eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: ❌ هم از آنان در نماز و انفاق پرده برمي‏دارد: (وما منعهم أن تقبل منهم نفقاتهم إلا أنهم كفروا بالله وبرسوله ولا يأتون الصّلاة إلّا وهم كسالي ولا ينفقون إلّا وهم كارهون...هیچ چیز آنان را از پذیرفته شدن انفاقشان بازنداشت، مگر آنکه آنان به خدا و پیامبرش کافر شدند، و نماز را جز با کسالت وسستی به جا نمی آورند، و جز با بی میلی و ناخشنودی انفاق نمی کنند.). 🛑سرّ عدم پذيرش اعمال منافقان اين است كه آنان در كافرند و اين گونه، خداي سبحان درون مستور آنان را مكشوف و مشهور كرده، مي‏فرمايد: اثر سوء كسالت و كراهت در درون آنها مشتعل است، گرچه در بيرون تظاهر به و مسرّت در امتثال اوامر الهي دارند. ⛔️ از اظهار ايمان اين بود كه خود را در قرار دهند و خود را به پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم نزديك كنند تا بتوانند اطّلاعات بيشتري براي كافران فراهم كنند و يا از مزاياي اجتماعي بيشتري بهره‏ مند شوند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 1⃣لطايف تعبيري قرآن در 🔴قرآن كريم افزون بر آن‏كه با صراحت از منافقان پرده برمي‏دارد، در لطايف تعبيري خود نيز به آن اشاره كرده، مي‏فرمايد: آنان در حوادثي مانند جنگ، شتابزده «در كافران» گرايش مي‏يابند: (فتري الّذين في قلوبهم مرض يسارعون فيهم...کسانی که در دل هایشان بیماری [دورویی] است، می بینی که در دوستی با یهود و نصاری شتاب می ورزند). 🟥تعبير (يسارعون فيهم) به جاي «يسارعون إليهم» نشانه آن است كه منافقان در جمع كافرانند، و در ذيل آيه نيز مي‏فرمايد: آنان از مستور ساختن كفر خود نادم خواهند شد: (فيصبحوا علي ما أسرّوا في أنفسهم نادمين). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 2⃣اضلال كيفري قرآن نسبت به منافقان 🖇خداي سبحان در آيات آغازين سوره مباركه بقره، شرايط پنج گانه بهره‏مندي از قرآن را برمي‏شمارد: ايمان به ، ايمان به و رسالت، يقين به ، اقامه و . ❌سه شرط اوّل، ايمان به اصولِ سه‏گانه دين و دو شرط ديگر نمونه‏اي از فروع دين است و منافقان كه نه ايماني به و مباني اعتقادي دين دارند: (وما هم بمؤمنين) و نه امتثالي از سر اخلاص نسبت به : (ولا يأتون الصّلاة إلّا وهم كسالي ولا ينفقون إلّا وهم كارهون... و نماز را جز با کسالت وسستی به جا نمی  آورند، و جز با بی میلی و ناخشنودی انفاق نمی  کنند.). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 2⃣اضلال كيفري قرآن نسبت به منافقان ⛔️نه تنها از هدايت قرآني محرومند، بلكه مشمول نيز هستند: (وننزّل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين إلّا خسارا... و ما از قرآن آنچه را برای مؤمنان مایه درمان ورحمت است، نازل می  کنیم وستمکاران را جز خسارت نمی  افزاید.). 🛑 براي اهل ايمان مظهر اسم «نافع» از اسماي الهي و براي اهل كفر و نفاق مظهر اسم «ضارّ» است و از باب تشبيه معقول به محسوس مانند خورشيدي است كه براي صاحبان چشم سالم، عامل بصيرت و براي كساني كه چشمي بيمار دارند، مايه افزايش رنجوري است. 🚫 گروهي بر اثر ايمان خالص و عمل صالح از قرآن بهره مي‏برند و عدّه‏اي بر اثر كفر آشكار يا مستور، از آن جز نصيبي ندارند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 3⃣مبناي تقسيم انسانها به مؤمن، كافر و منافق ❌تقسيم انسانها به سه دسته كافر، مؤمن و منافق، تقسيمي طولي و محصول دو قضيّه منفصله حقيقيه است و آن اين كه: انسان يا با خود دين را مي‏پذيرد(مؤمن).  ⛔️يا با ظاهر و باطن آن را ؛چنين انساني يا هم در ظاهر و هم در باطن دين را نفي مي‏كند(كافر) يا باطناً دين را انكار و آن را مي‏پذيرد(منافق). 🛑عكس قسم سوم نيز در حال فرض دارد؛ زيرا انسان در اين حال دين را در باطن پذيرفته است گرچه در ظاهر، آن را نفي مي‏كند: (إلّا من أكره وقلبه مطمئنٌ بالإيمان...مگر انسان مجبور در حالی که قلبم به ایملن اطمینان دارد). اين قسم در حقيقت جزو ، چنانكه قسم سوم(منافقان) نيز در حقيقت از . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 4⃣ از منافقان ❌منافقان در با مؤمنان مي‏گفتند: (آمنّا...ایمان آوردیم) و مقضاي تقابل نفي و اثبات اين بود كه جواب داده شود: «لم تؤمنوا...ایمان نیاورده اید»، نظير (قالت الأعراب آمنّا قل لم تؤمنوا...بادیه نشینان گفتند ایمان آوردیم، بگو ایمان نیاورده اید ). ⭕️پس تعبير (وما هم بمؤمنين...در حالی که آنها مومن نیستند) در آيه محل بحث، به جاي «لم يؤمنوا» بدين معناست كه منافقان از گروههاي مؤمن به شمار نمي‏آيند، نه در گذشته و نه در حال و نه در آينده؛ زيرا مستفاد از تعبير مزبور، است و اطلاق نفي، شامل همه احوال است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 5⃣چرا از كافران بدترند؟ 🚫 اين كه منافقان از كافران و در پايين‏ترين دَرَك جهنّم به سر مي‏برند،آن است كه افزون بر اين كه همانند كافران در منكر دينند و درونشان را كفر پر كرده، اهل ، ، و نيز هستند. 🛑كسي كه كفرش كفر محض است، ديگر به اين مبتلا نيست، ولي كفر منافق آميخته با اين تباهيهاست. ⛔️از سوي ديگر، خطر منافقان براي بيش از زيان كافران و مشركان است، چنانكه در بحث روايي روشن مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 🛑 🆘عن اميرالمؤمنين)عليه‏السلام):«ولقد قال لي رسول الله‏صلي الله عليه و آله و سلم: إني لا أخاف علي أمتي مؤمناً ولا مشركاً، أما المؤمن فيمنعه الله بايمانه وأما المشرك فيقمعه الله بشركه ولكنّي أخاف عليكم كل منافق الجنان عالم اللسان يقول ما تعرفون ويفعل ما تنكرون». 💢اشاره: مؤمن ظاهراً و باطناً انسان صالح است و كافر ظاهراً و باطناً موجود طالح، ولي ظاهراً انسان و در باطن جانوري چون مار و عقرب است و چون باطن او شناخته نيست تماس با او حاصل مي‏شود و همين تماس سبب است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) ⛓بحث: 🛑 يا تعبيري است ، يا به لحاظ است كه چنين خدعه‏اي را ممكن مي‏پنداشتند و يا مراد از آن، خدعه با خداست و به هر تقدير، خدعه منافقان با خدا و مؤمنان، در واقع، است؛ زيرا عمل نه تنها از عامل جدا نيست، بلكه مايه كيفر يا پاداش عامل است. ❌نيرنگ منافقان نيز آتشي است كه جز آنان را نمي‏سوزاند. از سوي ديگر خدعه آنان نسبت به مؤمنان، بر اساس تجسّد اعمال، عين خدعه كيفري خدا نسبت به آنان است و چون فهم اين معرفت لطيف نصيب منافقان نيست، خداوند مي‏فرمايد: آنان نمي‏دانند كه كسي را نمي‏فريبند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) ⛓بحث: 🚫 : «خدعه»، ساختن چيزي است كه شأن آن مشهور بودن است؛ منافقان با استتار ، در پي فريبكاري هستند و چون در نيرنگي مداوم و مستمرند، از خدعه آنان با فعل مضارع كه مفيد است، ياد شده است. ❌اين فعل گرچه از باب مفاعله است ولي به معناي خدعه طرفيني نيست،بلكه از مواردي است كه باب مفاعله در فعل به كار مي‏رود؛ مانند: «عاقَبتُ اللُّص» و «عافاه الله». در مورد خداوند نيز آمده است: (وهو خادعهم...و او کیفر دهنده نیرنگ آنهاست)، ليكن درباره مؤمنين چيزي وارد نشده كه آنان هم با منافقان خدعه مي‏كنند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) ⛓بحث: 🖋: شعور از ريشه «شَعْر» و به معناي و -دقيق است و كسي كه در نهايت درك دقيق است به منزله كسي است كه نه تنها موي باريك را مي‏بيند، بلكه توان شكافتن و آگاهي از درون آن را داراست و به چنين باريك‏انديشي گفته مي‏شود: موشكافي. 🖌 نشانه آن‏كه واژه شعور در مورد به كار مي‏رود آن است كه آرزوي ادراك مطلبِ باريكِ مغفول عنه، به صورت «ليتَ شعري» بازگو مي‏شود و هرگز در مورد ادراك امر بديهي، مانند حرارت آتش و برودت يخ، به كار نمي‏رود. عنوان شاعر نيز به ادراك‏كننده ظرايف و طرايف، اعمّ از طارف و نو، يا تَليد و كهن به كار گرفته مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan