eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت ♦️ كه خود را مالك هيچ نفع و ضرري نمي ‏داند، اگر در شئون هستيِ خود مانند چشم و گوش نيز بخواهد كند، بايد از مالك حقيقي بگيرد؛ زيرا آن را فروخته و خود رامالك نمي ‏داند وگرنه چنين تصرفي در مِلك غير و بدون اذن مالك خواهد بود. 🔔البته تعبيرهاي «بيع»، «شراء»، «اجر» و مانند آن در متون ديني، است وگرنه، ما نه (اصالتا) مالك چيزي هستيم تا آن را به خدا بفروشيم و نه از او داريم تا از او بستانيم و نه به او كاري كرده ‏ايم تا شايسته اجر و پاداش از او باشيم. 📢تذكّر: نه تنها ظرف ظهور مالكيت خداوند، بلكه ظرف ظهور اوست؛ چه اوصاف جمالي(صفات ثبوتی)، مانند «مَلِك» و چه اوصاف جلالي(صفات سلبی)، مانند «قدّوس...بسیار پاک». در قيامت آشكار مي‏ شود كه خداي سبحان همواره قدّوس، سلام، مؤمن، مُهَيمن و... بوده و هست. 🔘خداي سبحان در قيامت هم در چهره «أرحم الرّاحمين» ظهور مي ‏كند و هم در چهره «أشدّ المعاقبين». البته معرفت اكتناهيِ(کنه،ذات) همه اسماي حسناي الهی مقدور كسي نيست، ليكن و نزاهت خداوند از هر گونه شريك، در قيامت كاملاً معلوم مي ‏شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:قیامت،هم اکنون موجود است 🔮۴ ـ ، هم اكنون موجود است 〽️در بحث تفسيري گذشت كه قيامت هم اكنون است. اين مدعا با براهين و شواهد قابل اثبات است كه به برخي از شواهد نقلي آن اشاره مي ‏شود: 🌀يكم: قرآن كريم از ‏توجهي تبهكاران نسبت به معاد، به «غفلت» تعبير مي‏ كند: (لقد كنت في من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد...). تبهكار را در محكمه عدل الهي حاضر كرده، او را به قيامت و عذابش آگاه مي‏ كنند و مي ‏گويند: تو از اين حقيقت، يعني انقطاع اسباب و انساب و رجوع همه اشيا به مبدأ قهار در قيامت، بودي. 🌍خود آنان مي‏گويند: (يا ويلنا قد كنّا في غفلةٍ من هذا...ای وای بر ما از واقعه این روز بودیم). غفلت در جايي است كه چيزي باشد، اما مورد (توجه) نباشد وگرنه درباره معدوم، تعبير «غفلت» درست نيست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:قیامت،هم اکنون موجود است. 🎉در جاي ديگر نيز مي‏ فرمايد: (يعلمون من الحياة الدنيا وهم عن الآخرة هم غافلون)؛ دنياگرايان تنها به كه حيات دنياست چشم دوخته ‏اند و از باطن آن كه آخرت است . 🕯️دوم: آيه كريمه (كلّا لو تعلمون علم اليقين لترونّ الجحيم ثم لترونّها عين اليقين...این چنین نیست، اگر به آخرت آگاه بودند_می دیدید دوزخ را_پس با ورودتان به آن یقین پیدا خواهید کرد) به صراحت بر دوزخ براي صاحبان علم‏ اليقين دلالت دارد و اين ناظر به شهود در وگرنه پس از مرگ، همه مردم آن را مشاهده مي ‏كنند؛ چه در دنيا به علم ‏اليقين دست يافته باشند يا نه. ✳️ كه مانع رسيدن به علم‏ اليقين و شهود بهشت و دوزخ است همان حجاب است و اهل باطن كه از گناه مبرّا هستند، جهنّم و بهشت و نيز غوطه ‏ور بودن تبهكاران در جهنّم و تنعم بهشتيان در آغوش نعمت هاي بهشتي را هم مي‏ بينند. 💢همچنين آنان جهنّمي از جهنّم بر اثر ، و ‏_خواري غاصبان مالِ يتيم را هم مي ‏بينند: (إنّ الّذين يأكلون أموال اليتامي ظُلماً إنّما يأكلون في بُطُونهم ناراً). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:قیامت،هم اکنون موجود است. 🔮سوم: رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در معراج بهشت و جهنم را از نزديك ديد و به خوردني ها و نوشيدني هاي هر يك از و آگاه شد. 🌳اگر و پيش از برچيده شدن نظام دنيا موجود نباشد، آن حضرت در معراج اين حقايق را مشاهده . در برخي روايات عترت طاهرين (عليهم‏السلام) نيز آمده است كه از ما كسي كه وجود فعلي بهشت و دوزخ باشد: «ما أولئك منّا و لا نحن منهم... ». 🌍چهارم: حارثةبن مالك در جواب پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه از او پرسيدند: «كيف أصبَحت...چگونه صبح کردی؟»، عرض كرد: «أصبحتُ موقناً...در حالی صبح کردم که از یقین دارانم». آنگاه حضرت پرسيدند: «علامت يقين تو چيست؟» عرض كرد: «... گويا اهل بهشت را مي‏كنم كه از نعمتهاي الهي بهره مي‏برند... و گويا اهل جهنّم را مي‏نگرم كه در آن معذّبند و فرياد بر مي‏آورند. گويا اكنون صداي نعره آتش در مي‏ پيچد... ». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i