eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ" ⛓بحث: و 1⃣ و عذاب دردناک منافقان 🟤عذاب الیم و دردناکی که دامنگیر منافقان است، بر اثر و آنهاست. گرچه دروغ از گناهان کبیره است، ولی بدان پایه نیست که از کفر بدتر باشد؛ زیرا کفر منشأ همه معاصی است و از این که منافقان بر اثر کذب، به «عذاب الیم» دچار می شوند، دانسته می شود که مراد از دروغ در این گونه موارد، کذب زبانی و عادی نیست، بلکه مراد از آن، نفاق و است که در سوره «منافقون» بیان شده است: « إذا جاءک المنافقون قالوا نشهد إنک لرَسول الله والله یعلم إنک لرسوله والله یشهد إنّ المنافقین لکاذبون... چون منافقان نزد تو آیند، می گویند: گواهی می دهیم که تو بی تردید فرستاده خدایی. و خدا می داند که تو بی تردید فرستاده اویی، و خدا گواهی می دهد که یقیناً منافقان دروغگویند. ». ⚫️ پس عذاب الیم منافقان بر اثر کذب اعتقادی آنها و کذب اعتقادی، منشأ آنان است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه ۱۰:"فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ" ⛓بحث: و 2⃣ در دل منافقان 💢برخی برآنند که عنوان « فی قلوبهم مَرَضٌ...در قلب هایشان بیماری است»، برای تفهیم عروض و در دل منافقان مؤثّر و مفیدتر از عنوان «قلوبهم مَرْضی»، است؛ زیرا تعبیر دوم مفید «استقرار» نیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۱_۱۲:" وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَتُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ** أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـٰکِن لایَشْعُرُونَ" ⛓بحث: 🛑منافقان بر اثر ، بر این پندار باطلند که واقعا مصلحند و از این رو کذب آنان در این مورد «خبری» است نه «مُخْبِری» بر خلاف اظهار ایمان آنان که هم «کذب خبری» است و هم «کذب مخبری». 🔴خدای سبحان از دروغ منافقان پرده برداشته با تأکید آنان را می خواند. ⛔️ سرّ جهل منافقان به افساد خویش آن است که آنان در دست وهم و خیال و آنان در چنگ شهوت و غضب اسیر است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۱_۱۲:" وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَتُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ** أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـٰکِن لایَشْعُرُونَ" ⛓بحث: 🌍 : مجهول آوردن فعل «قیل» برای است و گوینده یا دعوت کننده خاصّی مراد نیست؛ دعوت منافقان به ترک فساد، هم با تلاوت و تفسیر آیات قرآن صورت می گیرد، هم با سخنان معصومین(علیهم السلام) و هم با نهی از منکر مؤمنان، لیکن آنان در برابر همه این دعوتها و هدایتها یک سخن دارند که: ما فقط اهل اصلاحیم، نه اِفساد. 🌎 : افساد در مقابل اصلاح و به معنای در نظم و اعتدال شی ء است و در قرآن کریم در موارد فراوانی در برابر اصلاح به کار رفته است؛ مانند: « الذین یفسدون فی الأرض ولا یصلحون »، « إنّ الله لا یصلح عمل المفسدین »، « لا تفسدوا فی الأرض بعد إصلاحها » و « والله یعلم المفسد من المصلح ». 🌏آیه محل بحث نیز از همین موارد است و به معنای و زمینه است؛ چنانکه اصلاح نیز که مقابل آن است به معنای جامع است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۱_۱۲:" وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَتُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ** أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـٰکِن لایَشْعُرُونَ" ⛓بحث: 💢تبلیغ سوء، توطئه علیه نظام اسلامی، اِلقای شبهه در صحت دَعْوی وحی و نبوت و صحیح بودن دعوت به مبدأ و معاد و مانند آن، از بارز افساد در زمین و زمینه زندگی اجتماعی است. به هر تقدیر، هم صلاح وطلاح زمین و هم صلاح و فساد به وسیله انسانهای ساکن در زمین وفراهم کننده های زمینه است و هرگز بدون عامل انسانی جریان صلاح و فسادمطرح نیست. از این رو خداوند انسانها را به صلاح و اصلاح دعوت می کند. 🟡 : حرف تنبیه و برای مخاطب بر تحقق خبری مهمّ است که پس از آن می آید. «ألا» مرکّب از همزه استفهام و لای نفی است، همان گونه که در آیه شریفه « ألیس ذلک بقادر علی أن یُحیی الموتی » ، حرف استفهام با فعل نفی ترکیب شده است؛ ترکیب استفهام و نفی در «ألا» نیز هست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۱_۱۲:" وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَتُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ** أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـٰکِن لایَشْعُرُونَ" ⛓بحث: 📎منافقان در برابر دعوت به ایمان، به اظهار ایمان می کنند: « ومن الناس من یقول آمنّا بالله وبالیوم الآخر وما هم بمؤمنین » و در برابر نهی از منکر و فساد، اصلاح می کنند. 🖇 و بدین گونه نفاق آنها همانند کفر کافران مانع پذیرش هدایت قرآنی است و از این رو آیات یازدهم و سیزدهم این سوره که پاسخ منافقان را در برابر امر به معروف(امر به ایمان) و نهی از منکر(نهی از فساد) بیان می کند. 🧷نشانه راز قرآن، در متقین است؛ زیرا منافقان همانند کافران اصولاً هدایت قرآن را درست نمی دانند و چنین بینشی راه نفوذ هدایت قرآن را بر آنان می بندد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۱_۱۲:" وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَتُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ** أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـٰکِن لایَشْعُرُونَ" ⛓بحث: و ⭕️منافقان با گفتن لفظ «إنّما» که نه تنها اهل فساد نیستند، بلکه جز آنان کسی مصلح جامعه نیست و این ادعای اصلاحگری از سوی منافقان«کذب خبری»، است، نه «مخبری»؛ زیرا آنان خود را مصلح می دانستند و برای تأکید بر این مطلب سوگند نیز یاد می کردند: « ولیحلفنّ إن أردنا إلا الحُسنی...و قسم یاد می‌کنند که ما اراده ای جز خیر نداریم »، « ثم جاؤک یحلفون بالله إن أردنا إلّا إحساناً ». آنان براثر و فریبکاری نفس، بر این پندار باطل بودند که واقعاً مصلحندو این پندارِ خود را که جز جهل مرکب چیزی نبود، حقّ می دانستند.پس کذبشان در این گونه موارد، تنها «خبری» است، نه «مُخبری». 🛑امّا آن جا که منافقان می کنند گزارش آنها، هم کذب خبری است و هم کذب مخبری و در مورد شهادت بر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سخن آنان تنها کذب مخبری است: « اذا جاءک المنافقون قالوا نشهد انک لرسول الله والله یعلم إنک لرسوله والله یشهد إن المنافقین لکاذبون »؛ زیرا این سخن که حضرت محمّد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم پیامبر است، صدق و حقّ است، گرچه گوینده اش به آن معتقد نباشد. پس گزارش آنها صدق خبری و کذب مخبری است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۱_۱۲:" وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَتُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ** أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـٰکِن لایَشْعُرُونَ" ⛓بحث: و 🔦البته اگر گزارش آنها به طور صحیح بررسی شود گذشته از کذب مخبری، را نیز به همراه دارد؛ زیرا عصاره گزارش آنها عبارت از ادعای شهادت به رسالت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم بود، نه او و چون شهادت آنان محقّق نبود، پس گزارش از آن، کذب خبری بوده است، چنانکه آنها آگاه به چنین کذب خبری بوده اند و از این رو کذب مخبری هم داشتند. 💡خدای سبحان در قرآن کریم در برابر منافقان که ادعای اصلاح دارنداسرارشان را افشا و از درون تیره آنان پرده برمی دارد. از جمله این که در دومین آیه مورد بحث، با تأکید، آنان را می خواند و در جای دیگر از و آنان سخن می گوید: « فهل عسیتم إن تولّیتم أن تفسدوا فی الأرض وتقطّعوا أرحاکم » و یا آنان را تباه کننده و معرّفی می کند: « وإذا تولّی سعی فی الأرض لیُفْسد فیها و یُهْلک الحرْث والنسل » . بلکه می گوید: آنان از دین خدا برای تفرقه بین مسلمانان وترویج کفر استفاده می کنند و مسجد را سنگر مبارزه با خدا می سازند: « والذین اتخذوا مسجداً ضراراً وکفراً وتفریقاً بین المؤمنین وإرصاداً لمن حارب الله ورسوله من قبل » و با همه اینها، چنانکه در آیه محل بحث آمده،مدّعی و بر این مدعا نیز یاد می کنند: « ولیحلفنّ إن أردنا إلّا الحُسنی » ولی نمی دانند که کارشان جز اِفساد نیست: « ولکن لایشعرون ». 🕯 این نادانی منافقان بر اثر اسارت آنان به دست وهم و خیال، و آنان به دست شهوت و غضبشان است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۱_۱۲:" وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَتُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ** أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـٰکِن لایَشْعُرُونَ" ⛓بحث: و 1⃣ از عقل نظری و عملی سلیم ☑️ سالم برای فهم درست معارف و سالم برای اجرای صحیح یافته های علمی، دو رکن استوار و اساسی ایمان است و منافقان از هر دو محرومند؛ آنان بر اثر تسویل و تزیین نفس، حق را از و اصلاح واقعی را از افساد حقیقی تشخیص نمی دهند، بلکه باطل را حق و حق را باطل و صلاح را فساد و فساد را صلاح می پندارند؛ نظیر فرعون که خود بزرگترین عامل فساد بود: « فأکثروا فیها الفساد » ولی خود را هادی و مرشد می پنداشت: « وما أهدیکم إلّا سبیل الرشاد ». ✔️علّت آن بود که فرعون برای او مزیّن شده بود و وی آن را زیبا می پنداشت: « کذلک زیّن لفرعون سوء عمله ». 🔘 بر اثر حرمان از عقل عملی سلیم به جای امر به معروف و نهی از منکر، اهل به و از بودند: « المنافقون والمنافقات بعضهم منْ بعض یأمرون بالمنْکر وینْهون عن المعروف ویقبضون أیدیهم ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: ⭕️خدای سبحان برای تجلیل از مهاجران و انصار، به می گوید: همانند مردم مسلمان ایمان آورید، لیکن منافقان که بر اثر ، وحی را افسانه و ایمان به غیب را باوری سفیهانه می پنداشتند، خود را روشنفکر و مسلمانان را بی خرد می دانستند. 🔴خداوند نیز با تأکید می فرماید: آنان خود ، گرچه نمی دانند.بی خبری منافقان از سفاهت خویش،بر اثر آنان است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan