلنامه تاریخ و فرهنگ معاصر - شماره 6 و 7 (فصلنامه گروه تاریخ مرکز بررسی‌های اسلامی قم) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️هشدار به مصدق در تصویب قانونی که به ایجاد ختم شد دکتر مصدق در اول آبان1331، قانون امنیت اجتماعی را با استفاده از قانون اختیارات، برای جلوگیری از تحریکات مخالفان تنظیم و تصویب کرد. براین اساس هرکس دست به تحریک مردم و یا ایجاد اعتصاب و نافرمانی می زد و یا اختلال و بی نظمی به وجود می آورد از سه ماه تا یک سال تبعید می شد. بسیار جالب بود که ملی گراهای وطن دوست که شعارهای آزادی بیان و اندیشه سر می دهند اینگونه با مخالفین خود بر خورد می‌کنند.مصدق بدون توجه به انتقادات جراید و مجلس اصرار داشت که لایحه امنیت اجتماعی به سرعت تصویب شود. آیت الله کاشانی در نامه ای با اعتراض به مصدق، وی را از عواقب آن آگاه نمود که مورد توجه واقع نشد و تلقی دخالت گردید. بخشی از نامه به این شرح است: «..زيان بزرگ اين كار نسنجيده در آن است كه هرگاه قدرت‌هاي خارجي موفق به شكست نهضت شوند، همين قانون را بر فرق مليون خواهند كوفت و از آن براي سركوب استفاده خواهند كرد. وقت هيچ‌وقت از دست نخواهد رفت عجله نفرماييد. اگر در پيشرفت مسائل و مصالح در قبال اين همه قدرت مخالف موفق شديد، آن وقت همه كارها را مي‌توان به نفع مملكت كرد. اين قانون به مصلحت ملت و مملكت نيست. خواهش مي‌كنم بدون مشورت قبلي از تصويب و اجراي اين قانون خودداري فرماييد و مردم و مملكت را به گرداب‌ هلاك و نابودي نكشانيد». پس از كودتاي 28 مرداد پيش‌بيني آيت‌الله كاشاني عملاً محقق شد و دولت‌هاي خارجي و دولت كودتا (زاهدي) آن را ملاك عمل قرار دادند و سازمان امنيت نيز بر همين مبنا شكل گرفت. 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh
✳️پاسخ آیت الله کاشانی به تاریخ/ سند بعد از کودتای ۲۸ مرداد 🔹 متن زیر نامه ای است که آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی به نواده خود دکتر حسن سالمی نوشته است. این نامه اگرچه یک مکاتبه خانوادگی است ولی به خوبی ماهیت رژیم شاه و خشم و نفرت آیت الله از آن رژیم را بیان می کند. در این نامه تاریخی دو موضوع مهم بیش از سایر موارد جلب توجه می کند: اول تلاش آیت الله کاشانی برای نجات دکتر حسین فاطمی از اعدام. دوم دلایل امضاء نامه علیه محمد مصدق است. 🔻متن کامل این نامه به شرح ذیل است: 🔹...چه خوب که از این مملکت لجن زار دور هستید ، فساد و تباهی وحشت زاست، یک مشت مردم بی سر و پا به جان و مال و ناموس ملت مسلط هستند، همان روزهایی که از آن ترس داشتیم رسیده است. 🔸مصدق با خود خواهی و لج‌بازی همه سنگرهای محکم دفاعی ملت را خورد و نابود کرد. شاه که در دست ما موم بود اکنون صدقه سر مصدق یکه تازی میکند. مصطفی را کشت خواستم خون خواهی کنم مرا بزندان کشیده است. نمیدانم شرح ما وقع را شنیدید یا خیر در استنطاقی که کردند گفتند شما محرک قتل رزم آرا هستید . به مدعی العموم گفتم اگر مصدق مرا با لجاج و عناد و یا به دستور خارجی از اثر نیانداخته بود حکم نابودی یک یک شما را میدادم که مثل زالو خون ملت بی رمق را می‌مکید. در زندان خیلی صدمه خوردم از اطراف و اکناف حتی آقای بروجردی اقداماتی کردند وگرنه شاه می‌خواست مرا هم نابود کند اکنون هم بین آقا سید محمد و ابوالمعالی و ابوالحسن تحریکاتی می‌کنند که به من ضرر برسانند ولی الحمد لله متوجه هستند. از اطراف شهربانی خیلی مزاحم سید محمد می‌شوند. وقتی من در زندان بودم تلگراف... از بدی اوضاع به سازمان ملل از خارج مخابره کرده بود که حسن اثر داشت و حالا برای او هم پاپوش درست می کنند. 🔹نمی‌دانم بخاطر دارید که با وساطت من یک‌دسته محکومین اعدامی حزب توده با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شدند. اکنون عده ای آزاد شده برای تشکر و امتنان به دیدن من آمده بودند. به ایشان گفتند اگر در روزنامه چلنگر و شهباز و بسوی آینده آنقدر هتاکی نکرده بودید موفق میشدم که دکتر فاطمی را هم نجات بدهم. خیلی برای خلاصی او اقدام کردم قول هم دادند ولی اینها قولشان با بولشان یکی است. ضعف و مریضی و ناراحتی شدید از اوضاع مردم عن قریب مرا از پای می اندازد. هر چه فریاد زدم که دست از خودخواهی و تجاوز بقانون که تنها پناه ملت است بردارید گوش شنوایی نبود. آنروز که حاج شمشیری و حاج راسخ و قاسمیه برای گرفتن اعلامیه جهت مسافرت شاه آمدند، یادتان هست که اگر گفتم به جدم این قلم برای امضای این نامه مانند ستونی بدستم سنگینی میکند ولی آنها با چه اصراری گرفتند و رفتند و روز دیگر از ترس به خیل مصدق پیوستند. اکنون دسته دسته بازاریها می آیند و طلب بخشش می‌کنند. 🔸عوام الناس خیال میکنند من برای خودم دست و پا می‌کنم در هر زمان بمصالح اسلام و ملت در کار بوده خود و شخصیتم را فراموش کردم مگر نمیدانستم که با بوق و کرنائی که مصدق در اختیار دارد مخالف او حرف زدن انتحار سیاسی است ولی من اگر سکوت میکردم در مقابل تاریخ این ملت مسئول بودم. تا ابد الدهر متجاوزین به قانون اساسی این مردم خواهند شنید که کسی هم در این ملک بوده است که واهمه نداشته و برای دفاع از قانون اساسی که ارثیه قیمتی مجاهدین مشروطه است از اسم و رسم و مقام چشم پوشید. حیف حوصله ندارم و شما خودتان اکثر شاهد و حاضر بودید. دلم برایتان تنگ شده نمی‌دانم کی قصد آمدن دارید عمری از من باقی نمانده. البته در ادای فرایض دینی مخصوصا نماز غفلت نمی‌کنید. به ناهید خانم هم سلام و دعا برسانید.- و السلام و رحمت الله و برکاته - سید ابوالقاسم کاشانی 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂نامه آيت‌الله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش اول اين مكاتبه به خوبي ماهيت رژيم شاه و نفرت ايشان از آن رژيم و دلايل امضاي نامه در خصوص مصدق را نشان می‌دهد. متن نامه: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1201 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂نامه آيت‌الله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش دوم متن نامه: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1201 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂نامه آيت‌الله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش سوم متن نامه: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1201 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
آیت الله کاشانی.jpg
1.62M
📷اینفوگرافی زندگی و زمانه مرحوم آیت الله کاشانی/ فایل با کیفیت 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸تفاوت دو عکس؛ تفاوت دو مسلک تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: «حضرت امام در نهضت و انقلاب شان همیشه اتکایشان بر ملت مستضعف و توده های محروم بوده است و درواقع این درسی بود که امام راحل از مکتب اسلام و قرآن گرفته بود. اسلام بردگی را از چهره مستضعفان در مقابل زرمداران قریش زدود و لذا مکتب امام هم برگرفته از اسلام و قرآن بوده است. اینکه امام (ره) می فرمودند" من یک مویِ کوخ نشینان را به کاخ نشینان ترجیح می دهم" برگرفته از قرآن بود. در جایی دیگر هم امام می فرمود کسانی می توانند تا آخر با ما باشند که درد فقر و نداری و گرسنگی را کشیده باشند. در عمل هم به ما ثابت شده است که کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، رفاه طلبی و اشرافی گری دوری گزیدند. کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، رفاه طلبی و اشرافی گری دوری گزینند.»(16بهمن1395) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️طایفه مهاجمان حرم در تاریخ/۱ ⭕️بی حرمتی به مضاجع شریفه از رضاخان تا تشیع لندنی ◀️وقتی رضاخان برای پیش‌برد اهداف سیاسی؛ خود را جا می‌زند 🔸رضاخان شخصیتی بود که برای رسیدن به مقاصد خود و اجرای برنامه بیگانگان، ابتدا به دیانت تظاهر کرد و در این راه آن قدر پیش رفت که خیلی ها گمان می کردند رضاخان در صدد پیاده کردن حکومت اسلامی است! 🔹وی پیش از سلطنت با شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام) برای کسب وجهه ملی و مذهبی تلاش می کرد، پس از رسیدن به سلطنت، ناگهان تغییر رویه داد و به تقابل با نمادهای دینی همچون عزاداری و به روحانیت و توهین به اماکن مقدسی همچون مسجد، منبر، اماکن مطهر همچون حرم اهل بیت(ع) روی آورد. 🔸این نوع رفتار را می‌توان در واکنش او نسبت به اعتراض شیخ محمدتقی بافقی دید. داستان از این قرار است که با طرح کشف حجاب، اعضای خانواده رضاخان از جمله، همسرش (مادر محمدرضا) در حرم حضرت معصومه (س) به صورت بدحجاب حاضر می شوند. این موضوع مورد اعتراض شیخ ناظم، شاگرد شیخ بافقی و از واعظین حرم قرار می گیرد. اما همسر شاه و ندما به آن بی اعتنایی می‌کنند. سرانجام با اعتراضات و برخورد قاطعانه شیخ بافقی، همسر شاه به همراه ندیمه هایش از غرفه بیرون رفته و با تلفن ماجرا را به گوش شاه می رساند. شاه در واکنش به این موضوع در سخنانی رکیک بر شهربانی خرده گرفته و می گوید: «پس، این توله سگ پدر سوخته، رئیس شهربانی قم چه .... می خورد؟ چرا به او نگفتید...». 🔹آنگاه با ، با چکمه وارد حرم شده و با فحش های مخصوص خود به شیخ بافقی، با لگد به جان او می افتد. سپس با اشاره او، شیخ محمّد تقی را دمر خوابانیدند و شاه با عصای ضخیم خود بر پشت او می نواخت. درواقع رضاشاه که با رسیدن به قدرت و سلطنت دچار نوعی خود بزرگ بینی گشته بود، اجازه هر نوع رفتار را به خود می داد.(فصلنامه پانزده خرداد، ش 10، ص 37) ◀️پی‌نوشت: دیروز 27اسفند98 قم مقدسه بار دیگر شاهد هتک حرمت حرم مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها بود. آن هم توسط کسانی که مدعی هیئت و حب اهل بیت هستند. هتک حرمت حرم توسط تشیع لندنی چیز عجیبی نیست. همان انگلیسی که به رضاخان خط داد، به این شیعه‌نماها نیز خط داده و می‌دهد. قطعا مردم انقلابی قم با هوشیاری همیشگی به این فرصت‌طلبان اجازه فتنه‌گری آن هم در شرایط بحرانی کشور نخواهند داد. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️طایفه مهاجمان حرم در تاریخ/2 ◀️ بی حرمتی به مضاجع شریفه از محمدرضا پهلوی تا تشیع لندنی 🔹بعد از ظهر روز 29آبان سال 1357 مأموران رژيم با هتاکی هرچه تمام و با پشتوانه قوه قاهره وارد حرم شریف امام رضا علیه‌السلام شدند و بی‌حرمتی ننگینی را رقم زدند. 🔹در پي بی‌حرمتی مأموران شاه به حرم مطهر امام رضا(ع)، امام خمينی رهبر كبير انقلاب اسلامي‌ طي پيامي‌ كه در تاريخ دوم آذرماه صادر فرمودند، روز يكشنبه پنجم آذر سال 1357 را عزای عمومی ‌اعلام نمودند. 🔸متن اين پيام به شرح زير مي‌باشد: دولت ياغي نظامي ‌به امر شاه تر و خشك را به آتش كشيده و يكی از بزرگترين ضربه‌‌‌های اين جنايتكار به اسلام، به مسلسل بستن بارگاه قدس حضرت علي‌بن‌موسي‌الرضا- صلواه‌الله‌عليه- است. اين بارگاه مقدس در زمان رضاخان به مسلسل بسته شد و قتل عام مسجد گوهرشاد به وجود آمد و در زمان محمدرضاخان آن جنايت تجديد و دژخيمان شاه در صحن و حريم آن حضرت ريخته و كشتار كردند. ملت مسلمان بايد از اين شاه و دولت ياغِی غاصب تبری كنند و مخالفت با آن لازم است... اطاعت اين دستگاه، اطاعت طاغوت و حرام است. خداوند مسلمين را از شر آنان حفظ فرمايد. در اين عزاي بزرگ و جسارت به مقام امام امت، روز يكشنبه 25ذيحجه [پنجم آذر سال 1357] عزاي عمومي ‌اعلام مي‌شود. (فصلنامه پانزده خرداد، ش33، ص 342) ◀️پی‌نوشت: بی‌حرمتی به مضاجع شریف در ذات وابستگان به کشورهای غربی است. تشیع لندنی نیز تداوم تاریخی انگلیسی‌گری پهلوی است البته با رنگ و لعابی مذهبی و منافقانه. آن‌ها از یک طرف از قوانین نظام علوی و حسینی و اسلامی سرپیچی می‌کنند و از طرف دیگر، خواسته یا ناخواسته پازل فتنه‌گری انگلیس و آمریکا را تکمیل می‌کنند. شناخت این جریان پیچیده و تطهیرکنندگان آن از امور لازم این روزهاست. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.