بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
📌د: حمد، #جايگاهي شرافت مندانه نزد #گواهان_قيامت به انسان مي بخشد.
🔖ه: حمد عامل #ترفيع انسان به اَعلي علّيّين، مايه روشني چشم و روسفيدي در قيامت است.
🔗از اين كلام بر مي آيد كه حمد، تنها گفتن «الحمد لله» و مانند آن نيست، بلكه حمد #عقيده و #اخلاق و #عملي است كه اگر كسي به آن آراسته شد، به آن مقام رفيع مي رسد.
📯حامد بايد هم با #قلب و هم با #زبان، خدا را ستايش كند و هم نعمت هاي الهي را شناخته، همه آن ها را از خدا بداند و سپس آن ها را در #جاي_خود صرف كند.
🎐و: حمد عامل #رهايي از عذاب دردناك آتش و #رهيابي به جوار كريمانه حق است.
🏮ز: حمد وسيله اي براي #رقابت با فرشتگان و #پيوستن به پيامبران در بهشت است.
🎀ح: حمد عامل #دستيابي انسان به طاعت، عفو، رضوان، و مغفرت حق است.
🔑ط: حمد راهي به سوي بهشت #لقاي_حق، و نگهباني در برابر انتقام ها و عقوبت هاي الهي و مايه #ايمني از خشم خداوند است.
💡ي: حمد حاجز و #مانعي در برابر #عصيان و دستِ ياري بر اداي حق خداست.
🕯ك: حمد عامل #عروج به اوج سعادتِ اوليا و پيوستن به سلك شهيدانِ راه خداست.
📣نكته: از لطايف دعاي حمد حضرت سيّد السّاجدين (عليه السلام) اين است كه با حمد #آغاز و با حمد #پايان مي پذيرد.
🔻12 ـ مرتبه كامل حمد
🔶عن السّجاد (عليه السلام): «فأنت عندى #محمود وصَنيعك لدىّ #مبرور. تحمدك #نفسى و #لسانى و #عقلى حمداً يبلغ الوفاء وحقيقة الشكر حمداً يكون مبلغ #رضاك عنّى فنجّنى من سخطك...تو نزد من #ستوده_ای و خوبیت نزد من مورد #شکر وسپاس است. #جان و #زبان و #عقل من تو را می ستاید، ستایشی که بر عرصه کمال و حقیقت شکر برسد،ستایشی که در قلّه نهایت #خشنودی تو از من باشد. پس مرا از خشمت نجات ده».
⬅️اشاره: انسان داراي درك، كار و كلام است و حامدِ حقيقي كسي است كه در #مقامِ_درك بفهمد كه همه نعمت ها از جانب خداي سبحان است، در #مقام_عمل هر نعمتي را در جاي خودش صرف كند و با #زبان نيز اعتراف كند كه همه نعمت ها از آنِ اوست. چنين حمدي #مقومِ_انسانيّت انسان است وگرنه اصل حمد در #هر_موجودي يافت مي شود.
👑پس مرتبه #كمال حمد، فصلِ مقوّمِ (ویژگی اساسی) انسان است و كسي كه فاقد آن مرتبه كمال است، از حدّ انسان معقول و مقبول #نازل (پایین) است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
❇️13 ـ تفسير «عالَمين» و كثرت عوالم
〽️عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «ربّ العالمين وهم الجماعات من كل مخلوق من الجمادات والحيوانات...پروردگار عالمین و شامل همه جماعات مخلوقین از جامدها و حیوانات می شود ».
🔅عن أبی جعفر (عليه السلام): «... لعلك تري أن الله إنّما خلق هذا العالم الواحد أو تري أن الله لم يخلق غيركم. بلي والله لقد خلق ألف ألف عالم وألف ألف آدم، أنت في آخر تلك العوالم وأولئك الآدميّين...شاید تو چون همین #عالم را می بینی فکر می کنی خداوند همین عالم واحد را خلق کرده یا فکر می کنی که خداوند غیر از شما را خلق #نکرده. بلکه به خدا قسم که خداوند هزار هزار #عالم و هزار هزار #آدم خلق کرده و تو در آخر آن عوالمی و آن ها نیز آدمی زاد».
💮اشاره: موجود مادي گذشته از #حدوث_ذاتي(بوجود آمدن) محكوم به #حدوث_زماني(در زمانی بوجود آمدن) است و حدوث زماني براي هر موجود طبيعي، ذاتي است؛ زيرا بر اساس حركت جوهري، هيچ موجود مادي #بقا_و_ثبات ندارد، چه رسد به دوام و قِدَم(ازلی و ابدی)؛ ليكن براي فضل و فيض خداي سبحان حدّي نيست و #تكرّر_عوالم و #تعدّد_جهان هاي امكاني كه لازمه دوام فيض خداست، هرگز با حدوث مستفيض منافات ندارد و همان طور كه قبلا ً بيان شد، مراد از كلمه «عالمين» #همه مراحل و اَنحاي وجود و موجود امكاني است، نه خصوص #عوالم_انساني.
🍥 زيرا قرآن كريم «ربّ العالمين» را به پروردگار همه نظام گسترده #كيهاني و #انساني معنا كرده است و به تعبير ديگر هر جا قلمرو رحمت خداست، مشمول «عالمين» است و چون رحمت خدا همه اشيا را در بردارد: (رحمتي وسعت كلّ شيء) ، مراد از عالَمين، #سراسر_نظام_امكاني است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۳: (اَلْرَّحمن الرَّحیم)
🎯گزيده تفسير
🔘 #رحمتِ_فراگير الهي (رحمت رحمانيه) و #رحمت_خاص او (رحمت رحيميّه) در اين آيه كريمه دو دليل بر انحصار حمد به خداوند است؛ زيرا رحمت فراگير كه مؤمن و كافر را در بر ميگيرد و همچنين رحمت خاص كه ويژه #مؤمن است، در انحصار خداست و چنين رحمتي سبب #استحقاقِ حمد است.
🔊 پس #پرورش_دهنده موجودات، خدايي است كه رحمتي فراگير براي همه و رحمتي #ويژه براي مؤمنان دارد و چنين پرورش و پرورنده اي #سزاوار_ستايش است.
📖تفسير
⌛️از آيه كريمه (الحمد لله ربّ العالمين) #دو_برهان بر اختصاص حمد به خداي سبحان استفاده شد.
💬 آيه كريمه (الرّحمن الرّحيم) نيز حاوي #دو_برهان ديگر بر
محمود بودن ذات اقدس الهي و ربوبيّت مطلق او و حصر حمد در اوست؛ زيرا دو صفت جمالي «الرحمن» و «الرّحيم»، هر يك ميتواند حدّ وسط برهاني بر #اختصاص حمد براي ذات مقدس پروردگار قرار گيرد.
🎙اين دو صفت بيانگر آن است كه:
۱) ربوبيّت(پرورش دهندگی) خداي سبحان، ربوبيّتي شايسته تحميد است و تحميدْ، حق #انحصاري اوست؛ زيرا رحمت رحمانيّه كه همان رحمت مطلق است مخصوص خداست و چنين رحمتي سبب محمود بودن خداي رحمان است .
نيز رحمت رحيميه كه #ويژه مؤمنان است در انحصار خداي سبحان است و چنين رحمت ويژهاي نيز سبب استحقاق #حمد براي خداست.
⌚️ربوبيت #ممدوح و #مذموم
ربّ، گاهي مربوب(پذیرنده رشد) خود را عالمانه، عادلانه و رحيمانه اداره ميكند و گاهي جاهلانه و ظالمانه.
👁🗨قسم اول ربوبيّت محمود و قسم دوم ربوبيّتي مذموم و ناپسند است. براي اثبات اين كه ربوبيّت خداوند از قسم اول است، آيه مورد بحث برخي از صفات جمالي حق را ياد كرده، ميفرمايد: ربّ و پرورشدهنده عوالمِ هستيِ امكاني خدايي است كه رحمتي فراگير و مطلق دارد (رحمت رحمانيّه) و رحمتي مخصوص (رحمت رحيميّه).
📢قرآن كريم گاهي با صفات سلبيه و با #زبان_نفي، نقص و ظلم را از حريم ذات اقدس الهي دور ميكند: (ولا يظلم ربّك أحداً...پروردگار تو به احدی ظلم نمی کند)، (وما ربّك بظلّام للعبيد...و پروردگار تو به بندگانش ستم نمی کند )
💡پاورقی:جمله (وما ربّك بظلاّم... ) به اين معنا نيست كه خداوند «بسيار ظالم» نيست؛ زيرا نفي ظلم كثير منافي اثبات ظلم اندك نيست؛ در حالي كه صدور ستم اندك نيز همانند #ظلم_زياد ازخداي سبحان #محال است. سرّ #مبالغه در «ظلّام» اين است كه ستم اندك ازمدبّر و مربي سراسر جهان، با #ظلم_كثير برابر است؛ زيرا او اگر به ذرّه اي از ذرات عالم ستم كند ، سراسر جهانِ منظم #آسيب مي بيند، زيرا اجزاء جهان آفرينش همانند حلقه هاي يك سلسله و مراتب #اعداد_چينش(1،2،3،4،5،...) شده است؛ به گونه اي كه اگر حلقه اي از اين سلسله جا به جا شود، بي نظمي سراسر عالم را فرا مي گيرد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۳: (اَلْرحمنِ الرَّحیمِ)
🔘قرآن كريم گاهي با صفات سلبيه و با زبان نفي، نقص و ظلم را از حريم ذات اقدس الهي دور ميكند و گاهي با #لسان_اثبات مي فرمايد: #پرورنده جهان هستي «رحمان» و «رحيم» است و بر اساس رحمت فراگيرِ خود جهان را تدبير ميكند و چون تربيب و تدبير او بر اساس رحمت است و در ربوبيّت او نيز ستم راه ندارد ، پس #ربوبيّتش محمود و ممدوح است.
🎯قرآن كريم #دو_گونه ربوبيّت ترسيم ميكند: ربوبيّت ممدوح و ربوبيّت مذموم. و در مواردي سخن از #ربوبيّت_مذموم دارد؛ مانند سخن فرعون كه خود را ربّ برتر بني اسرائيل معرفي كرد: (فقال أنا ربّكم الأعلي...گفت: من پروردگار برترم) و يا سخن حضرت يوسف (عليهالسلام) به مصاحب خود در زندان: (اذكرني عند ربّك...مرا نزد اربابت یاد کن) و كلام خداي سبحان: (فأنسیه الشيطان ذكر ربّه...پس شیطان یاد کردنِ از یوسف را نزد اربابش، از یاد او برد)كه درباره #ربوبيّت_مذموم عزيز مصر است.
🔊 و يا سخن ديگرِ حضرت يوسف (عليه لسلام) كه ربوبيّت مذموم ارباب متفرق را نفي ميكند: (يا صاحبي السجن أأرباب متفرقون خيرٌ أم الله الواحد القهّار...ای یار زندانی آیا ارباب های گوناگون بهتر اند یا خدای واحد و مقتدر)
📢 امّا ربوبيّت خداي سبحان كه بر اساس #رحمت است محمود و پسنديده است.
💬لطايف و اشارات
1⃣ ـ #رسالت نامهاي خدا در سومين آيه حمد:
🎲چنانكه در بخش لطايف و اشارات آيه كريمه «بسم الله...» گذشت، اسماي حسناي «الرحمن» و «الرحيم» كه سومين آيه سوره حمد را تشكيل ميدهد، #تكرار همان نامها در اولين آيه اين سوره #نيست؛ زيرا اين نامهاي شريف در اين آيه #مقيد بوده، عهده دار اثبات حصر حمد در خداي سبحان و تبيين محمود بودن ربوبيّت آن ذات اقدس است، ولي در آيه اول سوره در #فضايي_باز قرار گرفته، چنين محدوديتي ندارد.
2⃣ ـ #اختلاف نِطاق(مرز) در براهين حصر حمد:
⌚️گرچه همه براهيني كه از اسماي حسناي «الله»، «ربّ»، «الرحمن»، و «الرّحيم» بر #حصر_حمد براي خداي سبحان استفاده ميشود، در پي اثبات محموديّت انحصاري ذات اقدس الهي است، ولي نطاق و مرز هر برهان متناسب با موضوع و حدّ وسط خاص #همان برهان است.
💡مثلاً برهاني كه حدّ وسط آن #ربوبيّت_مطلق خداي سبحان بر عوالم هستي است، انحصار حمد و مدحي را اثبات ميكند كه از ناحيه #ربوبيّت_خداوند است و برهاني كه حد وسط آن #رحمت_رحيميّه و فيض خاص الهي است، حصر ستايش هاي مربوط به چنين #رحمتي (خاص) را اثبات ميكند. پس محدوديت حد وسط هر برهاني، #نطاق و قلمرو برهانِ مزبور را مشخص ميكند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i