بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: #عبادت(بندگی) و شکوفایی حقیقت انسان
💎 امّا کسی که #معارف_بلند_توحیدی را آموخت و توانست نمونه ای از « علّم آدم الأسماء کلّها » شود و کسی که توانست از همه گردنه های کئودِ #تعلّق_به_دنیا بگذرد، اهل ایثار باشد و ندای بلند « یا أیّتها النّفس المطمئنة٭ ارجعی إلی ربّک » را بشنود، او انسان بالفعل است و حقیقت انسانی را شکوفا کرده است.
🕯 چنانکه امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نامه ای به معاویه درباره #شهیدان_خاندان_رسالت_و_امامت نوشتند: بسیاری از مردم کشته می شوند، ولی همه آنان مانند شهیدان خاندان ما نیستند؛ شهیدانی مانند جعفر طیّار و حمزه سیّدالشهداء: «ألا تری... أنّ قوماً استشهدوا فی سبیل الله تعالی من المهاجرین والأنصار ولکلٍ فضْل حتی إذا استشهد شهیدنا قیل: «سیّدالشهداء» وخصّه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بسبعین تکبیرة عند صلاته علیه.
💡[ترجمه]مگر نمى بينى كه گروهى از مهاجران و انصار در راه خداوند متعال شهيد شدند و هر يك از آنان را [به جاى خود ]ارزش و فضيلتى است ، اما وقتى شهيد ما (حمزه) به شهادت رسيد ، #سيد_الشهدا نام گرفت و رسول خدا صلى الله عليه و آله در هنگام نماز خواندن بر او، اختصاصا #هفتاد تكبير گفت.
🕯أولا تری أنّ قوماً قطّعت أیدیهم فی سبیل الله ولکلٍ فضل حتی إذا فعل بواحدنا ما فعل بواحدهم قیل: «الطیّار فی الجنة وذوالجَناحین».
💡[ترجمه]و نيز مگر نميداني گروهي دستشان در ميدان جهاد قطع شد که هر کدام مقام و منزلتي دارند ولي هنگامي که اين جريان دربارهي يکي از ما انجام شد لقب #طيار به او داده شد «آن کس در آسمان بهشت با دو بال خود پرواز ميکند».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پیرمرد فلسطینی: ماهها است که حتی یک #لقمه غذا پیدا نمی کنم، همیشه روزه ام، ۱۵ شهید از خانواده ام از دست دادم، هیچکس برایم باقی نمانده است.
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: برهان بر #ضرورت_عبادت
🛠 قرآن کریم در مقام بیان احکام فرعی جزئی دلیلی ذکر نمی کند، مگر به عنوان احیای ارتکاز فطری و یادآوری نکات اخلاقی، امّا برای #اصول_دین و مسایل نظری از جمله اصل ضرورت عبادت، برهان اقامه می کند و علّتی که در کریمه مورد بحث برای لزوم عبادت آمده برهانی است که حدّوسط آن ربوبیّت حق است و این برهان از راه تعلیق حکم « اعْبدوُا » بر وصف « ربّکم » اقامه شده است.
⚒ تعلیق حکم عبادت بر وصف ربوبیّت بیانگر علیّت #وصف مزبور برای ضرورت پرستش و مناسبت بین این حکم و وصف است؛ علت این که باید خدا را عبادت کرد #ربوبیت اوست و این که تدبیر همه امور به دست خداست و انسان عبد است و عبد در همه شئون خود مربوب و تحت تدبیر خداست: « لا أملک لنفسی نفعاً ولا ضرّاً إلاّ ما شاء الله » و عبد باید در مقابل رب خضوع کند. بنابراین، جمله « اعبدوا ربّکم » فرمانی است همراه با برهان.
🔧 تذکّر: گاهی برای تأثیر جدّی برهان مزبور مطالب دیگری بر آن افزوده می شود؛ مانند این که #رسول_اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز به استناد همین برهان خدا را می پرستد و پرستش ربّْ صراط مستقیم است: « وإنّ الله ربّی وربّکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم ».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🔴 آه از مظلومیت غزه.....
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: برهان بر #ضرورت_عبادت
🔍 وثنیین حجاز خدا را به عنوان «خالق» و «ربّ الأرباب» می پذیرفتند، لیکن می پنداشتند که خدای سبحان امور گونه گون جهان را به #ارباب_جزئیّه، مانند ربّ زمین، ربّ دریا، ربّ باران و... واگذار کرده و آنان امور متنوع جهان هستی را اداره می کنند. تا آن جا که برای ارباب جزئیّه #مجسمه_ها ساختند و آنها را عبادت می کردند تا شفیع آنها و واسطه تقرب آنان به #حق باشند: « هؤلاء شفعاوُنا عندالله »، « ما نعبدهم إلاّ لیقرّبونا إلی الله زلفی ».
🔎 وثنیین از نظر ربوبیّت مشرک بودند، #نه_خالقیت و به دنبال شرک ربوبی گرفتار شرک عبادی هم شدند و خدایان گوناگون را عبادت کردند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زیباترین دختر دنیا از نظر ما تویی😭💔
#غزه_مظلوم🇵🇸
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: برهان بر #ضرورت_عبادت
جمله « الّذی خلقکم والّذین من قبلکم » که صفت ربّ است بیانگر تلازم ناگسستنی میان ربوبیّت و خالقیت است. این #تلازم، چنانکه در تفسیر سوره حمد گذشت از دو راه قابل تبیین است:
1⃣گرچه مفهوم ربوبیّت با خالقیت تفاوت دارد، لیکن در تحلیل عقلی حقیقت ربوبیّت به #خالقیت بازمی گردد؛ زیرا تربیب، تربیت، اداره و تدبیر هر شی ء عبارت است از دادن کمالها و اوصاف و ارزاق مورد نیاز آن شی ء و چون اعطای کمالها به شی ء مستکمل امری تکوینی است، نه اعتباری و قراردادی، بنابراین، تکمیل و تربیبْ با ایجاد ربط بین آن شی ء متکامل و کمال وجودی آن مساوی است و آفرینش کمال برای شیئی خاص، خود نوعی خلقت است و در نتیجه، ربّ همه اشیا همان خالق آنهاست.
2⃣میان ربوبیّت و خالقیّت تلازم است؛ زیرا تنها خالق شی ء است که از هویّت و ذات آن #باخبر است و از علل و عوامل و شرایط و همچنین از موانع رشد و کمال آن مخلوق آگاه است و قدرت آن را دارد که امور آن را تدبیر کند و آن را پرورش دهد، نه موجودی که با آن شی ء بیگانه است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🔴 واسه تنفر از اسرائیل این تصویر کافی نیست؟!
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: برهان بر #ضرورت_عبادت
⭕️ تلازم فوق، اعتقاد مشرکان را درباره جدایی خالقیت از ربوبیّتْ #ابطال می کند. آنان می پنداشتند: ارباب متعدّد و متفرقْ مدبّران امور جزئی عالم هستند و از این رو مجسّمه ربّ های جزئی را به عنوان شفیع و مُقرِّبْ می پرستیدند؛ غافل از این که تنها موجودی شایسته ربوبیّت است که خالق مربوبها باشد و آن فقط خداست.
🟡 جمله « الّذی خلقکم والّذین من قبلکم » حدّوسط برهان از طریق #علّت_فاعلی بر ضرورت عبادت است؛ با این بیان که خداوند ربّی است که خالق است و هر ربِّ خالقی باید عبادت شود؛ پس خداوند باید عبادت شود.
🟢 غرض آن که، قرآن کریم توحید عبادی را با توحید ربوبی و توحید ربوبی را با #توحید_خالقی اثبات می کند و می فرماید: اگر بیندیشید درمی یابید که شما و نیاکانتان را نه خودتان آفریدید و نه کسانی همانند شما، بلکه همه را خدا آفریده است. خلاصه آن که، محور اصلی لزوم عبادت همان #خالقیت معبود است و چون خداوند خالق همه اشیاست: « الله خالق کل شی ء » و غیر خدا خالق چیزی نیست و خالق همتای غیرخالق نخواهد بود: « أفمن یخلق کمن لایَخلق أفلاتذکرون »، پس عبادت #منحصراً برای خداوند ضروری است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بعد #یازده_سال انتظار و دعا مادر شده بود و حالا فرشتههاش مسافر بهشت شدن...😭😭😭
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan