eitaa logo
اندیشه برتر
13.1هزار دنبال‌کننده
13.5هزار عکس
6.3هزار ویدیو
34 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. شناسه دریافت سوال: @pasokhgo313 ✅ ارتباط با ادمین: @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اگر کسی مرگ بر آمریکا نگه، پنجاه درصد مسلمان هست. 👈باور ندارید، این کلیپ را از آقای قرائتی بشنوید. #روزقدس 🆔 @kalamema
💢اثبات حقانیت شیعه در سه دقیقه ✅تا وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) زنده بودند شیعه و سنی نبود. رهبر همه پیامبر بود. بعد از پیامبر ما شیعیان فقه خودمان را از اهل بیت گرفتیم و اهل سنت از چهار تا عالم دیگه ،امام احمد حنبل ، ابو حنیفه ،امام مالک و امام شافعی. 1⃣. اولا: ما که فقه مان را از اهل بیت گرفتیم، سه تا آیه داریم، قرآن راجع به اهل بیت (علیهم السلام ) وقتی به کلمه اهل بیت می رسد می فرماید : یطهرکم تطهیرا [احزاب/ ۳۳] "یطهرکم" یعنی معصومند. هیچ کس نگفته یطهرکم مال ابو حنیفه و شافعی هست. نه شیعه گفته نه سنی. 2⃣. دوما : اهل بیت در قرن اول هجری بودند، اما چهار تا عالم سنی یعنی ابوحنیفه و شافعی و مالکی و امام احمد حنبل مال قرن دوم هجری بودند. اهل بیت یک قرن از آنها جلوتر بودند. قرآن می فرماید "و السابقون السابقون اولئک المقربون " [واقعه ۱۰-۱۱] 3⃣سوما : تمام اهل بیت شهید شدند، یکی از علماء اهل سنت سیلی نخوردند . قرآن می فرماید : "فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما " [نساء ۹۵] ✅نتیجه: ما شیعه هستیم بدلیل اینکه: یک : ما فقه مان را اهل بیت گرفتیم، که معصومند «یطهرکم تطهیرا» دو :یک قرن جلوترند «و السابقون السابقون » سوم : همه ائمه شهید شدند « قتلوا فی سبیل الله » ــــــــــــــــــــــــــــــ بخشی از سخنان حجت السلام قرائتی 🆔 @kalamema
💢تحقیقات نشان می‌دهد که: 👈روزه‌ داری باعث افزایش سلامت قلب و کاهش استرس می‌شود. #روزه #ماه_رمضان #فلسفه_احکام #رمضان 🆔 @kalamema
💢اگر شیعه حق است، چرا اکثر مسلمانان اهل سنت هستند؟ ⁉️اگر شیعه حق است، چرا اکثر مسلمانان اهل سنت هستند؟ ✅باید گفت هیچ‌گاه زیادی و کمی نفرات، نشان حقانیت و بطلان یک عقیده و یا یک گروه نیست، چنان که در دنیای امروز نیز می‌بینیم که بیش از دو میلیارد انسان در روی زمین کمونیست، گاوپرست و بت پرست هستند که اگر کثرت دلیل بر حقانیت باشد، در درجه اول اینان باید حق باشند. 👈هم‌چنین در تاریخ نمونه‌های فراوانی داریم که با وجود کمی یاران، حق نیز با آنان بوده است، چنان که در واقعه عاشورا می‌بینیم جمعیت یاران سیدالشهدا(علیه‌السلام) نهایتا 100 نفر بودند در حالی‌که جمعیت دشمنان حضرت ده‌ها هزار نفر بودند، ولی همه حتی غیر مسلمانان هم اذعان به حقانیت امام دارند. 👈گذشته از این، میزان حقانیت یک عقیده و یا یک گروه، مبانی و ادلۀ آن گروه می‌باشد نه افراد آنان؛ چنان‌که شیعه با ادلۀ قرآنی و روایی بسیار در کتب مخالفین خود، حجّت را بر همه تمام کرده است و روزنه‌ای برای اشکال باقی نگذاشته است. ✳️نکته دیگر 1⃣. اینکه نظام‌های سیاسی و حاکم بر جهان، همواره به دنبال سرکوب و ریشه کن کردن این مذهب بوده‌اند. چنان‌که سلطان محمود غزنوی پس از تسلط بر شرق خراسان، به ریشه کن کردن دو گروه، یکی شیعه و دیگری معتزله همت گماشت، چندان که آثار علمی و کتاب‌خانه‌های آنان را از بین برد تا اثری از تشیع و معتزله باقی نماند 2⃣. و یا صلاح الدین ایوبی، پس از خیانت به فاطمیان، تصمیم بر قتل عام شیعه گرفت و گروه بی‌شماری از آنان را کشت. 3⃣. هم‌چنین در دوران حکومت عثمانی، در زمان سلطان سلیم به خاطر فتوای یک فقیه حنفی به نام نوح، ۴۰۰۰۰ شیعه در ترکیه فعلی سر بریده شدند. 4⃣. و یا در دوران حکومت جزّار در لبنان، در جبل عامل حمام خون به راه افتاد و نسل‌کشی شیعه صورت گرفت، به گونه‌ای که کتاب‌های آنان مدت‌ها به جای هیزم در تنور نانوایان می‌سوخت.[1] این‌ها تنها گوشه‌ای از قتل عام و نسل کشی شیعیان بوده است و با توجه به این کشتارها، بقای شیعه در دنیای امروز، آن هم با یک فرهنگ قوی و جامع و داشتن علما و دانشمندان معروف در تمام رشته‌های اسلامی و علمی، یکی از معجزات الهی و عنایت خاصه اهل بیت(علیهم‌السلام) است که روز به روز نور آن در افق دید بشریت بیشتر گشته و پرده‌های جهل و تعصب را از چهره تاریخ کنار می‌زند. 📚پی‌نوشت [1]. الفصول المهمة في تأليف الأمة، سيد عبد الحسين شرف الدين، المجمع العالمي للتقريب، تهران، 1423 ق، چاپ دوم، ص ۱۴۰. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق چرا ما کم استغفار نمی‌کنیم؟ پاسخ را از حجت السلام پناهیان بشنوید. #پناهیان 🆔 @kalamema
#حدیث روز: 🌺 پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🍃 حبُّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَأْكُلُ السَّيِّئَاتِ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ. 📚 بحار الأنوار، ج39، ص306. 🆔 @kalamema
💢اثبات ولایت امام علی(ع) در پنج دقیقه ⁉️اگر جانشینی امیرالمؤمنین (علیه السلام) بنابر مدعای شیعه، آنقدر مسجل و روشن بود، پس چرا عباس بن عبدالمطلب در آخرين لحظات حيات پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله)، از آن حضرت این چنین سوال مى‌پرسد: «پس از آن حضرت، آيا ولايت امر، در خاندان ما است؟ اگر در خاندان ماست اين را بدانيم و اگر نيست، درباره ما به ديگران سفارش شود.»[1] اگر جانشینی ایشان مسجل بود دیگر معنا نداشت که عباس چنین سؤالی بپرسد!؟ ✅برای پاسخ به این شبهه به چند نکته اشاره می کنیم: 1⃣. نکته اول: سوال برای دفع خطر و فتنه: هر نوع طرح سؤال و پرسشی، به این معنا نیست که سوال کننده از جواب اصلی بی‌اطلاع و بی خبر است، چه بسا سؤال کننده در پی مقاصد دیگری است. برای نمونه در خصوص این ماجرا نیز می‌توان این چنین بیان داشت، با توجه به این که عباس، از حقیقت ولایت امری امام علی(علیه السلام) اطلاع داشت، ولی با طرح این سوال، قصد داشت در ساعات پایانی عمر شریف پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله)، سندی جدید را به نفع امام علی(علیه السلام) تهیه کند؛ تا اینکه اطرافیان و معاندین بهانه‌ و طمعی برای غصب جایگاه جانشینی پیامبر نداشته باشند. از طرفی عباس جز اولین کسانی بود که بر خلاف سایر صحابه سعی داشت با علی بیعت کند، اگر او در موضوع ولایت و امامت حضرت شک داشت، هیچ‌گاه در این امر پیش قدم نمی‌شد: کما اینکه در منابع روایی نقل شده است او با شتاب خود را به امیرمؤمنان، علی(علیه السلام) رساند و گفت: «دستت را دراز کن با تو بیعت کنم، تا دیگر، کسی درباره‌ی خلافتت نزاع نکند؛ زیرا خواهند گفت: عباس، عموی پیامبر با علی بیعت کرده و دیگر کسی را یارای مخالفت نیست.» [2] علی(علیه السلام) پاسخ داد: «آیا کسی جز من توقع دارد به خلافت دست یابد.» [3] یا به عبارتی گویا حضرت این چنین می فرماید: مگر احتمال می دهی کسی در حق ثابت من خیانت کند؟ 2⃣. نکته دوم: برای تقویت علم و آگاهی خود و دیگران: و یا حتی می‌تواند علت سؤال کردن را تقویت علم قبلی دانست نه عدم اطلاع و آگاهی. به عبارت دیگر با توجه به اینکه عباس به ولایت امام علی(علیه السلام) ایمان داشت، ولی با این طرح سؤال _ در لحظه های پایانی عمر شریف پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله)_ سعی داشت، جای هر گونه ابهام و شک را بخصوص از طرف معاندان برطرف کند، در داستان حضرت ابراهیم نیز شاهد هستیم با توجه به اینکه حضرت از واقعی و حقیقت معاد اطلاع داشت، با این حال از خدای متعال درخواست روشن کردن حقیقت را می‌کند، و در جواب طرح این درخواست اذعان می‌دارد که برای آرامش قلبم این مطلب را بیان کردم نه برای عدم اطلاع و اعتقاد.[بقره/260] 3⃣. نکته سوم: علاوه بر مطالب یاد شده بسیای از روایات متواتر و قطعی الصدور در منابع تشیع و اهل سنت وجود دارد، که همگی گویای انتصاب و معرفی امام علی(علیه السلام) به عنوان جانشین پیامبر است. نمی‌توان برای رد امامت تمام آن روایات قطعی الصدور که در امر ولایت حضرت صراحت دارد را رها کرد و به نقلی و مطلبی استناد جست که هیچ‌گونه دلالت و صراحتی بر رد امامت ندارد. 📚پی نوشت: [1]. السيرة النبويه، ابن هشام، تحقيق مصطفى السفا، ناشر: مهر قم، سال نشر: 1363 هـ.ش، ج 2، ص 73. [2]. بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحياء التراث العربي، سال چاپ: 1403 ق، ج28، ص329. [3]. همان. 🆔 @kalamema
💢برخی از منکرین غدیر مدعی هستند، که اگر واقعه غدیر خم بر امامت مولای متقیان علی(علیه‌السلام) اشاره دارد، پس چرا آن حضرت هیچگاه به این حدیث برای احقاق حق خویش استشهاد نکرده‌اند. ✅پاسخ این ادعای دروغین را در این عکس نوشته ببنید. #امام_شناسی #امام_علی #غدیر #غدیرخم 🆔 @kalamema
💢«تشيّع» مذهبي بر پايه عقلانيّت ◼️در کتب روایی شعیه، حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام) نقل شده است، که مخالفان اسلام، آن را ابزاری برای غیر معقول نشان دادن شیعه قرار داده‌اند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. 👈مرحوم عیاشی در تفسیر خود حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام) نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: «هیچ فرزندی متولد نمی شود مگر اینکه ابلیسی از ابليسان بر وی حاضر شود پس اگر خدا بداند که از شیعیان ماست او را در حجابی دور از شیطان قرار میدهد و اما اگر از شیعیان ما نباشد... ». ✅در رابطه با این روایت چند نکته قابل ذکر است: 1⃣. این روایت به صورت خبر واحد تنها در این کتاب آمده و در هیچ یک از کتب اربع شیعه که معتبرترین کتب شیعه هستند، وجو.د ندارد؛ و تنها همین یک سند را دارد و بحار الانوار و تفسیر نور الثقلین نیز از همین تفسیر عیاشی نقل کرده‌اند، لذا تنها یک روایت است و تنها یک سند دارد و تنها در تفسیر عیاشی موجود است. 2⃣. روایت مجهول است، زیرا صاحب تفسیر «نور الثفلین» در رابطه با «ابراهیم بن ابی‌یحیی» می‌نویسد: «من نام این شخص را در هیچ یک از کتب رجالی ندیده‌ام».[2] پس روایت مجهول و ضعیف است و هرگز قابل اعتنا نیست. 3⃣. زمانی می‌توان گفت «اعتقاد شیعه این است» که علمای طراز اول شیعه، آن روایت را پذیرفته و بر صحّت آن، گواهی داده و جزو اعتقادات خود دانسته باشند؛ نه این‌که تا یک روایت ضعیف که راوی آن نیز ناشناخته است، را در کتابي از کتب شیعه دیدند، آن را به عنوان اعتقاد شیعه مطرح کنند. این خود، نقطه ضعف آن‌ها است که به جای پرداختن به اصول و مباحث اصلی، بحث را به حاشیه برده و به انحراف می‌کشانند. 4⃣. بر فرض وجود چنین روایتی، می‌توان گفت: آخر روایت وضعیت را مشخص کرده و توضیح می‌دهد؛ کسی که این شبهه را مطرح کرده است، از روی لجاجت و تعصبی که داشته، ادامه و آخر حدیث را ترجمه نکرده است و مخاطب فکر می‌کند، روایت همین مقدار است؛ اما در پایان روایت آمده: «والله بعد ذلك يمحو مايشاء ويثبت و عنده ام الكتاب؛ البته بعد از این، همه چیز دست خداست و هر چه را که بخواهد محو می‌کند و هرچه را که بخواهد می‌نویسد و ثبت می‌کند و در نزد خدا ام‌الکتاب وجود دارد». 👈این جمله یعنی تغییر سرنوشت هم ممکن است؛ یعنی کسی که ولایت امیرالمومنین(علیه‌السلام) را ندارد، گرایش و میل او به سمت گناه و معصیت بیشتر است، امّا ممکن است تغییر کند و به سمت رحمت الهی بشتابد. بنابراین می‌توان گفت: معنای روایت این است که کسی که از پدر و مادری به دنیا می‌آید که ولایت امیرالمومنین(علیه‌السلام) را ندارند، میل و گرایشش به سمت گناه و معصیت بیشتر است و راحت‌تر به گناه کشیده می‌شود، امّا باز هم اختیار دارد و می‌تواند مسیر خود را عوض کند و اگر این قابلیت را داشته باشد خداوند متعال او را به نور ایمان هدایت کرده و شیعه می‌گردد ولی اگر این قابلیت را نداشته باشد او را به حال خود رها می‌کند. 📚پی‌نوشت: [1]. تفسیر عیاشی، ج2، ص 218. [2]. تفسير نور الثقلين، ج2، ص 514. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
5.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ایستگاه_اخلاق 💢توی این شب‌ها خدا را فریب نده. 👈اگر می‌خوای بدونی چطوری استغفار کنی، این کلیپ را از آیت الله مجتبی تهرانی ببین. #مجتبی_تهرانی #شب_قدر #قدر #ماه_رمضان 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢کیفیت شهادت امام علی(علیه‌السلام)، در کتاب‌های اهل تسنن. #امام_شناسی #امام_علی #اهل_تسنن 🆔 @kalamema
💢 برای تمام ساکنان زمین، شب قدر وجود دارد 🔳یکی از مهم‌ترین شب‌هایی که در دین اسلام، بر احیا و عبادت در آن تأکید زیادی شده «شب قدر» است که بنا بر آیه قرآن [قدر/2] فضیلت آن از هزار شب بالاتر است. بنا بر روایات متعددی که از ائمه معصومین(علیهم‌السلام) رسیده است، این شب هر ساله تکرار می‌شود، به طور مثال آقا امیرالمومنین(علیه‌السلام) می‌فرماید: «شب قدر در هر سالی وجود دارد و در آن، امر یک سال نازل می‌شود.»[1] ⁉️حال با توجه به این‌که شب قدر یک شب بیشتر نیست، چگونه امکان دارد در چند کشور متفاوت، با افق‌های متفاوت یک شب قدر وجود داشته باشد؟ ✅به این سوال جواب‌های مختلفی می‌توان داد: 1⃣. آیت الله مکارم شیرازی(حفظه‌الله) در پاسخ این سوال این‌گونه می‌فرمایند: «شب، سايه نيم‌كره زمين است كه بر نيم‌كره ديگر مى‌افتد و مى‌دانيم اين سايه همراه گردش زمين در حركت است، و يك دوره كامل آن در بيست و چهار ساعت انجام مى‌شود، بنابراين ممكن است شب قدر، يك دوره كامل شب به دور زمين باشد، يعنى بيست و چهار ساعت تاريكى كه تمام نقاط زمين را زير پوشش خود قرار مى‌دهد، شب قدر است كه آغاز آن از يك نقطه شروع مى‌شود و در نقطه ديگر پايان مى‌گيرد.»[2] بنا بر این اندیشه، تمام انسان‌ها شب قدر را درک خواهند کرد، و حتی روز قدر نیز دارای فضیلت است، همان گونه که شب آن فضیلت بسیار دارد. 2⃣. دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که مدعی است شب قدر، با ویژگی‌هایی که برای آن بیان شده است مانند نزول ملائکه و... مخصوص مکانی است که امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در آن‌جا حضور دارد و دیگر افراد اگر آن شب را درک کرده‌اند، به فضیلت آن نائل می‌شوند، و گرنه خداوند متعال از باب لطف خویش برای فردی که تلاش داشته است شب قدر را درک کند، ثواب درک کننده‌های شب قدر را عنایت می‌کند. 👈آن‌چه به نظر می‌رسد، بنا بر هر دو دیدگاه افرادی که برای درک شب قدر تلاش می‌کنند، به ثواب و فضیلت آن می‌رسند، ولی بنا بر دیدگاه اول، شخص بالاصاله آن حقیقت را درک می‌کند، ولی بنا بر دیدگاه دوم، بالعرض و باعنایت الهی آن را درک می‌کند. ولی آن‌چه دیدگاه اول را تأیید می‌کند این نکته است که در احادیث متعددی به فضیلت روز قدر نیز اشاره شده است،[3] از این‌رو تبیین اول قوی‌تر به نظر می‌رسد. ✳️در نتیجه: می‌توان گفت شب قدر 24 ساعت است و تمام کرده زمین را در بر می‌گیرد و همه انسان‌ها می‌توانند از فضیلت آن بهره‌مند شوند. 📚پی‌نوشت [1]. الکافی، ثقه‌السلام کلینی، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365ش، ج 1، ص 532، ح 11. [2]. تفسير نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1374 ش، ج27، ص192. [3]. التهذیب، شیخ طوسی، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365ش، ج 4، ص 331، ح 101. 🆔 @kalamema