بسم الله الرحمن الرحيم
📘کتاب: #امام_مهدی #موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📝پيشگفتار
🎲نقش #پيوند_گذشته_و_آينده در #جهانی_سازي
💡#جريان_آدم_و_حوا، كينه توزي مستكبرانه ابليس، صلاح آدم براي خلافت الهي، فراگيري اسماي حسناي خدا، اِنباء فرشتگان، مأموريت براي عمران زمين و هدايت آيندگان، طلاح(فساد و تباهی) ابليس در خودبيني، برتري طلبي، افزونخواهي، آسيب رساني به ديگران، تصميم بر تداوم دشمني با فرزندان آدم همگي در شكل گيري جامعه بشري #سهم_بسزائي داشته و دارند.
🗝 #جريان_منجي_جهاني، كوبيدن كوههاي بلند و تسطيح(هموار کردن) صحنه زمين و عِوجزدايي(هدایتگری) و آفت گيري امت و ناهمواري آن و #ظهور انسان كامل معصوم همگي در #سامان_يابي نسل حاضر مؤثر است، زيرا #آگاهي_از_گذشته #حاكم عهده دار طرح و برنامه مناسب بوده و #اطلاع_از_آينده محتوم(حتمی) ، فرمان #مهندسي لازم را صادر مينمايد.
🎯جامعه اي كه فقط در #حال زندگي ميكند و از جدار #ماضي(گذشته) و ديوار #مستقبل(آینده) بي خبر است بين اين #دو_جهالت، فشار قبر مي بيند.
💎امتي كه گذشته و آينده را #ميداند از #عبرتهاي سودمند گذشته #پند گرفته و از #رخدادهاي شيرين آينده #بهرهمند خواهد شد.
⚙غرض آنكه غير از جريان معاد بررسي از #اوضاع پايان جهان كنوني لازم است؛ به ويژه در عصري كه فرهنگ #جهاني_سازي در بسياري از امور مطرح است.
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بسم الله الرحمن الرحیم
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖سوره:حمد
📝پیشگفتار
💡4 ـ بر اساس حديثي قدسي، سوره مباركه حمد، كه در مقام #تعليم_ادب_تحميد و #شيوه_اظهار_بندگي است، بين خداي سبحان و عبد سالك تقسيم شده است؛ بخش اوّل آن كه پنج آيه دارد و مشتمل بر حمد و ثناي الهي و خشوع و خضوع در برابر اوست، از آنِ خداست و بخش پاياني سوره كه دو آيه دارد و مشتمل بر دعا و طلب است، سهم عبد سالك است: «قسمت فاتحة الكتاب بينى وبين عبدى فنصفها لى ونصفها لعبدى...».
💎5 ـ عصاره سوره حمد، #سپاس گزاري نسبت به نعمت هاي دريافت شده در زمان گذشته و #مَدَدجويي و كمك خواهي نسبت به رحمت هاي آينده در زمان حال و آتي است؛ چنانكه حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) در برخي خطابه هاي خويش «حمد» و «استعانت» را قرين كرده، مي فرمايد: «#حمده علي ما كان و #نستعينه من أمرنا علي ما يكون ونسأله المعافاة فى الأديان كما نسأله المعافاة فى الأبدان» همچنين مي فرمايد: #أحمده استتماماً لنعمته... و#أستعينه فاقة إلي كفايته»، #نحمده علي آلائه كما نحمده علي بلائه و#نستعينه علي هذه النفوس البِطاء عما أُمرت به السِراع إلي ما نُهيت عنه».
🔮6 ـ مرحوم صدرالمتألّهين مي گويد: سوره مباركه حمد با مقدمه اي كه در نماز بدان افزوده مي شود بر روي هم #هشت_بخش را تشكيل مي دهد كه با درهاي #هشت گانه بهشت مرتبط است و نمازگزاري كه سوره حمد را با آداب ويژه آن در نماز قرائت كند، از همه درهاي هشت گانه بهشت بدان راه يافته است. درهاي مزبور عبارت است از:
1⃣ درِ «معرفت» كه نمازگزار با گفتن (وجّهت وجهي للذي فطر السماوات والأرض...قلبم را متوجه بوجود آورنده آسمان ها و زمین قرار دادم) از آن وارد بهشت مي شود.
2⃣ درِ «ذكر» با تلاوت آيه (بسم الله الرّحمن الرّحيم).
3⃣ درِ «شكر» با آيه كريمه (الحمد لله ربّ العالمين).
4⃣ درِ «رجاء» با قرائت آيه (الرّحمن الرّحيم).
5⃣درِ «خوف» با ذكر آيه (مالك يوم الدّين).
6⃣درِ «اخلاص» با گفتن (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين).
7⃣ درِ «دعا و تضرّع» با تلاوت آيه (اهدنا الصّراط المستقيم).
8⃣ درِ «اقتدا به ارواح پاك» با قرائت آيه (صراط الّذين أنعمت عليهم...).
📣تذكّر: با بررسي خطوط كلّي معارف سوره حمد و مباحث محوري آن، روشن شد كه هدف اين سوره #تعليم_و_آموزش ادب تحميد و شيوه اظهار بندگي در برابر خداي سبحان است.
📒 #تعليم شيوه #استعانت و #طلب _هدايت از خداوند و #آشنايي به كيفيّت پيمودن راه نيز هدف ديگر اين سوره است.
🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بسم الله الرحمن الرحیم
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖سوره:حمد
📝پیشگفتار
💥انسجام سوره
⭐️مرحوم امين الإسلام طبرسي درباره نظم و انسجام سوره حمد مي گويد:انسان با مشاهده نعمت هاي الهي، كه #نقص و نياز آدمي خود شاهد گويايي بر آن است، با نام منعم سخن را گشوده، مي گويد: (بسم الله الرّحمن الرحيم) و پس از اعتراف به وجود #منعمِ_يگانه، به حمد و شكر او مي پردازد: (الحمد لله)
🌙و چون #همگاني بودن اِنعام الهي را مي فهمد، مي گويد: (ربّ العالمين) و چون دريافت كه خداي سبحان علاوه بر #پروراندن همه موجودات، روزيِ آنها را نيز بر عهده مي گيرد، به رحمت مطلق حقّ اعتراف مي كند: (الرّحمن) و هنگامي كه #عصيان تبهكاران و اِمهال و غفران الهي را مشاهده كرد، به ذكر رحمت مخصوص او زبان مي گشايد: (الرّحيم) و چون #تجاوز انسانها به حريم يكديگر را مي نگرد، به «روز حساب» كه زمام آن تنها به دست خداست اعتراف مي كند: (مالك يوم الدّين)
🥀و پس از پيمودن اين مراتب و مراحل معرفتي و مشاهده اسماي حسناي خداي سبحان، #تنها او را #شايسته_عبادت يافته، خود را در محضر او مي يابد و آنگاه از خبر به خطاب گراييده، مي گويد: (إيّاك نعبد) و چون #پيمودن_راهِ_عبادت را بدون كمك خداي سبحان ناممكن مي يابد، اظهار مي دارد: (وإيّاك نستعين) و چون مي بيند راهها فراوان و پويندگان آنها گوناگونند، #بهترين_راه را از خداي سبحان مسئلت مي كند: (اهدنا الصّراط المستقيم).
🌻و سرانجام، چون پيمودن صراط مستقيم را به تنهايي دشوار مي يابد و نياز به #هم_سفراني #راهْ_بلد را احساس مي كند مي گويد: (صراط الذين أنعمت عليهم) و براي آن كه در اين راه، #بيگانه با او #رفاقت نكند مي گويد: (غير المغضوب عليهم ولا الضّالّين) و اين گونه بين #تولّي اولياي الهي و #تبرّي از دشمنان او جمع مي كند.
🍄ثواب تلاوت
در برخي از روايات اهلبيت (عليهم السلام) با #تأكيدي_ويژه، به تلاوت سوره حمد #ترغيب شده است. #سرّ تأكيد فراوان روايات بر تلاوت اين سوره، از مباحثي كه تاكنون درباره اهميت و اسرار نام گذاري آن بيان شد روشن مي شود. برخي از اين روايات به قرار زير است:
🍁1 ـ پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) پس از تبيين فضايل اين سوره و #اجر_فراوان #تلاوت_و_استماع آن مي فرمايد: «فَلْيَسْتكثر أحدكم من هذا الخير المعرض لكم؛ فإنّه غنيمة. لا يذهبنّ أوانه فيبقي فى قلوبكم الحسرة».
🍃2 ـ نيز آن حضرت مي فرمايد: كسي كه سوره فاتحة الكتاب را تلاوت كند، خداي سبحان #ثواب_تلاوت ، #همه_آيات نازله از آسمان را بدو خواهد داد: «من قراي فاتحة الكتاب أعطاه الله بعدد كل آية نزل من السماء ثواب تلاوتها».
🕯3 ـ در برخي احاديث ثواب تلاوت سوره حمد معادل ثواب تلاوت #دو_سوم_قرآن و #انفاق به #همه_مؤمنان ذكر شده است؛ مانند: «أيّما مسلم قرأ فاتحة الكتاب أعطى من الأجر كأنّما قراي ثُلثى القرآن وأعطى من الأجر كأنّما تصدّق علي كلّ مؤمن ومؤمنة».
☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بسم الله الرحمن الرحیم
📚تفسیر #کامل_ و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۱: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ)
🔗گزيده تفسير
🔑«الله» برترين نامِ خدايي است كه داراي همه #كمالات_وجودي است و «الرحمن» و «الرحيم» از صفات اوست كه نشانه رحمتِ آن هستيِ بي پايان است؛ با اين فرق كه #رحمان بر «كثرت» رحمت دلالت مي كند و #رحيم بر «ثبات و دوام» آن.
🔍پس #رحمان خدايي است كه رحمت #فراگيرش #همه_چيز و #همه_كس را شامل ميشود (مؤمن، كافر، دنيا و آخرت) و چنين رحمتي در برابر غضب نيست، بلكه #غضب نيز از #مصاديق آن است و اما رحيم خدايي است كه رحمتي #ويژه براي مؤمنان دارد و اين رحمت در برابر غضب اوست.
💡خداي سبحان، #قرآن و نيز سوره را با نام خود مي گشايد و بدين گونه، #ادب_شروع كار با نام #خدا را به انسانها مي آموزد.
🎲تفسير
🔮ب: لفظ «باء» حرف جرّ است و مجموع جار و مجرور (بسم) كلمه است، نه #كلام و از اين رو مفيد معناي تام نيست، مگر با عنايت به #متعلَّق(چیزی که با آن معنا می شود) آن كه در تعيين متعلق، در پايان بحث از مفردات آيه كريمه (بسم الله...) سخني خواهد آمد.
🔦اسم: لفظي است كه حاكي از #مسمّاي خود باشد...
🖇به هر تقدير، #اسم در عرف و لغت به معناي «لفظ دالّ بر شخص يا شيء» است و در اين جا اسم در مقابل فعل يا حرف نيست.
⚙ #اسم در اصطلاح اهل معرفت به معناي «ذات با تعيُّن خاصّ» است؛ يعني #ذاتي كه صفتي از صفات يا همه صفات او مورد نظر باشد. #اسم در اين اصطلاح از #سنخ_وجود_خارجي و عيني است، نه از مقوله لفظ. چنين اسمي خود داراي اسم است و مفهوم دال بر آن را «اسم الاسم» و لفظ دالّ بر آن را «اسم اسم الاسم» مي نامند.
🖋الله: #برترين نام از نامهاي ذات مقدسي است كه #هستي_صِرف و #جامع و مبداء #همه_كمالات وجودي و منزّه از هر نقصي است و چون آن ذات اقدس #جامع همه اسماي حسني و صفات نيكوست، گفته ميشود: «الله اسم ذاتي است كه جامع همه كمالات است» وگرنه اشتمال بر كمالات در معناي اين كلمه مأخوذ نيست.
💝 اين نام مبارك كه از آن به «لفظ جلاله» ياد ميشود و #2698 بار در قرآن كريم به كار رفته است، در اصل «إله» بوده و همزه آن بر اثر كثرت استعمال حذف شده است و با پيوستن «الف و لام» به آن به صورت «الله» در آمده است.
🕋«إله» به معناي «مَألُوه» است و مَألوه يا به معناي #معبود است يا #مُتَحيّرٌ_فيه (ذاتي كه همه عقلها و دلها درباره او متحيّر و سرگردانند)، يا مفهومي جامع بين اين دو.
🔖در زبان عرب و فرهنگ وحي، «إله» بر هر معبودي كه عابدان در پيشگاهش #خضوع كنند، اطلاق ميشود؛ #حق باشد يا #باطل: (لا تتخذوا إلهين اثنين...هیچگاه 2 #معبود برای خود نگیرید)، (أرأيت من اتخذ إلهه هواه...آیا ندیدی کسی را که اله اش را #هوا_و_هوس خود قرار داده؟) ، (أ أنت فعلت هذا بِالهتنا...ای ابراهیم تو با #معبودان و الهین ما این چنین کردی؟)
🛍 امّا #الله بر اثر كثرت استعمال، #عَلَم (اسم خاص) ذات مقدس خداوند است كه #جامع همه صفات جلالي و جمالي است و جز بر او اطلاق نميشود: (هو الله الخالق الباري المصور له الأسماء الحسني...اوست خدایی که آفریننده، نوساز، صوتگر است همه ی نام هایی نیکو ویژه اوست.) و از اين رو لفظ جلاله (الله) موصوف #همه_اسماي حسناي خداوند از جمله «الرّحمن» و «الرّحيم» قرار ميگيرد، ولي #خود، #صفت هيچ اسمي واقع نميشود و بر اين اساس، گفته ميشود: «الله #اسم_ذات است و ديگر اسمهاي خداوند نامهاي #صفات او».
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i