eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
586 عکس
252 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 🔺۵ـ گستره ضمير جمع در«نعبد» 💫 ضمير جمع در كلمه «نعبد» به مرتبه وابسته است؛ مراد نمازگزار متوسط از (إيّاك نعبد)، خود اوست، با جميع شئون ادراكي و تحريكي ‏اش، آن هم در صورتي كه حواس ظاهري و باطني او، در عبادت داشته باشند. ➰برتر از او نمازگزاري است كه مرادش از «نعبد»، اعم از و نمازگزاران است. 〽️اما نمازگزاري كه را مربوب(بنده) خداي سبحان و همه را در حال عبادت او مي‏ داند، از دريچه ضمير متكلم مع الغير در «نعبد» گستره همه عوالم هستي را مي ‏نگرد. 🎋قرآن كريم سراسر جهان را «عبد» خداي سبحان معرفي مي ‏كند: (إنْ كلُّ مَن في السماوات والأرض إلاّ آتي الرّحمن عبداً). در كه همه موجودات آسماني و زميني، ‏وار به پيشگاه خداي رحمان مي‏آيند، عبد بودن آنان آشكار مي ‏شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:حيات و مرگ جاهلي در فرهنگ وحي 📬 مرگ جاهلي نشان از دارد و زندگاني جاهلي در فرهنگ وحي همسان مرگ است و قرآن كريم كساني را كه جاهلانه مي ‏انديشند زنده نمي‏داند:(لِيُنذِرَ مَن كانَ حَيًّا ويَحِقَّ القَولُ عَلَي ‏الكفِرين...کسانی را که زنده هستند را انذار کن و فرمان ما در برابر کافران حق است).[1] خداي سبحان در اين آيه «زنده» و«كافر» را مقابل هم قرار داده نه مؤمن و كافر را؛ گويا فرموده است كه انسان يا زنده است يا كافر. 📌در بسياري از موارد قرآن كريم چهار مطلب را با ايجازي سودمند بيان مي‏دارد، به گونه ‏اي كه دو امر از آنها را كه به حسب ظاهر نابرابرند اما در حقيقت و باطن برابرند ذكر مي‏كند. 🍄و دو امر ديگر از نسبت آن دو امر ياد شده روشن مي‏شود؛ مثلاً در اين آيه «زنده» و «كافر» را در تقابل با يكديگر قرار داد و فرمود كه انسان، يا زنده است يا كافر، با اينكه بر حسب متعارف، انسان يا زنده است يا مرده؛ آن‏گاه زنده يا مسلمان است يا كافر؛ شيوه قرآن در اين تقسيم به شكلي است كه مي‏گويد يا مؤمن است يا مرده! 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 🔮اگر انسان اين را دريافت كه هر موجودي مربوب(بنده) خداست و رابطه ‏اش با خدا رابطه و ، نه تنها خود و همه اعضا و جوارحش، بلكه همه عوالم هستي را در حال يافته و خود را هماهنگ با بزرگ عابدان مي‏ بيند. 💎چنين نمازگزاري براي رسيدن به رفاهي خاص مانند ‏وري از بهشت و يا از رنجي مخصوص همانند آتش دوزخ، خدا را عبادت نمي ‏كند؛ زيرا او بهشت و جهنّم را نيز مربوب(بنده) ربّ العالمين و عبدِ مولاي مطلق مي ‏داند، كه با كاروان بزرگ عابدانِ حق تعالي هماهنگ و همراهند. ⏳ از اين رو از خدا تنها او را مي ‏خواهد و اين همان دين خالصي است كه ويژه خداي سبحان است: (لله الدين الخالص...دین خالص برای خداست)، (قل اللهَ أعبدُ مخلصاً له ديني...بگو: فقط خدا را در حالی که عبادتم را برای او خالص می کنم، می پرستم). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:6 ـ توحيد عبادي و اطاعت از رسول 🌀همه پيامبران الهي انسان ها را به فرا مي ‏خواندند؛ چنانكه حضرت هود (عليه ‏السلام) به قوم خود فرمود: (يا قوم اعبدوا الله ما لكم من إله غيره...ای قوم خدا را عبادت کنید که غیر از او معبودی برای شما نیست). گرچه لسان جمله (اعبُدوا الله) حصر نيست، اما جمله (ما لكم من إله غيره) بيانگر ، در حق خداي سبحان و مفسر گوياي «لا إله إلاّ الله» است. 💠[پاورقی] زيرا «لا إله إلّا الله» دو قضيه سلبي و اثباتي تا يكي آلهه و طاغوت را نفي و ديگري خداي سبحان را اثبات كند، بلكه مجموعاً و داراي يك محتوا و پيام است؛ زيرا «الّا» به معناي «غير» است و معناي «لا إله إلّا الله» اين است كه جز الله كه حقيقتاً و فطرتاً مسلم و ثابت است، اِلهي نيست، نه اين كه ديگران نه، خداي سبحان آري، تا اثبات خدا، نيازمند دليل باشد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 🔅حضرت صالح (عليه ‏السلام) نيز همين سخن را با قوم خود گفت: (يا قوم اعبدوا الله ما لكم من إله غيره). همچنين درباره شعيب (عليه ‏السلام) مي‏ فرمايد: (وإلي مدين أخاهم شعيباً قال يا قوم اعبدوا الله ما لكم من إله غيره...و به سوی شهر مدین برادر آن ها شعیب گفت...) و در دستوري ، خداي سبحان به رسولش مي ‏فرمايد: (قل اللهَ أعبدُ مخلصاً له ديني...بگو فقط خدا را می پرستم و دینم را برای او خالص می کنم). 🔱 اين جمله كه با تقديم مفعول(الله) بر فعل(أعبد) مفيد است، همان لسان (إياك نعبد) را دارد و كلمه (مخلصاً) مؤكّد همان معنايي است كه از حصر استفاده مي ‏شود. 💎تذكّر: تقديم مفعول بر فعل، همواره براي افاده حصر ؛ زيرا گاهي اهتمام(همت گماردن) و مانند آن مايه تقديم مي‏ شود، در اين گونه از موارد كه شواهد (عقلی) متّصل از يك سو و خطوط كلّي ره‏آورد از سوي ديگر راهنمايي مي‏ كند، نكته اساسيِ تقديم، همان افاده است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 🔲اثر آن است كه انسان در هيچ امري، مطيع غير خدا نخواهد بود و دستور اطاعت از پدر و مادر يا رسول و أولو الأمر، هرگز با توحيد عبادي خداي سبحان ندارد؛ زيرا اطاعت از آن ها در حقيقت، اطاعت از خداي سبحان و پاسخي به فرمانِ (أطيعوا الله وأطيعوا الرّسول وأُولِي الأمر منكم...از خدا و رسولش و خردمندان از خودتان پیروی کنید) است. 🔳 اطاعت و عبادت خدا نيست تا انسان در برخي امور مطيع خدا و در بعضي ديگر مطيع قانون، أُولو الأمر يا پدر و مادر باشد، بلكه لزوم اطاعت در همه اين موارد فرمان خداست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii