eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: ☑️خدای سبحان گاهی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دستور می دهد تا به روش هدایتی اقتدا کند: « اولئک الّذین هدی الله فبهداهم اقتده...آنان [که در آیات گذشته به عنوان پیامبران از ایشان یاد شد] کسانی هستند که خدا هدایتشان کرد، پس به هدایت آنان اقتدا کن». 🔘 و گاهی به مسلمانان به ویژه به خواصّ آنها می فرماید: به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تأسی کنید و آن حضرت را اُسوه و الگوی خود قرار دهید: « لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة...یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است». و به توده مسلمانان دستور اقتدای به حضرت ابراهیم و صحابه او می دهد: « قد کانت لکم أسوة حسنة فی إبراهیم والذین معه...أسوةٌ حسنةٌ لمن کان یرجوا الله و... مسلماً برای شما در ابراهیم و کسانی که با اویند سرمشقی نیکوست...بی تردید برای شما در [روش و شیوه] آنان سرمشقی نیکوست، برای کسی که به خدا و روز قیامت امید دارد». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 🛑و در آیه مورد بحث نیز به می فرماید: « آمنوا کما امن الناس...ایمان بیاورید هماگونه که مردم ایمان آوردند » ؛ گرچه ایمان شما از باب تأسّی به ایمان توده مردم نیست، ولی همانند توده مسلمانان ایمان بیاورید و مرز خود را از صف آنان جدا ، بلکه طبق ادّعای مردمی بودن خود عمل کنید و همانند دیگران فکر کنید. 🔘مراد از در آیه محل بحث، و است. مهاجران کسانی بودند که برای رضای خدا و یاری دین او خانه و زندگی و اموال خود را در مکّه، رها کردند و صادقانه، به یاری دین خدا شتافتند: « للفقراء المهاجرین الذین أخرجوا من دیارهم وأموالهم یبتغون فضلاً من الله ورضواناً وینصرون الله ورسوله أولئک هم الصادقون » و انصار کسانی بودند که در مدینه مهاجرانِ مجاهد مکّی را با آغوش باز و دوستانه پذیرفتند و ایثارگرانه آنان را بر خود مقدّم داشتند: « والذین تبوَّؤ الدار والإیمان من قبلهمْ یحبّون من هاجر إلیهم ولا یجدون فی صدورهم حاجةً مما أوتوا ویؤثرون علی أنفسهم ولو کان بهم خصاصة » و خدای سبحان برای تجلیل از مهاجران و انصار، به منافقان می گوید: در ایمان به خدا و پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم، همتای اینان مؤمن شوید. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: ⭕️سرّ منافقان از ایمان به خدا و پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم آن است که معیار شناخت آنان در جهان بینی، و است و از این رو ایمان به غیب و امور نامحسوس را باوری سفیهانه می دانند و همانند کافران، وحی را افسانه می پندارند: « واذا قیل لهم ماذا أنزل ربّکم قالوا أساطیر الأولین »، چنانکه گروهی به حضرت هود نیز نسبت سفاهت می دادند: « إنا لنراک فی سفاهة ». 🔴منافقان بر اساس شناخت حسّی وجهان بینی مادی، مهاجران و انصار را که مؤمن به مبدأومعاد و رسالت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم بودند می دانستند و کارهای آنان را سفیهانه تلقّی می کردند و در مقابل آنان، خود را قلمداد می کردند و به خیال باطلِ خود، حاضر نبودند نقد دنیا را به نسیه آخرت بفروشند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: ❌خدای سبحان در پاسخِ منافقان کوردل می فرماید: آنان خود سفیهند گرچه خویش را روشنفکر و مصلح جامعه می پندارند؛ زیرا نه تنها حق را از باطل و صلاح را از فساد باز نمی شناسند، بلکه را حق و را صلاح می پندارند و منشأ سفاهتشان روی گردانی از آیین حقّ است: « ومن یرغب عن ملة إبراهیم إلّا من سفه نفْسَه ». 🚫 امّا این که منافقان نمی دانند که تنها آنها بی خرد و سفیهند بدان جهت است که عقلشان، که مرکز ادراک و آگاهی است، وهْم و خیال، و شهوت و غضب آنها شده است! پس آن کس که باید بفهمد و سخن بگوید اسیر است و آن کس که نمی فهمد و نباید سخن بگوید، امیر است. اگر عقل اسیر شد و وهم و خیال و شهوت و غضب امیر، آن امیر کاذب، خود را عقل می پندارد و عقل را سفیه می شمارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 1⃣ عقل نظری و عملی منافقان 🌗 منافقان، همان طور که قبلاً اشاره شد، هم فاقد عقل نظری سالمند و هم از عقل عملی سلیم بی بهره اند. عقل نظری آنان بر اثر اسارت در چنگ و ، در همه استدلالها گرفتار مغالطه شده، حقّ را باطل و باطل را حق می پندارد، معروف را منکر و منکر را معروف می انگارد و عقل عملی آنان بر اثر اسارت در دست و ، به جای امر به معروف و نهی از منکر، امر به منکر و نهی از معروف می کند: « المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض یأمرون بالمنکر وینهون عن المعروف ویقبضون أیدیهم ». 🌘 و از این رو، آن جا که سخن از عقل عملی است از ایشان نفی شعور و آن جا که سخن از عقل نظری است از آنان نفی علم می شود؛ تعبیر « ولکن لا یشعرون » در ذیل آیه قبل، ناظر به اسارت عقل عملی منافقان است؛ زیرا در آن آیه سخن از صلاح و فساد در زمین و امور اجتماعی است که مصالح و مفاسد آن تقریباً محسوس است و تعبیر « ولکن لا یعلمون » در آیه مورد بحث، ناظر به اسارت عقل نظری آنان است؛ زیرا در این آیه سخن از ایمان مبتنی بر معرفت است و معرفت ره آورد عقل نظری است. 🌒تذکّر: گرچه در عقل عملی دو اصطلاح است: یکی آن که عقل عملی، ای است که حکمت عملی را ادراک می کند و دیگر آن که عقل عملی اصلاً از سنخ ادراک نیست، بلکه فقط از سنخ است، لیکن غالباً در این مباحث، اصطلاح دوم آن مطرح است، نه اصطلاح اوّل. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 2⃣ 🟣عقل عملی سلیم آن است که ره آوردش خدای سبحان و به بهشت باشد: «العقل... ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان». 🟠 پس نیرویی که انسان را به عبادت خداوند هدایت نکند و به بهشت رهنمون نباشد، است و از این رو آیه شریفه « ومن یرغب عن ملة إبراهیم إلّا من سَفِهَ نفْسه...و كيست كه از آيين ابراهيم روى گردان شود، جز كسى كه خود را خوار و بى ارزش كند و خويش را به نادانى و سبك مغزى زند؟ » بیانگر عکس نقیض حدیث شریف «العقل ما عبد به الرحمن... » است. 🟡و در این جهت بین منکر و فرقی نیست و آنچه در آیه « سیقول السفهاء من الناس ما ولاّهُم عن قبلتهم التی کانوا علیها...به زودى مردم سبك مغز مى گويند: چه چيزى مسلمانان را از قبله اى كه بر آن بودند [يعنى بيت المقدس، به سوى كعبه] گردانيد؟ » آمده، نمونه تطبیق عنوان سفیه بر برخی اهل کتاب است که منکر نبوّت خاصّ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بوده اند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 3⃣ کافران و منافقان ⭕️ کافران درباره اصل و می گفتند: مکتب وحی اگر سودمند بود، مؤمنان در پذیرش آن بر ما سبقت نمی گرفتند: « وقال الذین کفروا للذین آمنوا لو کان خیراً ما سبقونا إلیه ».این سخن گرچه در قرآن به کافران اسناد داده شده، ولی منطق مشترک کافران و منافقان است. 🛑 آنان بر اثر ، خود را اهل حق و روشنفکر می پنداشتند و از صاحبان چنین تفکّر باطلی جز اسناد سفاهت به مؤمنان چیز دیگری برنمی آید، و شاهد آن همین نسبت به مؤمنان است که از زبان منافقان نقل شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🔘در این ، با تعبیرهای گوناگون، منافقان به افشا شده ست و چون «شیطان» به معنای موجود مکار و گریزان از حق است، به آنان «شیطان» اطلاق شده است. ⭕️ منافقان نزد مؤمنان می کردند و چون با دوستان خود می کردند، می گفتند: ما با شماییم و مؤمنان را استهزا می کنیم. ☑️ خداوند نیز می گوید خدا آنان را می کند و در طغیان خود رهایشان می کند تا سرگردان باشند. این دو استهزا متفاوت است؛ زیرا استهزای منافقان اعتباری و فاقد هر گونه اثر واقعی است، اما استهزای خداوند است(آنان را سبک مغز و سبک قلب می کند). ✔️ گرچه نگه داشتن منافقان در تباهی، کار مأموران قهر الهی(شیطان و تبهکاران) و از باب اضلال کیفری است، ولی چون همه امور عالم به دست خداست، خداوند این کار را به اسناد می دهد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan