بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
🔮حاصل اين كه، انسان با #معرفت و #عمل و پيمودن مراحلِ سرعت، سبقت و امامت مي تواند از (مع الّذين أنعم الله عليهم...همراه کسانی که خدا به آنها نعمت داده ) به «من الّذين...از کسانی....» برسد.
🎲مهمترين عامل در #صعود راهيان صراط مستقيم از معيّت و همراهي به «از آنها شدن» #علم و #عمل است و در اين راه هيچ يك از اين دو به تنهايي كافي نيست؛ امّا اين كه كدام عامل از اهميّت بيشتري برخوردار است؟
🕯️بايدگفت: همه انسان ها در پيكره و بدنه #كار_يكسانند، چه اولياي الهي و چه انسان هاي متوسّط، امّا آنچه به عمل اولياي الهي بها مي دهد، #معرفت و #محبّت است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
⛱️ چنانكه در #عبادت نيز پيكره عمل و بدنه كار همه عابدان يكسان است و تفاوت درجاتِ عبادت، به #معرفت و #نيّت است؛ زيرا گروهي از سر خوفِ عذابْ خدا را عبادت مي كنند و عبادتشان «بردگانه» است و برخي از شوق بهشت و عبادت اينان «تاجرانه» است و عده اي از سر #محبّت_الهي و نه از خوف دوزخ يا شوق بهشت و عبادت اينان «عاشقانه و محبّانه» است.
🚨آنان كه خدا را در #حد_عالي شناختند و محبّت خدا بر دلهاشان حكم فرما شد عبادتشان از خوف دوزخ و يا شوق بهشت نيست و چون به كرم خدا عارف شدند مي دانند كه او دوستانش را عذاب #نمي كند، بلكه به آنان نعمت عطا مي كند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
⚡اما آنان كه اين معرفت نصيبشان #نشد و تنها از قهر خدا و يا بخشش او باخبرند از ترس آتش ويا به طمع وصال بهشت عبادت مي كنند.
🐚پس راهِ گذر از مرحله (مع الّذين أنعم الله عليهم) به مرتبه «من الّذين... »، #تحصيل_معرفت و علم كامل درباره خداي سبحان و اسماي حسناي او و عمل صالح بر اساس آن معرفت است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
☀️البته بين معرفت و عمل، پيوند متقابلي است؛ زيرا معرفت دست مايه #عبادت_خالص است و عبادتِ خالص مايه شكوفايي معرفت.
🌙 #هر_درجه_اي_از_علم مرتبه اي از عبادت را در پي دارد و هر عبادتي باعث شكوفايي مرتبه اي از مراتب معرفت است. پس روح و حياتِ عمل به معرفت است و بر همين اساس ترفيع درجه مؤمن در گرو #معرفت اوست. مؤمنْ داراي درجه، و #مؤمنِ_عالم داراي درجات است: (يرفعِ الله الّذين آمنوا منكم والّذين أوتوا العلمَ درجاتٍ...تا خداوند مومنان از شما را به درجه ای و دانشمندانتان را به درجاتی بلند گرداند).
🦋در بخش اوّل اين آيه كه سخن از مؤمن است، كلمه «درجةً» كه مفعول و يا تميز است حذف شده، ولي در بخش دوم كه از مؤمنِ عالم ياد مي شود ذكر شده است و تقدير آيه چنين است: (يرفع الله الّذين آمنوا منكم [درجة] والّذين أُوتوا العلم درجاتٍ).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
💠۹ـ #محور صراط مستقيم
⭕خداي سبحان در سوره مباركه حمد، #مسئلتِ(درخواست) راه نعمت يافتگان را به ما آموخت و در جاي ديگر آنان را #معرّفي كرد كه پيامبران، صدّيقان، شهيدان و صالحانند و فرمانبران از خدا و رسول مي توانند همراهان و همسفران اين قافله باشند: (ومن يطعِ الله والرّسول فأولئك مع الّذين أنعم الله عليهم من النّبيّين والصّدّيقين والشّهداء والصّالحين وحَسُن أولئك رفيقاً).
⚜️ و در مقابل، #متمرّدان از طاعت خدا و رسول را نيز اهل گمراهي آشكار دانست: (ومن يَعْصِ الله ورسوله فقد ضلّ ضلالاً مبيناً).
🔊از اين آيات بر مي آيد كه #محور صراط مستقيم #سيرت و #سنّت پيامبران و امامان معصوم (عليهم السلام) است؛ زيرا هر كس مطيع آنان بود در صراط مستقيم است و آن كه از اوامرشان سرپيچي كرد به گمراهي آشكار گرفتار شده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
🪶تذكّر: #اثبات_ضلالت براي عاصي دستور خدا و پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) منافاتي با #اثبات_غضب خدا بر آنها ندارد؛ چون هر كس از #صراط_مستقيم منحرف بود، اصل ضلالت دامن گير او خواهد شد و اما استحقاق غضبِ مخصوص منافاتي با اصل ضلالت ندارد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
۱۰ـ همسفران صراط و دشواري سلوك
🦋پيمودن صراط مستقيم #دشوار است؛ زيرا همسفرانش گرچه بزرگانند، ليكن #اندكند و اين راه طولاني را با همسفراني اندك بايد طي كرد.
🌱امام اميرالمؤمنين (عليه السلام) كه خود صراط مستقيم است، مي فرمايد: «لا تستوحشوا فى طريق الهُدي لقلّة أهله». پس صراط مستقيم راهي #پُر_رهرو نيست و از اين رو در پيمودن صراط، تلاشي فراوان و زماني دراز لازم است تا انسان به وليّي از اولياي الهي دست يابد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
🔮نشانه ديگرِ اندك بودن همسفر در سلوك صراط آن است كه گرچه قرآن كريم در آيه مورد بحث، «منعم عليهم»، «مغضوب عليهم» و «ضالّين» را به لفظ جمع آورده، امّا اميرالمؤمنين (عليه السلام) در حديثي، مردم را به سه دسته تقسيم و تنها يك گروه را با لفظ جمع ذكر مي كند: «النّاس ثلاثة: فعالم ربّانىّ ومتعلّم علي سبيل نجاة وهمج رِعاع أتباع كلّ ناعق يميلون مع كل ريح».
🌾 در اين حديث #عالم_ربّاني و #متعلّمِ اهل نجات كه اندكند به لفظ مفرد و انسان هاي #بي_اراده_اي كه نه عالمند و نه متعلم به لفظ جمع آمده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
⭐شاهد ديگر بر #كمي_همسفرانِ صراط مستقيم آن است كه خداي سبحان درباره جهنّم مي فرمايد: آن را از كافران لبريز مي كنم: (لأملأنّ جهنّم من الجِنّة والناس أجمعين) اما درباره بهشت نفرموده: آن را از نيكان لبريز مي كنم؛ زيرا پركننده جهنّم فراوانند، اما مأواگيرندگان در بهشت اندك.
🌙بنابراين، راه هدايت بر اثر كمي راهيانش #وحشت_زا و #پُر_مخاطره است و توصيه حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) براي رفع اين نِگراني آن است كه از كمي همراهان در اين راه #نهراسيد، زيرا اينان گرچه اندك اند اما همه از نيكانند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
🍁۱۱ ـ معيّت و مغايرت سالكان با ديگران
🌵رهروان صراط مستقيم با ديگران #معيّتي دارند و #مغايرتي؛ معيّت و همراهي آنان با پيامبران، صدّيقان، شهيدان و صالحان است و مغايرت و جداييشان با «مغضوبان» و «گمراهان» و چون معيّت و مغايرت (همراهي و جدايي) ناسازگار و رو در روي يكديگر است، آنان كه سنّت و سيرت غضب شدگان و گمراهان را برگزيدند، #هرگز با نعمت يافتگان همراه نبوده، در نتيجه از سالكان صراط مستقيم نخواهند بود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
⭕۱۲ـ وحدت موصوف و كثرت اوصاف
💢تقسيم انسان ها به «منعم عليهم، مغضوب عليهم و ضالّين» بدان معنا نيست كه منحرفان تنها همين دو صفت را دارند، بلكه آنان اسامي و #اوصاف_ديگري نيز دارند كه در مقابل منعمٌ عليهم قرار دارند.
♨️چنانكه تقسيم مزبور مقتضي #تقابل مغضوب عليهم با ضالين نيست، بلكه هر منحرف از حقّي، هم ضالّ است و هم به ميزان ضلالتش مورد غضب الهي است؛ زيرا صراط مستقيمْ حق است و غير حق چيزي جز گمراهي نيست: (فماذا بعد الحقّ إلاّ الضلال).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ )
⛓بحث:لطایف و اشارات
🎋 پس مغضوبان نيز از #ضالّين هستند؛ چنانكه گمراهان نيز مورد غضب خداوندند.
🌲 مگر كساني كه ضلالت آنها براساس #قصور باشد، نه تقصير و يا بر پايه خطاي در اجتهاد باشد و اين در صورتي است كه اصل شرايط اجتهاد حاصل باشد؛ كه در اين گونه موارد، ضلالت هست، ولي غضب نيست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i