eitaa logo
🇮🇷🇮🇷آتش به اختیار 🇮🇷🇮🇷🇮🇷
129 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
4.8هزار ویدیو
28 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
1623739897_D1kA7.mp3
5.35M
عاشقان وقت نماز است اذان میگویند🌺 🕌 اذان با صوت زیبا و دلنشین استاد موذن زاده اردبیلی🤗
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ رئیسی به عسلویه رفت 🔹‌ رئیس‌جمهور به‌منظور افتتاح عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، وارد شهرستان عسلویه شد. 🔹‌ فاز ۱۱ جنوبی‌ترین فاز این میدان بود که احداث و بهره‌برداری از آن به‌دلیل خلف وعده و نقض تعهدات مکرر شرکت‌های خارجی بیش از ۲۰ سال به طول انجامیده بود. آتش به اختیار @brjko1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رئیسی: بومی گزینی برای این دولت اولویت دارد رئیس جمهور در مراسم افتتاح قطعه 11 پارس جنوبی: 🔹ما سعی داریم که در مشاغل محلی از نیروی بومی استفاده کنیم. 🔹از هر کسی که آجری بر روی آجری برای پیشرفت کشور گذاشته است قدردانی میکنیم. ✅اخبار سید ابراهیم رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 غیر از ماشینش چیزی در بساط نداشت آن را برای خدمت به زائرین فروخت، دیوانه وار عاشق امام حسین (ع) است. آتش به اختیار @brjko1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوستان عزیز همراهان همیشگی نهج البلاغه توجه داشته باشند برنامه شرح حکمت های نهج البلاغه که صبح داشتیم را خواهیم داشت و بهره می‌بریم از حجت الاسلام و المسلمین مهدی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹ضرورت یاد مرگ 💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۷۴ می‌فرمایند: «نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ » ؛ " نفس کشیدن انسان در واقع، نزدیک شدن قدم به قدم به اجل و مرگ است. " 🔻 در ماجرای أجل، نکات جالبی در نهج‌البلاغه است که یکی از مهم ترین آنها، مخفی بودن اجل است؛ آنچه که مهم است، این است که انسان بالاخره یک أمَد و زمان مشخصی از علم خدا برای سفر از دنیا و مرگ دارد. پنهان بودن این زمان مرگ، عاملی می‌شود برای اینکه انسان هر لحظه را، آن لحظهٔ پایانی بداند و با تمام توان و توجه و اخلاص و طهارت، کار بکند و تلاش بکند که پاک از دنیا برود و توشه خودش را ببرد؛ 🔻 لذا حضرت علی(علیه‌السلام) در خطبه ۱۴۹ نهج‌البلاغه می‌فرماید: « أَيُّهَا النَّاسُ كُلُّ امْرِئٍ لَاقٍ مَا يَفِرُّ مِنْهُ فِي فِرَارِهِ الْأَجَلُ مَسَاقُ النَّفْسِ» ؛ " ای مردم‌! هر انسانی از مرگی که از آن می‌ترسد و فرار می‌کند، بالاخره آن را ملاقات خواهد کرد؛ به خاطر اینکه اجل، سرآمد زندگی است و نفس انسان را تعقیب می‌کند. " 🔻 همچنین مولا علی (علیه‌السلام) ، در نامه ۷۲ این حقیقت را بیان می‌کنند که ما نمی‌توانیم از اجل خودمان جلو بزنیم؛ آنچنان که در قرآن کریم خدا فرمود: « لاَیستَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ یسْتَقْدِمُونَ » ؛ " لحظه ای نمی‌شود أجل را جلو یا عقب انداخت." 🔻 در نامه ۷۲ می‌فرماید: «فَإِنَّكَ لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ »؛ " تو نمی‌توانی جلو بزنی از اجل و زمان مرگی که خدا معیّن کرده است. " 🔻و در حکمت ۳۰۶ فلسفه این اجل را، و اینکه اجل پنهان است، در سه کلمه اینگونه بیان می‌فرمایند: «كَفَى بِالْأَجَلِ حَارِساً » ؛ " برای نگهداری انسان از گناه و لغزش، همین اجل کافیست. "(یعنی اگر کسی فقط به اینکه اجلی دارد و از دنیا زمانی خواهد رفت و اینکه آن زمان هیچ مشخص نیست برای انسان توجه کند، هر لحظه خودش را نگه می‌دارد از گناه و معصیت.) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
شرح حکمت ۷۴ ضرورت یاد مرگ.mp3
3.96M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 توجّه به فناپذیری دنیا 💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۷۵ می‌فرمایند: «كُلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ » " هر چیزی که قابل شمردن باشد، پایان می‌پذیرد و هر چیزی که توقّع آن را داری می‌رسد. " 🔻در واقع در قالب دو عبارت کنایی، حضرت ؛ 1⃣ هم فناپذیری و پایان پذیری عمر و فرصت حضور در دنیا را بیان می‌فرمایند ؛ 2⃣ و هم حقیقت مرگ را و رسیدن مرگ را متذکّر می‌شوند. 🔻 دو واقعیتی است که در نهج‌البلاغه، با الحان مختلف، بیان های متفاوت، دائماً متذکر شده اند حضرت؛ اگر دلی، قلبی، سالم باشد و تذکر پذیر باشد. یعنی اینکه عمرت دارد تمام می‌شود و اینکه مرگت دارد می‌رسد. 🔻مثلاً حضرت در حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه که ارکان ایمان را بیان می‌کنند ؛ در رکن اول که صبر است، چهار شعبه قائل هستند: 🔸۱. یکی شوق بهشت است، 🔸۲. دوم ترس از جهنم است، 🔸۳. سوم زهد نسبت به دنیاست 🔸۴. و چهارم ترقّب و توقع مرگ است. 🔻درباره توقع مرگ می‌فرمایند: " کسی که توقع مرگ داشته باشد(یعنی بداند که بالاخره مرگ واقع خواهد شد) و منتظر مرگ باشد، در انجام حسنات و خوبی ها، شتاب می‌کند. " 🔻درباره قابل شمارش بودن و پایان پذیری فرصت عمر هم در حکمت ۷۴ خواندیم؛ فرمود: " (هر نفسی که می‌کشی، یک قدم به اجل نزدیک می‌شوی.) هر نفسی انسان را یک قدم به مرگ و أجل به قبر نزدیک می‌کند. " 🔻 یا در حکمت های نهج‌ البلاغه فرمود: " وقتی که تو به سمت مرگ می‌روی و مرگ هم دارد به سمت تو می‌آید، پس ملاقات با مرگ چقدر نزدیک خواهد بود. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
شرح حکمت ۷۵ توجه به فناپذیری دنیا.mp3
3.25M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣️عزیزان و همراهان نهج البلاغه دوست دقت کنیم کمی طولانیست که در چند بخش خدمت شما بزرگواران ارسال می‌شود درخواست دارم بادقت و توجه مطالعه کنید و همگی در همگانی شدن فرهنگ نهج البلاغه خوانی سهیم باشیم و دیگران را نیز دعوت به این فرهنگ عظیم و ارزشمند کنیم❣️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 روش تحلیل رویدادها 💠 « إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا» ⚜ امیرالمؤمنین(علیه السلام) در حکمت ۷۶ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: " حوادث روزگار اگر شبیه یکدیگر بودند، حادثه‌ جديد را با حادثه های قدیمی و مشابه خود، عبرت گیری و بررسی کنید. " ✅ یکی از مهم ترين موضوعات و فرصت ها برای زندگی بهینه انسان، عبرت گرفتن از دیگران و گذشتگان و گذشته هاست؛ 🔰 در این رابطه در نهج‌البلاغه سه دسته مطلب مهم، ایراد شده است: 1⃣ دسته اول مربوط به کلیّات عبرت و عبرت گیری است، 2⃣ دسته دوم مربوط به آثار عبرت گیری است، 3⃣ و دسته سوم مایه های عبرت گیری. ✳️ ما در بخش اول، کلیاتی را از نهج‌البلاغه، پیرامون عبرت و عبرت گیری، خدمت شما تقدیم می‌کنیم : 🔻 حضرت در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، بند ۱۶، به فرزند عزیزشان می‌نویسند: «اسْتَدِلَّ عَلَى مَا لَمْ يَكُنْ بِمَا قَدْ كَانَ فَإِنَّ الْأُمُورَ أَشْبَاهٌ» ؛ " برای آنچه که هنوز نیامده، به آنچه که قبلاً اتفاق افتاده استدلال کن؛ زیرا اتّفاقات مهم در زندگی بشر، دائماً شبیه به هم تکرار می‌شوند. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
شرح حکمت ۷۶ بخش ۱ روش تحلیل رویداد ها.mp3
1.36M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹 روش تحلیل رویدادها 🔻 در حکمت ۲۹۷، حضرت حسرت می‌خورند که چقدر مایه عبرت گیری زیاد، اما عبرت گیری کم است. 🔻 در خطبه ۸۵ مولا علی (علیه‌السلام) به ما توصیه می‌کنند که : « فَاتَّعِظُوا عِبَادَ اللهِ بِالْعِبَرِ النَّوَافِعِ » ؛ " ای بندگان خدا! از عبرت های سودمند، موعظه بگیرید، پند بگیرید." 🔻 در حکمت ۱۵۰ ، مولا علی(علیه السلام) به ما هشدار می‌دهند که: «لا تَکُن ممَّن يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ» ؛ " از کسانی مباش که عبرت گیری را توصیف می‌کنند، خوب هم توصیف می‌کنند، اما خودشان عبرت نمی‌گیرند. " 🔻 در حکمت ۳۶۷، مولا علی (علیه‌السلام) مؤمن را اینگونه معرفی می‌فرمایند که: « إِنَّمَا يَنْظُرُ الْمُؤْمِنُ إِلَى الدُّنْيَا بِعَيْنِ الِاعْتِبَارِ» ؛ " این است و جز این نیست که مؤمن فقط با چشم عبرت گیری به دنیا نگاه می‌کند. " 🔻 و در حکمت ۳۶۵ هم مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: « اَلاِعتِبارُ مُنذِرٌ صالِح» ؛ " عبرت گیری، انذار کننده ای سالم و پاکیزه است." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
شرح حکمت ۷۶ بخش ۲ روش تحلیل رویدادها.mp3
1.29M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 2⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 2⃣ بخش دوم از شرح حکمت ۷۶ نهج‌ البلاغه، پیرامون آثار عبرت و عبرت انگیزی است؛ 🔸 ۱. اثر اول ؛ حفظ شدن از سقوط در شبهات 🔻 مولا علی (علیه‌السلام)، در خطبه ۱۶ نهج‌البلاغه (که ظاهراً اولین سخنرانی ایشان پس از پذیرش حکومت است)، می‌فرمایند: " هرکس از آنچه که در گذشته اتّفاق افتاده و عبرت های روشن دارد عبرت بگیرد، از افتادن در ورته شبهات حفظ می‌شود. " 🔻 در خطبه ۱۵۳ نهج‌البلاغه، مولا علی (علیه‌السلام)، بصیر را کسی می‌دانند که از عبرت ها موعظه می‌گیرد و سود می‌برد. 🔻 همچنین در خطبه ۱۰۳ هم می‌فرمایند که: «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً تَفَكَّرَ فَاعْتَبَرَ وَ اعْتَبَرَ فَأَبْصَرَ» " خدا رحمت کند کسی را که فکر کند و عبرت بگیرد و به بصیرت برسید." 🔸 ۲. بنابراین دومین فایده و اثر عبرت گرفتن، بصیرت یافتن است. 🔸 ۳. سومین موضوع که به عنوان آثار عبرت در نهج‌البلاغه بیان شده، حفاظت از باقیمانده عمر، به واسطه عبرت گرفتن از عمر گذشته است؛ 🔻 مولا علی(علیه‌السلام) در نامه ۴۹ می‌فرمایند: " اگر از آنچه گذشت عبرت بگیری، می‌توانی مابقی عمرت را هم، محافظت کنی. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...