بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #روایی
2⃣ #ريا شرك است
❌إن رسول اللهصلي الله عليه و آله و سلم سُئل: في ما #النجاة غداً؟ قال: «إنما النجاة في أن لاتخادعوا الله فيخدعكم فإنه من يخادع الله يخدعه ويخلع منه الإيمان ونفسه يخدع لو يشعر». فقيل له: وكيف يخادع الله؟ قال: «يعمل بما أمر الله به ثم يريد به غيره فاتقوا الله واجتنبوا الرياء فإنه شرك بالله».
🛑اشاره: براي ريا و نفاق و همچنين براي كفر، شرك و اِلحاد، علل و اسبابي است كه به مناسبت، در تفسير آيات متنوّع بازگو ميشود. يكي از عللِ مستور #نفاق و مانند آن اين است كه انسان غافل يا جاهل، نميداند خداوند از همه اعمال جوانح و جوارح آدمي آگاه است و تدبير همه امور آفرينش بدون واسطه يا با واسطه به مشيئت و قدرت اوست: (...ولكن ظَنَنْتم أنّ الله لايعلم كثيراً مما تعملون...اما شما گمان می کنید که خداوند از بسیاری از کارهایی که انجام می دهید آگاه نیست).
🚫از اين رو چنين انسان غافل يا جاهلي به غير خداوند #تكيه ميكند. اگر خداوند از برخي امور آگاه نباشد، قهراً به اداره و تدبير آن نيز نميپردازد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #روایی
⭕️اما سرّ ناآگاهي منافق رياكار از بازگشت خدعه او به خودش آن است كه خدعه و مكر او #معلوم و مشهود خداست. از اين رو قبل از اين كه مكر او به چيزي يا كسي اصابت كند، خداوند ميتواند همان را به زيان #وي تمام كند.
🔴آيه شريفه (وقد مكروا مكرهم وعندالله مكرهم وان كان مكرهم لتزول منه #الجبال... و آنان [نهایت] نیرنگشان را [بر ضدِّ خدا و پیامبران] به کار گرفتند، و [کیفر عقوبت دنیایی و آخرتی] نیرنگشان نزد خداست و هر چند که از نیرنگشان #کوه ها از جا کنده شود.)ميتواند برخي از مطالب ياد شده را بيان كند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #روایی
🔴 همانطور كه جهل به #علم_مطلق_خداوند و ذهول(گیجی) از حضور احاطي وي به باطن و ظاهر، زمينه #نفاق،ريا و مانند آن را فراهم ميكند، غفلت از #قدرت مطلق الهي و جهل به نامحدود بودن اقتدار وي وسيله #استكبار را مهيا ميسازد: (فأمّا عادٌ فاستكبروا في الأرض بغير الحق وقالوا مَن أشدّ منّا قوةً أو لم يروا أنّ الله الّذي خَلَقَهم هو أشدّ منهم قوةً وكانوا بآياتنا يجحدون... اما قوم عاد به ناحق در زمین تکبّر کردند و گفتند: نیرومندتر از ما کیست؟ آیا ندانستند خدایی که آنان را آفرید از آنان نیرومندتر است؟ و [به گمان اینکه نیرومندتر از آنان وجود ندارد] همواره آیات ما را انکار می کردند.)
⛔️ در حقيقت منشأ هر گناه، #سلطه_هوا بر #عقل است كه يا سبب جهل انسان به علم مطلق خداوند است يا وسيله غفلت او از قدرت نامحدود الهي. گاهي نيز علم و قدرت مطلق خداوند معلوم انسان است، ليكن سلطه هوس بر عقل نميگذارد چنين علمي اثر كند و مانع گناه گردد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ"
⛓بحث:#تفسیر
🌎#ألیم: ألَمْ به معنای درد شدید است و «ألیم» به معنای #دردناک(ما ثَبَت له الوَجَع) است، نه دردآور(ماصَدَر منه الوَجَع).
🌍پس تفسیر «ألیم» به «مُوِلم» روا نیست، مگر آن که نظیر طَهُور به معنای مُطَهِّر باشد، و راز اتصاف عذاب به ألیم، #شدّت_مبالغه است.
🌏مراد از وصف «عذاب» یا «رجز» یا «یوم» به ألیم در قرآن کریم، #شدّت اینهاست و در این گونه موارد «ألیم»، از «مُولِم» در دلالت بر شدّت رساتر است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ"
⛓بحث: #تفسیر
✉️عنوان عذاب الیم اگر #مطلق باشد و در مقابل عنوان دیگر قرار نگیرد، شامل #انواع_دردها و ناگواریهاست. بنابراین، #همه دردها و آسیبهایی که در آیه: « إنّ لدینا أنکالاً وجحیماً...که حتماً [برای آنان] نزد ما [به کیفر اعمالشان] زنجیرهایی گران و آتشی به شدت شعله ور است» ، « وطعاماً ذاغصّةٍ وعذاباً ألیما...و غذایی گلوگیر و عذابی دردناک است.»، در برابر عذاب ألیم قرار گرفته، در آیه مورد بحث در عنوان «عذاب ألیم» مندرج است؛ زیرا در آیه محل بحث، عنوان مزبور بدون مُقابل ذکر شده است.
📩خدای سبحان همراه با تبیین اوصاف منافقان، #درون مستورشان را افشا می کند و احکام مناسبی را نیز برای اوصاف آنها بیان می کند؛ مثلاً، آن جا که سخن از تظاهرشان به ایمان است می فرماید: آنها #اصلاً از مؤمنان نیستند و یا آن جا که #نیرنگشان با خدا و مؤمنان مطرح شده، می فرماید: ایشان #خود را می فریبند و در این آیه کریمه نیز که سخن از بیماردلی آنان است در مقابل می فرماید: خداوند نیز(به عنوان کیفر) بر #بیماریشان می افزاید.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ"
⛓بحث: #منافقان_بیمار_دل
🟡انسانها از نظر قرآن کریم #سه_دسته اند: 1 ـ مؤمنان #عادل که زنده اند و قلبی سلیم و سالم دارند. 2 ـ مؤمنان #ضعیف_الایمان و تبهکار که زنده اند، ولی بیماردلند. 3 ـ کافران و منافقان که #مرده اند یا #بیماری_حادّ و مزمن دارند.
🔴در این آیه کریمه سخن از #بیمار_دلی منافقان است؛ منافقان افزون بر آن که بر دلهایشان مهر نهاده شده و حقایق را درک نمی کنند: « ذلک بأنهم آمنوا ثم کفروا فطبع علی قلوبهم لایفقهون »، هم در حکم مرده اند و هم در حکمِ بیمار؛ چون قلبشان به #مثابه_مرده است، از آن هیچ بهره ای نمی برند و چون دلهایشان به طور حادّ بیمار است، درد و عفونت آن گریبان گیرشان است؛ زیرا مرده محض، عذاب دنیا را احساس نمی کند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ"
⛓بحث:#منافقان_بیمار_دل
🔳منافقان در مرگ و بیماری دل با کافران، #سرنوشت یکسانی دارند: « إن الله جامع المنافقین والکافرین فی جهنّم جمیعاً....یقیناً خدا همه منافقان و کافران را در دوزخ گرد خواهد آورد. ».
🔘سرّ آن که دلهایشان در عین مرده بودن، بیمار است، #مضاعف بودن بیماری آنهاست، که بخشی بر اثر #تبهکاریهای قبلی پدید آمده، و بعضی به #عنوان_کیفر، بر آن افزوده شده است. از این رو چنین #قلب_محتضری در حکم مرده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ"
⛓بحث: #سنّت_الهی در #کیفر_بیماردلان
⭕️برخی از مفسران، جمله « فزادهم الله مرضاً » را انشاء دانسته اند، نه اِخبار و آن را #نفرین_الهی پنداشته اند تا افزون بر گذشته، شامل حال و آینده نیز باشد و آن را در ردیف نفرین هایی مانند: « قاتلهم الله أنّی یؤفکون...خدا آنان را نابود کند، چگونه [از حق به باطل] منحرف می شوند. » و « اِنْصَرَفُوا صَرَفَ اَللّٰهُ قُلُوبَهُمْ ...خدا دل هایشان را [از حق] گردانیده است؛ زیرا آنان گروهی هستند که [حقایق را] نمی فهمند.» دانسته اند.
⛔️ لیکن «فاء» در «فزادهم» با چنین ترکیبی ناسازگار است و جمله مزبور، #خبری است نه انشایی و تعبیر به فعل ماضی(زادَ) بیانگر آن نیست که خداوند تنها در گذشته بر بیماری منافقان افزوده است و در آینده بر آن نمی افزاید، بلکه چون منافقان در #آینده نیز همانند گذشته عمل خواهند کرد، بیماری آنان رو به #فزونی خواهد رفت و تا هنگام مرگ و لقای جلال و قهر الهی ادامه خواهد یافت: « فأعقبهم نفاقاً فی قلوبهم إلی یوم یلقونه بما أخلفوا الله ما وعدوه وبما کانوا یکذبون... پس برای آنکه به وعده های خود با خدا وفا نکردند، و همواره دروغ می گفتند، نفاقی [ثابت] در دل هایشان تا روزی که خدا را ملاقات کنند، باقی گذاشت.».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ"
⛓بحث: #سنّت_الهی در #کیفر_بیماردلان
🛑عقوبت تلخ عدّه ای ابتلای آنها به #نفاق_مستمر است. استشهاد به آیه « ثم انصرفوا صَرَفَ الله قلوبهم » نیز ناتمام است؛ زیرا در آن جا هم احتمال می رود #اِخبار باشد، نه انشاء و #نفرین.
⛔️به هر تقدیر، سنّت الهی بر این نیست که در #ابتدا دل انسانی را بیمار کند و یا بر بیماری کسی بیفزاید، بلکه در آغاز، برای #پیشگیری از بیماردلی اشخاص، دستور ایمان و تقوا و پرهیز از #دین_فروشی می دهد: « وآمِنوا بما أنزلتُ مصدقاً لما معکم ولا تکونوا أوّل کافرٍ به ولا تشتروا بآیاتی ثمناً قلیلاً وإیّای فاتّقون… وبه آنچه [بر پیامبر اسلام] نازل کرده ام که تصدیق کننده [تورات وانجیلی] است که با شماست، ایمان آورید و نخستین کافر به آن نباشید [که نسل به نسل پس از شما به پیروی از شما به آن کافر شوند] و آیاتم را [در تورات که اوصاف محمّد و قرآن در آن است، با تغییر دادن و تحریف کردن] به بهایی ناچیز نفروشید، و فقط از من پروا کنید.»
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ"
⛓بحث: #سنّت_الهی در #کیفر_بیماردلان
🚫همان گونه که با دستور عفاف و طهارت به همسران رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم #زمینه سوء استفاده و گناه را از بیماردلان می ستاند: « یا نساء النبی لستنَّ کأحدٍ من النساء إن اتقیتنّ فلا تخْضعنَ بالقول فیطْمع الذی فی قلبه مرض…ای همسران پیامبر! شما اگر پرهیزکاری پیشه کنید [از نظر منزلت و موقعیت] مانند هیچ یک از زنان نیستید، پس در گفتار خود، نرمی و طنّازی [چنانکه عادت بیشتر زنان است] نداشته باشید تا کسی که بیمار دل است طمع کند».
❌در #مرحله_اول، اگر کسی با سوء اختیار، #خود را مریض کرد، چون اَمراض قلبی پنهان است و انسان از آن غافل، خدای سبحان در #مرحله_بعد او را نسبت به اصل بیماری وی #آگاه می کند و به تبیین نشانه بیماری او می پردازد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ"
⛓بحث: #سنّت_الهی در #کیفر_بیماردلان
💢در مرحله دوم: چنانکه در مسائل اخلاقی، #طمع_در_نامحرم را نشانه بیماردلی انسان می داند و در مسائل سیاسی و اجتماعی نیز #گرایش به کافران در زمان جنگ را ناشی از بیماری قلبی می داند: « فتری الّذین فی قلوبهم مرض یسارعون فیهم یقولون نخشی أن تصیبنا دائرة...کسانی که در دل هایشان بیماری [دورویی] است، می بینی که در دوستی با یهود و نصاری شتاب می ورزند و [بر پایه خیال باطلشان که مبادا اسلام و مسلمانان تکیه گاه استواری نباشند] می گویند: می ترسیم آسیب و گزند ناگواری به ما برسد» .
🛑در #سومین_مرحله، اگر بیماری در قلب آنان جای گرفت، خدای سبحان #راه_درمان و بازگشت به سلامت را به آنان معرّفی می کند: « واستغفروا ربّکم ثم توبوا إلیه إنّ ربّی رحیم ودود... از پروردگارتان آمرزش بطلبید، سپس به سوی او بازگردید؛ زیرا پروردگارم مهربان و بسیار دوستدار [توبه کنندگان] است. »
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ"
⛓بحث: #سنّت_الهی در #کیفر_بیماردلان
💢#مرحله_چهارم: و اگر به نسخه شفابخش قرآن اعتنا نکردند، آنان را به #افشای_اسرارشان تهدید می کند تا کسی که از آشکار شدن برخی بیماریهای تن وحشتی ندارد اما از آشکار شدن بیماری درونی خویش، مانند نفاق، رنج می برد، به خود آید و از آن دست بردارد.
⛔️« أم حسب الذین فی قلوبهمْ مرض أن لنْ یخرج الله أضغانهم٭ ولو نشاء لأریناکهم فلعرفتهم بسیماهم ولتعرفنّهم فی لحْن القول والله یعلم أعمالکم... بلکه کسانی که در دل هایشان بیماری است، گمان کردند که خدا کینه هایشان را آشکار نخواهد کرد.و اگر بخواهیم یقیناً آنان را به تو نشان می دهیم تا آنان را از روی نشانه هایشان بشناسی، و بی تردید آنان را از شیوه سخن گفتن خواهی شناخت؛ و خدا کارهای شما را می داند. ».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan