eitaa logo
مؤسسه معارفی فقهی برهان
6.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
241 ویدیو
50 فایل
🕌مجالی جهت بهره‌گیری از شاگردان عارف واصل آیت الله سعادت پرور (ره) 📌 ویژه تولیدات رسانه‌ برهان: @bourhan_media 📌سایت برهان: borhan.org 📌رزرو مشاوره اخلاقی_تربیتی : @bourhan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
📌توصیه فوری استاد مؤیدی: رزمندگان مقاومت در لبنان، در فشار هستند. به نام مولا امیرمؤمنان امام علی علیه‌السلام، ۱۱۰ مرتبه این دعا را بخوانیم؛ اللهمّ اجْعَلْ جُیوشَ المقاوَمَةِ فی دِرْعِکَ الحَصینَةِ الّتی تَجْعَلُ فیها مَنْ تُرید اگر می‌توانیم، دعای توسل وحدیث کساء بخوانیم و توسل به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها داشته باشیم. از صمیم دل دعا کنیم! @borhan_maaref
🔰روضه‌هفتگی‌شبهای‌جمعه سلســـــــــله جلســــــــات شــــرح کـــــتاب شــــریف الشـــموس المــــــــضیئة (ظهور نور) 🔹با محـــوریت بــــــــیانات اســــــتـــــاد مـــعــــظــــم حـاج آقــا مـصـطـفـایــی (از شاگردان عـارف واصـل آیــت الله سعادت پرور ره) ⏰پــنــجــشـنــبـه شـــــب‌ها پس از نمازمغرب وعشاء 🔹بهمراه قرائت دعای کمیل 📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز، کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱ 🪴حضور بهمراه خانواده 🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان @borhan_maaref
استاد مجاهدی ۲۹ آبان ۱۴۰۳.mp3
23.02M
⏰ ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 📎 شرح فرازهایی از دعای کمیل 🔸️جلسه ۱۵ 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
#تصاویر_جلسه 📅 سه شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۳ 🌐borhan.org 🔔@borhan_maaref
استاد مجاهدی ۳۰ آبان ۱۴۰۳.mp3
20.72M
⏰ ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 📎 شرح فرازهایی از دعای کمیل 🔸️جلسه ۱۶ 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
استاد ادبی ۳۰ آبان ۱۴۰۳.mp3
41.1M
⏰ ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 📎 شرح رسائل عرفانی نامه ۱۶ 🔸 جلسه ۵ 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
#تصاویر_جلسه 📅 پنج شنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۳ 🌐borhan.org 🔔@borhan_maaref
🔰سلســــــــله جلســــــــات شــرح حــدیـث شــریــف عـــــنوان بـــــــــــــــصـری 🔹با محـــوریت بــــــــیانات اســــــتـــــاد مـــعــــظـــــم حـــــاج آقــــــا وطن خواه (از شاگردان عـارف واصـل آیــت الله سعادت پرور ره و از مربیان نفوس) ⏰شـــنـبـه شـــــب‌ها بلافاصله پس از نماز عشا 📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز، کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱ 🪴حضور بهمراه خانواده 🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان @borhan_maaref
💠 خلاصه‌ جلسه شنبه ۲۶آبان ماه ۱۴۰۳ 🖇️ استاد مجاهدی (حفظ الله) شرح خطبه هفتم نهج‌البلاغه: 🔰 امام علی (ع): «اتَّخَذُوا الشَّيْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكاً» ترجمه: «آنان شیطان را برای کار خود اساس و ملاک قرار دادند.» 🔸در بیان مصداق این عبارت، برخی شارحان آن را به گروه پیروان عایشه در جنگ جمل تطبیق داده‌اند، هرچند می‌تواند شامل بسیاری از گروه‌ها و جریان‌ها در طول تاریخ باشد. 🔹در مورد مفهوم شیطان در این عبارت، نکته مهم این است که لزوماً منظور شیطان به عنوان اسم خاص (ابلیس) نیست، بلکه می‌تواند به معنای وصفی - یعنی هر کس که خصلت شیطانی دارد - باشد. تفاوت ظریفی بین ابلیس و شیطان وجود دارد: ابلیس در «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ... فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ» صرفاً سرپیچی کرد، اما شیطان در «إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ» به فتنه‌گری و گمراه‌سازی می‌پردازد. 🔸این خصلت شیطانی می‌تواند در هر کسی - از طلبه گرفته تا غیر طلبه - ظهور کند. مثال روشن آن، روحانی سخنوری است که در مشهد با ظاهری مذهبی به مداحی شاه می‌پرداخت و با شروع انقلاب، با چمدانی از طلا و جواهرات فرار کرد. 🔹در جریان جنگ جمل نیز، وقتی عده‌ای عایشه را ملاک قرار دادند و پشت سر او راه افتادند، حضرت علی(ع) برای از بین بردن این فتنه، دستور داد پای شتر را قطع کنند. این اقدام شبیه تخریب مسجد ضرار است که با وجود ظاهر مقدس، چون محل فتنه بود، به دستور پیامبر(ص) ویران شد. 🔰نکته کلیدی این است که شیطانِ وصفی - یعنی کسی که خصلت شیطانی دارد از طریق فتنه‌گری، ایجاد انحراف و گمراهی شناخته می‌شود و باید هوشیار بود که چنین افرادی را ملاک و معیار قرار ندهیم. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
💠 خلاصه‌ جلسه شنبه ۲۶آبان ماه ۱۴۰۳ 🖇️ استاد وطن خواه (حفظ الله) 🔰امام صادق(ع) در بیان حقیقت عبودیت می‌فرمایند: « و جُملَةُ اشتِغالِهِ فيما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالى بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ » یعنی تمام مشغولیت بنده در آنچه خداوند به آن امر یا از آن نهی کرده است باشد. 🔸در هر ساعت و هر روز، انسان مکلف است به اوامر الهی توجه کند. معمولاً زمینه‌های گناه و منهیات پیش می‌آید و باید انسان خودش را مشغول اوامر و تقوا و مراقبه نسبت به مناهی و حرام‌ها کند. این مراقبت تنها در افعال ظاهری نیست، بلکه شامل قلب انسان، مکارم اخلاق و فضائل هم می‌شود. 🔹آیت‌الله بهجت می‌فرمودند: "بالاترین نعمت این است که انسان بفهمد وظیفه‌اش چیست" و افزودند: "بالاتر از آن، موفق به عمل شود." گاهی تشخیص وظیفه آسان است، مثل نماز اول وقت، اما گاهی حتی بزرگان در تشخیص تکلیف خود مشکل پیدا می‌کنند. 🔸مرحوم آیت‌الله سعادت پرور نمونه خوبی است. ایشان در شهرری امام جماعت بودند، اما وقتی دیدند از وجودشان استفاده کافی نمی‌شود، با اینکه از نظر مالی وضع خوبی داشتند، تصمیم گرفتند به قم برگردند. همین تصمیم باعث شد خداوند درهای دیگری به رویشان بگشاید و توفیق تألیف کتاب‌های ارزشمندی مثل "پاسداران حریم عشق" را پیدا کنند. 🔹در مورد انجام مستحبات، بزرگان می‌فرمودند لازم نیست همه را یکجا انجام دهید. مثلاً برای خواندن زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام، می‌توان اصل زیارت را صبح خواند و لعن و سلام را در طول روز و در فرصت‌های مختلف انجام داد. یا برای هزار صلوات روز جمعه، می‌توان در فاصله‌های مختلف روز این ذکر را گفت. 🔸روایت قدسی می‌فرماید: « ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ». علامه طباطبایی می‌فرمودند واجبات موجب قرب ذاتی می‌شود و انسان را به مقام مشاهده ذات می‌رساند. و نوافل باعث محبوبیت نزد خداوند می‌شود تا جایی که «فإذا أحبَبتُهُ كنتُ سَمعَهُ و بَصَرَهُ و لِسانَهُ». 🔹نمونه کامل این عبودیت، حضرت زهرا(س) است که در تمام شئون زندگی، از عبادت تا شوهرداری، با نگاه توحیدی عمل می‌کرد. ایشان جمال و جلال الهی را در چهره امیرالمؤمنین(ع) می‌دید و هر عملش برای رضای خدا بود. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
💠 خلاصه جلسه یکشنبه ۲۷آبان ماه ۱۴۰۳ 🖇️ استاد مجاهدی (حفظ الله) 🔰در خطبه هفتم نهج‌البلاغه، امام علی (ع) به انتقاد از کسانی می‌پردازند که شیطان را ملاک اعمال خود قرار داده‌اند، گویی که او معیار اصلی تصمیمات‌شان است. این افراد به جای پیروی از حق، در مسیر تبعیت از هوی و هوس‌های شیطانی گام برمی‌دارند. 🔸تبعیت از شیطان: امام می‌فرمایند: که افرادی در جنگ جمل از عایشه پیروی کردند و این پیروی نه از سر حق‌جویی، بلکه تحت تأثیر وسوسه‌های شیطانی بوده است. شیطان در اینجا به عنوان یک صفت، هر شخصی را شامل می‌شود که به فتنه‌گری و تفرقه‌افکنی دست می‌زند، فارغ از دین و ایمان. 🔹تمایز بین شیطان و ابلیس: امام علی (ع) توضیح می‌دهند که "شیطان" از ماده "شطن" به معنای کسی است که با فتنه‌انگیزی میان مردم اختلاف ایجاد می‌کند، در حالی که "ابلیس" نمادی از ناامیدی است. 🔸در ادامه، امام خمینی با خطاب قرار دادن آمریکا به عنوان "شیطان اکبر"، به نقش بزرگ‌تری اشاره می‌کنند که در سطح جهانی با سیاست‌های مخرب و فتنه‌انگیز خود ایفا کرده است. 🔹واقعه جنگ جمل: علی (ع) توضیح می‌دهند که در جریان جنگ جمل، پیروی از عایشه که به عنوان یک رهبر برخاست، نشان‌دهنده آن بود که مردم به جایه پیروی از حق، به دنبال افرادی بودند که به‌طور مصلحتی به‌عنوان رهبر خود برگزیدند. امام برای جلوگیری از این فتنه دستور دادند که شتر عایشه را متوقف کنند تا از ادامه فتنه و خونریزی بیشتر جلوگیری شود. 🔰امام علی (ع) به ما هشدار می‌ دهند که باید همواره بیدار و هوشیار باشیم و از رهبران حقیقی پیروی کنیم که از حق و حقیقت می‌گویند، نه کسانی که به واسطه فتنه‌گری و نفاق به دنبال قدرت هستند. خطبه به ما یادآوری می‌کند که در هر زمانی باید از فتنه‌ها دوری کرده و پیرو حق باشیم. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
💠 خلاصه‌جلسه یکشنبه ۲۷آبان ماه ۱۴۰۳ 🖇 استاد نوری (حفظه الله) 🔰 امام صادق(ع): «لا يَنْفَعُ اجْتِهادٌ لا وَرَعَ فيهِ» اجتهاد و تلاشی که در آن ورع نباشد، سودی ندارد. در بیان مفهوم ورع، داستان سربازی آمده که به خانه سرهنگی فرستاده شد - جایی که همه آرزویش را داشتند - اما وقتی با فضای نامناسب و وضعیت اخلاقی فجیع آنجا مواجه شد، فرار کرد و حاضر شد سخت‌ترین تنبیهات را تحمل کند اما به آن محیط برنگردد!! 🔹ورع، که از صفات بارز حضرت زهرا(س) است، به معنای اهتمام ویژه برای ترک هر آنچه خداوند نمی‌پسندد می‌باشد. در حدیث معراج آمده: «یا أَحْمَدُ! عَلَیْکَ بِالوَرَعِ! فَإِنَّ الوَرَعَ رأسُ الدِّينِ و وسَطُ الدِّينِ و آخِرُ الدِّينِ» - ورع سرآغاز، میانه و پایان دین است. 🔸عبادت و زهد بدون ورع مانند داشتن بلیط است بدون کلید. ورع است که درب عبادت را باز می‌کند: «يا أحمد! الورع يفتح على العبد أبواب العبادة». ممکن است کسی عابد، زاهد و عالم باشد اما ورع نداشته باشد. حتی بزرگان سالکین نیز گاه در امتحان‌های سخت ورع، پایشان می‌لغزد. 🔹در روایت است که گروهی را روز قیامت می‌آورند با کوهی از اعمال صالح، اما چون در مواجهه با حرام پایشان می‌لرزیده، همه اعمالشان «هَبَاءً مَنْثُورًا» می‌شود. به تعبیر امیرالمؤمنین(ع): «اجتِنابُ السيّئاتِ أولى مِنِ اكتِسابِ الحَسَناتِ» - دوری از گناهان مقدم بر کسب حسنات است. 🔸ورع مراتب دارد؛ برای کسی که در محضر بزرگان بوده، ترک مقدمات گناه نیز لازم است، نه فقط ترک خود گناه. 🔻اگر بالن عبادات ما بالا نمی‌رود، به خاطر وزنه‌ های گناه است که باید با ورع آنها را جدا کرد. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
🔰 مخاطبین گرامی؛ در تلاشیم تا با ارائه خلاصه‌ای از جلسات، محتوایی مفید و مختصر در اختیارتان قرار دهیم. 🔻 نظر شما درباره این بخش چیست؟! 🔸آیا این خلاصه‌ها برایتان کاربردی هست؟ 🔹دوست دارید این روند ادامه پیدا کند یا تغییراتی نیاز دارد؟ اگر پیشنهادی برای بهتر شدن این بخش دارید، مشتاق شنیدنش هستیم. نظرات ارزشمند شما، چراغ راه ماست. @bourhan_313👈
استاد مجاهدی ۳ آذر ۱۴۰۳.mp3
16.37M
⏰ ۳ آذرماه ۱۴۰۳ 📎 شرح کتاب نهج البلاغه 🔸 جلسه ۲۰ 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
استاد وطن خواه ۳ آذر ۱۴۰۳.mp3
36.64M
⏰ ۳ آذرماه ۱۴۰۳ 📎 شرح حدیث عنوان بصری کتاب سرالاسراء جلد ۳ 🔸️جلسه هفتم @borhan_maaref borhan.org
#تصاویر_جلسه 📅 شنبه ۳ آذرماه ۱۴۰۳ @borhan_maaref