eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
990 ویدیو
643 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه اختیارات ولی‌فقیه از نگاه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بخشی از مصاحبه کم‌تر دیده شده از آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی [سؤال:] ▪️حوزه اختیارات و صلاحیت ولایت فقیهان را بیان کنید.ولى فقیه تا چه حدى مى‏تواند درزندگى خصوصى مردم دخالت کند؟ آیا عملکرد ولى فقیه‏مشروط به مصلحت نظام یا مصحلت مردم است؟ [پاسخ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی:] ▫️با توجه به اتفاق و اجماع امامیه و با توجه به مفاد توقیع شریف و روایاتى که به معناى آن است فقیهان داراى همان مناصبى هستند که درعرف و شرع از شؤون والى به شمار مى‏رود که برخى از آن اختیارات عبارتند از: ▪️١. خمس، ▫️٢. میراث بلا وارث، ▪️٣. تصرف دراموال مردم به منظور حفظ کیان اسلام ▫️۴. دفاع از حریم دین، ▪️۵. اقدام به امورى که موجب شوکت و عزت شرع مبین و تقویت جماعت مسلمانان مى شود، مانند تأسیس حوزه‌هاى علمیه، کمک به طلاب علوم دینى که وجودشان مانع هدم و اندراس آثار دین است و باعث آشنایى مردم با معارف دین وحلال و حرام مى‌گردد، ▫️۶. گسترش دعوت به اسلام، ▪️٧. تأسیس بنیادهاى اقتصادى و تربیتى، ایجاد مؤسسات خیریه، چاپ و نشر کتاب‌هاى اسلامى، مساجد و مدارس با تصرف در وجوهات و اموال مردم، ▫️٨. صرف اموال مردم و وجوهات درجهت کمک به بینوایان و ناتوانان و هر موردى که اگر امام(ع) ،حاضر بود، درآن هزینه مى‌کرد، ▪️٩. اعلاى کلمه توحید با رعایت اهم و مهم، ▫️١٠. اعمال ولایت درجهت تامین مصالح مسلمانان و رفع تباهى و فساد از جامعه اسلامى.(فقه اهل‌بیت، شماره ٢٠-١٩، ١٣٧٨ ه.ش.) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد کوتاه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بر کتاب تنبیه‌الأمة مرحوم نائینی ▫️ کتابی استدلالی است؛ اما در مقابل این سؤال که بالاخره درباره رأی اکثریت چه باید کرد، طرحی ندارد و معلوم نیست که چه می‌خواهد بگوید. ▪️آیا منظورش این است که قوانین در بیاید و تصویب شود و عده‌ای هم قیام و قعود کنند و عده‌ای دیگر هم حق داشته باشند که بلند نشوند و رأی ندهند، و آن قانون با رأی اکثریت به رسمیت برسد؟ ولو این‌که با اسلام و اصول اسلامی موافقت نداشته باشد! قطعا چنین چیزی نمی‌تواند صحیح باشد و به یقین می‌دانیم که منظور مرحوم نائینی نیز این نبوده است؛ چراکه بارها در همان کتاب؛ به مبانی اسلامی اشاره می‌کند. اما این‌که چه باید کرد، [در این کتاب] معلوم نیست. بر این اساس شما می‌بینید که بعدا خودشان دستور می‌دهند که کتاب را جمع‌آوری کنند. به هرحال آنچه ایشان می‌خواستند تحدید حکومت حاکم و شاه است [و این‌]که در حدی باید تعدیل شود.(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٨٠، ١٣٨١ ه.ش.) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معارضه کشورهای استکباری و نهادهای بین‌المللی با استقلال کشورهای اسلامی در کلام مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی «بیگانگان در واقع در پی تغییر هویت اسلامی مسلمانان بوده و هستند و می‌خواستند استقلال فکری و سیاسی ممالک اسلامی را از بین ببرند. همان‌طور که می‌بینید، کشورهای بسیار کوچک اروپایی هم استقلال دارند؛ اما اگر یک کشور اسلامی بخواهد استقلال داشته باشد اگر بتوانند، فورا صدای استقلال‌خواهی او را خفه می‌کنند. مسأله این است که این‌ها با اسلام طرفند و بسیاری از برنامه‌های تحمیلی مثل یکسان‌سازی شکل لباس و کشف حجاب، همه برای تغییر هویت اسلامی بود. توجه به مدنیت قبل از اسلام و ایران باستان و احیای مدنیت‌های مرده در نقاط دیگر؛ همه برای همین مقصد بود. در کتابی به نام «فی ذکر الهداس» درباره این مسأله (بازگشت دادن ملل اسلامی به عنوان فولکلور) مطالب جالبی دارد که نشان می‌دهد حتی سازمان ملل و یونسکو و یونیسف نیز در این امر دخالت دارند.»(فصلنامه آموزه، شماره1، ص69، 1381ه.ش.) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابراز تأسف آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از بی‌اطلاعی برخی از اهل علم از تحریفات تاریخ معاصر و مسائل روز «شما کتاب «مهدی بامداد» را نگاه کنید؛ چقدر علما را بد جلوه می‌دهد، چهره مرحوم آقانجفی را چقدر وارونه جلوه می‌دهد... نکته‌ای که خیلی مهم است، این است که بعضی از اهل علم متأسفانه به این مسائل اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند منشأ این حرکت‌ها که هنوز هم ادامه دارد از کجاست. گاهی من در زمان شاه می‌گفتم: این کارهایی که شاه انجام می‌دهد برنامه‌های خودش نیست؛ چراکه او انقدر عقلش نمی‌رسید، بلکه این نقشه‌های بیگانگان، منحرفان و متخصصان استعمار در ضدیت با اسلام بود و او فقط اجرا می‌کرد. مثلا در بلاد عربی که اکنون در تجزیه به سر می‌برند، از ماسینیون می‌گویند برای حفظ جدایی و تفرقه آن‌ها از یکدیگر و بیگانه شدن آن‌ها از زبان و این‌که زبان همه است نظر می‌خواهند او پیشنهاد می‌کند که در هرجا زبان محلی، زبان رسمی باشد تا به تدریج زبان مشترک آن‌ها که زبان قرآن است فراموش شود، در نتیجه همه ملیت‌ها جدایی پیدا کنند و از اسلام و قرآن هم بیگانه گردند.»(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٧١، ١٣٨١ ه.ش.) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻خودبرتربینی و غرب‌زدگی مهدی بازرگان 🔴سالگرد تشکیل دولت موقت 🔹پس از اشغال لانه جاسوسی طبیعی بود که مهدی بازرگان تاب نیاورد و استعفا دهد. سابقه وی و فکر و عملکرد او غرب‌اندیشی‌ش را تأیید می‌کرد اما عجیب آن‌که همه را به کیش خویش می‌پنداشت و زمین و زمان را غربی می‌دید. او مدت کوتاهی پس از تسخیر لانه جاسوسی این‌گونه سخن گفت: 🔸«... زندگی که ما امروز داریم همه‌اش فرنگی است. طرز فکرما، درس خواندن ما، مبارزه ما، انقلاب ما، ضدیت با استثمار و استعمار ما، تمام ارمغان غرب است.»روزنامه انقلاب اسلامی، شماره، ١٢۶، ١٣۵٨.٩.٣ ص١٠. 🔹مهدی بازرگان به حدی غرق در غرب بود که حتی از تصور این‌که انقلاب و مبارزه‌ای بر اساس قوانین اسلامی شکل بگیرد ناتوان بود و طبیعی بود که با این نگاه به روحانیتِ اصیل اسلامی دهن‌کجی کند. او روحانیون را فاقد تربیت مدیریتی (!) دانست و با بی‌ادبی هرچه تمام آن‌ها را، که زیر سخت‌ترین شکنجه‌های رژیم پهلوی مقاومت کردند، «نازک‌نارنجی‌ترین صنف مملکت» خطاب کرد. او حضور روحانیت در صحنه اجرایی کشور را مخل نظم عنوان کرد: 🔸 « روحانیت ما تربیت جدید که امروز اسمش را مدیریت گذاشته‌اند ندارد...» (همان) 🔹مهدی بازرگان در مدت کوتاه مدیریت خود کارآمدی حداکثری نداشت و در صورت عدم هوشیاری روحانیت اصیل امکان تجزیه کشور در زمان ریاست وی وجود داشت و در آخر نیز در پی قطع دست ایالات متحده آمریکا از منابع ملی ایران، استعفا داد. معلوم نیست او، با این همه ادعا و کارنامه ضعیف، چطور دیگران را به ضعف مدیریتی متهم می‌کند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش اول 🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آن‌ها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آن‌ها با امام در این زمینه بود که آن‌ها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرف‌شان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آن‌ها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آن‌ها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آن‌ها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزات‌شان به هیچ قدرت خارجی‌ای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آن‌ها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آن‌ها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آن‌ها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزات‌تان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟» وقتی جواب می‌دادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آن‌ها باور نمیکردند و تعجب می‌کردند. حتی یادم است كه در یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آن‌ها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آن‌ها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند ، و به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه و کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهداف‌مان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آن‌ها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آن‌ها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.