eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) ⛓بحث:   3⃣ در جنگ و 🌸و شايد برخي از تعبيرهاي روايي كه مرگ مؤمن در بستر را مي‏داند ناظر به همين معنا باشد. منهال قصّاب به امام صادق(عليه‏السلام) عرض كرد: براي من دعا كنيد تا خداوند شهادت را روزي من كند. امام صادق(عليه‏السلام) فرمود: «إنّ المؤمن شهيدٌ»، آنگاه آيه (والذين آمنوا بالله و رسله أولئك هم الصدّيقون والشهداء عند ربّهم) را تلاوت فرمود. 🌹غنيمت جنگ بيروني و ظاهري، سلاح و مال است و غنيمت جنگ دروني و باطني براي رزمنده پيروز، اسارت شيطان و ابزار اغواي او، يعني است و شيطانِ اسير عقل، ديگر توان اِغوا ندارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) ⛓بحث: 4⃣ خطر نيرنگ با 🔻 _با_مؤمنان به قدري خطير است كه در اين آيه كريمه در كنار نيرنگ از آن ياد شده است؛ مانند سفارش به «اَرْحام» كه بر اثر اهميّت و جايگاه والاي آن، در كنار سفارش به تقواي الهي ذكر شده است: (واتقوا الله الّذي تساءلون به والأرحام... از خدا پروا کنید و از [قطع رابطه با] خویشاوندان بپرهیزید. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) ⛓بحث:  5⃣ نيرنگ منافقان با 🚫گرچه باطنِ نفاق است و منافق باطناً كافر است، ليكن بر اثر ضعف روحي و خودباختگي و چند شخصيّتي كاذب هنگام نيازمندي كافران به كمك، منافق از مساعدت با كافران دريغ مي‏ورزد. ⭕️ گرچه به آنها وعده كمك داده باشد: (ألم تر إلي الّذين نافقوا يقولون لإخوانهم الّذين كفروا من أهل الكتاب لئن أخْرِجتم لنخرجنّ معكم ولا نطيع فيكم أحداً أبداً وإن قوتلتم لننصرنّكم والله يشهد إنّهم لكاذبون*لئن أخْرِجوا لا يخرجون معهم ولئن قوتلوا لاينصرونهم ولئن نصروهم ليُوَلُنّ الأدبار ثم لا يُنْصرون) ⭕️[ترجمه]آیا کسانی را که نفاق ورزیدند، ندیدی؟ که به برادران کافرشان از اهل کتاب می  گویند: اگر شما را [از خانه و دیارتان] بیرون کردند، ما هم قطعاً با شما بیرون می  آییم، و هرگز فرمان کسی را بر ضد شما اطاعت نمی  کنیم، و اگر با شما جنگیدند، همانا شما را یاری می  کنیم. و خدا گواهی می  دهد که آنان دروغگویند.*** اگر [کافران از اهل کتاب را] بیرون کنند با آنان بیرون نمی  روند، و اگر با آنان بجنگند آنان را یاری نمی  دهند، و اگر یاری دهند در گرماگرم جنگ پشت کنان می  گریزند، سپس [کافران اهل کتاب] یاری نمی  شوند.) ❌ از اين دو آيه كاملاً استفاده مي‏شود كه منافقان با هم كيش خود، يعني كافران خداع و ختال دارند و از راستگويي با آنها نيز مضايقه مي‏كنند؛ زيرا ويژگي تذبذب(دو دل،مردد) روح پليد، همين است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) ⛓بحث: 1⃣رابطه نفاق، ريا و شرك ✔️ـعن الصادق(عليه‏السلام):«لا تراء بعملك من لا يحيي ولايميت ولا يغني عنك شيئاً. و شجرة لا تثمر إلا الشرك الخفّي وأصلها النفاق يقال للمرائي عند الميزان: خذ ثوابك ممّن عملت له ممن أشركته معي فانظر من تدعو و من ترجو ومن تخاف؟ واعلم أنك لاتقدر علي إخفاء شي‏ء من باطنك عليه وتصير مخدوعاً. قال الله عزّ وجلّ: (يخادعون الله والذين آمنوا وما يخدعون إلا أنفسهم وما يشعرون)». ☑️اشاره: نفاق مصداقي از است و تا اصل شرك در نهان كسي پديد نيايد، فتنه نفاق از او سر نمي‏زند، چنانكه عمل منافقانه زمينه شدّت شرك‏را فراهم مي‏كند. 🔘از اين رو گفته مي‏شود: كه اصل آن نفاق است‏درختي است كه جز شرك ميوه ديگري ندارد و چون باطن منافق، ظاهرمي‏شود و از طرف ديگر، از غير خدا كاري ساخته نيست، از اين‏رومنافق‏رياكار فريب خود را خورده، ليكن به آن آگاه نبوده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) ⛓بحث: 2⃣ شرك است ❌إن رسول الله‏صلي الله عليه و آله و سلم سُئل: في ما غداً؟ قال: «إنما النجاة في أن لاتخادعوا الله فيخدعكم فإنه من يخادع الله يخدعه ويخلع منه الإيمان ونفسه يخدع لو يشعر». فقيل له: وكيف يخادع الله؟ قال: «يعمل بما أمر الله به ثم يريد به غيره فاتقوا الله واجتنبوا الرياء فإنه شرك بالله». 🛑اشاره: براي ريا و نفاق و همچنين براي كفر، شرك و اِلحاد، علل و اسبابي است كه به مناسبت، در تفسير آيات متنوّع بازگو مي‏شود. يكي از عللِ مستور و مانند آن اين است كه انسان غافل يا جاهل، نمي‏داند خداوند از همه اعمال جوانح و جوارح آدمي آگاه است و تدبير همه امور آفرينش بدون واسطه يا با واسطه به مشيئت و قدرت اوست: (...ولكن ظَنَنْتم أنّ الله لايعلم كثيراً مما تعملون...اما شما گمان می کنید که خداوند از بسیاری از کارهایی که انجام می دهید آگاه نیست). 🚫از اين رو چنين انسان غافل يا جاهلي به غير خداوند مي‏كند. اگر خداوند از برخي امور آگاه نباشد، قهراً به اداره و تدبير آن نيز نمي‏پردازد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) ⛓بحث: ⭕️اما سرّ ناآگاهي منافق رياكار از بازگشت خدعه او به خودش آن است كه خدعه و مكر او و مشهود خداست. از اين رو قبل از اين كه مكر او به چيزي يا كسي اصابت كند، خداوند مي‏تواند همان را به زيان تمام كند. 🔴آيه شريفه (وقد مكروا مكرهم وعندالله مكرهم وان كان مكرهم لتزول منه ... و آنان [نهایت] نیرنگشان را [بر ضدِّ خدا و پیامبران] به کار گرفتند، و [کیفر عقوبت دنیایی و آخرتی] نیرنگشان نزد خداست و هر چند که از نیرنگشان ها از جا کنده شود.)مي‏تواند برخي از مطالب ياد شده را بيان كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) ⛓بحث: 🔴 همان‏طور كه جهل به و ذهول(گیجی) از حضور احاطي وي به باطن و ظاهر، زمينه ،ريا و مانند آن را فراهم مي‏كند، غفلت از مطلق الهي و جهل به نامحدود بودن اقتدار وي وسيله را مهيا مي‏سازد: (فأمّا عادٌ فاستكبروا في الأرض بغير الحق وقالوا مَن أشدّ منّا قوةً أو لم يروا أنّ الله الّذي خَلَقَهم هو أشدّ منهم قوةً وكانوا بآياتنا يجحدون... اما قوم عاد به ناحق در زمین تکبّر کردند و گفتند: نیرومندتر از ما کیست؟ آیا ندانستند خدایی که آنان را آفرید از آنان نیرومندتر است؟ و [به گمان اینکه نیرومندتر از آنان وجود ندارد] همواره آیات ما را انکار می  کردند.) ⛔️ در حقيقت منشأ هر گناه، بر است كه يا سبب جهل انسان به علم مطلق خداوند است يا وسيله غفلت او از قدرت نامحدود الهي. گاهي نيز علم و قدرت مطلق خداوند معلوم انسان است، ليكن سلطه هوس بر عقل نمي‏گذارد چنين علمي اثر كند و مانع گناه گردد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ" ⛓بحث: 🌎: ألَمْ به معنای درد شدید است و «ألیم» به معنای (ما ثَبَت له الوَجَع) است، نه دردآور(ماصَدَر منه الوَجَع). 🌍پس تفسیر «ألیم» به «مُوِلم» روا نیست، مگر آن که نظیر طَهُور به معنای مُطَهِّر باشد، و راز اتصاف عذاب به ألیم، است. 🌏مراد از وصف «عذاب» یا «رجز» یا «یوم» به ألیم در قرآن کریم، اینهاست و در این گونه موارد «ألیم»، از «مُولِم» در دلالت بر شدّت رساتر است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ" ⛓بحث: ✉️عنوان عذاب الیم اگر باشد و در مقابل عنوان دیگر قرار نگیرد، شامل و ناگواریهاست. بنابراین، دردها و آسیبهایی که در آیه: « إنّ لدینا أنکالاً وجحیماً...که حتماً [برای آنان] نزد ما [به کیفر اعمالشان] زنجیرهایی گران و آتشی به شدت شعله ور است» ، « وطعاماً ذاغصّةٍ وعذاباً ألیما...و غذایی گلوگیر و عذابی دردناک است.»، در برابر عذاب ألیم قرار گرفته، در آیه مورد بحث در عنوان «عذاب ألیم» مندرج است؛ زیرا در آیه محل بحث، عنوان مزبور بدون مُقابل ذکر شده است. 📩خدای سبحان همراه با تبیین اوصاف منافقان، مستورشان را افشا می کند و احکام مناسبی را نیز برای اوصاف آنها بیان می کند؛ مثلاً، آن جا که سخن از تظاهرشان به ایمان است می فرماید: آنها از مؤمنان نیستند و یا آن جا که با خدا و مؤمنان مطرح شده، می فرماید: ایشان را می فریبند و در این آیه کریمه نیز که سخن از بیماردلی آنان است در مقابل می فرماید: خداوند نیز(به عنوان کیفر) بر می افزاید. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ" ⛓بحث: 🟡انسانها از نظر قرآن کریم اند: 1 ـ مؤمنان که زنده اند و قلبی سلیم و سالم دارند. 2 ـ مؤمنان و تبهکار که زنده اند، ولی بیماردلند. 3 ـ کافران و منافقان که اند یا و مزمن دارند. 🔴در این آیه کریمه سخن از منافقان است؛ منافقان افزون بر آن که بر دلهایشان مهر نهاده شده و حقایق را درک نمی کنند: « ذلک بأنهم آمنوا ثم کفروا فطبع علی قلوبهم  لایفقهون »، هم در حکم مرده اند و هم در حکمِ بیمار؛ چون قلبشان به است، از آن هیچ بهره ای نمی برند و چون دلهایشان به طور حادّ بیمار است، درد و عفونت آن گریبان گیرشان است؛ زیرا مرده محض، عذاب دنیا را احساس نمی کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ" ⛓بحث: 🔳منافقان در مرگ و بیماری دل با کافران، یکسانی دارند: « إن الله جامع المنافقین والکافرین فی جهنّم جمیعاً....یقیناً خدا همه منافقان و کافران را در دوزخ گرد خواهد آورد. ». 🔘سرّ آن که دلهایشان در عین مرده بودن، بیمار است، بودن بیماری آنهاست، که بخشی بر اثر قبلی پدید آمده، و بعضی به ، بر آن افزوده شده است. از این رو چنین در حکم مرده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ" ⛓بحث: در ⭕️برخی از مفسران، جمله « فزادهم الله مرضاً » را انشاء دانسته اند، نه اِخبار و آن را پنداشته اند تا افزون بر گذشته، شامل حال و آینده نیز باشد و آن را در ردیف نفرین هایی مانند: « قاتلهم الله أنّی یؤفکون...خدا آنان را نابود کند، چگونه [از حق به باطل] منحرف می شوند. » و « اِنْصَرَفُوا صَرَفَ اَللّٰهُ قُلُوبَهُمْ ...خدا دل هایشان را [از حق] گردانیده است؛ زیرا آنان گروهی هستند که [حقایق را] نمی فهمند.» دانسته اند. ⛔️ لیکن «فاء» در «فزادهم» با چنین ترکیبی ناسازگار است و جمله مزبور، است نه انشایی و تعبیر به فعل ماضی(زادَ) بیانگر آن نیست که خداوند تنها در گذشته بر بیماری منافقان افزوده است و در آینده بر آن نمی افزاید، بلکه چون منافقان در نیز همانند گذشته عمل خواهند کرد، بیماری آنان رو به خواهد رفت و تا هنگام مرگ و لقای جلال و قهر الهی ادامه خواهد یافت: « فأعقبهم نفاقاً فی قلوبهم إلی یوم یلقونه بما أخلفوا الله ما وعدوه وبما کانوا یکذبون... پس برای آنکه به وعده های خود با خدا وفا نکردند، و همواره دروغ می گفتند، نفاقی [ثابت] در دل هایشان تا روزی که خدا را ملاقات کنند، باقی گذاشت.». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan