🔻حجابِ اختیاری یعنی «برجامِ فرهنگیِ یک»
🖋 مهدی جمشیدی
رهبر انقلاب در یکی از سخنرانیهای اخیر خویش گفته است: «آنها فقط با جمهوری اسلامی مخالف نیستند، آمریکا با ایران قوی و مستقل، مخالف است. همۀ دعوای آنها سر جمهوری اسلامی نیست ... دعوا بر سر مسئلۀ باحجاب و بدحجاب نیست؛ دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان نیست. خیلی از این کسانیکه حجاب کاملی هم ندارند، جزو هواداران جدّیِ نظام جمهوری اسلامی هستند؛ در مراسم مذهبی، در مراسم انقلابی، اینها شرکت میکنند؛ بحث سرِ اصل استقلال و ایستادگی و تقویت و اقتدار ایران اسلامی است.»(۱۱/۷/۱۴۰۱).
آنچه که از سخن رهبر انقلاب فهمیده میشود این است که:
۱. ایشان دربارۀ انگیزۀ «آمریکا» سخن میگوید و نه «جوانانِ معترض». سخن ایشان در مقام تحلیلِ نیّات و ذهنیّاتِ «جوانانِ معترض» نیست. این در حالی است که کسانی به «موضوع» این سخن (یعنی اینکه دعوا بر سر مسئلۀ باحجاب و بدحجاب نیست) پرداختهاند و «طرف مقابلِ» آن را عام انگاشتهاند. دعوای «چه کسی» با ما بر سر این مسأله نیست؟!
۲. حرف ایشان این است که نیّت دشمن، نهفقط «مخالفت با مرگ آن دختر» نیست، بلکه «مخالفت با حجابِ الزامی» نیز نیست، و از این فراتر، حتّی «مخالفت با نظام جمهوری اسلامی» نیز نیست، بلکه قصد دشمن، «مخالفت با ایرانِ مستقل و مقاوم» است. این یعنی تعارض ما با آمریکا، بسیار «ریشهای» و «حلنشدنی» است.
۳. امّا آیا همۀ جوانان معترض نیز چنین هدف و غایتی دارند؟! روشن است که برخلاف آمریکا، انگیزۀ بخشی از جوانانِ «دانشآموز» و «دانشجو»ی شرکتکننده در اعتراضهای خیابانی (که وابستگیِ گروهکی و سیاسی نداشتهاند)، «سبک زندگی» بود. آنها در اثر ولنگاری فرهنگی و فقر معرفتی و هیجانزدگی، طعمۀ سبک زندگیِ غربی شدهاند و با عبور از سطح سیاسی، فقط خواهان «سبکِ زندگیِ متفاوت» هستند. در این سبک زندگی، «کشف حجاب» و «برهنگی» را باید حلقۀ آغاز یک زنجیرۀ فرهنگی انگاشت که به سوی اباحیگریِ عملی و لاابالیگریِ اخلاقیِ هرچه بیشتر سوق خواهد یافت. این جمع اندک تصوّر میکنند که با فشار خیابانی میتوانند به مطالبۀ خود دست یابند.
۴. راهکار مواجهه با این عدّه (و نه همگان)، نه «شدّت امنیتی» و «غلظت قضائی» است، نه «رهاسازی مسألۀ حجاب» و «وانهادن کارِ پلیس امنیت اخلاقی». باید در متن «گفتگوی واقعی و جدّی» با اینان، همۀ سخنانشان را شنید و حکمت حجاب را با استدلال، اثبات کرد و امراض اخلاقی را علاج نمود و زمینههای بیرونی و غیرفرهنگی و غیرمعرفتی را برطرف کرد. ما با یک جماعت مبتلا به «آسیب اجتماعی» روبرو هستیم و باید از این دریچه به آنها بنگریم. در پایان این سازوکار، بسیاری از آنها از جریان اعتراض، کنارهگیری خواهند کرد و البتّه کسانی نیز خواهند ماند. آنان که ماندند را باید به واسطۀ «اقتدار قانون»، وادار به تمکین داد.
۵. بنابراین، هرگز چنین نیست که رهبر انقلاب، از مسألۀ «حجاب» عبور کرده باشد. این برداشت، نافی مواضع پیشین ایشان است. ایشان، حجاب را «نمادِ هویّتیِ زن مسلمان» میداند؛ یعنی افزون بر حکم اوّلی (فراموقعیّتی)، از این زاویۀ نوپدید (مستحدثه) و در چهارچوب حکم ثانوی (موقعیّتی) نیز به حجاب مینگرد که حجاب به «نماد» و «نشانه» تبدیل شده و معرّف «استقلال فرهنگیِ جامعۀ اسلامی» و شاخص «مرزبندی با دیگریهای فرهنگی» و حاکی از «عزّت زنِ مسلمانِ کنونی» است.
۶. در ماجرای هستهای، رهبر انقلاب تصریح کرد که اتهام حرکت نظام به سوی ساخت سلاح هستهای، «دستاویزِ دشمن» است و حتّی چنانچه نظام از این صنعت «عقبنشینی» کند، باز «فهرست مفصّلی از بهانههای دیگر» را روی میز قرار خواهند داد، از جمله عمق منطقهای، صنعت موشکی، نظارت استصوابی و ... . اگر در آنجا، «برجام یک» و «برجام دو» و «برجام سه» در میان بود، در اینجا نیز «برجامهای متعدّد فرهنگی» در میان هستند که پس از هر قدم «عقبنشینیِ» ما، مطرح خواهند شد. چنانچه باور ندارید، از «حجاب الزامی» عقبنشینی کنید تا چندی بعد، «مطالبۀ ضدّفرهنگیِ دیگر»ی پیش روی نظام قرار بگیرد. فقط کافیست وارد این «بازیِ طرّاحیشده» بشوید و آن را «آغاز» کنید و به جبهۀ دشمن، نشان دهید که «فشار» و «تحمیل» و «فضاسازی»، کارساز است. در برابر روایتسازیهای دشمن، تنهاوتنها باید «مقاومت» کرد؛ آن هم از طریق «آفریدنِ ضدّروایتها» و «حسّاسیّت به خطوط قرمزِ ارزشی».
۷. غفلت نکنیم که در اینجا، «سکوت» نیز به معنی عقبنشینی است. نگفتن و نهفتن ارزشها، آنها را «مهجور» و «متروک» میسازد. دین، همۀ دین است و نباید به بهانههای ناصواب و دشمنساخته، مجال «فتح سنگر به سنگر» را به دشمن داد. این عقبنشینی، نگهداشتن موقعیّتهای دیگر نیست، بلکه نشاندادن منطق پیشرویِ تدریجی و گامبهگام به دشمن است.
@basirat_shahriyar
🔴آل داود در گفتگو با دانشجو تشریح کرد؛
💠توهم همه چیز دانیِ برخی کاربران فضای مجازی / ۸۰ درصد مخاطبان شبکههای ماهوارهای زنان خانهدارند
💠یک کارشناس فضای مجازی گفت: عمده توهماتی که در حال حاضر در فضای مجازی است همین توهم همه چیز دانی است و برای افرادی که خیلی فعال هستند زیاد به وجود می آید و خود شیفتگی دارد.
💠توهم همه چیز دانی ِ برخی کاربران فضای مجازی/۸۰ درصد مخاطبان شبکههای ماهوارهای زنان خانهدار هستندسید علیرضا آل داود کارشناس رسانه و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: برخی از دوستان در حوزه رسانه و فضای سایبر اعتقادشان بر این است رسانه و ذات تکنولوژی ذات خنثی است ما می گوییم نه این طور نیست تکنولوژی ابزارهایش و سکوهایش و حتی کالا در حوزه صنایع فرهنگی این را من نمی گویم اسناد جهانی می گوید آنکتاد این را می گوید ذیل یونسکو است می گوید که تمام کالاها فرهنگ شان را با خودشان حمل می کنند پس ما در حوزه تکنولوژی و در حوزه فناوری وقتی با یک ابزاری هوشمندی طرف هستیم که هوش مصنوعی دارد و مبتنی بر کلان داده هایی که ما تولید می کنیم پلت فرمی که دشمن ما ساخته حیات دارد مسئله مهمی است.
🌐 https://snn.ir/004Lhw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | یکی دیگر از پيش بيني های عجیب مقام معظم رهبری در حوزه #فناوری_اطلاعات
🍃🌹🍃
🌺 شاید آن لحظه که مقام معظم رهبری این حرفا را میزدند آقایان در دلشان میگفتند که این آقا چه میگوید؟
#روشنگری | #ثامن | #لبیک_یا_خامنه_ای
@basirat_shahriyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صباحنا اتنفس بحب الحسین علیه السلام
#بوی_پیراهن_حسین
▪️حسینی، کسی است که از
"حیات روح جامعه انسانی" حتی به قیمت جانش دفاع میکند!
@basirat_shahriyar
آلمان تلگرام را جریمه کرد
🔹ایبیسی نیوز: دادگستری آلمان تلگرام را بهدلیل خودداری از تدوین روشی قانونمدارانه برای گزارشدهی محتواهای غیرقانونی ۵ میلیون دلار جریمه کرد.
پ ن:
تلگرام در ایران بستر چندین حمله تروریستی شد، بستر جنگ شناختی در سال ۹۶ و پیروزی روحانی شد، بستر پیروزی لیست امید در اسفند ۹۴ شد، بستر حمله و تخریب گسترده نظام و آیت الله رئیسی شد، بستر زیست منافقین و ضد انقلاب شد و هست و در وسط جنگ هیبریدی به بهانه فوت مهسا امینی بازدیدش به بیش از ۴ میلیارد در کانال های فارسی رسید...
بعد نوشت:
طبق احادیث و روایت مومن از یک موضوع دوبار ضربه نمیخورد
@basirat_shahriyar
💐حضرت خاتمالنبیین (ص) خطاب به امیر مؤمنان(ع) فرمودهاند که «یا علی، عجیبترینِ مردم از نظر ایمان و بالاترینِ آنها در یقین، آنها هستند که در آخرالزمان میآیند و پیامبری نمیبینند و امام از دیدههایشان پنهان است و از نوشتههای [قرآن و حدیث] ایمان میآورند».
📝«مکارم الاخلاق»؛ شیخ حسن بن فضل طبرسی؛ ترجمۀ سید ابراهیم میرباقری؛ تهران: فراهانی؛ ۱۳۶۵؛ ج ۲، ص ۳۹۸
بازدید دیروز تلگرام به روایت دانشگاه تهران...
جای تامل دارد که چرا این جاسوس افزار آمریکایی که به کمک سرویس های اطلاعاتی این کشور در برج مخابراتی دبی مستقر شده باز در وسط اغتشاشات سروکله اش پیدا شده
آقای مسئول در جمهوری اسلامی
این رفتار های ولنگارانه در مورد جنگ سایبری یعنی شما، کارمندان آمریکایی جمهوری اسلامی هستید؛ دقت کنید ما پشت شما نیستیم، ما پشتیبان دین و وطنمان ایرانیم✌️
@basirat_shahriyar
🔴 تصویر "مه نور" دختر ۴۰ روزه شهید اهل سنت مدافع امنیت سعید برهانزهی ریگی
✅ اطلاع از اخبار و تحلیل های #مهم از سراسر کشور
#ثامن | #روشنگری | #لبیک_یا_خامنه_ای
@basirat_shahriyar
9.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ بشنوید که مهران مدیری واسه خودش هیولاییه ما نمیدونستیم
🔷️ ببینید و بشنوید از احسان رستگار، منتقد سینما که چی میگه
#ثامن | #روشنگری | #لبیک_یا_خامنه_ای
@basirat_shahriyar
💢 مرگ!
🔹دوستی تعریف می کرد اوایل انقلاب که بحث های سیاسی گرم بود، در جمع خانوادگی بحث کردیم. یکی در آن میان به کمونیست ها گرایش پیدا کرده بود و اصرار داشت خدا را انکار کند.
♦️دیر وقت بود. رختخواب ها را انداختم اما بحث ادامه داشت. افراد یکی یکی خواب شان برد. بحث فروکش کرده بود. همه خوابیده بودند. اما من هنوز خوابم نبرده بود. در خود غوطه ور بودم که ناگهان شنیدم، همان قوم و خویش مان با خود زمزمه می کند: "اما اگه خدا و قیامتی در کار باشه... پدر تو یکییو در میارن!".
🔹رضا حقیقت نژاد هم مُرد و به آرزوی براندازی نرسید. او در خبرگزاری ایلنا و روزنامه های تهران امروز و هفت صبح فعالیت داشت. اما ده سال قبل، همکار رسانههای بدنامی مثل ایران وایر و رادیو فردا شد. تا اینکه در برلین مُرد. ته آرزویش، بوی[ ...] بود!
♦️براستی اگر از کسی بپرسند چرا وطنت را فروختی و سر سفره رادیو فردایی نشستی که ارگان رسمی سازمان جنایتکار "سیا" است، یا چرا سر سفره شبکه ای نشسته ای که پولش را سلمان بن ارّه می دهد، چه حجتی دارد؟!
🔹چه موقف سختی است، آنجا که از انسان درباره اعمالش حجت می خواهند و او دستش خالی است.
✍ #محمد_ایمانی
@basirat_shahriyar