✳️بررسی تفاوت اندیشه های شهید مطهری و مهندس بازرگان
🔹تفاوت اندیشه بازرگان و شهید مطهری را باید به تفاوت رهیافت های آنان از دین بر گردانیم در واقع میان مطهری و بازرگان تفاوتهای چشمگیری وجود دارد.
نگاه بازرگان به غرب و مدرنیته با #تسامح همراه بود و در بسیاری از مواقع، عمق و هستهی اندیشهی غربی او، تنها با روکشی از #تفکر_اسلامی پوشانده میشد. این در حالی بود که شهید مطهری به دلیل حضور گسترده و طولانی در حوزه و مطالعه در ابعاد مختلف تشیع، تلاش مینمود تا اسلام را بدون التقاط مارکسیستی و لیبرالیستی و در معنای واقعی آن به مردم معرفی کند
🔸مواجه در سیره عقیدتی
شهید مطهری هیچگاه در مواجهه با نظریات مهندس بازرگان مهر #سکوت بر لبان خود نمی زند و هرکجا انحراف را ببیند رأسا ورود کرده و در کمال ادب و احترام به نقد نظریات وی می پردازد از این نمونه می توان به موارد متعددی اشاره کردمانند:
🔹1- نقد دیدگاه عدم لزوم پیغمبر و نبوت برای هدایت بشر( انسان شناسی قرآن، ص15)
🔸2- نقد نظر مهندس بازرگان در مورد روح(انسان شناسی در قرآن، ص15)
🔹3- نقد دیدگاه تکامل تدریجی حیات(معاد، ص165)
🔸4-مناظره علمی با بازرگان پیرامون اثبات قیامت و بقای شخص (معاد، ص219، 182)
🔹5- نقد دیدگاه توحیدی وی در کتاب راه طی شده (اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج5،ص30)
🔸شهید مطهری راهی را که بازرگان در کتاب «راه طی شده»، طی کرده #بیراهه میداند ، و در نقد این شیوه استدلال آن را «سپر انداختن در مقابل مادیین»
می خواند و معتقد است : «راهی که مؤلف دانشمند آن کتاب بدان تمسک جستهاند کوچکترین خدمتی به توحید نکرده و نمیتوانسته است بکند. . . »(اصول فلسفه، همان)
🔻مواجه در مسائل انقلاب
🔹شهید مطهری علی رغم رفاقت خود با بازرگان زمانی هم به منافع انقلاب اسلامی در میان باشد به هیچ وجه بی تفاوت نمی ماند. #رحیم_صفوی در کتاب خاطراتش نمونه ای از این ایستادگی را بر ملا می کند:
« بازرگان گفت: دولت چارهای ندارد جز اینکه در مقابل حزب دموکرات #تسلیم شود و یک نوع خودمختاری به آنها اعطا کند و شرایطشان را بپذیرد.»
🔸در همین جلسه بود که شهید بهشتی و شهید مطهری بلند شده، فریاد میکشند:« شما میخواهید ما در مقابل نیروهای دموکرات و کمونیست تن به #سازش بدهیم؟ نه خیر، چنین نیست و سازش معنا ندارد.»
(انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب ص۳۸۳-۳۸۴)
🔻مواجه در کارکردهای دین
🔹رویکرد شهید مطهری در آموزههای دینی، رویکرد تعقلی و فلسفی است و دیدگاههایی که از این آموزه ها عرضه کرده است ریشه در وحی دارد که البته با عقل نیز هماهنگ است. از این رو وی قلمرو دین را محدود به امور فردی و عبادی نمی کرد و معتقد بود که «اسلام... مکتبی است جامع و واقعگرا. در اسلام به همهی جوانب نیازهای انسانی (اعم از دنیایی یا آخرتی، جسمی یا روحی، عقلی و فکری یا احساسی و عاطفی، فردی یا اجتماعی) توجه شده است.» (مجموعه آثار شهید مطهری . ج۲، ص: ۶۴)
این در حالی است که بازرگان با آنکه به نقش دین در زندگی انسان و اجتماع اعتقاد دارد. اما رهیافت وی به مسئلهی دین، رهیافتی علمی است که می توان گفت بیشتر با دید تجربی و اندیشه های #آگوست_کنت سازگار است.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ ایستادگی شهید مطهری در برابر #سردمداران_التقاط
🔹شهید مطهری با درک این مطلب که اسلام اگر در هسته و مغز خویش، وامدار #ایدئولوژیهای_سکولار و معارض باشد و تنها از جهت ظاهر و پوسته با اسلام در ارتباط باشد، از قدرت ماندگاری و تداوم برخوردار نیست و دیر یا زود، کنار نهاده میشود. تصریح میکند:
🔸افرادی مسلمان، اما #ناآشنا به معارف اسلامی و شیفته مکتبهای بیگانه، به نام اسلام، اخلاق مینویسند و تبلیغ میکنند، اما اخلاق بیگانه، فلسفه تاریخ مینویسند همانطور، فلسفه دین نبوت مینویسند همانطور، اقتصاد مینویسند همانطور، سیاست مینویسند همانطور، تفسیر قرآن مینویسند همانطور. (نهضت های صد ساله اخیر، ص 92)
🔹در دهههای 40 و 50، دو جریان معرفتی در درون بخشهایی از نیروهای اسلامی یا انقلابی شکل گرفت که اگرچه به اسلام، وابستگی و تعلق خاطر داشتند، اما در عرصه نظر و اندیشه، دچار #التقاط شده و فرهنگ و تفکر اسلامی را در چهارچوب ایدئولوژیهای سکولار غربی، معنا و فهم کردند.
🔸این دو جریان معرفتی عبارت بود از جریانی که برای علوم تجربی غربی اصالت قائل بود و جریانی که به ایدئولوژی مارکسیستی به عنوان شاخهای از علوم انسانی سکولار غربی گراییده بود.
🔹در صدر جریان نخست، #مهندس_مهدی_بازرگان قرار داشت که به واسطه حوزه تحصیلیاش که علوم تجربی بود- و به صورت خاص، رشته ترمودینامیک- تلاش کرد تا تقسیم تجربهگرایانه و به اصطلاح علمی از اسلام عرضه نماید؛البته از آنجا که این جریان معرفتی به علت #محافظهکاری و غیر انقلابی بودن از بدنه و جایگاه اجتماعی برخوردار نبود و مخاطبان و هواداران اندکی داشت، چندان تهدید و چالشی نیز تولید نکرد و مهجور و منزوی باقی ماند.
🔸جریان دیگر، جریان التقاطی وابسته به ایدئولوژی مارکسیستی بود که دکتر علی شریعتی آن را رهبری و تئوریزه مینمود و از شاخههای تشکیلاتی و ساختاریافته همچون «سازمان مجاهدین خلق ایران» و «گروهک فرقان» نیز برخوردار بود. #شریعتی به علت آنکه تحصیلات اصلی و عمدهاش را در غرب گذرانیده و بیشتر وامدار حوزه گفتمانی #مارکسیستی بود، تفکر اسلامی را از این زاویه معرفتی مطالعه و تحلیل کرد و چهرهای التقاطی از اسلام- که مشتمل بر آمیزهای از اسلام و مارکسیسم بود- عرضه داشت.
🔹برخلاف جریان نخست، این جریان توانست- به ویژه در دهه 50- در لایههایی در جوان نوخواه جامعه ایران نفوذ کند و هوادار و مدافع جدی و فراگیر بیابد.
شهید مطهری بر مبنای همین درک و دریافت، بخش گستردهای از توان تئوریک خود در این دهه را مصروف مقابله با فرآوردههای معرفتی و ایدئولوژیک این جریان نمود و تلاش کرد تا از نفوذ یافتن انگارهها و اندیشههای ساخته و پرداختهشده از سوی این جریان التقاطی به درون ایدئولوژی انقلاب و ذهنیت نیروهای انقلاب متعهد و اصیل، جلوگیری کند.
🔸اسلامی- که برای همهشان احترام فراوان قائلم- هشدار میدهم و بین خود و خدای متعال، اتمام حجت میکنم که نفوذ و نشر اندیشههای بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی، اعم از آنکه از روی سوء نیت یا عدم سوء نیت صورت گیرد، خطری است که #کیان_اسلام را تهدید میکند.(همان، ص93)(فصلنامه پانزده خرداد، ش ۳۴، صص۹۶- ۹۵)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️خاطره شنیدنی دکتر مفتح از شهید مطهری
🔹در محل سابق دانشکده الهیات یک روز بعدازظهر بود رفتم در اتاق ایشان، دیدم با یک نگرانی میگوید فکری باید کرد. #مکتب_مادی_گری عجیب دارد در ذهن جوانان ما رسوخ میکند. چه باید کرد؟ متأثر بود، ناراحت بود.
🔸وقتی جملههایی را از بعضی از نوشتههای زیر آن را خط میکشید، نشان میداد و میگفت ببینید این گروه بنام مذهب، اما علیه مذهب، علیه معارف اسلام، علیه فکر توحیدی دارند کار میکنند. به نام توحید، علیه توحید. این را میگفت والله میلرزید و ناراحت بود...»
🎙سخنرانی در مراسم بزرگداشت شهید مطهری ۵۸/۲/۱۷( منتشر شده در سایت موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸«شهید مبارزه با التقاط»
🔹 آن دشمنی که #مطهری را بر زمین انداخت و خون او را جاری کرد، دشمنی بود که از ارشادها و آگاهی هایی که او به مردم می داد، صدمه می دید.
🔸چون شهید مطهری در مقابل التقاط ایستاد،در مقابل تهاجم فرهنگ غرب و شرق ایستاد و اسلام ناب و اسلام فقاهتی را ترویج کرد، لذا کسانی که با این چیزها مخالف بودند، او را بر زمین انداختند.» (مقام معظم رهبری۷۲/۲/۱۵)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸«پهلوان میدان مبارزه با افکار التقاطی»
🔹شهید مطهری با قوت فکری و #اندیشه_صائب خود در دهه های ۵۰- ۱۳۴۰ وارد میدان هایی شد که تا آن زمان هیچ کس در زمینه مسائل اسلامی وارد آن نشده بود و با تفکرات وارداتی غربی و شرقی به چالش علمی عمیق، وسیع و تمام نشدنی پرداخت.
🔸در جبهه مقابله با #مارکسیسم و تفکرات غربی و #لیبرالیسم دست به یک جهاد هوشمندانه زد و با توان علمی و ایمان راسخ و اعتماد به نفس، موفقیت های بزرگی به دست آورد و با قدرت اجتهاد و انصاف و ادب علمی، روشی متقن و بدور از #تحجر و #التقاط برای معرفی اسلام و مقابله با کج اندیشی و انحراف ایجاد کرد و پایه های افکار مورد نیاز جامعه اسلامی و انقلابی را تاسیس نمود و نقش موثری بر جریان فکری اسلامی و شکل گیری نظام اسلامی بر جای گذاشت.(مقام معظم رهبری ۸۳/۲/۹ )
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 آفاتی که اصل انقلاب و نهضت را در ورطه نابودی می کشاند.
🔹نفوذ اندیشه های بیگانه
🔸تجدد زدگی
🔹ناتمام رها کردن نهضت و انقلاب
🔸رخنه فرصت طلبان به درون انقلاب
🔹انحراف یافتن مسیرها و انگیزه ها
🔸ابهام طرح های آینده
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ فریاد حماسی #روح_خدا در چهلمین سالروز فاجعه مدرسه فیضیه قم
◀️پیام امام خمینی به مسلمانان ایران و جهان درباره ابعاد #جنایات_رژیم_شاه - 12اردیبهشت1342 / 1
🔹امام خمینی به مناسبت چهلم شهدای فاجعه حمله به مدرسه #فیضیه (توسط عمال رژیم شاه) و ابعاد مختلف این جنایت پیامی را خطاب به مسلمانان ایران و جهان صادر کردند:
🔸«در این چهل روز ما نتوانستیم احصائیه مقتولین و مصدومین و غارتشدگان را درست بهدست بیاوریم. نمیدانیم چند نفر در زیر خاک، و چند نفر در #سیاهچالهای_زندانها، و چند نفر در پنهانی بهسر میبرند. چنانکه بعد از سالهای دراز، عدد مقتولین #مسجد_گوهرشاد را که با کامیونها حمل کردند، نمیدانیم. اشکال بزرگ آن است که به هر دستگاهی رجوع میشود میگویند اینها که شده است به امر اعلیحضرت است، و چارهای نیست.
🔹از نخستوزیر تا #رئیس_شهربانی و فرماندار قم همه میگویند: فرمان مبارک است! میگویند جنایات مدرسه فیضیه به دستور ایشان است؛ به دستور اعلیحضرت مریضها را از مریضخانه بیرون کردند؛ دستور ایشان است که اگر در جواب حضرت #آیتالله_حکیم کاری انجام دهید، کماندوها و زنهای هرجایی را به منازل شماها بریزیم و شماها را بکشیم و خانههاتان را غارت کنیم؛ دستور اعلیحضرت است که بدون مجوز قانونی #طلاب را بگیریم و به لباس سربازی درآوریم؛ دستور اعلیحضرت است که به دانشگاه بریزند و دانشجویان را بکوبند. مأمورین تمام قانونشکنیها را به شاه نسبت میدهند. اگر اینها صحیح است، باید فاتحه اسلام و ایران و قوانین را خواند! و اگر صحیح نیست و اینها به دروغ جرمها و قانونشکنیها و اعمال غیرانسانی را به شاه نسبت میدهند، پس چرا ایشان از خود دفاع نمیکنند تا تکلیف مردم با دولت روشن شود و عمال جرم را بشناسند و در موقع مناسب به سزای اعمال خود برسانند؟
🔸تا این #دولت_غاصب یاغی سر کار است، مسلمین روز خوش نخواهند دید
کرارا تذکر دادهام که این دولت سوءنیت داشته و با احکام اسلام مخالف است. نمونههای آن یکی پس از دیگری ظاهر میشود. وزارت دادگستری دولت، با طرحهای خود و الغای اسلام و رجولیت از شرایط قضات، مخالفت خود را با احکام مسلّمه اسلام ظاهر کرد. از این به بعد باید در اَعراض و نفوس مسلمین، یهود و نصاری و دشمنان اسلام و مسلمین دخالت کنند. منطق این دولت و بعضی اعضای آن محو اسلام است. تا این دولت غاصب یاغی سر کار است، مسلمین روز خوش نخواهند دید.
🔹 بگذار #عمال_اسرائیلی به زندگی من خاتمه دهند
من به سران ممالک اسلامی و دوَل عربی و غیر عربی اعلام میکنم: علمای اسلام و زعمای دین و ملت دیندار ایران و ارتش نجیب، با دولَ اسلامی برادر است و در منافع و مضار هم دوش آنهاست و از پیمان با اسرائیل، دشمن اسلام و دشمن ایران، متنفر و منزجر است. اینجانب این مطلب را بهصراحت گفتم. بگذار عمال اسرائیلی به زندگی من خاتمه دهند. مناسب است ملت مسلمان ـ در ایران و غیر ایران ــ روز چهلم فاجعه بزرگ اسلام ــ یادی از مصیبتهای وارده بر اسلام و حوزههای اسلامی بکنند؛ و در صورتی که عمال دولت مانع نشوند، مجالس سوگواری داشته باشند و بر مسببین این فجایع نفرین کنند.
🔸دستگاه جبار درصدد تصرف در احکام ضروریه اسلام است
امام خمینی با ارسال پیامی به بازرگانان و اصناف همدان درباره در معرض خطر بودن اسلام و روحانیت به آنان هشدار دادند.
لازم است به آقایان محترم تذکر دهم: به طوری که از قراین ظاهر میشود، دستگاه جبار درصدد تصرف در احکام ضروریه اسلام است، بلکه شاید ــ خدای نخواسته ــ بخواهند قدمهای بلندتری بردارند.
🔹سکوت در مقابل #دستگاه_فاسد جبار برای ملت اسلامی ننگ است
من به شما ـ ای ملت مسلمان ـ کرارا اعلام خطر کردم و میکنم! روحانیت و اسلام در معرض خطر است. سکوت در مقابل دستگاه فاسد جبار برای ملت اسلام ننگ است. با منطق قوی اسلامی، مفاسد را بیان کنید، قانونشکنیها را برملا کنید، اعتراض کنید، اعلامیه منتشر کنید، صدای خود را به ملل اسلامی برسانید. عالَم را از اعمال غیرانسانی اینان آگاه کنید.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ تا این دولت غاصب یاغی سر کار است، مسلمین روز خوش نخواهند دید/2
12اردیبهشت1342
◀️ مقایسه رژیم شاه با قوم مغول
🔹 این سال برای روحانیت، عرض کنم بسیار بد سالی بود برای اینکه یک مملکتی که باید به دنیا معرفی بشود به اینکه مملکت صحیحی است، هیئت حاکمه درستی دارد، دستگاه عدالت دارد، دادگستری دارد، محاکم قضایی دارد، اقتصادش خوب است، زراعتش خوب است؛ یک مملکتی که باید به صلاح و به صحت معرفی بشود در جامعه بشر، معرفی شد به مرکز فساد و مرکز هر چیزی که شما بخواهید اسمش را بگذارید؛ از آن بدتر، بخواهیم بگوییم مثل زمان مغول است، نمیتوانیم همچو بیاحترامیای به مغول بکنیم. آنها یک جمعیتی بودند کفار، و شاید مهدور میدانستند دم ما را؛ و وارد شدند در مملکت برای گرفتن مملکت اجنبی، آن هم مملکتی که برخلاف مسلک آنها و دیانت آنها بود و کردند آن کارهایی را که کردند.
🔸 متوجه شدیم مسئله، مسئله #بانوان نیست قضیه معارضه با اسلام است
دیدیم که از اولی که این دولت بیسواد و بیحیثیت روی کار آمد، از اول، اسلام را هدف قرار داد: در روزنامهها با قلم درشت نوشتند که بانوان را حق دخالت در انتخابات دادهاند، لکن شیطنت بود؛ و لهذا، در اولی که اینجا ما متوجه شدیم و اجتماع شد و آقایان مجتمع شدند با هم برای علاج کار، توجه ما در دفعه اول منعطف شد به همان قضیه؛ بعد که مطالعه کردیم دیدیم آقا، قضیه، قضیه بانوان نیست، این یک امر کوچکی است؛ قضیه معارضه با اسلام است: منتخِب و منتخَب، مسلمان لازم نیست باشد، حَلْفِ به قرآن لازم نیست باشد، قرآن را میخواهیم چه کنیم؟
🔹اگر حمله به فیضیه با دستور شاه بوده، بگویید تکلیفمان را با او بدانیم
بچههای ما را، عزیزهای ما را زدند، سرهایشان را شکستند، پاهایشان را شکستند، بعضیشان را کشتند، از پشت بامها انداختند. اگر اینها دهقانها بودند، پس چرا این دستگاه انتظامی کمکشان میکرد؟ اگر دهقانها بودند، به اعلیحضرت چه کار دارد اگر با اطلاع است، خوب بگویید ما تکلیفمان را با ایشان بفهمیم؛ خوب بفهمیم؛ خوب ما، طرفمان کی است؟ یک نفر است. اگر اینطور نیست، خوب بگویند تا ما بفهمیم که این کماندوها سرِ خود آمدند؟!
🔸 اعلیحضرت با #دیانت_اسلام مخالف است؟!
پیش هر که میروی، گردن دیگری میگذارد، به هر که اعتراض میکنی، به دیگری نسبت میدهد، دستگاه شهربانی میگوید که سازمان امنیت؛ سازمان امنیت میگوید شهربانی؛ دوتایشان میگویند: امر اعلیحضرت؛ راست میگویند که امر اعلیحضرت است؟ اعلیحضرت با دیانت اسلام مخالف است؟ واقعا با قرآن مخالف است اعلیحضرت، به حَسَب قول اینها، اگر مخالف است، آن حرفها چه هست دیگر؟ آن همه کشف و کرامت کجاست؟ اگر مخالف نیستند، پس چرا جلوگیری نمیکنند از این وحشیگریها؟
🔹 مردک میفرستد رئیس شهربانی را، رئیس این حکومت خبیث را، میفرستد منزل آقایان [: منظور مراجع محترم تقلید است] من راهشان ندادم. ای کاش راه داده بودم تا آن روز دهنشان را خرد کرده بودم! میفرستند منزل آقایان که اگر نَفَستان در فلان قضیه درآید، فرمودهاند؛ اعلیحضرت فرمودهاند: اگر نفس شما درآید، میفرستیم منزلهایتان را خراب میکنیم، خودتان را هم میکشیم، نوامیستان را هَتْک میکنیم. این وضع ماست با این اعلیحضرت، اگر اینها راست میگویند. اگر دروغ میگویند، پس ایشان بگویند: دروغ میگویند؛ ایشان بفرمایند، اعلام کنند که حکومت قم دروغ گفته است تا من پدر حکومت قم را درآورم؛ بگویند: رئیس شهربانی دروغ گفته تا من زیر چکمه اهل علم، پدرش را درآورم؛ نمیگوید که.
🔸#نصیحت به شاه
من نصیحت کردم به شاه. فرستاد آدم آنجا؛ در آن اول امر، قبل از رفراندوم، به وسیله بهبودی، به وسیله پاکروان پیغام دادم به او، آقا! نکن این کار را، این رفراندوم را نکن؛ این خوب نیست برای شما [که] این کار را بکنید، دست به این قانون نزن. اگر امروز ارسنجانی چهار تا رعیت را بیاورد برقصاند و بگویند: زندهباد؛ فردا چهار تا رعیت میآیند و میگویند: #مردهباد! نکن این کار را؛ صلاح نیست بکنی این کار را. گوش نکرد.(نهضت امام خمینی، ج۱، ص۴۳۲)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ اعترافات تکان دهنده یکی از سران حزب توده پس از #افشای_اسناد_خیانت و جاسوسی
◀️ در آستانه 15اردیبهشت/ سالروز انحلال حزب توده
🔹محمود بهآذین در اعترافاتش، به بخشی از خیانتهای جناح چپ در ایران پرداخت و گفت: مسئله وابستگی جریانهای چپ و بخصوص حزب توده به ابرقدرت شرق است که هم این وابستگی منجر به اعمال و خيانتها و توطئههایی شده است که توده مردم مستضعف بر آن آگاهی دارند و همین باز زمینه را برای هرگونه پذیرش ایدئولوژی مارکسیستی بکلی از بین برده است.
🔸یکی در آن مسئله خلع سلاح مجاهدانی است که با ستارخان و باقرخان از تبریز آمده بودند و در پارک اتابک اقامت داشتند و دولت وقت برای اینکه این نیروی مردمی را از هرگونه امکان عمل و تاثیر در سیاست آن روز ایران باز بدارد تصمیم به خلع سلاح گرفت و این خلع سلاح به دست کسانی مثل حیدرعموقلی و دیگران صورت گرفت که منتسب به جناح چپ بودهاند.
🔹همچین مسئله #شکست_نهضت_جنگل است که پس از آمدن قشون سرخ به انزلی و آمدن ایرانیانی که در قفقار و بخصوص در چاههای نفت کهکیلویه بودند و ایدئولوژی مارکسیتی را پذیرفته بودند ائتلافی برای پیروزی این انقلاب و توسعهاش به سراسر ایران صورت گرفت و حکومتی هم تشکیل داده شد ولی در این حکومت باز عناصر چپ با دست اندازی به تمامی قدرت سرانجام کار را به توطئهای نشاندند و میرزا ناچار شد به جنگل پناه ببرد و خود همین شکاف بزرگی در میان نیروهای انقلابی گیلان پدید آورد که سر آخر منجر به این شد که رضاخان و حکومت ارتجاعی مرکز که دست نشانده انگلیسیها بود میدانی بیابد و کار را به پایان برساند.
🔹مسئله دیگر مسئله مدرس است و مخالفت او با رضاخان و ریاست جمهوری و جمهوری که میخواست رضاخان پدید آورد. در اینجا باز میبینیم که کسانی که باز از میان جناح چپ یعنی سلیمان میرزااسکندری رهبر اجتماعیون عامیون آن زمان در ایران بودند، یعنی سوسیال دمکراتهای آن زمان بودند از رضاخان حمایت میکردند و حتی وزیر معارف کابینه او میشود و در حقیقت رضاخان را به عنوان نماینده بورژوازی ملی ایران در آن زمان معرفی میکند و این همان چیزی بوده است که شورویها درباره رضاخان قضاوت داشتند و قضاوت میکردند. و به این ترتیب رضاخان امکان یافت خود را نه به عنوان رئیس جمهور بلکه به عنوان شاه ایران بر تخت سلطنت بنشاند.
🔸بعد مسئله سالهای ۲۰ تا ۳۰ است که این دوره مربوط میشود به حزب توده که در آنجا مسائل مختلفی گاهی اوقات به صورت بسیار جدی که به استقلال و تمامیت ارضی ایران مربوط بود؛ یعنی مثلا حکومت فرقه دمکرات در آذربایجان و حکومت دمکرات در کردستان با مسئله دادن امتیاز نفت شمال به شورویها و چیزهایی از این قبیل بوده است که همه مطلع هستند و بعد میزان خیانت و سرسپردگی و وابستگی حزب توده را به سیاست شوروی نشان میدهد و همه از آن مستحضر هستند.
🔹بعد مسئله ملی شدن صنعت نفت است، حکومت ملی دکتر مصدق است و مزاحمتها و در حقیقت کارشکنیهایی که حزب توده با تظاهرات پی در پی با اعتصابات و با تبلیغ وارونه در حقیقت در برابر سیاست ملی دکتر مصدق زمینه چین حرکتی شد که به یک کودتای ارتجاعی و حرکت امپریالیستی انجامید.
🔸پس از آن هم باز مسئله موضعگیریهای سازشکارانه و احيانا خیانتکارانه حزب توده ایران است در مقابل حکومت کودتا و آن جنبش باصطلاح اصلاحی شاه... یا در مورد اینکه حزب توده در زمانی اعلام کرد که حکومت مشروطه سلطنتی را که در آن شاه به اصطلاح سلطنت بکند نه حکومت که این شعار بورژوازی در سراسر دنیا بود، با این اظهار موافقت کرد.
🔹همه اینها نشانه خيانتها و سازشها و بند و بستهای پشت پرده جناح چپ و حزب توده در ایران است. همین خیانتهاست که جناح چپ را بطور کلی و بالاخص حزب توده را از نظر مردم ایران، مردم سادهدلی که حقایق را به شکل ساده و بیپیرایه آن درک میکنند موجب شد که این مردم حزب توده را محکوم و مطرود بکنند. و جز عده بسیار کمی نادان و فریب خورده به این حزب رو نیاورند.
🔸مسئله دیگر که باز #جریان_چپ و #مارکسیسم را در ایران، امری که دارای چیز تازهای نیست و جای پایی نمیتواند داشته باشد در میآورد، مسئله وابستگی بیقید و شرط حزب توده به شوروی که آن را بصورت یک آلت مطیع و فرمانبردار نسبت به شوروی و دخالتهایی که شوروی در ایران میخواهد در ایران بوسیله این حزب بکند و کرده است در میآورد.(روزنامه جمهوری اسلامی 11اردیبهشت1362)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸سند اقدام استعماری رضاخان در #متحد_الشکل_کردن لباس و مقاومت روحانیت
🔹از جمله اقدامات رضاخان در جهت اهداف استعمار انگلیس برای #تضعیف_نهاد_روحانیت باید به اتحاد شکل لباس و صدور تصدیق با شرایط خاص برای روحانیون اشاره کرد. در راستای این سیاست در گام اول همهی روحانیون به استثنای محدثین و علمایی که اجازهی روایت به دست آورده بودند میبایست از قانون اتحاد لباس پیروی کنند.
🔸سند بالا نشان میدهد که روحانیون در مقابله با این خواستهی #نامشروع رضاخان مقاومت کرده و حکومت مجبور به تجدید نظر در دادن جواز به معممین شده است. در بخشی از این سند میخوانیم: «ائمهی جماعت آنهایی که حقیقتاً دارای محراب[هستند] و استمراراً به ادای فریضه اشتغال دارند و شهربانی داشتن محراب و استمرار را تصدیق نماید و معمّر هم باشند، میتوان جواز داد، بقیه باید تغییر لباس بدهند.». صدور مجوز برای روحانیون و افزایش سختگیری علیه نهاد روحانیت از مواردی است که عداوت شدید رژیم پهلوی و اربابان خارجی آنها نسبت به اسلام را نشان میدهد.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️اولین #بیانیه_سیاسی امام خمینی چه تاریخی بود؟
◀️بیانیه #قیام_للّه امام خمینی/15اردیبهشت1323
🔹در حالی که تبلیغات مسموم علیه اسلام و روحانیت و حوزه های علمیه، سعی داشت در سطح وسیعی مردم را از اصول راستین اسلام دور نماید، حضرت امام خمینی (قدس سره) در 15 اردیبهشت ماه سال1323 هجری شمسی (11 جمادی الاول1363) در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کرد. این بیانیه نشان میدهد که امام قدس سره الشریف مدتها پیش از دهه چهل به دنبال برپایی حکومت الله و نظام اسلامی بودهاند و از این حیث بیانیهای تاریخی و بسیار مهم تلقی میشود.
🔸قال اللَّه تعالی: قُلْ إنَّما أعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنیٰ وَ فُرادیٰ
خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده و بهترین موعظه هایی است که خدای عالم از میانة تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.
🔹قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه های گوناگون عالم طبیعت رهانده
🔸قیام للَّه است که موسای کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آن ها را به باد فنا داد..
🔹قیام برای خداست که خاتم النبیین(ص) را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت..
🔸خودخواهی و #ترک_قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده.
🔹 قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت پرست پشت میزنشین شدند.
🔸قیام برای شخص است که یک نفر بی سواد[رضاخان] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند.
🔹قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده.
🔸قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده.
🔹قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد کرده و نَفَس از هیچ کس در نمیآید.
🔸قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زن های عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمیگوید.
🔹قیام برای نفع های شخصی است که روزنامه ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه ها را که از مغز خشک رضا خان بی شرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند.
🔸قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد.
🔹هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حقپرست! ای حق پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطن خواه! ای وطن خواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه #اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع های شخصی کرده تا به همه سعادت های دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.
🔸امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای #قیام_اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دست خوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟
🔹.. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمع آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی میشد، همه یک دل و جهت از تمام کشور قیام میکردند.
🔸شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بی دین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بیدینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه زدهها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان، روزگارتان سخت تر شود.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.