فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذينَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ إِذ قالَت رَبِّ ابنِ لي عِندَكَ بَيتًا فِي الجَنَّةِ وَنَجِّني مِن فِرعَونَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّني مِنَ القَومِ الظّالِمينَ ...
فضيلة الشيخ عبدالباسط عبدالصمد رحمه الله
🌼@bshmk33
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾
[خداى] رحمان
عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾
قرآن را ياد داد
خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿۳﴾
انسان را آفريد
عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾
به او بيان آموخت
📺 تلاوتی بسیار زیبا و آرامش بخش از سوره مبارکه الرحمن با صدای ماهر المعیقلی
🌼@bshmk33
[Hud 36-49] [Balad] [Fajr] [ - @TelavatZibaQuran.mp3
36.08M
وَأُوحِيَ إِلَىٰ نُوحٍ أَنَّهُ لَن يُؤْمِنَ مِن قَوْمِكَ إِلَّا مَن قَدْ آمَنَ فَلَا تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ - هود 36
به نوح وحی شد که جز آنان که (تا کنون) ایمان آوردهاند، هیچ کس دیگری از قوم تو ایمان نخواهد آورد. بنابراین از کارهائی که میکنند غمگین مباش. (ما هرچه زودتر سزای اذیّت و آزار و تهمت و تکذیب ایشان را در کف دستشان خواهیم گذاشت).
🎵 تلاوت بسیار زیبا و ماندگار آیات 36 تا 49 سوره مبارکه هود، سوره های مبارکه بلد، فجر، ضحی، انشراح و تین با صدای ملکوتی استاد عبدالباسط
🌼@bshmk33
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(وَٱلسَّمَآءِ وَٱلطَّارِقِ) ❤️
الشيخ مصطفي إسماعيل رحمه الله
🌼@bshmk33
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللَّهُ يَعلَمُ ما تَحمِلُ كُلُّ أُنثى وَما تَغيضُ الأَرحامُ وَما تَزدادُ وَكُلُّ شَيءٍ عِندَهُ بِمِقدارٍ ...
فضيلة الشيخ عبدالباسط عبدالصمد رحمه الله
🌼@bshmk33
🕊🌤
#مهدے_جان
منتظر مانده ام از راه تو برمی گردی
از همان جاده ی دلخواه تو برمی گردی
ای مسافر که همه چشم به راهت دارند
در شب خاطره چون ماه تو بر می گردی
#سلام_بر_مهدی
🕊🌤
🌼@bshmk33
🍃🌻
#مهدے_جان
تا کی همه اوصاف جمال تو شنیدن
در کوی تو سرگشته و روی تو ندیدن
گو بهتر از این چیست تجارت به دو عالم
سرمایه ی خود دادن و مهر تو خریدن
#سلام_بر_مهدی ✨
🍃🌻ء
🌼@bshmk33
#فدک
#خطبهءفدک
✔️ متن و ترجمه ی خطبه ی فدک [1]
➖➖▪️▪️📓🗞..🖊
لَمّا اَجْمَعَ اَبُوبَكْرٍ عَلى مَنْعِ فاطِمَةَ عليها السلام فَدَكاً وَ صَرَفَ عامِلَها مِنْها وَ بَلَغَها ذَلِكَ، لاثَتْ خِمارَها عَلى رَأْسِها وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها، وَ اَقْبَلَتْ فى لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِها، تَجُرُّ أَدْراعَها، تَطَأُ ذُيُولَها، ما تَخْرِمُ مِشْيَتُها مِشْيَةَ رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله حَتّى دَخَلَتْ عَلى اَبِى بَكْرٍ الْمَسْجِدَ وَ هُوَ فى حَشْدٍ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الاَْنْصارِ وَ غَيْرِهِمْ. فَنِيطَتْ دُونَها وَ دُونَ النّاسِ مُلاءَةٌ فَجَلَسَتْ.
ثُمَّ أَنَّتْ أَنَّةً ارْتَجَّتْ لَهَا الْقُلُوبُ وَ ذَرَفَتْ لَهَا الْعُيُونُ وَ اَجْهَشَ الْقَوْمُ لَها بِالْبُكاءِ وَ النَّحِيبِ، فَارْتَجَّ الْمَجْلِسُ... ثُمَّ اَمْهَلَتْ هُنَيَّةً حَتّى اِذا سَكَنَ نَشِيجُ الْقَوْمِ وَ هَدَأَتْ فَوْرَتُهُمْ، اِفْتَتَحَتِ الْكَلامَ بِحَمْدِ اللّهِ وَ الثَّناءِ عَلَيْهِ وَ الصَّلاةِ عَلى رَسُولِهِ، فَعادَ الْقَوْمُ فى بُكائِهِمْ، فَلَمّا اَمْسَكُوا عادَتْ عليهاالسلام فى كَلامِها فَقالَتْ:
آن گاه كه ابوبكر تصميم قطعى گرفت فدك را از دست حضرت فاطمه عليه السلام بگيرد، نماينده ى او را از فدك بيرون راند. اين خبر به حضرتش رسيد. او مقنعه بر سر كرد و پوشش سرتاسرى پوشيد و در ميان بانوان خدمت گزار و خويشاوند به راه افتاد. لباس هاى او به زمين كشيده مى شد و زير پايش مى رفت. راه رفتن او از راه رفتن پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم چيزى كم نداشت و آن را به ياد مى آورد.
در مسجد وارد بر ابوبكر شد كه با بسيارى از مهاجران و انصار و ديگر مردمان نشسته بود.
پس ميان مردمان و حضرتش پرده اى آويخته شد. آن حضرت نشست و آه جان سوزى كشيد كه دل ها لرزيد و اشك ها فرو ريخت و صداى گريه و ناله از مردمان برخاست و مجلس به هيجان رفت.
آن گاه لحظه اى درنگ فرمود تا مردمان آرام گرفته از خروش افتادند. آن گاه سخن خويش را با حمد و ستايش خداوند و درود بر پيامبر صلی الله علیه وآله وسلم آغاز فرمود. مردمان دوباره به گريه افتادند. همين كه از گريه باز ايستادند، براى بار دوم آغاز سخن كرده و اين گونه فرمود:
➖➖▪️▪️📓🗞..🖊
📚شکوه یاس، ص ۲-۴، سیدحسین حسینی
↶【به ما بپیوندید 】↷
🌼@bshmk33
#فاطمیه
✔️ ملعون و جهنمی بودن قاتل حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها در بیان رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم
➖➖➖▪️▪️🗃..🏴
مرحوم کراجکی در کتاب کنز الفوائد به روایتی با سند معتبر از رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم از امام صادق علیه السلام چنین نقل می کند :
▪️ امام صادق علیه السلام می فرمایند : ای یونس جد من رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : #ملعون است #ملعون است هر کس که بعد از من به دخترم فاطمه سلام الله علیها ظلم نماید و حق او را غصب کرده و وی را به قتل رساند .سپس رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند : ای فاطمه بشارت بر تو باد که برای تو در نزد خداوند متعال مقام محمود است ( که در این مقام ) برای محبین و شیعیانت #شفاعت میکنی .ای فاطمه اگر همه انبیائی که خداوند متعال مبعوث نمود و همه ملائکه مقرب الهی در مورد دشمن تو شفاعت کنند ، خداوند متعال هرگز او را آتش جهنم بیرون نمیآورد.
📚كنز الفوائد ، ج ۱ ص ۱۵۰ ، تأليف: ابي الفتح الشيخ محمد بن علي بن عثمان الكراجكي الطرابلسي ( المتوفی : 449 هجری )، حققه وعلق عليه: الشيخ عبد الله نعمه ، الناشر: دار الاضواء - بيروت لبنان ، الطبعة: الاولى 1985 هجری
https://b2n.ir/376265
🔍 بررسی سند روایت :
1: ابوالحسن بن شاذان : محمد بن احمد بن علی بن الحسن القمی : ثقه
2: شاذان : احمد بن علی بن الحسن القمی : ثقه
👈 این راوی هر دو از مشایخ نجاشی هستند و مشایخ نجاشی همگی ثقه میباشند.مرحوم سید خوئی در ترجمه ابوالحسن بن شاذان میگوید :
هو ثقة ، لا لما ذكره ، بل لأنه شيخ النجاشي ، وقد عرفت أن مشايخه كلهم ثقات ... وقال الشيخ الحر في تذكرة المتبحرين : " الشيخ محمد بن أحمد بن علي بن الحسين بن شاذان الكوفي : فاضل . جليل ، له كتاب مناقب أمير المؤمنين عليه السلام ، مئة منقبة من طرق العامة ، روى عنه الكراجكي ، ويروي هو عن ابن بابويه ، وكتابه المذكور عندنا " .أقول : الظاهر أن كلمة الحسين من غلط النساخ ، والصحيح الحسن .
📚معجم رجال الحدیث ج 16 ص 17
👈 جناب نجاشی در ترجمه احمد بن علی بن الحسن می گوید :
قال النجاشي : " أحمد بن علي بن الحسن بن شاذان ، أبو العباس الفامي ( القاضي ) القمي : شيخنا الفقيه ، حسن المعرفة ، صنف كتابين لم يصنف غيرهما : كتاب زاد المسافر ، وكتاب الأمالي . أخبرنا بهما : ابنه أبو الحسن رحمهما الله تعالى " .
📚رجال النجاشي نویسنده ج 1 ص 84
3: محمد بن الحسن بن احمد بن الولید : ثقه ثقه
📚 معجم رجال الحدیث ج 16 ص 219 - 220
4 : محمد بن الحسن بن فروخ الصفار : ثقه
📚 معجم رجال الحدیث ج 16 ص 263
5 : محمد بن زیاد مشهور به ابن ابی عمیر : من اوثق الناس
📚معجم رجال الحدیث ج 15 ص 291 – 292
6 : مفضل بن عمر جعفی : جلیل ، ثقه
📚 معجم رجال الحدیث ج 19 ص 330
7 : یونس بن یعقوب بن قیس البجلی : ثقه
📚 معجم رجال الحدیث ج 21 ص 238
➖➖➖▪️▪️🗃..🏴
✅ نکات مهم از روایت فوق:
1⃣ #قطعیت اتفاق افتادن ظلم و شهید نمودن حضرت زهرا سلام الله علیها
2⃣ #ملعون بودن و در نتیجه عدم صلاحیت قاتلان ایشان برای سرپرستی امت بعد از رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم
3⃣ #جعلی بودن تمام القاب و فضایل ساختگی حزب سقیفه به دلیل نارضایتی الله و رسول الله از آنها
4⃣ #قدیمی بودن باور به شهادت حضرت فاطمه صدیقه شهیده سلام الله علیها در نزد بزرگان شیعه با سند متصل به معصوم علیهالسلام
↶【به ما بپیوندید 】↷
🌼@bshmk33
#فدک
#خطبهءفدک
✔️ متن و ترجمه ی خطبه ی فدک [۲]
➖➖▪️▪️📓🗞..🖊
اَبْتَدِءُ بِحَمْدِ مَنْ هُوَ اَوْلى بِالْحَمْدِ وَ الطَّوْلِ وَ الْمَجْدِ. اَلْحَمْدُ للّهِِ عَلى ما اَنْعَمَ، وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلى ما اَلْهَمَ، وَ الثَّناءُ بِما قَدَّمَ، مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ ابْتَدَأَها، وَ سُبُوغِ آلاءٍ اَسْداها، وَ اِحْسانِ مِنَنٍ والاها.
اَحْمَدُهُ بِمَحامِدَ جَمَّ عَنِ الاِْحْصاءِ عَدَدُها، وَ نَأى عَنِ الْمُجازاةِ أَمَدُها،: وَ تَفاوَتَ عَنِ الاِْدْراكِ أَبَدُها، وَ نَدَبَهُمْ لاِسْتِزادَتِها بِالشُّكْرِ لاِتِّصالِها، وَ اسْتَخْذَى الْخَلْقَ بِاِنْزالِها، وَ اسْتَحْمَدَ اِلَى الْخَلائِقِ بِاِجْزالِها، وَ ثَنّى بِالنَّدْبِ اِلى اَمْثالِها.
وَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، كَلِمَةٌ جَعَلَ الاِْخْلاصَ تَأْوِيلَها، و ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُولَها، وَ اَبانَ فِى الْفِكَرِ مَعْقُولَها.
اَلْمُمْتَنِـعُ مِنَ الاَْبْصارِ رُؤْيَتُهُ، وَ مِنَ الاَْلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الاَْوْهامِ الاِْحاطَةُ بِهِ. اِبْتَدَعَ الاَْشْياءَ لا مِنْ شَىْءٍ كانَ قَبْلَها، وَ اَنْشَأَها بِلاَ احْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها.
كَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ، وَ ذَرَأَها بِمَشِيَّتِهِ، مِنْ غَيْرِ حاجَةٍ مِنْهُ اِلى تَكْوِينِها، وَ لا فائِدَةٍ لَهُ فى تَصْوِيرِها، اِلاَّ تَثْبِيتاً لِحِكْمَتِهِ، وَ تَنْبِيهاً عَلى طاعَتِهِ، وَ اِظْهاراً لِقُدْرَتِهِ، وَ دَلالَةً عَلى رُبُوبِيَّتِهِ وَ تَعَبُّداً لِبَرِيَّتِهِ، وَ اِعْزازاً لِدَعْوَتِهِ. ثُمَّ جَعَلَ الثَّوابَ عَلى طاعَتِهِ وَ وَضَعَ الْعِقابَ عَلى مَعْصِيَتِهِ، ذِيادَةً لِعِبادِهِ عَنْ نَقِمَتِهِ، وَ حِياشَةً لَهُمْ اِلى جَنَّتِهِ.
سخنم را با ستايش خدا آغاز می كنم. ستايش آن كه به سپاس و بخشش و بزرگى سزاوارتر است. تمامى ستايش و سپاس ويژه ى خداوند نيكى و الهام است.
بر عطاياى پيشين و فراگير و بر احسان هاى فرو ريخته و نيكى هاى پياپى، او را ثنا مى گويم؛ به خاطر احسان هايى بىشمار كه در سپاس نگنجد و ادراك و هوش بشر را احاطه بر حدود آن ها نا ممكن باشد. خداوند كه براى پيوستگى نيكى ها، مردمان را به سپاس فراخوانده و براى سرشارى آسودگی ها، به فروتنى وا داشته و بر دوباره طلبى احسان ها، دعوت كرده تا آن ها را بيشتر و برتر بخشايش كند و گواهى مى دهم كه خداوندگارى به جز اللّه نيست، يگانه اى كه انبازى بر او نبوده؛ [لا إله إلاّ اللّه] كلمه اى است كه خداوند تحقّق و تجسّم بيرونى آن را اخلاص مردمان قرار داده و آنچه از آن [لا إله إلاّ اللّه] قابليت دريافت دارد، در دل ها به وديعت نهاده [توحيد فطرى]. [او از توحيد] آن چه قابل تعقّل است، در انديشه ها روشن كرده است.
خداوندى كه چشم ها را توان ديدنش نبوده و زبان ها را ياراى توصيف او نباشد و انديشه ها را گنجايش احاطه بر او نيست تنها اوست كه اشياء را بدون ماده اى پيشين، آفريد و آن ها را بىطرح و نقشه اى به ظهور آورده است.
پس اشياء را تنها به قدرت خود، هستى بخشيد و به خواست خود پديدار نمود. او كه نيازى به ايجاد هستى نداشته و در صورتگرى آن ها بهره ى برايش نيست؛ مگر آن كه نشان دهد حكمت خود را و بيدار كند آفريده ها را در فرانبردارى و نمايش دهد توانايى اش را و مردمان را به پروردگارى خود رهنما باشد و ايجاد نمايد بندگى را در آفريدگان و نيرومندى و شكوه بخشد دعوت خود را از بندگان! آن گاه براى سوق آنان به بهشت و فرمان بردارى خود، پاداش و براى بازدارى شان از دوزخ و سرپيچى از فرمانش، كيفر آورده است.
➖➖▪️▪️📓🗞..🖊
📚شکوه یاس، ص ۴-۸، سیدحسین حسینی
↶【به ما بپیوندید 】↷
🌼@bshmk33
#فدک
#خطبهءفدک
✔️ متن و ترجمه ی خطبه ی فدک [۳]
➖➖▪️▪️📓🗞..🖊
وَ اَشْهَدُ اَنَّ أَبِى مُحَمَّداً صلى الله عليه وآله عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اِخْتارَهُ قَبْلَ اَنْ يَجْتَبِلَهُ، وَ اصْطَفاهُ قَبْلَ اَنْ يَبْتَعِثَهُ، وَ سَمّاهُ قَبْلَ اَنْ يَسْتَنْجِبَهُ..
اِذِ الْخَلائِقُ بِالْغَيْبِ مَكْنُونَةٌ، وَ بِسِتْرِ الاَْهاوِيلِ مَصُونَةٌ، وَ بِنِهايَةِ الْعَدَمِ مَقْرُونَةٌ، عِلْماً مِنَ اللّهِ تَعالى بِمَآئِلِ الْأُمُورِ، وَ اِحاطَةً بِحَوادِثِ الدُّهُورِ، وَ مَعْرِفَةً بِمَواقِعِ الْمَقْدُورِ.
اِبْتَعَثَهُ اللّهُ اِتْماماً لِأَمْرِهِ، وَ عَزِيمَةً عَلى اِمْضاءِ حُكْمِهِ، وَ اِنْفاذاً لِمَقادِيرِ حَتْمِهِ. فَرَأَى الْأُمَمَ فِرَقاً فى اَدْيانِها، عُكَّفاً عَلى نِيرانِها، عابِدَةً لاَِوْثانِها، مُنْكِرَةً للّهِِ مَعَ عِرْفانِها.
فَأَنارَ اللّهُ بِأَبِى مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وآله ظُلَمَها، وَ فَرَّجَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَها، وَ جَلا عَنِ الاَْبْصارِ عَمَهَها، وَ عَنِ الاَْنْفُسِ غُمَمَها..
وَ قامَ فِى النّاسِ بِالْهِدايَةِ، فَاَنْقَذَهُمْ مِنَ الْغَوايَةِ، وَ بَصَّرَهُمْ مِنَ الْعَمايَةِ، وَ هَداهُمْ اِلَى الدِّينِ الْقَوِيمِ، وَ دَعاهُمْ اِلَى الطَّرِيقِ الْمُسْتَقِيمِ.
ثُمَّ قَبَضَهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اِلَيْهِ قَبْضَ رَأْفَةٍ وَ رَحْمَةٍ وَ اخْتِيارٍ، رَغْبَةً بِمُحَمَّدٍ صلى الله عليه وآله عَنْ تَعَبِ هَذِهِ الدَّارِ، مَوْضُوعاً عَنْهُ اَعْباءُ الاَْوْزارِ، مَحْفُوفاً بِالْمَلائِكَةِ الاَْبْرارِ، وَ رِضْوانِ الرَّبِّ الْغَفّارِ، وَ مُجاوَرَةِ الْمَلِكِ الْجَبّارِ.
صَلَّى اللّهُ عَلى أَبِى، نَبِيِّهِ، وَ أَمِينِهِ عَلَى الْوَحْىِ وَ صَفِيِّهِ، وَ خِيَرَتِهِ مِنَ الْخَلْقِ وَ رَضِيِّهِ.
فَعَلَيْهِ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ.
و گواهى مى دهم كه پدرم «محمّد صلى الله عليه وآله» بنده و فرستاده ى اوست. همو كه پيش از آفرينش، او را برگزيد و قبل از بعثت، گزينش كرد و پيش از انتخاب، او را نام نهاد.
و اين گزينش هنگامى بود كه آفريدگان در جايگاه غيب پوشيده بودند و در پس پرده هاى هولناك در امان و با پَسين ديواره ى نيستى همگون بودند؛ چرا كه خداوند به سرانجام كارها آگاه و به پديده ها تا انتهاى بى انتها چيره و به شدنی ها و مقدورات داناست.
خداوند او را بر انگيخت تا فرمانش را اتمام، حكمش را امضاء و تقدير حتمی اش را اجرا فرمايد. آن گاه رسول خدا امت ها را در اديان خود پراكنده ديد؛ چرا كه گرد آتش [شرك] می چرخند و بت ها را می پرستند و با وجود معرفت [فطرى]، خدا را انكار مى كنند.
از آن روى خداوند به وسيله ى پدرم محمّد صلى الله عليه وآله وسلم تاريكى هاى شرك و ابهام ها را از دل ها زدود و پرده هاى تاريك را از ديده ها كنار زده، روشن نمود و ابرهاى تيره ى نادانى را از جان ها برداشت.
در ميان مردمان به راهنمايى پرداخت و آنان را از غفلت و گمراهى رهايى بخشيد و از نابينايى به بصيرت بُرد و به دين استوار رهنمون شده و به راه هموار و درست دعوت كرد.
سپس خداوند با رأفت و مهر و اختيار خويش او را برگرفت تا از رنج اين جهان برهاند و سنگينى ها و سختی هاى نبوّت را از دوشش بردارد. پس او را برگرفت و به جهان ديگر بُرد، به همراهى فرشتگان نيكوكار و در پرتو خشنودى پروردگار آمرزنده و همسايگى پادشاه پيوند دهنده. درود خدا بر پدرم، فرستاده و امانت دار وحى او و برگزيده و نيكوكار در ميان آفريدگان و مورد خشنودى آفريدگار.
پس بر او باد درود و سلام و رحمت و بركات خداوند!
➖➖▪️▪️📓🗞..🖊
📚شکوه یاس، ص ۸-۱۲، سیدحسین حسینی
↶【به ما بپیوندید 】↷
🌼@bshmk33
#باید_بدانیم
✔️مطلبی که کمتر شنیدهاید!
〰〰▪️▪️〰〰〰〰
✅ اتمام حجت رسول خدا صلی الله علیه و آله با ابوبکر پس از غصب خلافت و #شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
⌛️ زمان : بیش از سه ماه پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله
🕌 مکان : در مسیر محلهء بنی نجّار ، باغ های اطراف مدینه
_____________
مدتی است که از #شهادت بانوی دو سرا ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میگذرد ؛
در پی این ماجرا ، امیرمؤمنان علیهالسلام بیش از پیش از سقیفه گران فاصله میگیرند و به خصوص با شخص خلیفه و اطرافیان نزدیک او به سردی برخورد مینمایند .
از سوی دیگر، ابوبکر که میخواهد خلافت و نقش رهبری خویش را در بین اطرافیانش حفظ کند ، در تلاش است باب آشتی با امیرالمؤمنین علیه السلام را باز نماید ؛
به همین جهت ، در زمان مناسب هنگامی که امیرالمؤمنین علیه السلام در باغ های اطراف مدینه هستند ، ابوبکر خود را به آن حضرت می رساند و با ایشان دست می دهد و چنین سخن آغاز میکند :
❌ ای ابالحسن ! به خدا سوگند من به اراده خودم ، خلافت را به دست نگرفتم ؛ این مسلمانان بودند که بر این مطلب اصرار و اجتماع داشتند ؛ من نیز نتوانستم با آنان مخالفت کنم ؛ چرا که پیامبر فرموده اند : امت من بر گمراهی اجتماع نکنند❗️
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند :
▪️ ای ابوبکر ، امت پیامبر کسانی هستند که پس از وفات پیامبر خدا از او اطاعت نمایند ، به آنچه با پیامبر عهد کردهاند وفا کنند و آن را تغییر ندهند ؛
ابوبکر می گوید :
❌به خدا قسم ، هم اکنون اگر کسی که او را صادق و راستگو میدانم ، شهادت دهد که تو نسبت به امر خلافت لایق تری ، آن را به تو تسلیم میکنم.
امیرمؤمنان علیهالسلام فرمودند :
▪️ ای ابوبکر ! آیا کسی را صادق تر از رسول خدا می شناسی ؟!
مگر پیامبر در روز #غدیر و پس از بازگشت از حجة الوداع ، شما را به بیعت با من فرا نخواند ؟!
شما بودید که گفتید : ای رسول خدا ، شنیدیم و اطاعت کردیم ، رسول خدا فرمود : خدا و رسول او ، بر مدعای شما شاهدند ؛ شما هم گفتید : خدا و رسول را بر این سخن شاهد می گیریم ؛ آن گاه عُمَر بر شانهء من زد و گفت :
گوارایت باد ای فرزند ابوطالب ، اکنون مولای من و مولای هر مسلمان شده ای.
ابوبکر گفت :
❌ به درستی چیزی را به یاد من آوردی که اگر رسول خدا آن را #متذکر میشد ، از او میشنیدم و اطاعت میکردم.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند :
▪️ اگر اینک رسول خدا را ببینی و آن حضرت به تو بگویند که به تحقیق در حق من ستم نموده ای ، آیا از امر خلافت چشم پوشی می کنی و آن را به من واگذار میگذاری؟
ابوبکر متعجبانه می پرسد :
❌ آیا رسول خدا را پس از مرگش زنده ببینم و از او این جملهها را بشنوم؟!
امیرمؤمنان علیهالسلام فرمودند :
▪️ آری ؛
...اینک ، ...امیرالمومنین علیه السلام به سوی مسجد قبا حرکت میکنند و ابوبکر ناخواسته و آشفته در پی آن حضرت ، راه میپیماید؛
با گذر از محلهء بنی نجّار و ورود به مسجد قبا ، خلیفه ، ناگهان رسول خدا صلی الله علیه و آله را در محل #نماز میبیند و سخت خود را میبازد؛
رسول خدا صلی الله علیه و آله غضبناک ابوبکر را مخاطب قرار داده و میفرمایند :
👈👈ای گمراهِ مفتون ، سرت را بلند کن...آیا تو نبودی که با علی #بیعت کردی و خدا و رسول را بر این مطلب شاهد گرفتی ؟
ابوبکر پریشان و به هم ریخته میگوید :
❌ آیا می توانم توبه کنم ؟ اگر این امر را به امیرمؤمنان تسلیم کنم ، آیا خداوند مرا عفو خواهد کرد ؟
_______________
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :
▪️ آری ای ابوبکر ، من بر این مطلب ضامن تو هستم .
آن گاه رسول خدا از دیدگان غایب میشوند و ابوبکر متحیر بر جای میماند؛
👈👈 خلیفه در حالی که رنگ بر رخسار ندارد ، به دنبال امیرمؤمنان علیهالسلام از مسجد قبا خارج می شود تا به مسجد النبی وارد شده و بر سر منبر ، امر خلافت را به امیرمؤمنان علیهالسلام واگذار کند؛
حالِ ابوبکر به حدی دگرگون است که رهگذران با تعجب به چهرهء او مینگرند؛
اینک امیرمؤمنان علیهالسلام در مسجد النبی کنار منبر نشسته اند تا خلیفهء اول بالای منبر رود و تصمیم خویش را برای بازگرداندن خلافت به اطلاع عموم برساند ؛
ابوبکر به بهانهء تجدید وضو به بیرون از مسجد میرود و ماجرا را برای عمر بن خطاب شرح می دهد!
❗️لحظاتی چند نمی گذرد که عمر فرزند خطاب برای امیر مؤمنان پیام میآورد :
خلیفه از تصمیم خویش برای "بازگرداندن خلافت" منصرف شده است.
...تبسم امیرمؤمنان علیهالسلام تلخ ترین پایان برای این حکایت است.
〰〰▪️▪️〰〰〰〰
📚 بحارالانوار ۳۶/۲۹
🌼@bshmk33
🔴توکــــل بر خدا
تمام پول هایش تمام شده و هنوز در نیمه راه سفرش بود. یکی از دوستانش از او پرسید می خواهی چه کنی؟ گفت تمام امیدم به فلانی است. دوستش گفت پس قسم می خورم که امیدت ناامید می شود. مرد با تعجب پرسید چرا؟ گفت: آخر از امام صادق علیه السلام شنیدم که می گفت:
خداوند متعال می فرماید: رشته آرزوی هر کسی را که به غیر من وصل باشد قطع می کنم. آیا او در گرفتاری هایش به دیگری امید می بندد در حالی که رفع آن به دست من است؟ آیا او در خانه دیگری را می کوبد در حالی که کلید تمام درهای بسته دست من است و خانه ام به روی همه باز است!
📚باب التویض الی الله/حدیث۷،ج ۲
🌼@bshmk33
🌸🍃🌸🍃
#الراسخون_فی_العلم
در آیه 7 سوره آل عمران، حضرت حق به راسخون در علم، اشاره میفرماید:
آنان کسانی هستند که علم در آنها ریشه زده است و این علم به واسطه عمل به آنچه کردهاند، عطای حضرت حق به آنهاست. این علم خلل و خطا ندارد و خطا نمیکند.
روزی عُمر از حضرت علی (ع) پرسیدند: ای علی تو چرا هر چه میپرسند بلافاصله پاسخ میدهی و درنگ و فکر نمیکنی و با تمام این وجود پاسخهای تو بهترین و کاملترین و دقیقترین پاسخها است؟
حضرت به عُمر فرمودند: دست خود را مشت کن. بگو ببینم چند تا انگشت در مشت خود داری؟ عُمر تبسمی کرد و گفت: 5 انگشت. حضرت سوال کردند: چرا درنگ نکردی و انگشتهای خود را نشمردی؟ عُمر گفت: چون واضح بود و از قبل میدانستم. حضرت فرمودند: برای من هم پاسخ به سوالات٬ اینچنین در سینهام حاضر است.
بسیاری از ما مطالعه میکنیم، مطالعه کردن با علم داشتن متفاوت است.
مطالعه کردن فقط جمع کردن علم است؛ ولی عالم شدن موهبتی الهی است و با مطالعه کردن تفاوت دارد.
🌼@bshmk33
♥️
بیایید با خدا رابطہ پیدا کنید
بہ جایِ اینکه نگران کوبندگی ھایمان باشید
بھ جاے اینڪہ شب خوابتان نبرد
و اینکہ آیا فردا چھ میشود و دیروز چہ شد؟
بلند شو وضو بگیر در مقابل خدا راز ونیاز کن
از گناھ توبہ کن
تمام دردھایت از بین مۍرود نماز است ..
نماز شب تقویت ارادھ مےدهد !
🌸 استاد حسین مظاھرۍ
🌼@bshmk33
❒پیر مرد دانایی به نوه اش گفت : فرزندم تا حالا دانسته ای که بهشت مجانی است و دوزخ را باید با پول خرید
❒نوه اش گفت : پدربزرگ چگونه بهشت مجانی است اما دوزخ رو باید با پول خرید ؟؟؟؟ پیرمرد گفت؟؟؟
❒پسرم نماز و روزه و کارهای نیک ، بابتشان هیچ پولی پرداخت نمیکنی و بهشت مجانی به دست می آید ؛ اما شراب و زنا و قمار و ربا بابتشان پول پرداخت میکنی پس جهنم را باید با پول خرید
✨قضاوت با شما؛: کدام بهتر است؛
♥️•☜بهشت ؟؟ ((مجانی ))
♥️•☜جهنم ؟؟ ((پولی))
🌼@bshmk33
💠منَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
🔸برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملا وفا کردند،از آنان برخی پیمانشان را به انجام رساندند[ و به شهادت رسیدند] و برخی از آنان [شهادت را] انتظار می برند
📗آیه 23 سوره احزاب
🌼@bshmk33