بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🌺بر همين اساس در قرآن كريم هر جا سخن از #حمد_خدا (الحمد لله) مطرح است #نعمتي از نعم الهي و فيضي از فيوضات او به عنوان #دليل و #حد_وسط برهان بيان مي شود؛ مانند اين كه در سوره مباركه حمد بعد از حمد، ربوبيّت مطلقه: (ربّ العالمين)، رحمت مطلقه: (الرّحمن)، رحمت خاصّه: (الرّحيم) و مالكيّت مطلقه خدا: (مالك يوم الدين) مطرح شده و هر يك #حدّ_وسط برهاني براي اختصاص حمد براي خدا قرار گرفته است كه هم ناظر به #نظام_تكوين است و هم #نظام_تشريع.
🌿چنانكه در سوره مباركه فاطر نيز #نوپديد كردن آسمان ها و زمين (#فاطر السماوات والأرض) و در سوره أنعام، #خلقت آسمان ها و زمين و پديد آوردن نور و ظلمت و در سوره سباي #مالكيت آنچه در آسمان ها و زمين است، #حدّ_وسط برهان واقع شده است، كه ناظر به #نظام_تكوين است و در سوره مباركه كهف، فرو فرستادن #كتاب_آسماني بر پيامبر #حدّ_وسط برهان قرار گرفته است كه ناظر به #نظام_تشريع و كلمات تدويني خداوند است.
🌼از ملاحظه موارد حمد در قرآن كريم بر مي آيد كه افزون بر آن كه مجموعه آيات تكويني يا تدويني خداوند يك جا حدّ وسط برهانِ اختصاص حمد براي خداوند واقع مي شود، نظير: (الحمد لله ربّ العالمين) و (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب)، هر يك از آيات تكويني و تدويني نيز[پاورقی:همانگونه كه در زيارت «آل يس» ، با اين كه به صورت جامع گفته مي شود: «السلام عليك فىآناء ليلك وأطراف نهارك»، در عين حال هر يك از حالات، آیات و شئون حضرت حجّت(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) نيز مطرح شده است: «السلام عليك حين #تقوم، السلامعليك حين #تقعد، السلام عليك حين #تقرء_و_تبيّن، السلام عليك حين #تصلّى_و_تقُنت، السلام عليك حين #تركع_و_تسجد، السلام عليك حين #تهلّل_و_تكبّر، السلام عليك حين #تحمد_و_تستغفر، السلام عليك حين #تُصبح_و_تُمسى... » .
🌷معلوم مي شود هر يك از اين #حالات، #هادي_و_روشنگر است.
🌾اين #ريزبيني در عرصه روايات ما فراوان است و از روايات كتاب «معانى الأخبار» برمي آيد كه ائمه (عليهم السلام) چگونه به ما #راه نشان داده اند و #يك_آيه را به #چند_جمله و #هر_جمله را به #چند_كلمه تقسيم كرده، #هر_كلمه را #محور #استدلالي قرار مي دهند.]به طور #مستقل حدّ وسط برهان قرار مي گيرد؛ مانند: (الحمد لله الذي له ما في السماوات وما في الأرض...ستایش برای خدای است که برای اوست آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است) نسبت به #نظام_تكوين و (الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنّا لنهتدي لولا أن هدانا الله....ستایش مخصوص خدایی است اگر خدا ما را هدایت نمی کرد هدایت نمی شدیم ) نسبت به #نظام_تكوين و #تدوين؛ تا ثابت شود كه هر يك از اين موجودات #فقير و ممكن و نيازمند فاعل و خالق هستند و تنها ذات اقدس الهي است كه #غنيّ_محض است.
🔊پس همه حمدها از آنِ اوست و محمود حقيقي تنها اوست.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🍁4 ـ #راز اختصاص حمد به خدا
☘خداي سبحان در آياتي چند از قرآن كريم، #خود را به عنوان «حميد،ستوده» مي ستايد. حميد هم به معناي #محمود به كار مي رود و هم به معناي #حامد.
🕊چ بر اين اساس هم تمامي حمد و ستايش هاي #موجودات از آن اوست و هم #حامد_حقيقي فقط #ذات_اقدس اوست و تنها اوست كه مي تواند حق ستايش #خود را ادا كند و در «الحمد لله» احتمال هر دو معنا (انحصار محموديت و انحصار حامديت در خدا) هست و در دو بخش بايد بيان شود:
🔔الف: انحصار محموديّت
🌴اختصاص #محموديّت به خداي سبحان با براهيني چند قابل اثبات است؛ مانند:
🖋برهان يكم: #حمد در برابر #نعمت است و چون منعم حقيقي و بالذات، #ذات_اقدس الهي است و همه نعمت ها (با واسطه يا بي واسطه) از آنِ اوست: (وما بكم من نعمة فمن الله...هر آنچه از نعمت به شما داده شده از جانب خداست).
🌹 پس #محمود_حقيقي تنها اوست[پاورقی:سپاس و تشكر از #مخلوق نيز در حقيقت از آن #خدايِ سبحان است و معناي احاديثي مانند: «من لم يشكر #المنعم_من_المخلوقين لم يشكر الله عزّ وجلّ» ، يا «أشْكَرُكُمْ #لله أشْكَرُكُمْ #للناس» ، اين نيست كه اگر كسي از #مردم حق شناسي نكرد، از #خدا حق شناسي نكرده است؛ زيرا در اين صورت #تلازمي بين مقدم (من لم يشكر المنعم...) و تالي (لم يشكر الله) وجود #ندارد و تلازم در صورتي محفوظ است كه بگوييم #منعم از آن جهت كه مخلوق خداست، پيام خالق را دارد.
🏵 نظير آنچه امام اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي فرمايد: «إنّ المسكين رسول الله...هر مسکینی فرستاده خداست» . در جايي كه شخص، ديگري را اطعام مي كند نيز بايد گفت: «المطعم رسول الله...غذا دهنده فرستاده خداست»، چه آن مطعم خود بداند رسول الهي است يا نداند، مسلمان باشد يا كافر و شكي نيست كه مراد از رسالت در اينجا #رسالت_تكويني است، نه تشريعي و در رسالت تكويني هيچ موجودي #مستقل_نيست و #بدون اين كه پيك خدا باشد كاري نمي كند.
🌻 از اين رو خداوند #حركتِ_بادِ_لقاح_كننده را رسالت خود مي داند: (وأرسلنا #الرياح_لواقح) و آسمان را در #بارش_باران، رسول خود معرفي مي كند: (يُرسل السماءَ عليكم #مدراراً).
🐚 بر اين اساس، #شياطين را نيز رسول خود شمرده، مي فرمايد: (ألم تَرَ أنّا أرسلنا #الشياطين...آیا ندیدی که ما #شیاطین را فرستادیم ) و بالاخره در نظام تكوين هر #ذرّه اي كه از نقطه اي رهسپار نقطه ديگر مي شود #پيك خداست، چه موافق نظام تشريع باشد يا نباشد.
〽️ به بيان ديگر، ايمان، كفر، اطاعت، عصيان و پاداش و كيفر، تنها در نظام تشريع مطرح است وگرنه در نظام تكويني #عصيان راه ندارد.
🔆 اين نكته را نيز بايد افزود كه همان گونه كه #مسكين پيك حق است و خداوند براي آزمودن متنعم، نيازمندي را به سوي او مي فرستد، #انفاق_كننده نيز رسول خداست؛ زيرا خداوند او را #هدايت و به رفع نياز محروم وادار كرده است.
💥 با اين بيان، كسي كه نعمتي را از مخلوق خدا دريافت مي كند بايد بداند كه آن #منعم، #پيك خداست و بايد از او به عنوان اين كه «مخلوق» و «رسول» الهي است، #حق_شناسي كند، نه از آن جهت كه شخص ِمعيني است.
🔊 در نتيجه معناي حديث اين است: «من لم يشكر المخلوق بما أنه مخلوق، لم يشكر الخالق»؛ كسي كه از #مخلوق با اين نگاه كه مخلوق #خداست و منعم بالعَرَض است، نه بالذات تشكر نكند، در واقع از #خالق تشكر نكرده است؛ زيرا تشكر از مخلوق در واقع تشكر از خالق است.
🦋حاصل آن كه، روايت مزبور نه تنها منافاتي با #اختصاص همه حمدها به خداي سبحان ندارد، بلكه #مؤيد آن است و از طرف ديگر در تلازم مزبور مي توان احتمال داد كه اگر كسي از مخلوق، كه اِنعام او محسوس است، شكرگزاري نكرد، معلوم مي شود #روحيّه_سپاس ، در برابر اِحسان در او نيست؛ مگر آن كه جزو اوحدي از انسان ها باشد كه همه نعمت ها را از خداوند بداند و غير او را اصلاً نبيند، كه در اين حال از بحث خارج خواهد بود.]
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
💫برهان دوم: همانگونه كه در بحث تفسيري گذشت، از ديدگاه قرآن كريم، سراسر عوالم هستي امكاني از آن جهت كه آفريده خداست، #زيبا و #نيكوست؛ پس همه جمال ها از آنِ خداي سبحان است و چون حمد، همان ثنا و ستايش در برابر كار زيباست، از اين رو #همه حمدها از آنِ خداوند #جميلِ جمال آفرين است.
🌟لازم است به اين نكته نيز توجه شود كه #زيبايي كارهاي خدا، #مطلق است، نه نسبي تا تنها نسبت به خود آن ذات اقدس يا برخي اشيا خوب و زيبا باشد.
🌼فعل خدا سراسر جمال، و جمال او جميلِ مطلق و كمال او كاملِ صرف است: «وكلّ جمالك جميل...همه صفات جمالیه تو (علم و قدرت و حیات و...)زیباست»، «وكل كمالك كامل...تمام کمالهای تو کامل است»؛ بر خلاف كارهاي نيك #ديگران كه نسبت به خود #آنان خوب است، گرچه ممكن است برخي از آن ها براي ديگران خوب نباشد.
🦋برهان سوم: كه حدّ وسط آن « #ربوبيّت مطلقه خداوند بر سراسر عوالم هستي» است و در بحث تفسيري به اجمال گذشت، اين است كه براساس تحليلي دقيق، برپايه #ربوبيّت مطلقه خداي سبحان و #توحيد_افعالي، در اِسناد فعل به فاعل، سهمي براي غير خدا نمي ماند؛ زيرا تنها فيض الهي است كه همه عوالم هستي را اداره مي كند و كارهايي كه به ديگران اسناد داده مي شود، #جز ظهور و تجلّي فيض و فعل خدا نيست.
☄ از اين رو قرآن كريم، #پيروزي رزمندگان در ميدان هاي نبرد حق در برابر باطل را از آنان نفي و به خداي سبحان اسناد مي دهد؛ چه رزمندگان بَشَري: (فلم تقتلوهم ولكنّ الله قتلهم...شما آن ها را نکشتید بلکه خدا آنها را کشت)و چه #جنود نامرئي آسماني كه قرآن كريم با تعبير لطيف (وأنزل #جنوداً لم تروها) [3] از آنان ياد مي كند.
🔆 درباره پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز مي فرمايد: (وما رميتَ إذ رميتَ ولكنّ الله رمي... و تو ای پیامبر تیر نینداختی بلکه خدا تیر انداخت)[پاورقی:تعبير اين آيه كريمه درباره پيامبر خدا و نيروهاي رزمنده يكسان نيست؛ درباره رزمندگان تنها #نفي مطرح است: (فلم تقتلوهم)، اما درباره پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) #نفي_و_اثبات را به هم آميخته، مي فرمايد: (وما رميتَ إذ رميتَ) و اين بيانگر نوعي #عظمت و شخصيّت #انحصاري براي پيامبر بزرگوار اسلام است]؛ زيرا تنها #فيض خداست كه همه هستي و از جمله ميدان هاي نبرد حق با باطل را اداره مي كند.
⏳[پاورقی:بر اساس همين #ديد_توحيدي و عارفانه است كه حضرت #امام_خميني (قدّس سرّه الشريف) به مناسبت آزاد سازي #خرمشهر فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد كرد» و درباره رزمندگان حماسه آفرين فتح المبين نيز فرمود: «از دور دست و بازوي قدرتمند شما را كه دست خدا بالاي آن است #می_بوسم». وصف «دست خدا بالاي آن است»، مشعر به اين است كه چون #قدرت_خدا به دست رزمندگان ظهور و تجلي كرده است، عارفي همچون امام خميني آن دست ها را مي بوسد وگرنه #عارف، دستِ غير خدا را نمي بوسد].
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📝بخش اول : امام شناسی
✨بخش يكم: #امام_شناسي
🌴فصل يكم: #امامت_عام
🌺 مسأله #امامت در مكتب شيعه #كلامي است نه #فقهي زيرا مسأله اي كه موضوع آن #صفت يا #فعل_خداست كلامي است و مسأله اي كه موضوع آن #فعل_مكلف است فقهي.
🌾 در مذهب شيعه #نصب_امام و تعيين آن #فعل_خداوند است. لذا كلامي و از #اصول در مقابل #فروع به شمار مي رود.
🌼هرچند #پذيرش آن بر #مردم_واجب است و از اين منظر فقهي است چنان چه خواهد آمد.
🍁غرض آنكه:
🌱1. آنچه به #ذات_اقدس_الهي، صفات و افعال او مربوط مي شود (اصول دين يا مذهب).
🌿2. اموري كه به اعمال و تكاليف #انسان باز مي گردد (فروع دين).
🌳تعيين #حدود و ثغور #افعال_الهي در قلمرو #علم_كلام و بحث از #حدود، شرايط، كيفيات، موانع، مقارنات و سائر مسائل #افعال_انسان در حوزه #علوم_فقه، اخلاق و حقوق است.
🏵 #امامت از مسائل #كلامي و #اصول_دين به شمار مي آيد؛ امّا #ديگران آن را از مسائل #فقهي و جزو #فروع مي شمارند.
🔮آنان لزوم عصمت امام را #باور نداشته و او راچونان #رهبران_عادي مي دانند كه منصب خويش را از #انتخاب_مردم به دست مي آورد نه از #نصب_الهي، از اين رو آن را از اصول ندانسته و در #فقه از امامت گفت وگو مي كنند و اگر در علم كلام از امامت سخن مي گويند، براي نفي كلامي بودن آن است.
🕯در اعتقاد #راسخ_اماميه، اداره امور جامعه از وظايف نازل و #ضعيف (پایین) امام است و برخلاف پندار باطل آناني كه امامت را #فقط رياست، مديريت و تدبير جامعه معرفي مي كنند.
💥 امام #شخصيتي ارزشمند است كه وجود #ناسوتي اش (عالَم طبیعت) نيازهاي والاي جامعه بشر را تأمين مي كند و وجود #ملكوتي اش ، #فرشتگان عالم مثال و ملكوت را راه مي نمايد و وجود #جبروتي_اش ، #حاملان_عرش و سكان ملأ اعلا را به كمال #لايقشان دعوت ميكند و #هم كارهاي برتر و والاتري را بر عهده دارد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i