eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: (یا ایها) 🔭 خطاب « یا أیّها النّاس » مانند خطابهای عادی نیست؛ هر ندا و خطابی به اندازه دید منادِی و مخاطِب وسعت دارد و منادِی گاهی انسان است که با چشم ظاهر، تنها حاضران را می بیند و به آنها خطاب می کند و گاهی خدای سبحان است که انسانهای را نیز می بیند و به آنان خطاب می کند. امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: خداوند پیش از تحقّقِ معلوم، عالم بود: «عالم إذ لا معلوم». درباره بصر نیز فرمودند: آنگاه که مشهودی تحقّق نداشت او شاهد بود: «بصیر إذْ لامنظور إلیه من خلقه». 🔬 از آن جا که همه انسانهای کنونی و آینده مشهود خداوند هستند، نداهای قرآنی آنان را دربر می گیرد و دیگر زمینه ای برای طرحِ بحث اصولی معروف نیست که «آیا خطابهای شَفَهی قرآن لفظاً یا ملاکاً شامل معدومین در حال خطاب می شود یا نه». البته اگر کسی خطاب قرآنی را در حدّ مفاهمه و فرهنگ محاوره عرفی تنزّل دهد، یا بگوید قرآن به لحاظ مخاطبان سخن می گوید، جای چنان بحثی خواهد بود.[پس خطاب های خداوند شامل آیندگان یا معدومین نیز میشود]. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر کجاست پدرم کجاست ... و اگر آنها زنده باشند دارند میپرسند: فرزندم کجاست عزیزم کجاست ... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: (یا ایها) 💌 خطاب « یا أیّها النّاس » است که شامل مؤمنان، اهل کتاب و ملحدان نیز می شود، لیکن شمول خطاب نسبت به مؤمن، منافق و کافر بُعد مُلکی آیه است و شمول آن نسبت به خصوص مؤمنان بُعد ملکوتی آن است؛ زیرا «مردم» حقیقی همان مؤمنان هستند و غیرمؤمن مانند ، بلکه فروتر از آنهاست: « أولئک کالأنعام بل هم أضلّ ». 📨 پس هر یک از و مرتبه خاص خود را دارد و خطاب « یا أیّها النّاس » نسبت به مؤمنان به هر دو تقریب قابل تبیین است؛ گرچه نسبت به غیر مؤمنان براساس محاوره مُلکی خواهد بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
🔻 عروس و داماد فلسطینی چند روز پس از شروع زندگی 🔹عروس و داماد فلسطینی که چند روز پیش عروسی‌شان را جشن گرفته بودند، در بمباران‌های رفح به شهادت رسیدند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: (بندگی) و شکوفایی حقیقت انسان 🕋در آیه مورد بحث چند اصل تبیین شده است: اوّل این که انسان باید کند؛ دوم این که معبود او باید همان او باشد، نه شی ء یا شخص دیگری؛ سوم این که ربّ انسان کسی جز او نیست. از این رو به توده انسانها می گوید: خدایی که شما و نیاکانتان را آفرید عبادت کنید. 🗜 قرآن کریم را به «توحید عبادی» فرا می خواند و توحید عبادی را به «توحید ربوبی» و توحید ربوبی را به «توحید خالقی» استناد می دهد و راز این دعوت را تحقّق می داند و در پایان آیه بَعْد پیام دعوت اثباتی را با نهی از شرک تثبیت می کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معترضان آلمانی به هیلاری کلینتون: تو آدم نیستی! 🔹«تو زن نیستی؛ تو انسان نیستی و از نسل‌کشی اسرائیل در حمایت می‌کنی». این فریاد معترضان آلمانی سخنرانی هیلاری کلینتون در نشست «سینما برای صلح» در برلین را به هم زد. 🔹یکی از معترضان با فریاد گفت: هیلاری کلینتون! تو به چه حقی دربارهٔ حرف می‌زنی وقتی که دارند به بهانهٔ «حفاظت از حقوق بشر» قتل عام می‌شوند؟! 🔹یکی دیگر از معترضان خطاب به کلینتون گفت: تو دربارهٔ حقوق زنان حرف می‌زنی؟ دربارهٔ کدام حق حرف می‌زنی؟ آمریکا مرتکب یک نسل‌کشی در غزه است؛ دولتی که تو زیر پرچم آن ایستاده‌ای. حالا حرف از «سینما برای صلح» می‌زنی؟! ما شاهد «سینما برای نسل‌کشی» هستیم. دستان تو به خون آلوده است. 🔸این دومین بار در هفتهٔ گذشته است که سخنرانیِ هیلاری کلینتون با اعتراض حامیان فلسطین مواجه شده. بار اول در دانشگاه کلمبیا بود که معترضان سخنرانی او را مختل کردند و او را جنایتکار جنگی خواندند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: (بندگی) و شکوفایی حقیقت انسان 💞 قرآن کریم عبادت و ارتباط با پروردگار را تأمین کننده می داند. انسان هم در آغاز آفرینش خود به خدا نیازمند است و هم در ادامه آن و حیات انسانی بدون عبادت و ارتباط با حی محض، یعنی خدا میسّر نیست؛ اگر پیوند عبد و مولا گسیخته شود انسانِ محتاج برای رفع نیاز خود راهی ندارد و اهل هلاکت است و انسان در نهایت به حیوان یا گیاه، یا سنگی تبدیل می شود. توضیح این که، انسان اگر تنها در پی تأمین نیازهای جسمی خود باشد، «گیاه بالفعل» و «حیوان بالقوه» است و در صورتی که تنها به رفع نیازهای عاطفی خود بپردازد «حیوان بالفعل» و «انسان بالقوه» است. ❤️‍🩹 انسانی که تنها در کارها باشد و خیانت نکند تربیت شده، مانند سگ شکاری است که سختی شکار و گرسنگی را تحمل می کند، ولی چون از امانت داری لذّت می برد، در امانت (شکار) خیانت نمی کند و بر این اساس، کسی که در امانت خیانت کند، از حیوان تربیت شده پست تر است. همچنین، انسانی که تنها به مسایل می اندیشد و در قلمرو نژاد و قبیلهْ غیرتِ حمایت از خانواده و بستگان دارد، نظیر مرغی است که از جوجه های خود حمایت می کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کودک فلسطینی: این الاغ بهتر از از ما حمایت کرده است. الأعراف/۱۷۹ وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺟﻦّ ﻭ ﺍﻧﺲ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻭﺯﺥ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ، [ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻣﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﻣﻲ ﻛﺸﺪ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ] ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺣﻖّ ﺭﺍ ﺩﺭﮎ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﺎﻳﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ. ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﭽﻮﻥ ، ﺑﻠﻜﻪ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺗﺮﻧﺪ. ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﻏﺎﻓﻠﺎﻧﻨﺪ. https://eitaa.com/bourhan