بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
✅حاصل اين كه، معناي #هدف_نهايي اين نيست كه با نيل به آن، #اصل_عبادت ترك شود؛ زيرا آن هدف اصيل بر #پايه عبادت استوار است. پس چگونه با ترك عبادت، آن هدفِ والا مي ماند؟ مانند ثَمَرِ شجر كه دوام آن به بقاي درخت است.
⏳معناي #هدف_نهايي بودن ميوه اين نيست كه با پديد آمدن ميوه، درخت از بين برود و در صورت امتياز بين «حدّ عدمي» و «هدف»، اصل مطلب به خوبي روشن مي شود. البته اگر منظور از كلمه «حتي» در آيه مزبور، «حدّ عدمي» عبادت باشد، حتماً مراد از يقين همان #مرگ خواهد بود و با اين تحليل معناي احاديث وارد در باب روشن مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🌻۴ـ يقين عبادي و آثار آن
🌿در بحث گذشته با استناد به آيه كريمه (واعبد ربّك حتي يأتيك اليقين...پروردگارت را عبادت کن تا به یقین برسی) بيان شد كه #يقين، محصول و فايده #عبادت است، نه مرز عدمي آن(که بعد از یقین دیگر نیازی به عبادت نباشد).
☘️اكنون بايد به تبيين اين حقيقت بپردازيم كه يقينِ حاصل از عبادت با يقين فراهم آمده از #كار_علمي و يا #مشاهده_معجزه متفاوت است.
💎يقين از #راه_هاي_گوناگون حاصل مي شود و يقين هاي حاصل از عوامل و اسباب مختلف يكسان #نيست؛ مثلاً يقيني كه برای فرعون و اطرافيان وي با مشاهده معجزه عصاي موسي حاصل شد، يقيني نبود كه آنان را از ظلمت ها به نور هدايت كند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🎋 وقتي عصاي موسي به اژده هايي دمان(غرنده) تبديل شد و سحر ساحران را به كام خود كشيد، #حقّانيّت حضرت موسي (عليه السلام) براي فرعون و فرعونيان #آشكار شد، اما آنان با داشتن چنين #يقيني آيات روشن و روشنگر حق را #انكار كردند: (وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم ظلماً وعُلوّاً فانظر كيف كان عاقبة المفسدين...با آن که در دل به آن یقین داشتند، از روی ستم و برتری جویی، انکارش کردند.پس بنگر که عاقبت مفسدین چگونه است ).
📿 هم چنين يقين علمي #عالمان_بي_عمل(دانای بی عمل)، #بي_اثر است، #اما نور يقيني كه با #چراغ عبادت پديد آيد و برجان عابد #پرتو افكند، كارساز است و عابد را نجات مي دهد.
🍁#منشاء و سرّ تبهكاري انسان و تن دادن وي به گناه اين است كه #لعابي شيرين از لذّت ها بر روي گناهان كشيده شده است و انسان عادي و خام، لعاب بيروني را #مي_بيند، ولي از ديدن درون آن عاجز است و به شوق ظاهر شيرين آن پيش مي رود و به دام #درونش مي افتد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
✴️آنان كه با عبادت به #نور_يقين رسيدند، #قدرت_شهود درون و بيرون را دارند و هرگز به گناه كه درونش #سمّ_كشنده و آتش سوزان است دست نمي آلايند.
💎آنان كه با #عبادت به «علم اليقين» دست يافتند، به تصريح قرآن كريم قدرت شهود آتش دوزخ را خواهند يافت: (ألهاكم التكاثر... كلّا لو تعلمون علم اليقين ... لترونّ الجحيم...کثرت گرایی به مال و فرزند شما را بازداشت....چنین نیست، اگر می دانستید علم الیقین را...حتما آتش جهنم را می بینیید).
📜آنان كه از #دام_تكاثر(کثرتگرایی مال و فرزند) رهيدند و به علم اليقين كه محصول عبادت است آراسته شدند، هم اكنون #جهنّم را مي بينند؛ همان گونه كه ياران #سيّد_الشّهداء (عليه السلام) در شب عاشورا پس از آن كه بر ياري آن حضرت مصمّم شدند، با ارائه آن حضرت، قرارگاه خود را در بهشت مشاهده كردند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🚨[پاورقی]#جز_اندكي از انسان ها، همه گرفتار تكاثرند: «كلّ القوم ألهاهم التكاثر» (بحار، ج75، ص152)؛ برخي گرفتار تكاثر در #مال، برخي تكاثر در #اولاد و #قبيله و گروهي نيز كه در طريق كار #علمي و #فرهنگي هستند، تكاثر در #مستمع، #شاگرد، #خواننده، #مأموم و.... چنين نيست كه #شيطان، دام تكاثر را تنها براي زر اندوزان و مال دوستان گسترده باشد و در حوزه كارهاي علمي و فرهنگي سخن از تكاثر نباشد. در قيامت آشكار خواهد شد كه بها دادن به اِقبال و اِدبار شاگرد و مأموم و مانند آن، چه عذابي در پي دارد.
💢پس #يقين حاصل از عبادت همان #شهود است و چون درجات آن نيز #بي_نهايت است، هدف نهايي عبادت نيز #بي_نهايت خواهد بود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🔺۵ـ گستره ضمير جمع در«نعبد»
💫#گستره ضمير جمع در كلمه «نعبد» به مرتبه #معرفت_نمازگزار وابسته است؛ مراد نمازگزار متوسط از (إيّاك نعبد)، خود اوست، با جميع شئون ادراكي و تحريكي اش، آن هم در صورتي كه #همه حواس ظاهري و باطني او، در عبادت #حضور داشته باشند.
➰برتر از او نمازگزاري است كه مرادش از «نعبد»، اعم از #خود و #ديگر نمازگزاران است.
〽️اما نمازگزاري كه #همه_عوالم_هستي را مربوب(بنده) خداي سبحان و همه را در حال عبادت او مي داند، از دريچه ضمير متكلم مع الغير در «نعبد» گستره همه عوالم هستي را مي نگرد.
🎋قرآن كريم سراسر جهان را «عبد» خداي سبحان معرفي مي كند: (إنْ كلُّ مَن في السماوات والأرض إلاّ آتي الرّحمن عبداً). در #قيامت كه همه موجودات آسماني و زميني، #بنده_وار به پيشگاه خداي رحمان ميآيند، عبد بودن آنان آشكار مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii