eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
584 عکس
248 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: ❌خدای سبحان در پاسخِ منافقان کوردل می فرماید: آنان خود سفیهند گرچه خویش را روشنفکر و مصلح جامعه می پندارند؛ زیرا نه تنها حق را از باطل و صلاح را از فساد باز نمی شناسند، بلکه را حق و را صلاح می پندارند و منشأ سفاهتشان روی گردانی از آیین حقّ است: « ومن یرغب عن ملة إبراهیم إلّا من سفه نفْسَه ». 🚫 امّا این که منافقان نمی دانند که تنها آنها بی خرد و سفیهند بدان جهت است که عقلشان، که مرکز ادراک و آگاهی است، وهْم و خیال، و شهوت و غضب آنها شده است! پس آن کس که باید بفهمد و سخن بگوید اسیر است و آن کس که نمی فهمد و نباید سخن بگوید، امیر است. اگر عقل اسیر شد و وهم و خیال و شهوت و غضب امیر، آن امیر کاذب، خود را عقل می پندارد و عقل را سفیه می شمارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 1⃣ عقل نظری و عملی منافقان 🌗 منافقان، همان طور که قبلاً اشاره شد، هم فاقد عقل نظری سالمند و هم از عقل عملی سلیم بی بهره اند. عقل نظری آنان بر اثر اسارت در چنگ و ، در همه استدلالها گرفتار مغالطه شده، حقّ را باطل و باطل را حق می پندارد، معروف را منکر و منکر را معروف می انگارد و عقل عملی آنان بر اثر اسارت در دست و ، به جای امر به معروف و نهی از منکر، امر به منکر و نهی از معروف می کند: « المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض یأمرون بالمنکر وینهون عن المعروف ویقبضون أیدیهم ». 🌘 و از این رو، آن جا که سخن از عقل عملی است از ایشان نفی شعور و آن جا که سخن از عقل نظری است از آنان نفی علم می شود؛ تعبیر « ولکن لا یشعرون » در ذیل آیه قبل، ناظر به اسارت عقل عملی منافقان است؛ زیرا در آن آیه سخن از صلاح و فساد در زمین و امور اجتماعی است که مصالح و مفاسد آن تقریباً محسوس است و تعبیر « ولکن لا یعلمون » در آیه مورد بحث، ناظر به اسارت عقل نظری آنان است؛ زیرا در این آیه سخن از ایمان مبتنی بر معرفت است و معرفت ره آورد عقل نظری است. 🌒تذکّر: گرچه در عقل عملی دو اصطلاح است: یکی آن که عقل عملی، ای است که حکمت عملی را ادراک می کند و دیگر آن که عقل عملی اصلاً از سنخ ادراک نیست، بلکه فقط از سنخ است، لیکن غالباً در این مباحث، اصطلاح دوم آن مطرح است، نه اصطلاح اوّل. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 2⃣ 🟣عقل عملی سلیم آن است که ره آوردش خدای سبحان و به بهشت باشد: «العقل... ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان». 🟠 پس نیرویی که انسان را به عبادت خداوند هدایت نکند و به بهشت رهنمون نباشد، است و از این رو آیه شریفه « ومن یرغب عن ملة إبراهیم إلّا من سَفِهَ نفْسه...و كيست كه از آيين ابراهيم روى گردان شود، جز كسى كه خود را خوار و بى ارزش كند و خويش را به نادانى و سبك مغزى زند؟ » بیانگر عکس نقیض حدیث شریف «العقل ما عبد به الرحمن... » است. 🟡و در این جهت بین منکر و فرقی نیست و آنچه در آیه « سیقول السفهاء من الناس ما ولاّهُم عن قبلتهم التی کانوا علیها...به زودى مردم سبك مغز مى گويند: چه چيزى مسلمانان را از قبله اى كه بر آن بودند [يعنى بيت المقدس، به سوى كعبه] گردانيد؟ » آمده، نمونه تطبیق عنوان سفیه بر برخی اهل کتاب است که منکر نبوّت خاصّ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بوده اند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۳: "وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰکِن لایَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 3⃣ کافران و منافقان ⭕️ کافران درباره اصل و می گفتند: مکتب وحی اگر سودمند بود، مؤمنان در پذیرش آن بر ما سبقت نمی گرفتند: « وقال الذین کفروا للذین آمنوا لو کان خیراً ما سبقونا إلیه ».این سخن گرچه در قرآن به کافران اسناد داده شده، ولی منطق مشترک کافران و منافقان است. 🛑 آنان بر اثر ، خود را اهل حق و روشنفکر می پنداشتند و از صاحبان چنین تفکّر باطلی جز اسناد سفاهت به مؤمنان چیز دیگری برنمی آید، و شاهد آن همین نسبت به مؤمنان است که از زبان منافقان نقل شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🔘در این ، با تعبیرهای گوناگون، منافقان به افشا شده ست و چون «شیطان» به معنای موجود مکار و گریزان از حق است، به آنان «شیطان» اطلاق شده است. ⭕️ منافقان نزد مؤمنان می کردند و چون با دوستان خود می کردند، می گفتند: ما با شماییم و مؤمنان را استهزا می کنیم. ☑️ خداوند نیز می گوید خدا آنان را می کند و در طغیان خود رهایشان می کند تا سرگردان باشند. این دو استهزا متفاوت است؛ زیرا استهزای منافقان اعتباری و فاقد هر گونه اثر واقعی است، اما استهزای خداوند است(آنان را سبک مغز و سبک قلب می کند). ✔️ گرچه نگه داشتن منافقان در تباهی، کار مأموران قهر الهی(شیطان و تبهکاران) و از باب اضلال کیفری است، ولی چون همه امور عالم به دست خداست، خداوند این کار را به اسناد می دهد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🟥 : هر موجود مکار، متمرد، شرور و شیطان است و از این رو بر ابلیس، شیطان اطلاق شده است. 🟪 : و به دیگران، خواه با گفتار باشد یا عمل، استهزا است و چون استهزا کننده با انجام دادن کاری که دلالت بر خفّت و سبکسری دیگری می کند در پی تحقیر اوست و حقیر شدن او را می طلبد این معنا در قالب باب استفعال بیان می شود. 🟧 : «عَمَهْ» به معنای است و رتبه آن پس از شک، تردّد و تحیّر است. «عَمَه» حیرتی است که چشم دل آدمی را از هر رأی و نگاه صحیحی کور می کند. پس «عَمَه» است در برابر «عَمی» که هم بر کوری چشم تن اطلاق می شود و هم بر کوری چشم جان. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🛑 منافقان در صدر اسلام بودند؛ گروهی از همان آغاز بودند ولی تظاهر به ایمان می کردند: « یقولون بأفواههم ما لیس فی قلوبهم ». ⭕️و عدّه ای در ابتدا ایمان آوردند امّا وقتی اسلام را با منافع و اغراض خود ناسازگار یافتند قلباً کافر شدند، ولی ایمان ظاهری خود را حفظ کردند و در سایه آن به مبارزه با دین پرداختند: « اتخذوا أیمانهم جنة فصدّوا عن سبیل الله إنّهم ساء ما کانوا یعملون٭ ذلک بأنهم آمنوا ثم کفروا...) 🔴[ آیه...]سوگندهايشان را [براى شناخته نشدن نفاقشان] سپر گرفته در نتيجه [مردم را] از راه خدا بازداشته اند چه بد است آنچه را اينان همواره انجام مى دهند! اين [صفت زشت نفاق و بدى اعمال] به سبب آن است كه آنان [نخست] ايمان آوردند، سپس كافر شدند در نتيجه بر دل هايشان مهر [تيره بختى] زده شد، به اين علّت [حقايق را] نمى فهمند». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🔍 خدای سبحان که به همه انسانها آگاه است: « أوَ لایعلمون أن الله یعلم ما یسرّون وما یعلنون ». ♻️ در این دو آیه مورد بحث با چهار تعبیر، تمایل منافقان را به کفر افشا می کند: 1⃣از اجتماع منافقان با مؤمنان با تعبیر « إذا لقوا » یاد می کند تا نشانه این نکته باشد که اصراری بر ملاقات با مؤمنان و اگر روزی ناخواسته با آنها برخورد کردند، به دروغ ایمان می کنند، ولی از ملاقات آنها با کافران با تعبیر « إذا خلوا » یاد می کند. ⭕️ منافقان با ، به سوی خانه های أمن کفار رفته، در مجالس خصوصی با آنان خلوت می کردند. این دوگانگی تعبیر(برخورد، خلوت) نشانه تمایل ایشان به است، به طوری که خلوت آنها را کفر و جَلْوت آنها را ایمان می سازد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣منافقان در برخورد با مؤمنان با جمله فعلیّه که مفید (تازه واقع شدن) است اظهار ایمان می کنند: « آمنّا » ، ولی در خلوت با کافران با جمله اسمیّه که مفید تأکید و است و با حرف تأکید « إنّ » ابراز یگانگی با آنها می کنند: «إنّا معکم». 3⃣از تقابل میان منافقان، مؤمنان و شیاطین برمی آید که مراد از شیاطین کافران هستند و از اضافه شیاطین به ضمیر «هُم» که به منافقان برمی گردد: « شیاطینهم » ، دانسته می شود که منافقان و کافران از . 4⃣خودشان به نحو حصر تصریح می کنند که در برخوردمان با مؤمنان تنها کار ما آنان است: « إنما نحن مستهزؤون » . البته منافقان، روز تمایل خود را به کافران علنی می کنند: « هم للکفر یومئذٍ أقرب منهم للإیمان ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: حقیقی «شیطان» بر و 🛑اطلاق شیطان بر منافقان و کافران، به نحو است، نه از سر مجاز و مسامحه؛ زیرا شیطان، چنانکه گذشت، به هر موجود مکّار، متمرّد و گریزان از حقّ گفته می شود. ⭕️ کافران و منافقان که از هدایت رهبران الهی و در مقابل حق خضوع نمی کنند و از راههای مرموز و با وسوسه، میل به باطل را در دلهای تزریق می کنند: « من شرّ الوسواس الخناس٭ الذی یوسوس فی صدور الناس٭ من الجنة والناس » و آنان که با مکر و نیرنگ روحیه ایمانی دیگران را تضعیف می کنند، از مصادیق شیطانند: « انّما ذلکم الشیطان یخوّف أولیاءَه ». 🔴 البته شیطنت برای افراد بشر در آغاز به صورت است و ثباتی و سپس به تبدیل می شود و از آن پس، فصل مقوم هویّت انسان می گردد و انسان خَدّاع، مُحْتال، مَکّار حقیقتاً شیطان می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🟠 استهزا و تمسخر دیگران گرچه در همه موارد ناروا و حرام است: « لا یسخر قوْم من قوْمٍ عسی أن یکونوا خیراً منهم ولا نساء من نساء عسی أن یکنّ خیراً منهنّ » ، امّا آن نسبت به موارد استهزا، متفاوت است؛ منافقان گاهی مؤمنان را استهزا می کردند، گاهی اولیای الهی و گاهی و (علیهم السلام) را گاهی نیز آیات الهی را مسخره می کردند. استهزای مؤمنان گرچه فسق است، امّا استهزای خدا و رسول و آیات الهی است: « قل أبِالله وآیاته ورسوله کنتم تستهزؤن٭ لاتعتذروا قد کفرتم بعد إیمانکم ». 🟣البته معلوم است که استهزای مؤمنان اگر به خاطر وصف ایمان آنان باشد، همان است؛ زیرا عصاره چنین استهزای علمی و عمدی همان استهزای وحی و رسالت است، نه اشخاص معین. 🟡 هدف منافقان از ابراز ایمان در نزد مؤمنان، تنها بود: « إنّما نحن مستهزؤون » و از این کار هیچ غرض عقلایی برای خود یا دیگران نداشتند: « ولئن سألتهم لیقولنّ إنّما کنّا نخوض ونلعب ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan