eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🟥 : هر موجود مکار، متمرد، شرور و شیطان است و از این رو بر ابلیس، شیطان اطلاق شده است. 🟪 : و به دیگران، خواه با گفتار باشد یا عمل، استهزا است و چون استهزا کننده با انجام دادن کاری که دلالت بر خفّت و سبکسری دیگری می کند در پی تحقیر اوست و حقیر شدن او را می طلبد این معنا در قالب باب استفعال بیان می شود. 🟧 : «عَمَهْ» به معنای است و رتبه آن پس از شک، تردّد و تحیّر است. «عَمَه» حیرتی است که چشم دل آدمی را از هر رأی و نگاه صحیحی کور می کند. پس «عَمَه» است در برابر «عَمی» که هم بر کوری چشم تن اطلاق می شود و هم بر کوری چشم جان. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🛑 منافقان در صدر اسلام بودند؛ گروهی از همان آغاز بودند ولی تظاهر به ایمان می کردند: « یقولون بأفواههم ما لیس فی قلوبهم ». ⭕️و عدّه ای در ابتدا ایمان آوردند امّا وقتی اسلام را با منافع و اغراض خود ناسازگار یافتند قلباً کافر شدند، ولی ایمان ظاهری خود را حفظ کردند و در سایه آن به مبارزه با دین پرداختند: « اتخذوا أیمانهم جنة فصدّوا عن سبیل الله إنّهم ساء ما کانوا یعملون٭ ذلک بأنهم آمنوا ثم کفروا...) 🔴[ آیه...]سوگندهايشان را [براى شناخته نشدن نفاقشان] سپر گرفته در نتيجه [مردم را] از راه خدا بازداشته اند چه بد است آنچه را اينان همواره انجام مى دهند! اين [صفت زشت نفاق و بدى اعمال] به سبب آن است كه آنان [نخست] ايمان آوردند، سپس كافر شدند در نتيجه بر دل هايشان مهر [تيره بختى] زده شد، به اين علّت [حقايق را] نمى فهمند». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🔍 خدای سبحان که به همه انسانها آگاه است: « أوَ لایعلمون أن الله یعلم ما یسرّون وما یعلنون ». ♻️ در این دو آیه مورد بحث با چهار تعبیر، تمایل منافقان را به کفر افشا می کند: 1⃣از اجتماع منافقان با مؤمنان با تعبیر « إذا لقوا » یاد می کند تا نشانه این نکته باشد که اصراری بر ملاقات با مؤمنان و اگر روزی ناخواسته با آنها برخورد کردند، به دروغ ایمان می کنند، ولی از ملاقات آنها با کافران با تعبیر « إذا خلوا » یاد می کند. ⭕️ منافقان با ، به سوی خانه های أمن کفار رفته، در مجالس خصوصی با آنان خلوت می کردند. این دوگانگی تعبیر(برخورد، خلوت) نشانه تمایل ایشان به است، به طوری که خلوت آنها را کفر و جَلْوت آنها را ایمان می سازد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣منافقان در برخورد با مؤمنان با جمله فعلیّه که مفید (تازه واقع شدن) است اظهار ایمان می کنند: « آمنّا » ، ولی در خلوت با کافران با جمله اسمیّه که مفید تأکید و است و با حرف تأکید « إنّ » ابراز یگانگی با آنها می کنند: «إنّا معکم». 3⃣از تقابل میان منافقان، مؤمنان و شیاطین برمی آید که مراد از شیاطین کافران هستند و از اضافه شیاطین به ضمیر «هُم» که به منافقان برمی گردد: « شیاطینهم » ، دانسته می شود که منافقان و کافران از . 4⃣خودشان به نحو حصر تصریح می کنند که در برخوردمان با مؤمنان تنها کار ما آنان است: « إنما نحن مستهزؤون » . البته منافقان، روز تمایل خود را به کافران علنی می کنند: « هم للکفر یومئذٍ أقرب منهم للإیمان ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: حقیقی «شیطان» بر و 🛑اطلاق شیطان بر منافقان و کافران، به نحو است، نه از سر مجاز و مسامحه؛ زیرا شیطان، چنانکه گذشت، به هر موجود مکّار، متمرّد و گریزان از حقّ گفته می شود. ⭕️ کافران و منافقان که از هدایت رهبران الهی و در مقابل حق خضوع نمی کنند و از راههای مرموز و با وسوسه، میل به باطل را در دلهای تزریق می کنند: « من شرّ الوسواس الخناس٭ الذی یوسوس فی صدور الناس٭ من الجنة والناس » و آنان که با مکر و نیرنگ روحیه ایمانی دیگران را تضعیف می کنند، از مصادیق شیطانند: « انّما ذلکم الشیطان یخوّف أولیاءَه ». 🔴 البته شیطنت برای افراد بشر در آغاز به صورت است و ثباتی و سپس به تبدیل می شود و از آن پس، فصل مقوم هویّت انسان می گردد و انسان خَدّاع، مُحْتال، مَکّار حقیقتاً شیطان می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🟠 استهزا و تمسخر دیگران گرچه در همه موارد ناروا و حرام است: « لا یسخر قوْم من قوْمٍ عسی أن یکونوا خیراً منهم ولا نساء من نساء عسی أن یکنّ خیراً منهنّ » ، امّا آن نسبت به موارد استهزا، متفاوت است؛ منافقان گاهی مؤمنان را استهزا می کردند، گاهی اولیای الهی و گاهی و (علیهم السلام) را گاهی نیز آیات الهی را مسخره می کردند. استهزای مؤمنان گرچه فسق است، امّا استهزای خدا و رسول و آیات الهی است: « قل أبِالله وآیاته ورسوله کنتم تستهزؤن٭ لاتعتذروا قد کفرتم بعد إیمانکم ». 🟣البته معلوم است که استهزای مؤمنان اگر به خاطر وصف ایمان آنان باشد، همان است؛ زیرا عصاره چنین استهزای علمی و عمدی همان استهزای وحی و رسالت است، نه اشخاص معین. 🟡 هدف منافقان از ابراز ایمان در نزد مؤمنان، تنها بود: « إنّما نحن مستهزؤون » و از این کار هیچ غرض عقلایی برای خود یا دیگران نداشتند: « ولئن سألتهم لیقولنّ إنّما کنّا نخوض ونلعب ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: استهزای با استهزای 🟢خدای سبحان در پاسخ منافقان می فرماید: خدا آنان را استهزا و در طغیان خود رهایشان می کند تا باشند. اگر مؤمنان از سوی منافقان به سفاهت و سبک مغزی متّهم می شوند و مورد تمسخر و استهزای آنان قرار می گیرند خدای سبحان نیز منافقان را استهزا می کند. با این تفاوت که استهزای منافقان نسبت به مؤمنان هیچ اثر واقعی و نقش تکوینی ندارد، بلکه است. افزون بر آن که در برخی موارد خدای سبحان شرّ مستهزئان را خود عهده دار شده است: « إنّا کفیناک المستهزئین ». 🟣 امّا استهزای خدای سبحان نسبت به منافقان، تکوینی و است؛ بدین معنا که خداوند آنان را سبک مغز و سبک قلب می کند: « وأفئدتهم هواء » و در قیامت که ظرف ظهور حقایق است و میزان در آن روز، حقیقت است: « والوزن یومئذ الحق »، آنها و اعمالشان به قدری بی وزن و سبکند که دیگر ترازویی برای سنجش آنان برپا نمی شود: « فلا نقیم لهم یوم القیامة وزناً ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: ظهور به دست مأموران قهر ⭕️ خدای سبحان منافقان را مدت مدیدی در فتنه و آشوبی که در درون خویش بر پا کرده اند، می کند و آنان را به حال خود وامی گذارد تا کورکورانه راه خود را ادامه دهند. 🛑خداوند رها ساختن منافقان در طغیان و تبهکاری را به اسناد می دهد و سرّ این اسناد آن است که این کار گرچه به دست شیاطین و تبهکاران انجام می گیرد: « وإخوانهم یمدّونهم فی الغی »، ولی چون همه امور عالم به دست خداوند است کاری که به وسیله مأموران قهر الهی و با اذن تکوینی خدای سبحان انجام گیرد نیز به اوست وگرنه اسناد این گونه امور به خداوند بی واسطه نیست؛ زیرا از جانب خدای رحمان و هادی که غضب او مسبوق به رحمت است، بی واسطه غضب و ضلالت صادر نمی شود. 🔴 مأموران قهر الهی نه تنها اضلال کیفری تبهکاران را بر عهده دارند و به تعبیر قرآن کریم آنان را تحریک می کنند و می گزند: « إنا ارسلنا الشیاطین علی الکافرین تؤزّهم أزّاً »، بلکه با اذن خدای سبحان آنان را نیز بر عهده می گیرند: « إنّا جعلنا الشیاطین أولیاء للذین لایؤمنون... ما شیاطین را سرپرست کسانی که ایمان نمی آوردند قرار میدهیم». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 1⃣ انسان، است، نه نوع اخیر 🔘شیطان یا انسی است یا جنّی و کافران و منافقان که در آیه محل بحث از آنها به شیاطین تعبیر شده است از هستند. خناسی که با وسوسه، در دلهای مردم نفوذ می کند و افکار خود را مرموزانه در نهاد انسانها تزریق کرده و آنها مرموزانه در نهاد انسانها تزریق کرده و آنها را می فریبد، حقیقتاً شیطان است و فرق او با شیطان اصلی(ابلیس) این است که او از جنّ بود: « کانَ من الجنّ ».گرچه دستْ پروردگانش، هم از جنّند و هم از انس و از این رو می توان گفت: منافقان با شیاطین خود خلوت می کردند. ☑️ پس کافران و منافقانِ فریبکار نه تنها شبیه شیطان بلکه خود، . ✔️حقیقت آدمی همان اوست و صورت و اندام و سخن گفتن معهود یا روی دو پا راه رفتن، هر یک از اینها عَرَضی از اَعراض انسان است و در حقیقتِ انسان نقش ندارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 1⃣ انسان، است، نه نوع اخیر 📡 خدای سبحان نَفْس انسان را با فجور و تقوا آفرید: « فألهمها فجورها وتقواها » و او را به هر دو «نجد» و طریق خیر و شر آشنا کرد: « وهدیناه النجدین » ، « إنّا هدیْناه السبیل إما شاکراً وإما کفوراً » . اگر انسان راه دین را که راه انبیا و اولیای الهی است پیمود، به رسیده، با آنان محشور می شود، ولی اگر به بیراهه رفت، گاهی سر از بهیمیّت و شهوترانی در می آورد و به حقیقتْ می شود و گاهی سر از و درندگی درمی آورد و حقیقتاً انسانی درنده می شود و گاهی نیز سر از مکر و شیطنت درمی آورد و واقعاً انسانِ می شود. 🧭 این آن است که اگر همه کوشش انسان این بود که قوای خود را در خدمت بگمارد و دست و پای وهم و خیال و نیز شهوت و غضب خود را با نیروی عقل «عِقال» کند و عقل را زمامدار وهم و خیال و نیز شهوت و غضب کند، او انسانی است فرشته صفت و اگر زمام امور ادراکی خود را به دست وهم و خیال، و امور تحریکی خویش را به دست شهوت و غضب سپرد و خواسته های نفس اماره را در بُعد شهوت تأمین کرد، گرچه در آغازْ انسانی مشتهی است ولی در ، خواهد شد؛ یعنی، نَفْس او به منزله ماده برای صورتهای متنوع است و صفت بعدی به منزله صورت جدید وی محسوب شده، با جان او عجین می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 1⃣ انسان، است، نه نوع اخیر ⭕️ انسانی که همه امور خود را به زمامداری سپرد نیز در ابتدا انسانی عصبانی است ولی سرانجام «درنده خویی» صورت جان او خواهد شد و او در درون خود، گرگی خون آشام است و درقیامت که روزظهورحق است به صورت حیوانی درنده محشور می شود؛ گرچه در دنیا به ظاهرهمانند سایرانسانهاست. حال اگر همه تلاش و کوشش انسان در مسیر نیرنگ بازی و فریبکاری مصرف شد شیطنت در آغاز برای او حال است اما سرانجام او خواهد شد و او حقیقتاً شیطان می شود؛ یعنی، فصل اخیر او شیطنت است. 🛑قرآن کریم در جریان یکی از جنگها از منافق با تعبیر یاد کرده است: « ذلکم الشیطان یخوّف أولیاءه...این شیطان است که دوستانش را [از جهاد و...]می ترساند ». پس «انسان» گرچه در مباحث منطقی به عنوان «نوع اخیر» یا «نوع الأنواع» مطرح است، ولی از دیدگاه قرآن کریم انسانْ نوعِ متوسط است، نه نوع اخیر و بعد از آن برای وی چهار نوع مطرح است: فرشته مَنِشی، درنده خویی، شهوت و شیطنت و آنچه امام باقر(علیه السلام) به ابوبصیر در موسم حج نشان داد و او بسیاری از حج گزاران را که از ولایت اهل بیت(علیهم السلام) متمرّد بودند به صورت حیوانات مشاهده کرد، ارائه همین باطن بود؛ یعنی، وقتی ابوبصیر گفت: «ما أکثر الحجیج وأعظم الضجیج! »، امام باقر(علیه السلام) فرمودند: «بل ما أکثر الضجیج وأقل الحجیج». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣ ره آورد در مسیر درجات یا درکات 🟩انسان در نظام هستی، یا در مسیر و ولایت الهی حرکت می کند یا در مسیر و ولایت شیطانی و هبوط به سوی اَسفل السافلین. 🟧 اگر انسان در مسیر ولایت الهی قرار گرفت به جایی می رسد که ابتدا و سپس خدای سبحان می شود و آنگاه خدای سبحان، زبان، چشم و گوش او می شود و چنین انسان ملکوتی به وسیله خدا می شنود، می بیند، می گوید و...: «وإنه لیتقرّب إلی بالنافلة حتی أحبّه فإذا أحببته کنت سمْعَه الذی یسمع به وبصره الذی یبصر به ولسانه الذی ینطق به ویده التی یبطش بها...با کارهای مستحب به من نزدیک می شود، تا آن جا که او را دوست می دارم. پس چون دوستش داشتم، گوش شنوایش، چشم بینایش، زبان گویایش و دست نیرومندش می شوم 🟪 و از این برتر مقامی است که انسان، » و شود، همان گونه که امیرالمؤمنین(علیه السلام) می فرماید: «أنا عین الله وأنا جنب الله وأنا یدالله». تفصیل بحث درباره قرب نوافل و قرب فرایض که در حدیث معروف به قرب نوافل مطرح است، به محلّ مناسب خود موکول می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan