بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ"
⛓بحث: #گزیده_تفسیر
⭕️خدای سبحان برای تجلیل از مهاجران و انصار، به #منافقان می گوید: همانند مردم مسلمان ایمان آورید، لیکن منافقان که بر اثر #بینش_مادّی، وحی را افسانه و ایمان به غیب را باوری سفیهانه می پنداشتند، خود را روشنفکر و مسلمانان را بی خرد می دانستند.
🔴خداوند نیز با تأکید می فرماید: آنان خود #سفیهند، گرچه نمی دانند.بی خبری منافقان از سفاهت خویش،بر اثر #اسارت_عقل آنان است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ"
⛓بحث: #تفسیر
🚨 #السفهاء: «سَفَه» و «سفاهت» به معنای #اختلال است و سفیه کسی است که عقل او مختل باشد و بر اثر ضعف رأی و سستی معرفت، نفع و ضرر خود را نشناسد و چون تفسیر نفع و ضرر در مکاتب مختلف، متفاوت است، تفسیر سفاهت و رشد نیز به تبع آن مختلف خواهد بود.
🌏 از این رو #دنیا_گرایان که نفع و صلاح آدمی را در بهره مندی بی مرز از لذّات ناپایدار دنیا می دانند مجاهدان راه حق، آخرت طلبان و خداخواهان را سفیه می پندارند، چنانکه از دیدگاه توحید ناب، دنیاگرایان رمیده از آیین توحید، سفیهند: « ومن یرغب عن ملة إبراهیم إلّا منْ سفه نفْسَه...وکیست که از آیین ابراهیم روی گردان شود، جز کسی که خویش را به نادانی و سبک مغزی زند؟».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ"
⛓بحث: #تفسیر
☑️خدای سبحان گاهی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دستور می دهد تا به روش هدایتی #پیامبران_پیشین اقتدا کند: « اولئک الّذین هدی الله فبهداهم اقتده...آنان [که در آیات گذشته به عنوان پیامبران از ایشان یاد شد] کسانی هستند که خدا هدایتشان کرد، پس به هدایت آنان اقتدا کن».
🔘 و گاهی به مسلمانان به ویژه به خواصّ آنها می فرماید: به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تأسی کنید و آن حضرت را اُسوه و الگوی خود قرار دهید: « لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة...یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است». و به توده مسلمانان دستور اقتدای به حضرت ابراهیم و صحابه او می دهد: « قد کانت لکم أسوة حسنة فی إبراهیم والذین معه...أسوةٌ حسنةٌ لمن کان یرجوا الله و... مسلماً برای شما در ابراهیم و کسانی که با اویند سرمشقی نیکوست...بی تردید برای شما در [روش و شیوه] آنان سرمشقی نیکوست، برای کسی که به خدا و روز قیامت امید دارد».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ"
⛓بحث: #تفسیر
🛑و در آیه مورد بحث نیز به #منافقان می فرماید: « آمنوا کما امن الناس...ایمان بیاورید هماگونه که مردم ایمان آوردند » ؛ گرچه ایمان شما از باب تأسّی به ایمان توده مردم نیست، ولی همانند توده مسلمانان ایمان بیاورید و مرز خود را از صف آنان جدا #نکنید، بلکه طبق ادّعای مردمی بودن خود عمل کنید و همانند دیگران فکر کنید.
🔘مراد از #ناس در آیه محل بحث، #مهاجران و #انصار است. مهاجران کسانی بودند که برای رضای خدا و یاری دین او خانه و زندگی و اموال خود را در مکّه، رها کردند و صادقانه، به یاری دین خدا شتافتند: « للفقراء المهاجرین الذین أخرجوا من دیارهم وأموالهم یبتغون فضلاً من الله ورضواناً وینصرون الله ورسوله أولئک هم الصادقون » و انصار کسانی بودند که در مدینه مهاجرانِ مجاهد مکّی را با آغوش باز و دوستانه پذیرفتند و ایثارگرانه آنان را بر خود مقدّم داشتند: « والذین تبوَّؤ الدار والإیمان من قبلهمْ یحبّون من هاجر إلیهم ولا یجدون فی صدورهم حاجةً مما أوتوا ویؤثرون علی أنفسهم ولو کان بهم خصاصة » و خدای سبحان برای تجلیل از مهاجران و انصار، به منافقان می گوید: در ایمان به خدا و پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم، همتای اینان مؤمن شوید.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ"
⛓بحث: #سفاهت_منافقان
⭕️سرّ #امتناع منافقان از ایمان به خدا و پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم آن است که معیار شناخت آنان در جهان بینی، #حسّ و #ماده است و از این رو ایمان به غیب و امور نامحسوس را باوری سفیهانه می دانند و همانند کافران، وحی را افسانه می پندارند: « واذا قیل لهم ماذا أنزل ربّکم قالوا أساطیر الأولین »، چنانکه گروهی به حضرت هود نیز نسبت سفاهت می دادند: « إنا لنراک فی سفاهة ».
🔴منافقان بر اساس شناخت حسّی وجهان بینی مادی، مهاجران و انصار را که مؤمن به مبدأومعاد و رسالت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم بودند #بی_خرد می دانستند و کارهای آنان را سفیهانه تلقّی می کردند و در مقابل آنان، خود را #روشنفکر قلمداد می کردند و به خیال باطلِ خود، حاضر نبودند نقد دنیا را به نسیه آخرت بفروشند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ"
⛓بحث: #سفاهت_منافقان
❌خدای سبحان در پاسخِ منافقان کوردل می فرماید: آنان خود سفیهند گرچه خویش را روشنفکر و مصلح جامعه می پندارند؛ زیرا نه تنها حق را از باطل و صلاح را از فساد باز نمی شناسند، بلکه #باطل را حق و #فساد را صلاح می پندارند و منشأ سفاهتشان روی گردانی از آیین حقّ است: « ومن یرغب عن ملة إبراهیم إلّا من سفه نفْسَه ».
🚫 امّا این که منافقان نمی دانند که تنها آنها بی خرد و سفیهند بدان جهت است که عقلشان، که مرکز ادراک و آگاهی است، #اسیر وهْم و خیال، و شهوت و غضب آنها #امیر شده است! پس آن کس که باید بفهمد و سخن بگوید اسیر است و آن کس که نمی فهمد و نباید سخن بگوید، امیر است. اگر عقل اسیر شد و وهم و خیال و شهوت و غضب امیر، آن امیر کاذب، خود را عقل می پندارد و عقل را سفیه می شمارد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ"
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
1⃣ #اسارت عقل نظری و عملی منافقان
🌗 منافقان، همان طور که قبلاً اشاره شد، هم فاقد عقل نظری سالمند و هم از عقل عملی سلیم بی بهره اند. عقل نظری آنان بر اثر اسارت در چنگ #وهْم و #خیال، در همه استدلالها گرفتار مغالطه شده، حقّ را باطل و باطل را حق می پندارد، معروف را منکر و منکر را معروف می انگارد و عقل عملی آنان بر اثر اسارت در دست #شهوت و #غضب، به جای امر به معروف و نهی از منکر، امر به منکر و نهی از معروف می کند: « المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض یأمرون بالمنکر وینهون عن المعروف ویقبضون أیدیهم ».
🌘 و از این رو، آن جا که سخن از عقل عملی است از ایشان نفی شعور و آن جا که سخن از عقل نظری است از آنان نفی علم می شود؛ تعبیر « ولکن لا یشعرون » در ذیل آیه قبل، ناظر به اسارت عقل عملی منافقان است؛ زیرا در آن آیه سخن از صلاح و فساد در زمین و امور اجتماعی است که مصالح و مفاسد آن تقریباً محسوس است و تعبیر « ولکن لا یعلمون » در آیه مورد بحث، ناظر به اسارت عقل نظری آنان است؛ زیرا در این آیه سخن از ایمان مبتنی بر معرفت است و معرفت ره آورد عقل نظری است.
🌒تذکّر: گرچه در عقل عملی دو اصطلاح است: یکی آن که عقل عملی، #نیروی_فهمنده ای است که حکمت عملی را ادراک می کند و دیگر آن که عقل عملی اصلاً از سنخ ادراک نیست، بلکه فقط از سنخ #عمل است، لیکن غالباً در این مباحث، اصطلاح دوم آن مطرح است، نه اصطلاح اوّل.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ"
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
2⃣ #شاخصه_عقل_عملی_سلیم
🟣عقل عملی سلیم آن است که ره آوردش #عبادت خدای سبحان و #راهیابی به بهشت باشد: «العقل... ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان».
🟠 پس نیرویی که انسان را به عبادت خداوند هدایت نکند و به بهشت رهنمون نباشد، #سفاهت_محض است و از این رو آیه شریفه « ومن یرغب عن ملة إبراهیم إلّا من سَفِهَ نفْسه...و كيست كه از آيين ابراهيم روى گردان شود، جز كسى كه خود را خوار و بى ارزش كند و خويش را به نادانى و سبك مغزى زند؟ » بیانگر عکس نقیض حدیث شریف «العقل ما عبد به الرحمن... » است.
🟡و در این جهت بین منکر #نبوت_عام و #نبوّت_خاص فرقی نیست و آنچه در آیه « سیقول السفهاء من الناس ما ولاّهُم عن قبلتهم التی کانوا علیها...به زودى مردم سبك مغز مى گويند: چه چيزى مسلمانان را از قبله اى كه بر آن بودند [يعنى بيت المقدس، به سوى كعبه] گردانيد؟ » آمده، نمونه تطبیق عنوان سفیه بر برخی اهل کتاب است که منکر نبوّت خاصّ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بوده اند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ"
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
3⃣ #منطق_مشترک کافران و منافقان
⭕️ کافران درباره اصل #وحی و #نبوّت_عام می گفتند: مکتب وحی اگر سودمند بود، مؤمنان در پذیرش آن بر ما سبقت نمی گرفتند: « وقال الذین کفروا للذین آمنوا لو کان خیراً ما سبقونا إلیه ».این سخن گرچه در قرآن به کافران اسناد داده شده، ولی منطق مشترک کافران و منافقان است.
🛑 آنان بر اثر #جهل_مرکّب، خود را اهل حق و روشنفکر می پنداشتند و از صاحبان چنین تفکّر باطلی جز اسناد سفاهت به مؤمنان چیز دیگری برنمی آید، و شاهد آن همین نسبت #سفاهت به مؤمنان است که از زبان منافقان نقل شد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan