eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
584 عکس
248 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:استعانت،توکل،تفویض 💎پس گرچه متوكلان و اهل تفويض هر دو محبوب خدا هستند اما متوكلان به پايگاه محبتي كه بهره اهل تفويض است راه نيافته‏ اند، ليكن آنان كه به مقام رسيده ‏اند مقام توكل را نيز دارند. 💬توكل گرچه از تفويض فروتر است اما در سنجش با استعانت از آن فراتر است؛ چون در استعانتْ انسان، خودش كار مي‏ كند و از خدا مدد مي‏ گيرد، ولي در توكل كار را به خدا وا مي ‏گذارد و در مرتبه بالاتر كه تفويض است عبد اصلاً خود و كار خود را ‏بيند تا نوبت به واگذاري آن به خدا برسد. 🌻كسي كه به هيچ يك از اين مراتب سه گانه (استعانت، توكل، تفويض) راه نيافت، در وسط جادّه دين نيست، بلكه در حاشيه آن و در لبه پرتگاه و در معرض سقوط از دين است به گونه‏ اي كه اگر نفعي به او رسيد در دين مي ‏ماند و اگر نفعي نبرد يا اندك آسيبي ديد، از دين دست مي‏ شويد: (ومن الناس من يعبد الله علي حرف فإن أصابه خيرٌ اطمأنّ به وإن أصابته فتنة انقلب علي وجهه خسر الدنيا والآخرة...و بعضی از مردم خدا را یک سویه(و بر پایه امور مادی می خواهند) که اگر به آن ها خیری رسد آرامش می یابند و اگر آزمایشی به آن ها برسد عقب گرد می کنند که در این صورت دنیا و آخرت را از دست داده اند). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:استعانت،توکل،تفویض 💎او دين را براي خود مي‏ خواهد، نه براي آخرت و نه براي دنيايي حَسَن تا بگويد: (ربنا آتنا في الدنيا حسنة)، بلكه مي ‏گويد: (ربّنا آتنا في الدّنيا). 🔔پس اگر عايدش نشد، هم دنيا را از دست مي‏ دهد و هم آخرت را؛ همانند بت ‏پرستان حجاز كه به جهان آخرت عقيده نداشتند و بتها را نيز تنها براي شفاعت نزد خدا، در جهت بهره ‏وري از دنيا عبادت مي‏ كردند، نه براي شفاعتي در جهت بهره ‏هاي اخروي و معنوي؛ زيرا به آخرت معتقد نبودند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: انسان از ديدگاه قرآن 🔳 از اوصافي است كه انسان بدان وصف مي‏شود و زماني مي‏توان به حقيقت حيات در زندگي انساني راه يافت كه قبل از آن به تعريف و صحيحي از انسان برسيم. 🔘بسياري از انديشوران، انسان را در مقام تعريف به «حيوان ناطق» شناخته‏ اند؛ اما تعريف انسان در فرهنگ قرآن بياني متفاوت دارد: ديگران انسان را يا زنده‏ اي شناخته‏ اند كه سخن مي‏گويد يا موجود جانداري كه كليات را ادراك مي‏كند؛ ولي قرآن انسان را (زنده الهی) مي‏شناسد و مي‏شناساند نه حيوان ناطق. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:بحث روایی 🌻بحث روايي 🎍1 ـ مراتب عبادت ☘️عن أميرالمؤمنين (عليه‏ السلام): «إنّ قوماً عبدوا الله رغبة فتلك عبادة التجّار وإنّ قوماً عبدوا الله رهبةً فتلك عبادة العبيد وإنّ قوماً عبدوا الله شكراً فتلك عبادة الأحرار». 🌿عن الصادق (عليه‏ السلام): «العبادة ثلاثة: قوم عبدوا الله عزّ وجلّ خوفاً فتلك عبادة العبيد وقوم عبدوا الله تبارك وتعالي طلب الثواب فتلك عبادة الأُجراء وقوم عبدوا الله عزّ وجلّ حبّاً له، فتلك عبادة الأحرار وهى أفضل العبادة». 🍀«إنّ الناس يعبدون الله عزّ وجلّ علي ثلاثة أوجه: فطبقة يعبودنه رغبة في ثوابه، فتلك عبادة الحرصاء وهو الطمع وآخرون يعبدونه فَرَقاً من النار فتلك عبادة العبيد وهى رهبة ولكنّى أعبده حبّاً له عزّ وجلّ، فتلك عبادة الكِرام وهو الأمن لقوله عزّ وجلّ: (وهم من فزع يومئذٍ امِنون) ولقوله عزّ وجلّ: (قل إن كنتم تحبّون الله فاتّبعوني يحببكم الله ويغفر لكم ذنوبكم) فمن أحبّ الله عزّ وجلّ أحبّه ومن أحبّه الله كان من الآمنين». 🌱«إنّ الناس يعبدون الله علي ثلاثة أصناف: صنف منهم يعبدونه رجاء ثوابه فتلك عبادة الخدّام، وصنف منهم يعبدونه خوفاً من ناره فتلك عبادة العبيد، وصنف منهم يعبدونه حبّاً له فتلك عبادة الكرام». 🌾(إياك نعبد)...: «يعنى لا نريد منك غيرك ولا نعبدك بالعوض والبدل كما يعبدك الجاهلون بك المغيبون عنك». 💡عن السّجاد (عليه ‏السلام): «إنّي أكره أن أعبد الله ولا غرض لى إلاّ ثوابه فأكون كالعبد الطمع المطمع: إنْ طمع عمل، وإلاّ لم يعمل، وأكره أن [لا] أعبده إلاّ لخوف عقابه فأكون كالعبد السوء إنْ لم يخف لم يعمل. قيل: فلِمَ تعبده؟ قال: لما هو أهله بأياديه علىّ وإنعامه». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:بحث روایی 🎀۲ ـ مشاهده معبود در عبادت 🔮عن الصادق (عليه‏ السلام): «... ومن زعم أنه يعبد بالصفة لا بالإدراك فقد أحال علي غائب ومن زعم أنه يعبد بالصفة والموصوف فقد أبطل التوحيد لأن الصفة غير الموصوف ومن زعم أنه يضيف الموصوف إلي الصفة فقد صغر بالكبير وما قدروا الله حق قدره». 🔖اشاره: ذات خداوند سبحان است كه نه علم حصولي حكيم و متكلم را به كُنْه آن راه است و نه علم شهودي عارف را به آن مجال؛ چنانكه از هيچ كسي چنين تكليف مُحالي خواسته نشده است. 🐚اما ادراك خداوند به مقدار توان و بشر، ممكن و لازم است و چنين معرفتي بايد با اعتراف به عجز از رسيدن به عمق آن همراه باشد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:مشاهده معبود در عبادت 🍂مطلب مهمّ در تبيين اين گونه از احاديث غُرَر(عالی) اين است كه: 💡الف: معبود بايد باشد، نه غايب. از اين رو كسي كه خداوند را با وصف او مي ‏شناسد او را غايب مي ‏پندارد وگرنه حاضر و مشهود، به خودش شناخته مي‏ شود، نه به وصف؛ چنانكه اگر كسي وصف و موصوف هر دو را بپرستد، گرفتار شرك خواهد شد و اگر كسي موصوف (ذات) را كه مهم تر از وصف است، به وصف اضافه كند، ذات را كه بزرگ است كوچك شمرده، مشمولِ: (وما قدروا الله حقّ قدره) خواهد شد. پس اصل آن است كه معبود، مشهود باشد و در پرتو او صفاتش مورد مشاهده قرار گيرد. 🎁ب: چنانكه در اشاره قبل مبسوطاً بيان شد، هدف عبادتِ تام و كامل، خود است، نه بر خورداري از نعمت هاي بهشت يا رهايي از دوزخ. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:بحث روایی 💠 ۳ـ استعانت نشانه بطلان تفويض اجتمع أبوعبدالله (عليه ‏السلام) مع رجل من القَدَريّة عند عبدالملك‏بن مروان، فقال القَدَرىّ لأبى‏عبدالله (عليه‏ السلام): سل عمّا شئت. فقال له: «اقرء سورة الحمد». قال: فقرأها. فقال الأموى وأنا معه : ما فى سورة الحمد علينا، (إنا لله وإنا إليه راجعون). قال: فجعل القدرىّ يقراي سورة الحمد حتي بلغ قول الله تبارك و تعالي (إياك نعبد وإياك نستعين). فقال له جعفر: «قف! من تستعين؟ وما حاجتك إلي المعونة؟ إن الأمر إليك». (فبهت الذي كفر والله لا يهدي القوم الظالمين). 🔆اشاره: (همه کارها به انسان نسبت دادن بدون دخالت خداوند) و قَدَر همانند جبر(بالعکس) باطل است؛ زيرا موجودِ ممكن، خواه در مقام حدوث و خواه در مقام بقا، عين ربط و نياز به مبدأ غنيّ است و اين فقر عين ذات (هويّت، نه ماهيّت) اوست. 〽️ بنابراين، ممكن نيست كارهاي به خود او يا به موجود ديگري مانند او واگذار شود و درخواست كمك عبد از ربّ كه از آيه مزبور(ایاک نستعین) استفاده مي ‏شود نشانه هماهنگي دليل نقلي با عقلي است؛ چنانكه مايه بُهت قَدَريّ شده است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:بحث روایی 🌿 ۴ـ استعانت از مُعين ملكوتي 🎗️عن أميرالمؤمنين (عليه‏ السلام): «وأكثر الاستعانة بالله يكفك ما أهمّك ويعنك علي ما ينزل بك»، «وأحمد الله وأستعينه علي مداحر الشيطان ومزاجره»، «أحمده شكراً لأنعامه وأستعينه علي وظائف حقوقه»، «ونستعينه علي رعاية حقوقه». 🔮اشاره: انسان مانند موجودهاي طبيعي ديگر در معرض ؛ زيرا در جهان طبيعت همگي در تكاپو و كوشش اند و قهراً تزاحمي رخ مي‏دهد كه مايه آسيب ديدن برخي خواهد شد و اگر معين و معاوني براي كمك مصدوم حضور پيدا نكند، موجود آسيب ديده از بين خواهد رفت. ❄️انسان، گذشته از سوانح سهمگين طبيعي، مبتلا به دشمن كينه ‏توز ديگري به نام است كه هماره به سعادت ابدي او طمع كرده، در صدد اِغواي اوست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: انسان از ديدگاه قرآن 📢در نگاه وحي، انسان آن موجود زنده ‏اي است كه (زنده ی خدا محور) به سر مي‏برد و حيات و زندگي او در تألّهش خلاصه مي‏شود و تألّه يعني اينكه انسان در عقايد، اخلاق، فقه، حقوق و ساير شئون خود و كند، پس شخص غير متأله زنده نيست و از حقيقت حيات انساني بهره ندارد. 🔘بر پايه (لِيُنذِرَ مَن كانَ حَيًّا ويَحِقَّ القَولُ عَلَي‏الكفِرين) قرآن تنها در انسان‏هاي اثر مي‏كند، وگرنه كافران كه مرده ‏اند مشمول قهر خداوندند. 🔊كافران از آنجا كه فاقد تألّه‏ اند، از قرآن بهره ندارند، در نتيجه نيز ندارند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:استعانت از مُعین ملکوتی ⚜️بنابراين، بيش از هر موجود ديگري نيازمند به استنصار از ناصر غيبي و استعانت از معين ملكوتي است و چون خداوند سبحان خود را به عنوان «كافي» معرفي كرده است: (أليس الله بكافٍ عبده) و در برخي از نصوص ديني آمده است: «يا مَن يكفى من كلّ شى‏ء ولا يكفى منه شى‏ء، اكفنى ما أهمّنى». از اين رو استعانت به ذات اقدس خداوند مايه از هر مهمّ و پايه نجات از اهريمن درون و بيرون مي‏ گردد. ⭕از اين جهت امام اميرالمؤمنين (عليه ‏السلام)، خداوند را در برابر نعمت او سپاس گزاري مي ‏كند و از او كمك مي ‏خواهد تا وظايف حقوقي را كاملاً ايفا كند؛ چون اگر بنده‏ اي به عهد خويش كرد، خداوند حتماً به عهد خود وفادار خواهد بود: (أوفوا بعهدي أُوفِ بعهدكم). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i