eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:تفسیر 🌻مستقيم: اين واژه از مادّه «ق و م» است و بر اثر هيئت خاص باب استفعال، بر دلالت مي‏ كند. از آن جا كه انسان در حال قيام، قادر بر بيشترين كارهاي خويش است، واژه «قيام» را نام بهترين حالت هر شي‏ء قرار داده است؛ چنانكه بهترين حالت درخت آن است كه بر ساقه خود ايستاده و ريشه در زمين داشته باشد و از اين رو چنين حالتي را قيام درخت مي ‏نامند. 🔲استقامت، طلب قيام از شي‏ء است و طلب قيام كنايه از و حصول و منافع هر چيز است و چون آثار و منافعِ راه در مستوي بودن، نداشتن اعوجاج و گمراه نكردن سالك است، چنين حالتي را قيام آن مي‏ دانند. 🔳پس راه مستقيم راهي است كه نداشتن اعوجاج(کجی) از آن مطلوب و اين مطلوب حاصل باشد. از اين رو صفت مستقيم براي صراط، توضيحي است، نه احترازي(پرهیز کردن). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:تفسیر 🎐راه نور و راهيان نوراني اش 🎊انسان كه موجودي پويا و سالك است، براي آن كه مقصد و غايتِ سلوكش لقاي باشد، نيازمند مسلك و صراطي است كه از آسيب اعوجاج مصون و از دستبرد اهريمن مأمون باشد و محتاج نور هدايتي است كه راه را به وي نموده، او را تا به مقصد راهنمايي كند. 🔮خداي سبحان و وصول سالكان كويش را ترسيم كرده، همگان را به حركت در آن براي وصول به اوصاف جمالي خود فرا خوانده است. ⏳عبد سالك در اين آيه كريمه، به تعليم خداي سبحان، هدايت به را مسئلت مي ‏كند و هدايت بر دو گونه است: تشريعي و تكويني[بحث مبسوط هدايت تكويني و تشريعي در كتاب «هدايت در قرآن» آمده است.]. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: و نشانه ‏هاي حيات عقلي ☑️حيات عقلي داراي نشانه و نيز مراتبي است: نشانه حيات عقلي، از هر گناه و پرهيز از انجام دادن آن است. 🔘در بيان قرآن عموماً و در لسان رواياتِ معصومان(عليهم‌السلام) خصوصاً، گناه يا همان لاشه مردار خوانده شده است. 🔳اين تعبير گرچه به الفاظ و هيئت ‏هاي گونه‏ گون بيان شده باشد، در معني به حقيقت واحد باز مي‏گردند كه حقيقت گناه همان است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:تفسیر 🌐 عبارت است از ارائه قانون سعادت بخش، تعليم معارف، تبليغ احكام دين و امر به فضايل و نهي از رذايل از طريق وحي و رسالت كه از آن به «ارائه طريق» ياد مي‏ شود. 🔰اما آن است كه پروردگار، نيروهاي عِلمي انسان را از بينش خاص و نيروهاي عَملي او را از كشش و كوشش مخصوص برخوردار كند تا فهم يا مشاهده معارف الهي و پيمودن راه و نيل به هدف نهايي به وِفق مراد حاصل شود و به عبارتي ديگر «دستگيري قدم به قدم از عبد سالك و رساندن او به مقصد». از اين رو به «ايصال به مطلوب» موسوم است. ♦️هدايتي كه در آيه كريمه (اهدنا الصّراط المستقيم)، از خداي سبحان مسئلت مي ‏شود است، نه تشريعي؛ زيرا گوينده آن (نمازگزار يا قاري قرآن) پس از شناخت خدا، دريافت معارف و احكام دين و گرويدن به آن، از خداوند هدايت مي ‏طلبد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:راه نور و راهیان نورانی اش 🎯 پس او در پي كسب و تحصيل حاصل نيست، بلكه او مي ‏طلبد كه در پرتو آن هم راه را به خوبي ببيند و هم پرتگاه هاي اطراف آن را بشناسد: «اليمين والشِمال مضلّة والطريق الوُسطي هى الجادّة...راست وچپ گمراهی است و جاده، راه مستقیم است». 🎲سرّ اين كه عبد سالك بايد هدايت به صراط مستقيم را از خداي سبحان بخواهد، اين است كه راه انسان به سوي خدا مقاطع و مراحل فراواني دارد و انسان به هر مرحله از مراحل كمال كه نايل شد، گرچه فعلاً نسبت به آن مرحله نوراني و بيناست، ليكن دوام آن كمال و بقاي آن حال نيازمند به دوام افاضه است؛ چنانكه نسبت به مراحل برتر، تاريك و نابيناست. 🎗️حتي كه بسياري از مراحل كمال را پيموده‏ اند، باز ممكن است بسياري از حقايق را نديده، همچون موساي كليم (عليه‏ السلام) سخن از (ربّ أرني أنظر إليك...پروردگارا خودت را به من نشان بده تا تو را بنگرم) داشته باشند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:راه نور و راهیان نورانی اش 🎊از اين رو هر كس به مرتبه ‏اي از كمال در معرفت و عمل دست يافت، از سويي بايد ثبات قدم در آن مرتبه كمالي را از خدا بخواهد: «لا تنزع منّا صالحاً أعطيتنا»، «فلا تسلب منّى ما أنا فيه...از ما نگیر آنچه به ما دادی»، و از سويِ ديگر براي رسيدن به مراتب برتر، نور هدايت بخواهد، تا به آن متصل گردد و مراحل ابتدايي آن به مقاطع نهايي بپيوندد؛ چنانكه در تطبيق حكم كلي بر مصداق و تشخيص وظيفه، نياز به هدايت است. 🎐 و آشنايي با معارف دين گرچه لازم و مايه تماميّت حجّت است، ليكن گاهي به تنهايي براي رسيدن به مقصد كافي و كارساز نيست؛ چنانكه بسياري از عالمان دين و دانايان احكام و حِكَم شريعت بر اثر حرمان(بی بهره بودن) از شهود باطنِ نفرت انگيز گناه، بدان دست آلودند. اين و نور بصيرت دروني است كه به عبد سالك مصونيت مي ‏بخشد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:راه نور و راهیان نورانی اش ☑️نمازگزار در اين بخش از سوره حمد ضمن اين كه توفيق و نگهداري يافته ‏هاي پيشين را مي‏ طلبد، به مراتب برتر، از جمله شهود باطن عالم و حقيقت و درون گناه را مي‏ طلبد. اين هدايت و شهود در برابر «عمي» و كوري باطن است. 🔘 نه تنها «دانش دل» بلكه «بينش دل» است و مهتدي(هدایت یافته) كسي است كه نه تنها حق را «بداند» بلكه آن را «ببيند». قرآن كريم دانشي را هدايت مي‏داند كه به منتهي گردد و به بار عمل بنشيند وگرنه دانشمند فاقد بينش، مبتلاي به نوعي كوري است. 💬خداي سبحان درباره قوم «ثمود» مي‏فرمايد: آنان را راهنمايي كرديم، ولي آنان را بر هدايت ترجيح دادند: (وأما ثمود فهديناهم فاستحبّوا علي الهدي) ▪️بنابراين، كسي كه تنها، حق را مي‏داند اما نه آن را ‏بيند و نه راهي را مي‏كند كور است و اين، كوري و چشم سِرّ است، نه نابينايي چشم سَرْ: (لا تعمي الأبصار ولكن تعمي التي في الصّدور). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🗳️تلگرام:https://t.me/javadiamolii