بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🦋اما استناد آن به #سالكان، به عنوان (أصحاب الصّراط السَوِيّ...رهروان راه راست) مستلزم رابطه و پيوندي عيني بين صراط و سالك آن است و اين پيوند، مصحح آن استناد است.
🎲حال بايد بررسي شود كه چه پيوندي ميان صراط و سالك، يعني همان «دين» و «متديّن» وجود دارد و در مقدمه بايد گفت: اين ارتباطْ #مادّي نيست؛ زيرا صراط همان #دين است و دين امري مادي نيست بلكه يك سلسله عقايد، اخلاق و احكام است كه همه #معنوي است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
📌اتحاد ميان #سالك و #صراط با دو تقرير قابل اثبات است:
✒️تقرير يكم: دين كه همان صراط مستقيم است ريشه، ساقه و شاخه هايي دارد (اصول، متوسطات، فروع) و حركت در صراط مستقيم دين، حركت در اين مراحل #سه_گانه است.
☀️اين حركت، در اصول دين به تحصيل معرفت و اعتقاد است و در متوسطات دين به يافتن معرفت و تخلّق به اخلاق الهي و در فروع دين به معرفت و اعمال صالح.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
✨پس اگر دين همان عقيده، خُلق و عمل است، حركت در صراط مستقيم نيز جز معتقد و متخلّق و عامل شدن چيز ديگري نيست و اين ها از ذات انسان بيرون نيست؛ زيرا سير نفس آدمي در اصول دين به تحصيل عقيده است و عقيده به معناي گره خوردن جان با يك سلسله معارف است و سير انسان در اخلاق و عمل نيز همين گونه نيازمند بستگي و گره خوردن با جان اوست.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🌈انسانهايي كه معارف، اخلاق و احكام الهي را ادراك كرده، به آن معتقد و متّصف و عامل شدند، همچون امامان معصوم (عليهم السلام)، #خود صراط مستقيم مي شوند و در اين صورت دين دو مصداق پيدا مي كند: يكي مجموعه معارف و قوانين و دستوراتي كه وجود نوشتاري آن در كتاب و سنّت آمده است و ديگري وجود شخصي پيامبران و امامان (عليهم السلام) و از اين رو قرآن و عترت (عليهم السلام) #هر_دو مصداق صراط مستقيم اند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیگم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
⚡بر همين اساس، رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در جنگ احزاب درباره اميرمؤمنان (عليه السلام) تعبير به ايمان و درباره عمروبن عَبْدِوَدّ تعبير به شرك فرمود: «برز الإيمان كلّه إلي الشرك كلّه».
🎁و چون دين (مجموعه عقيده، خلق و عمل) با همه ی هستي علي بن ابيطالب (عليه السلام) متحد شده است و كفر نيز كه عقيده، خلق و عمل است با عمروبن عَبْدِوَدّ متّحد گرديده است، پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) از روي حقيقت و نه مَجاز و استعاره، فرمودند: همه ايمان به مصاف همه شرك آمده است. بنابراين، سرّ استناد صراط به سالك همين #اتحاد_وجودي و #خارجي آنهاست.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
☀️راهي كه اصحاب صراط با استواري و راست قامتي آن را طي مي كنند و تبهكاران و كافران به رو افتاده و اُفتان و خيزان آن را رها مي كنند: (أفَمَن يَمشي مُكِبّاً علي وجهه أهدي أمّن يمشي سويّاً علي صراط مستقيم )، راهي زميني يا آسماني نيست، بلكه راهي در #درون انسان هاست و آنان در جان خود سفر مي كنند و بر اين اساس قرآن كريم به مؤمنان توصيه مي كند كه مراقب و ملازم #جان خود باشيد و آن را رها نكنيد: (يا أيّها الّذين آمنوا عليكم أنفسَكم).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🍀انسان بايد در جان خود سفر كند كه راه همين است و بيرون را #آباد نكند.
🌲اگر ايمانْ «مستودَع» و #زوال_پذير شد نه «مستقر»، با فشار مرگ و كمتر از آن، رخت بر مي بندد و از اين رو برخي پس از مرگ، حتي قادر نيستند بگويند خدايشان كيست و بر گروهي از انسان ها احقابي(زندان،حبس) از عذاب مي گذرد تا به ياد بياورند كه كتاب آسماني آنان «قرآن» بوده است و با اين كه در دنيا با هيچ نامي به اندازه نام «محمّد» سروكار نداشته اند، ولي پس از #مرگْ نام پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را فراموش مي كنند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🎲اما ايمان راسخِ در #جان با فشار مرگ نيز زوال پذير نيست و انسان به مقداري كه اين راه را طي كند با آن متّحد مي شود؛ اگر همه راه را طي كرد «صراط الله» و اگر در مراحل نازلتر بود، «سبيل الله» مي شود.
🌈تقرير دوم:صراط دینی در مقوله #کم
⏳#صراطِ_ديني در جهان خارج به صورت راهي پيش ساخته و كشيده شده #نيست تا سالك، آن راه موجود را بپيمايد؛ چون اصولاً «راه» همواره «بالقوّه» موجود است و راهيان با رفتن خود آن را از قوه به فعليّت آورده، با خود متّحد مي كنند و در نتيجه به آن متّصف مي شوند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
⌛ آنگاه مي توان گفت: اين درخت چنين ابعادي دارد. وگرنه در جهان خارج كميّتْ وجودي جداگانه و راهي مستقل از رونده، نيست تا درخت در آن حركت كند.
🍑حركت در مقوله #كيف نيز همين گونه است؛ مثلاً ميوه كه در كيفيت هايي مانند رنگ و طعم حركت مي كند، بدين معنا نيست كه كيفيت هاي مزبور ابتدا موجود است و ميوه در آن حركت مي كند، بلكه ميوه با حركت خود رنگ و طعم را توليد كرده، با خود متحد مي كند و به آنها متّصف مي شود و آنگاه گفته مي شود: «اين ميوه خوش رنگ و معطّر است».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث:توقف شناخت امامت بر نبوت و فهم نبوت بر ادراك توحید
🌎پس از شناخت #خداوند سبحان تا به ادراك صحيح و شناخت درستي از پيامبر نرسيم، ولي امر و جانشين او را نخواهيم شناخت، چرا كه وقتي ما منوب عنه را نشناسيم، به معرفت امام كه نائب اوست راه نخواهيم يافت.
💬پس از پيمودن اين مراحل شناخت، درمي يابيم كه #خداي_والا مبدأ هر گونه كمال علمي و عملي است و هر كرامت اعتقادي، اخلاقي يا عملي در سراسر هستي، از نبوت و امامت تا مراحل آغازين عبوديت و از عرش عالم لاهوت تا فرش عالم ناسوت، همه از ناحيه حضرتش ترسيم ميگردد.
نه تو اعطيناك كوثر خوانده اي پس چرا خشكي و تشنه مانده اي؟
هر كه را ديدي ز كوثر سرخ رو او محمّد خوست با او گير خو
[مثنوي معنوي]
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
✨در حركت هاي #اَيْني (مكاني) نيز انسان در «اَيْن» حركت مي كند، نه در مكان، و اَيْن هيئت حاصل از نسبت متمكن به مكان است. معناي حركت در اَيْن و مسافت اين است كه متحرك با حركت خود «مسافت» را مي سازد و در جهان عيني به وسيله حركتْ مسافتِ بالقوه به #فعليت مي رسد.
⚡#حركت هاي اعتقادي، اخلاقي و عملي نيز همين گونه است؛ اگر اخلاق و اوصاف روحي از كيفيت هاي نفساني باشد با #حركت انسان به فعليت مي رسد؛ مثلاً عدالت، تواضع، شجاعت و سخاوت قبلاً به صورت راهِ موجود عيني نيست تا نفس آدمي در اين اوصاف عيني حركت كند، بلكه نفس كه مدبّر بدن است با حركت خود اين اوصاف را #مي_پروراند و اين راه ها را توليد مي كند و با آنها متّحد و به آنها متّصف مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i