💢مژده مژده💢
مژده به دوستداران کتاب شعر فارسی
کتاب صوتی👇
«رباعیات خیام»📜
از فردا شب ،در کانال کافه کتاب ایتا
#کتاب صوتی
#شعر
📚 @cafeketab_eita
1506353596_Dominique Charpentier - Roma.mp3
3.11M
🎼 آهنگ بی کلام
پلک هاتون رو روی هم بگذارید و همه خستگی ها و انرژی منفی رو در پایان روز از روح و جسم اتون بیرون کنید😇
شب اتون پر از آرامش الهی🌙⭐️
📚 @cafeketab_eita
#تیکه_کتاب
اگر اصلا زندگی دارای مفهومی باشد ،
پس باید رنج هم معنایی داشته باشد.
رنج، بخش غیرقابل ریشه کن شدن زندگی است ،
گرچه به شکل سرنوشت و مرگ باشد.
زندگی بشر بدون رنج و مرگ کامل نخواهد شد...
📕 #انسان_در_جستجوی_معنا
✍ #ویکتور_فرانكل
📚 @cafeketab_eita
دربارهی کتاب:
سید علی میرافضلی پژوهشگر و مولف رباعیات خیام:
«خیام شعرهای غیر از رباعی هم داشتهاست، چه به زبان عربی چه به زبان فارسی، اما تعداد آنها آنقدر زیاد نیست که بتوان بهعنوان شاخص از آنها یاد کرد. آنچه خیام را شاخص کردهاست، همان رباعیات است. رباعی در دورهی خیام به مرحلهی تصویب رسیده بود (اگر از قرن چهارم در نظر بگیریم حدود ۱۵۰ سال از ظهور رباعی در شعر نوین پارسی میگذشت). خیام از این جهت که شاعر حرفهای و تماموقت نبوده، و رباعیات را در لحظات خاص درخشش فکری و حالات خاص عاطفی میسرود، قالبی را برگزید که متناسب این موقعیت باشد. در آن زمان قالبهای اصلی قصیده و مثنوی بودند و شاعران با این دو قالب توانمندی خود را میسنجیدند. قصیده بیشتر به کار مدح و ثنا میآمد، اما گاهی مطالبات اجتماعی نیز در آن مطرح میشد. مثنوی نیز هم جنبههای حماسی و غنایی داشت و هم برای ادبیات عرفانی استفاده میشد.
خیام بدون استفاده از قالبهایی که شاعران بیشتر از آن استفاده میکردند، شاخهی بالندهای را در قالب رباعی ایجاد کرد که مضامین حکمی و فلسفی و آنچه تعامل در مسئلهی هستی و زندگی انسان است را بازگو کند. تا جایی که این جریان به نام خود خیام شناخته شد و ما آن را به نام «رباعی خیامانه» میشناسیم و حتی از آن بهعنوان «گفتمان خیامیت» یاد میشود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنها دو گناه اصلی وجود دارد که باقی خطاها از آن نشات میگیرد:
کم طاقتی و تنبلی؛ انسان ها بخاطر کم طاقتی شان از بهشت رانده شدند و بخاطر تنبلی شان هیچ وقت نمیتوانند دوباره به آن بازگردند...
✍ #فرانتس_کافکا
📚 @cafeketab_eita