eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
938 ویدیو
638 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حمله نیروهای اسرائیلی به مناطق شمالی و جنوبی غزه. بار دیگر مرگ و خون، روزی غیرنظامیان فلسطینی 🔻از هوا و زمین، غزه زیر بار آتش. بیش از ۳۵۰۰۰ فلسطینی تا اکنون کشته شده‌اند. حملات مرگبار اسرائیل مانند گذشته حتی به کودکان هم رحم نمی کند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✏️یادداشت‌های علم 📅شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۵۱ 💢شاه در ایران ما نه احتیاج به دموکراسی داریم و نه لازم است از آن رنج ببریم. شاه بسیار سرحال بود و درباره اعتصاب کارگران بنادر انگلیس صحبت کردیم گفت دولت انگلیس چقدر بی عرضه است. چطور اجازه میدهد یک گروه اقلیت تمام مملکت را به گروگان بگیرند از آن طرف در آمریکا ، یک دادستان به ویتنام شمالی پرواز میکند مقداری تملق دولت آنها را میگوید و جالب اینکه برخی از هموطنانش هم از او تمجید می کنند خدا را شکر که در ایران ما نه احتیاج به دموکراسی داریم و نه لزومی دارد. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ فتوای کمتر دیده شده میرزای شیرازی در حمایت از ◀️سال‌روز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی 🔹شیخ فضل‌الله نوری در سال ۱۳۰۶ قمری، چندی پیش از قیام ، با ورود اجناس و کالاهای خارجی به ایران نظیر قند، احساس خطر می‌کند و سؤالی را تحت این عنوان که «تکلیف مسلمانان نسبت به مصرف کالایی نظیر قند و... که از بلاد کفر (یعنی فرنگستان) وارد بازار ایران می‌شود، چیست؟» 🔸از محضر بزرگ مرجع شیعه حضرت ، می‌پرسد تا ایشان را متوجه ورود کالای خارجی به کشور نماید. نیز در نامه‌ای مفصل پاسخ می‌دهد: «در خصوص مفاسد ورود اجناس و کالاهای بلاد کفر به سرزمین ایران، همیشه ملتفت به آن بوده‌ام و زیاده‌روی در این امر را مایه‌ی خرابی دین و دنیای مسلمانان می‌دانم و از اهتمام شما در تهیه‌ی دفع آن‌ها زیاد مسرور شدم...» شیخ فضل‌الله نیز این را در سراسر ایران گسترش داده و علمای بلاد را متوجه این امر می‌کند.(تاریخ تحولات سیاسی ایران، ص۱۷۴) 🔻پی نوشت: رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت این فتوا می گویند: همه می‌‌‌دانند که در ژاپن، حدود صد سال پیش از این گفتند که مردم حق ندارند از مصنوعات خارجی استفاده کنند، تا در داخل آن کشور چرخ اقتصاد به کار بیفتد؛ اما نمی‌‌‌دانند که در همان زمان، بلکه زودتر از آن، عین همین پیشنهاد و همین فتوا، از طرف مراجع و علمای شیعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل کشور، هیچ‌‌‌کس از سرجنبان‌ها و اهل قلم و اهل سیاست و روشن‌‌‌فکران کمکشان نکرد!(۱۳۷۰/۱۲/۱۴) @Bonyadtarikh
💢متن استفتا از میرزای شیرازی 🔹«بسم الله الرحمن الرحیم حجة الاسلاما، مرجع الاناما ادامه الله فلکم العالی. با این وضعی که در بلاد اسلام از بابت عمل تنباکو پیش آمده فعلا کشیدن غلیان شرعا چه صورت دارد تکلیف مسلمانان چیست مستدعی است آنکه چگونگی تکلیف مسلمانان را مشخص فرمائید . » 🔸متن جواب میرزا بسم‌الله الرحمن الرحيم - اليوم استعمال تنباکو و توتون بای نحوکان در حکم محاربه با امام زمان عج است. حرره الاحقر محمد حسن الحسيني» 📚فصلنامه ۱۵ خرداد دوره دوم شماره ۱۰ ص ۷۷ @Bonyadtarikh
✳️ نامه شیخ فضل الله نوری درباره اهداف سیاسی - نظامی انگلستان از عقد قرداد توتون و تنباکو بسم الله الرحمن الرحیم 🔹در مساله تنباکو و شخص مستاجر انگلیسی و حکایت منع از استعمال آنها که منتصب به روسای ملت گرديده است، من باب المقدمه عرضه می دارد که از اصول موضوعه مسلمات تمام ارباب عقول است که باید شخصی که مالک نقطه ای از نقاط است، سد احتمال وجود اجنبی را بر آن نقطه بنماید. 🔸حتی، هرگاه عاقل احتمال بدهد فلان(ماژور تالبوت عاقد قرداد توتون و تنباکو)، که اقرب مردم است به او، اگر چندی در خانه او بنشیند اظهار ملكیت خواهد نمود و اخراجش نتوان فرمود مگر به مشقت، از اول ممنوع از دخول خواهد بود؛ چه رسد به این که اگر کسی دشمن توی پنجه داشته باشد و احتمال بدهد شاید شبیخون به خانه او بزند یا در صدد قتل او به برآید، وی را راحت ثقبات(سوراخ ها) و ثغور در آن خانه را کمال مراقبت و محافظت باید بنماید. و دیگر آن که: «الملک عقیم» از شیم نفوس ملوک است. 🔹 چه، بسیار عقود و بنود(قردادها) و عهود بسته شده و به صلاح حفظ مملکت و سلطنت در انتقاض(شکستن) آن، منتقِض(گسسته)گردیده و دشمنان را به ایمان مغلظه مطمئن ساخته، پس از استیلاء از پایش درآوردند. 🔸و دیگر قطع حاصل از تجربه که عبارت از تکرر مشاهده است، از اصول برهان و امور قوی بنیان است. وبه تکرر مشاهده از حالت اهالی انگلیس و مکر و حیل آنها نسبت به اهالی مصر و هندوستان و سایر جاها، ظاهر و هویدا و کالشمس فی وسَط السماء گردیده که قرارداد آنها پایه و اصلی ندارد. 🔸به قلم شریف جناب مستطاب قبلة الانام حجة الاسلام آقای حاجی میرزا محمد حسن_ دام ظله العالی _که از خواص بندگان امام همام علیه السلام است و قریب نود سال در خدمتگزاری شرع مبین و ترویج دین خاتم النبیین صلی الله علیه و آله زحمات بلانهایت کشیده، متوسل به ناحیه مقدسه امام زمان گردیده که: «اليوم استعمال تنباکو و توتون بأئ نحو کان، {در حکم} محاربه با امام زمان است». 🔹و الحق این کلمه جامعه شریفه که مشتمل بر معانی کثیره است، داخل در توقيعات رفيعه و الفاظ صادره از لسان صاحب الزمان است و چنان ابهت و وقعی در قلوب وضیع و شریف، عالِم و جاهل افکند که با هزار توپ و تفنگ ممکن نبود ممانعت این خلق را از شرب قلیان و نحو آن. 🔸 گویا منادی امام زمان ندا درداد که: ای مطيعين امام علیه السلام! حفظ اسلام موقوف به عدم استیلای کفار است؛ ولن يجعل الله الكافرين على المؤمنين سبيلا". 🔹دادن توتون و تنباکو به دست کفار - مثل سایر چیزها - سبب استیلا و رخنه و کثرت ازدحام آنهاست و بالمال، سلطنت شیعه به یدِ بدِ آنان قرار خواهد گرفت. پس چیزی که ممکن است ترک آن، باید تمام مردم فعلا ترک کنند. لعلّ الله يحدث بعد ذلك امراً. و حفظ بیضه اسلام داخل در اصول و فرایض عينيه است بر تمام آحاد مسلمانان، با عدم «من به الكفاية»واجب عینی است. 🔸و اصل مسأله ما داخل در احکام و موضوعات مستنبَطه نیست تا این که اطاعت آن، تنها بر مقلدین واجب باشد؛ بلکه از قبیل حکم در موضوعات صرفه است که اطاعت حکم حاکم شرعی، مطاع، بر مجتهد دیگر و مقلدین لازم و متحتّم است. 🔺سنه ۱۳۰۹ قمری 📔مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، ص۳۵۷- ۳۵۴ به نقل از تاریخ دخانیه ، ص۱۲۹-۱۲۶ 🆔 @Bonyadtarikh
✳️ عامل پیروزی در برابر استبداد در بیان رهبر معظم انقلاب ◀️سال‌روز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی 🔹ما در طول تاریخ تشیع، به خاطر از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ به خصوص در دویست سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و پدید آمد و سیاست‌ها عوض شد و دولت‌های اروپایی وارد میدان شدند و به تعرض کردند. 🔸هرگاه ما عالِم دین و تقیّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل و داشتیم، از شر دشمن محفوظ می‌ماندیم و برنده بودیم؛ ولی آن‌جا که قدری غفلت و ناآگاهی در کار بوده است، ضرر می‌کردیم، که آن ضرر، به یک نفر و یک حوزه و یک مجموعه و یک شهر و یک سال و چند سال محدود نمی‌شد؛ بلکه در برخی موارد اثرش تا پنجاه سال تمام، جامعه‌ی اسلامی را تحت فشار قرار می‌داد. دیگر نباید تسلیم ناآگاهی‌ها شویم. باید آگاهی و را در خودمان تقویت کنیم.(۱۳۶۸/۰۴/۲۰) 🆔 @Bonyadtarikh
امام خمینی(ره): 🔹دشمن های اسلام تزریق به شما کرده اند «آخوند مرتجع» را، تا شما را از آخوند جدا‏‎ ‎‏کنند. همین قلمهایی که آخوند را مرتجع می داند و می نویسد یا ادراک ندارد و مطالعه‏‎ ‎‏در حال آخوند نکرده است و یا غرض دارد و قلم او اجیر است؛ اجرت می گیرد و‏‎ ‎‏می نویسد... آخوند مرتجع است یا تو؟ آن نصف سطر میرزای شیرازی ‏ـ رضوان الله ‏‎ ‎‏علیه ـ مملکت ما را از تو حلقوم خارجیها بیرون کشید: «الیوم استعمال دخانیات حرام‏‎ ‎‏است، معارضه با امام زمان است». این یک کلمه، یک ملت را وادار کرد که مخالفت‏‎ ‎‏کند. چرا این قدرت را می شکنید؟... 🔸این قدرت را نشکنید، صلاح نیست، صلاح ملت نیست؛ صلاح کشور نیست که یک‏‎ ‎‏قدرتی که در مقابل قدرتهای بزرگ مشتش را گِره می کند و آنها را از صحنه بیرون‏‎ ‎‏می کند حالا اجر او را تحویلش بدهید و یک همچو قدرتی را بشکنید. این دژ بزرگ اسلام و این دژ بزرگ روحانیت هر دوی آن مورد نفرت اجانب است. هم با اسلام دشمن هستند برای اینکه از اسلام بدی دیده اند. اسلام نمی گذارد که اینها مخازن ما را از بین ببرند و هم روحانیت را معارض خودشان می دانند و این را می خواهند بشکنند... 📚(منبع: صحیفه امام، ج۹، ص۵۳۷_۵۳۸) 🆔 @Bonyadtarikh
📑اخبار تشکیل رژیم صهیونیستی در روزنامه‌ها سال ۱۳۲۷ 🆔 @Bonyadtarikh
📑اخبار تشکیل رژیم صهیونیستی در روزنامه‌ها سال ۱۳۲۷ 📜روزنامه آتش: یهودیان مرتکب جنایات بزرگ منجمله بی‌سیرت ساختن دختران عرب شدند 🆔 @Bonyadtarikh
📑اخبار تشکیل رژیم صهیونیستی در روزنامه‌ها سال ۱۳۲۷ 📜روزنامه کوشش: یادداشت دولت مصر 🆔 @Bonyadtarikh
📑اخبار تشکیل رژیم صهیونیستی در روزنامه‌ها سال ۱۳۲۷ 📜روزنامه دموکرات ایران: دیشب دولت یهود رسما در فلسطین تشکیل شد 🆔 @Bonyadtarikh
📑اخبار تشکیل رژیم صهیونیستی در روزنامه‌های سال ۱۳۲۷ 📜روزنامه داد: فلسطین رسما بصورت یک کانون جنگی خطرناک درآمد 🆔 @Bonyadtarikh
♨️موارد اصلاحی ۴ 🔸اصل شصت و چهارم قبل از بازنگری عدۀ نمایندگان مجلس شورای ملی دویست و هفتاد نفر است و پس از هر ده سال در صورت زیاد شدن جمعیت کشور در هر حوزه انتخابی به نسبت هر یکصد و پنجاه هزار نفر یک نماینده اضافه میشود .زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می کنند و در صورت افزایش جمعیت هر یک از اقلیت ها پس از هر ده سال به ازای هر یکصد و پنجاه هزار نفر اضافی یک نماینده اضافی خواهند داشت مقررات مربوط به انتخابات را قانون معین میکند . ❇️اصل شصت و چهارم قانون اساسی. عده نمایندگان مجلس شورای اسلامي دویست و هفتاد نفر است و از تاریخ همه پرسی سال یکهزار و سیصد و شصت و هشت هجری شمسی پس از هر ده سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی ، سیاسی جغرافیائی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده میتواند اضافه شود. زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب میکنند. محدوده حوزه های انتخابیه و تعداد نمایندگان را قانون معین میکند. 🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی کوتاه آخرین آثار بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔹نهضت امام خمینی دفتر پنجم-زندگی و زمانه شهید ثانی از سلاله امام خمینی؛ علامه سیدمصطفی خمینی 🔹عمار انقلاب - حیات‌نامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح‌یزدی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی (1357 - 1313) 🔹قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی (رحمه‌الله) - مجموعه مقالات دکتر مظفر نامدار با محوریت قیام 15خرداد 🔹روایت‌های ناروا - مجموعه مقالات در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی چاپ جدید با افزوده سه فصل علمی 🆔@Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞معرفی منشورات بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🏢شبستان اصلی مصلی، درب شماره ۱۸،راهرو ۳، غرفه ۳۷ 🆔Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞معرفی منشورات بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی. ۲ 🏢شبستان اصلی مصلی، درب شماره ۱۸،راهرو ۳، غرفه ۳۷ 🆔@Bonyadtarikh
بروشور منشورات بنیاد.pdf
12.93M
🗂معرفی آثار و بروشور منشورات بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🏢علاقمندان می توانند جهت تهیه آثار این مجموعه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به شبستان اصلی مصلی، درب شماره ۱۸،راهرو ۳، غرفه ۳۷ مراجعه نمایند 🆔@Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥متعصبان باور به هولوکاست، مسیر های غذا و دارو به غزه را بستند. 🔻اسرائیلی‌ها با آتش زدن کامیون‌های حامل مواد خوراکی و پزشکی، به تشدید قحطی در غزه دامن زدند. ممانعت اسرائیل از ارسال کمک‌های اولیه به فلسطینیان، نقض حقوق بشر است. 🆔 @Bonyadtarikh
📆۶۰ سال پیش در چنین روزی 📌سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۳ 🔹توصیه آیت‌الله خمینی به عزاداران: آلت دست مغرضین نشوید. به گزارش شهربانی قم، آقای خمینی مقارن ظهر امروز پس از خاتمه روضه‌خوانی در منزل خود به عده ای که در آنجا حاضر بوده اند اظهار نموده شنیده شده در روزهای تاسوعا و عاشورا جمعیت زیادی برای زیارت و عزاداری به قم خواهند آمد و احتمال می رود که عناصری تحریکاتی بنمایند. آلت دست مغرضین نشوید و رعایت نظم را نمایید.1 🔸اعزام رانندگان شرکت واحد به قم، دردسر تازه ای برای رژیم شاه انتشار خبر اعزام کارکنان و رانندگان شرکت واحد به قم برای تظاهرات به نفع رژیم شاه، دردسر تازه ای درست کرد. به گزارش اطلاعات داخلی ساواک، این خبر در بین مردم و در تمام جلسات روضه‌خوانی مورد گفت و گو است و می‌گویند دولت با اعزام این عده به عنوان شرکت در عزاداری به قم می خواهد ایجاد آشوب و انقلاب نماید و مجدد آیت‌الله خمینی را دستگیر سازند. این گزارش با اشاره به عصبانیت مردم قم از این اقدام رژیم، به نقل از شیخ محمد ثقفی، پدر همسر آیت‌الله خمینی می نویسد: آیت‌الله خمینی در نظر داشت روز عاشورا شخصا به منبر برود و صحبت کند ولی اکنون منصرف شده و گفته است پس از عاشورا به منبر می‌روم و اقدامات دولت را که خود موجب تحریک و اغتشاش می ‌شود و می خواهند ما را بدنام سازند، به مردم اعلام خواهم داشت و برای جلوگیری از بهانه‌جویی، حتی خیال دارد در روز عاشورا و تاسوعا از منزل هم خارج نشود.2 🔹استقرار نیروهای ضدشورش در مشهد برای مقابله با تحرکات مردمی در سالگرد 15 خرداد امروز شماری از نیروهای ضدشورش برای مقابله با تحرکات احتمالی مردم در سالگرد فاجعه 15 خرداد، وارد مشهد شدند و در نقاط حساس و پرجمعیت شهر استقرار یافتند. آیت‌الله قمی نیز در واکنش به این اقدام حکومت، در سخنانی گفت: این چه معنی است که در روز هفتم محرم، قشون به داخل شهر اورده و به رخ یک مشت افراد بیچاره این شهر می کشند؟ ما که با کسی جنگ نداریم و اسلحه در دست ما نیست.اسلحه ما حرف و قلم است. ما از وعاظ خواسته ایم قدری روی منبر ملاحظه کنند. اگر واعظین شجاع ما از زندان نمی ترسند، شما چه کسی را می ترسانید؟ سرباز به خیابان می آورید؟ این کارها چیست؟ ما که از زندان نمی ترسیم. تا در زندان هستیم خاموشیم. به محض اینکه بیرون آمدیم، حرف خودمان را می زنیم. این وظیفه دینی ماست.3 1- امام در آیینه اسناد شهربانی، ج 1، ص 475. 2-قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک، آزادی، ص 427. 3- مشهد در بامداد نهضت امام خمینی، ص 223. 🆔 @Bonyadtarikh
♨️موارد اصلاحی (۵) 🔸اصل شصت و نهم قانون اساسی قبل از باز نگری . مذاکرات مجلس شورای ملي باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود در شرایط اضطراری در صورتی که رعایت امنیت کشور ایجاب کند به تقاضای نخست وزیر یا یکی از وزراء یا ده نفر از نمایندگان جلسه غیر علنی تشکیل میشود مصوبات جلسه غیر علنی در صورتی معتبر است که با حضور شورای نگهبان به تصویب سه چهارم مجموع نمایندگان برسد . گزارش و مصوبات این جلسات باید پس از برطرف شدن شرایط اضطراری برای اطلاع عموم منتشر گردد . ❇️اصل شصت و نهم قانون اساسی مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود در شرایط اضطراری، در صورتی که رعایت امنیت کشور ایجاب کند به تقاضای رئیس جمهور یا یکی از وزراء یا ده نفر از نمایندگان جلسه غیر علنی تشکیل می شود. مصوبات جلسه غیر علنی در صورتی معتبراست که با حضور شورای نگهبان به تصویب سه چهارم مجموع نمایندگان برسد . گزارش و مصوبات این جلسات باید پس از برطرف شدن شرایط اضطراری برای اطلاع عموم منتشر گردد . 🆔 @Bonyadtarikh