✅👈 نیمه تدارک و جبران
💠 امشب، شام ولادت حضرت مجتبى علیه السلام است و سزاوار است كه بعد از پانزده روز از ماه رمضان، انسان به دنبال معنايى و تولّد حقيقتى در وجود خود باشد. به دنبال نكتهها و جوانههايى بگردد و ببيند كه چه چيزى در وجود اوست.
💠 چون حتى مرحله اوّلى كه در دعا و مناجات خمسةعشر مطرح مىشود، كه مرحله توبه است، بعد از مرحلهاى از اجتباء و عنايت حق است.
💠 در آيات راجع به حضرت آدم نيز آمده است؛ «عَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَ هَدَى»؛ يعنى تا يك مرحله از اجتباء و انتخاب و عنايت حق همراه آدم نباشد، حتى توبه او هم تحقّق پيدا نمىكند و قدمى برنمىدارد.
💠 مراحلى هم بعد از اجتباء مطرح است كه؛ «وَ كَذلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْاحَادِيثِ وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ...»
💠 إن شاء اللَّه در طلوع تولّد حضرت مجتبى عنايتى بشود كه اجتبايى، توجّهى، از خاك برداشتنى باشد تا ما توبه كنيم و او هم به سمت ما توبه كند. توجّه و عنايتى كند و توبه ما را بپذيرد. و «تُبْنَا الَيْهِ»؛ بازگشت و توبه ما به سمت حق، با «تَابَ عَلَيْهِ وَ هَدَى»؛ بازگشت و توبه حق بر ما و هدايت او همراه باشد. اين، يك مسأله.
💠 مسأله دوّم، عظمت ماه رمضان است كه مقدارى از آن گذشته است. در اين ماه عنايتهاى ذات احديّت و ذات ربوبيّت است.
💠 علوّ حق و عظمت حق و سمع حق و بصر حق و صَمَد بودن و مرجع بودن او، همه اينها اقتضاء كرده كه به خلق فقير محتاجِ دست خالى ببخشد و عنايت كند.
💠 و خدا در خودِ اين ماه عنايتهايى كرده است؛ «عَظَّمْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ»؛ اين چهار عمل است كه تحقّق پيدا مىكند.
💠 بعد هم عنايتهاى ديگرى هست؛ «انْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ»؛ انزال و فرستادن قرآن. «وَ جَعَلْتَ فَيهِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ»؛ جعل و قرار دادن شب قدر است، كه خود اينها داستانهاى مفصّلى دارد.
💠 حال در چنين نيمهاى از ماه و در چنين مرحلهاى مناسب است كه انسان سرى به وجود خود بزند. اگر در اوّل ماه به دل خويش نگاهى نكرده است كه در آنچه مىگذرد؛ چه بغضهايى، چه اميدهايى، چه محبّتهايى، چه حالتهايى است! لااقل در اين نيمه راه انشاءاللَّه تدارك و جبران كند.
📚 فوز سالك، ص ۱۱۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 تحوّل در همّت ها
✴️ خدا رحمت كند پدرم را! قصه اى مى گفت كه: كسى را گفتند تو سه تا دعاى مستجاب دارى. آمد پيش عيالش و گفت: عيال! ما سه تا دعاى حسابى داريم، چه كار كنيم؟
✴️ گفت دعا كن من بشوم ماه! خيلى خوشگل بشوم. مرد گفت: خدايا! اين ماه بشود. خيلى زيبا شد. حالا او زيبا شده و بچه هاى دربدرش كثيف مانده اند و خود اين پيرمرد هم گرفتار است.
✴️ شاهزاده اى آمد رد شود، اين ماه را ديد كه نقره اى است. گوهرى است، انگشترى است در زباله دانى، برش داشت. اشاره اى كرد، زن هم پشت او نشست و رفت! بچه ها ماندند، پيرمرد مستجاب الدعوه هم ماند.
✴️ خيلى ناراحت شد، گفت: اين چه وضعى است؟! خدايا! اين زن سگ بشود. زن هم سگ شد و برگشت! بچه ها هم فهميدند كه مادرشان است. بعد گفت: خدايا! دوباره برش گردان به حالت اول!
✴️ يعنى ما مى بينيم دعاهاى آدم همينقدر است؛ يعنى آمدن و رفتن دعايش هيچ تحولى در او ايجاد نكرده. يكى ماه شده، سگ شده و آخر هم برگشته به حالت اول.
✴️ بنشينيم و جمع بندى كنيم! حرفم اين است كه آدم بايد هم تغيير و تحولى در همتش بيايد و هم در دعاهايش و هم در طرحش و هم در عملش و برنامه ريزى وسيع ترى كند.
📚 خط انتقال معارف، ص ۱۵۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 در روايت است رسول خدا صلّی الله علیه و آله هنگامى كه به سمت مدينه مى آمدند بر مردى وارد شدند و بعدها وقتى كه حضرت به مدينه آمدند و به مقاماتى رسيدند به آن مرد گفته شد كه حضرت همان شخصى است كه بر تو وارد شده بود و الان به اين مقام رسيده، مرد با خود فكر كرد كه چه چيزى از حضرت بخواهد؟
🔶 آمد نزد رسول خدا و گفت يا رسول اللَّه مرا مى شناسيد؟ حضرت پرسيدند تو كيستى؟ گفت من همان كسى هستم كه فلان روز بر من وارد شديد. حضرت فرمودند چه مىخواهى؟ خوب فكر كرد، گفت: صد تا شتر با ساربان.
🔶 حضرت سر فرو انداختند و گفتند حاجتش را بدهيد. و بعد فرمودند:«چه شده كه اين مرد از آن پير زن يهودى همتش كمتر شده»⁉️
🔶 و اشاره كردند كه وقتى برادرم موسى مى خواست از مصر بيرون بيايد مأمور شد كه جنازهى يوسف را با خود ببرد. گفتند: اگر كسى آشنا باشد همان پيرزن بنى اسرائيل است.
🔶 موسى آمد و به او گفت مادر مى دانى آن جنازه كجاست؟ گفت: بله. موسى گفت بگو. پيرزن گفت چه بگويم؟ موسى گفت بگو هر چه بخواهى مىدهيم. بهشت؟ گفت: نه، عَلى شَرْطى؛ يعنى هر چه من مى خواهم.
🔶 موسى متحير بود. خطاب آمد قبول كن، تو نمى دهى ما مى دهيم. پيرزن گفت:«اينكه در رتبهى تو باشم». اين قدر همت و وسعت نگاه!
📚 شرحی بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا، ص ۵۰
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 علامت بلوغ
🔷 باید در شبهای قدر هم اندازه بگیرید، هم ارزیابی کنید و هم برنامه ریزی.
🔷 پس جوال عمرتان را، جوال دلتان را، وهم تان را، خیال تان را، کارهای تان را بریزید، ببینید چه چیزی در آن جمع کرده اید؟ بعد از این، آنچه مهم تر است و علامت همه اینهاست همّ و غم های شماست.
🔷 غرض این نیست که یک شبی را به یک صورتی، با حال خوش بگذرانید. این حال خوش گول تان نزند. اینکه کمی سُکهای تان را بگیرید، بعد هم کمی اشکی بریزید و خیال کنید که با ملائکه مقرّبین هم غذا شده اید! نه بابا! این حالتها گولتان نزند، که همین ها جزء فریب ها و فتنههای شیطان است.
🔷 آنچه مهم است، این نکته است که ببینید آیا در شما سعه صدر و ظرفیّت و همّت آمده است؟ غضب تان برای چیست؟ برای این است که چرخ ماشینتان را پنچر کردهاند یا به خاطر این است که از حق دل بریدهاند؟
🔷 از چه کسی غضب دارید؟ به چه کسی محبّت دارید؟ بر سر سفره وجودتان چه کسانی مهمانند؟ آیا محبّت شما به خاطر خودتان و زن و بچّهتان است یا به خاطر محبّت و رحمت واسعه حق؟ که «وَ رَحْمَتی وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ».
🔷 پس جمعبندی از خودتان علامت بلوغ شماست و گرنه حالات خوش گول تان نزند. باید همه این چیزها را در جمع بندی تان دور بریزید، که وسیلههای فریب و خدعه شیطان است.
📚 فوز سالک، ص ۲۲۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 دستورالعمل سرّی برای شب قدر
🎤👈 حاج آقا فاطمی نیا
🔹یک سوره واقعه بخوانید.
🔹بعد از آن یک سوره توحید بخوانید.
🔹سپس هفت مرتبه «یا الله» بگویید.
🔹بعد از آن هرچه میخواهید بخواهید امشب...
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 شب توسعه
💟 در شب قدر، بايد انسان در خود توسعهاى به وجود آورد و محدود فكر نكند كه نان و آب و... نداريم.
💟 بايد به نيروهاى باطنى خود فكر كند. آنها را بررسى كند و ببيند كه با آنها چه كرده؟ با ذهنى كه خدا به او داده، با قلبى كه داده، چه كرده؟ با تخيّل و توهّم و تفكّر و تعقّل خود، چه كرده؟ با اينها چگونه برخورد كرده است؟
💟 با تعقّل خود، كه ترازو و مكيال است، چيزهايى را كه هيچ ارزشى نداشتهاند، وزن كردهايم. مى گويم پول من كه چند روزى پيش تو بوده، بايد فلان مقدار هم كه سود آن است، روى آن بگذارى و به من تحويل دهى.
💟 يا آن روز كه خانه ما مهمان بودى، من سر سفره سبزى گذاشتم و تو نگذاشتى! اين قدر مقايسه كردهايم! يعنى عقل ما در اين عالم بايد همينها را بكشد و وزن كند⁉️
💟 ميزانى كه به ما عنايت كردهاند، براى همين مقدار و همين چيزهاست؟! خيلى عجيب است! اگر اين چنين بود، كه نيازى به ميزان نبود!
💟 بايد در اين وجود تأملى شود، كه چگونه سازمان يابد؟ اعضاء و جوارح آن چگونه باشد؟ چشم و دست و زبان و ... چگونه باشند؟
💟 تمام كارهاى ما از روى عادت است. غذا خوردنمان، خوابيدنمان و... به صورت يك عادت در آمده و بدون تقدير است!
📚اخبات، ص ۱۰۸
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 نرمافزار اندروید«مجموعه آثار استاد علی صفایی حائری» منتشر شد.
✅👈 در این نرم افزار تمام کتب استاد علی صفایی رحمة الله علیه موجود میباشد.
✅👈 قابلیتها: مطالعه کتب، کپی، جستجو، حاشیهنویسی و...
✅👈 جهت تهیه نرمافزار از لینک زیر اقدام فرمائید.👇👇
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.crcis.haeri&ref=share
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 قدر به چه معناست؟
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 جمعبندى از خويش، برنامهريزى براى آينده
💠 امشب در نظر داشتم به خاطر شب قدر يك جمعبندى هم از خودمان داشته باشيم. اگر اين سالى را كه بر ما گذشته و حتى تمامى اين عمرى را كه تا به حال گذراندهايم در نظر بگيريم، مىتوانيم از غرورها و از فريبها و خدعههايى كه شيطان براى ما در نظر دارد، نجات پيدا كنيم.
💠 با تأمّل در آنچه از عمر ما گذشته، آنچه در قلب ما مىگذرد، آنچه در وهم و خيال ما مىگذرد و با تأمّل در آنچه كه از جوارح ما صادر شده و كارهايى كه انجام دادهايم و با توجّه به همّت و همّ و غمّى كه داريم، مىتوانيم وضع گذشته خودمان را از ابهام و غرور شيطان بيرون بياوريم و از فريبها نجات پيدا كنيم و براى آيندهمان قدمى برداريم. و ببينيم كه در اين عمر و مدّتى كه بر ما گذشته است، چه حاصل جمعى داشتهايم⁉️
✅👈 جمعبندیهای شب قدر
الف: حساب خود
ب: حساب قلب ما و حالتها
ج: حساب وهم و خيال
د: حساب همّ و غمها
📚 فوز سالک، ص ۲٠۱
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 جمعبندی اوّل
🔷 بايد انسان هر سال، گذشته از حساب سالش، حساب خودش را نيز داشته باشد. ببيند كه در اين سالى كه گذشته چه كرده است و چقدر با خدا پيوند خورده و چه دلهايى را با ربّشان پيوند داده است؟ چه قرار و يا بىقرارى را در دلها ريخته است؟
🔷 در معاشرتها و رابطههايى كه وجود داشته، حاصل جمعمان به اين نيست كه چقدر تحصيل ما بالا رفته، چقدر ثروت ما بالا رفته، چقدر اعتبار و آبروى خويش را زياد كردهايم. به اين است كه چه قرار و يا بىقرارى را در دلها ريختهايم؟ و چگونه دلها را از دنيا كوچ دادهايم؟ آيا فريادِ«فَفِرُّواْ الىَ اللَّهِ انِّى لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ» را به گوش دلهاى معاشرين خود رساندهايم؟!
🔷 اين، عمر ما بود. خودتان خوب بررسى كنيد، ببينيد كه به چه چيز قرار گرفتهايد و چه بىقرارىهايى داريد؟! ديگرانى كه معاشر و مصاحب شما هستند، با چه چيزى روبرو هستند. به چه چيزى دلخوش هستند.
🔷 بچّهها و زنهاىتان را با چه چيزى آرام كردهايد؟ درگيرىهايى كه براى آنها بوده است، با چه اميدى در وجودشان كنترل كردهايد؟ چطور با آنها مأنوس شدهايد؟ چطور از آنها بهرهمند شدهايد؟ آنها را با چه چيزى گول زده و فريب دادهايد و به چه دلخوش كردهايد؟
🔷 به خدا قسم! به گونهاى آنها را استثمار كردهايم كه هيچ چيزى جز ما نبينند، جلوهاى جز براى ما نكنند، غذايى جز براى ما نپزند. همّ و غمّ ما اين بوده است كه همه خلق بسوزند تا چايى ما گرم شود.
🔷 خيلى چوب مىخوريم! اين خوبىهاى ما جزء عذابهاى ما خواهد بود! كسانى كه معاشر ما و امانات الهى در دست ما بودند و بايد متحوّل مىشدند، بايد به غنايى در وجود مىرسيدند، بايد ديوارهاى وجود و محدوديّتهاشان مىريخت، ما اينها را آن چنان محدود و صغير و حقير بار آوردهايم، كه با كمترين چيزى شاد مىشوند و از كمترين چيزى رنج مىبرند.
🔷 خلاصه، بنشينيد و از خود جمعبندى كنيد؛ يك عمر، يك سال، نمىدانم يك روز. و اگر اهل دقّت و تأمّل هستيد، لحظه لحظههاىتان را بررسى كنيد. تَهِ جوال را بيرون بكشيد و ببينيد چه كردهايد؟ و چه جمعآورى كردهايد؟
🔷 آن دريچههايى كه بايد باز بشود، تنها اين نيست كه بنويسيم چند تا غيبت كردهايم. چند تا نگاه به نامحرم كردهايم، كه اينها خوبىهاى ماست! به خدا قسم! آن چه ما را غرق مىكند، همان كشتىهاى طاعت ماست، كه سخت سوراخ است. و ما نمىتوانيم بر اين كشتىها سوار شويم تا از درياها بگذريم!
🔷 من گاهى كه مىخواهم از خودم جمعبندى نمايم، مىگويم خدايا! گناهانم كه گناه است براى خودت، ولى تو از ثوابهايم بگذر. از طاعاتم بگذر! اين را بدون شوخى مىگويم، كه خدايا! تو از اينها بگذر!
🔷 چون ما مغرور همين طاعات هستيم. به حقّ حق قسم! خوبىهاى ما، بد است. اين همان تعبيرى است كه اباعبد اللَّه با عرفان در روز عرفه مىگفتند:«الهِى مَنْ كَانَتْ مَحَاسِنُهُ مَسَاوِىَ فَكَيْفَ لاتَكُونُ مَسَاوِيهِ مَسَاوِىَ»؛ كسى كه خوبىهايش بدى است، پس چطور بدىهايش بدى نباشد.
🔷 كارهاى خوب ما مثل كارها و خوبىهاى بچّههاست، كه مىخواهند كارى بكنند، چيزى بياورند، ولى براى ما رنجآور است و مىگوييم: بس است. پس واى به بدىهاشان!
📚 فوز سالک، ص ۲٠۲
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 جمعبندی دوّم
🔶 حساب دوّم و بحث دوّم، در مورد قلب ما و حالتهاى ماست. توجّهى است كه بايد در قلب خود داشته باشيم، كه دل ما، حبّ و بغضش، يأس و اميدش، تحوّل و تقلّبش از چه و براى چه بوده است؟!
🔶 آنچه ما را رنج داده و آنچه ما را خوشحال كرده، به حساب بياوريم. اينطور معامله و حسابرسى كردن، خيلى راحتتر از اين است كه انسان فقط به كارهاى خوب يا بد خودش مشغول باشد؛ چرا كه اشتغال به كارها و اعمال، نه مشكلى را حل مىكند و نه انسان را به تحوّلى مىرساند، كه يا مغرور مىشود و يا مأيوس.
🔶 اين در حالى است كه جمعبندى از اين سرمايه قلبى انسان و آنچه در وجود او مىگذرد و آنچه در دل او مىگذرد، هم راحتتر و جمع و جورتر است و هم كارگشاتر؛ چون قلب آدم رئيس تمامى جوارح و جوانح اوست. و از اينجاست كه به قسمتهاى ديگر سركشى مىشود.
🔶 من عادت كردهام هميشه در اوايل ماه رمضان يك جمعبندى از دلم داشته باشم؛ ببينم بغضها، كينهها و خستگىهايم از چيست؟ به چى دلخوش كردهام؟ بنابراين كسى كه مىخواهد از ماه رمضان بهرهاى بگيرد، بايد در اوّل ماه بنشيند و اين دل و ته كيسه را بتكاند؛ تا اگر رنجى از برادرى، از دوستى، از كسى دارد، به يك حسابى آن را بتكاند و خالى كند و ببيند كه در آن چيست؟
🔶 به خدا قسم! وقتى كه آدم به دلش سركشى مىكند، دل او از انبار جحودها، از انبار يهودىها، از انبارهايى كه گاهى چهل يا پنجاه سال نمىدانند چه چيزى در آنهاست، از همه اينها پستتر است.
🔶 اين دل آدمى، رنج و ملالش، شادى و شَعَفش، از چيزهايى است كه بيا و ببين! پس آن حساب وجود آدمى بود و اين هم حساب قلب او.
📚 فوز سالک، ص ۲٠۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 جمعبندی سوّم
💠 حساب بعدى هم، حساب وهم و خيال ماست. به دنياى ديگرى كه بايد فكر كنيم، اين است كه توهّمات ما، تخيّلات ما به چه چيزى روى آورده است؟ اينها هم جزء سرمايههاى ما هستند.
💠 آنهايى كه به كشفى يا به اشراقى يا به شهودى و يا به دركى از سُبُحات جلال حق مىرسند، از همين نيروى تخيّل و قدرت خيالشان بهرهمند مىشوند.
💠 بايد اينها تصفيه شود. بايد توهّمات و وسوسهها كنترل شود. بايد اين ظرف شستشو شود. بايد زنگار اين آينه را پاك كنيم، كه كار بزرگ وجودمان را همين تخيّلات انجام مىدهد و سرمايههاى زيادى را مصرف مىكند. انرژى عظيم ما هرز همين توهّمات و تخيّلات مىشود.
💠 آنجايى كه آرامترين لحظات ما مىگذرد، مىبينيد كه فكر سختترين جولانهايش را دارد و اين انرژى، مصرف زيادى خواهد داشت و نيروى زيادى را خواهد برد. اين هم يك مرحله از جمعبندى و حساب.
📚 فوز سالک، ص ۲٠۶
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 جمعبندی چهارم
💠 مرحله بالاتر و حساب بعدى، حساب همّ و غمهاى ماست. در روايتى حضرت صادق علیه السلام مىفرمايند:«مَنْ اصْبَحَ وَ امْسى وَ الدُّنْيَا اكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالى الْفَقْرَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ شَتَّتَ أَمْرَهُ وَ لَمْيَنَلْ مِنَ الدُّنْيَا الَّا مَا قَسَّمَ اللَّهُ لَهُ»؛ كسى كه همّتش به دنيا مصروف شود و بزرگترين همّش دنيا باشد و از حق چشم بپوشد، بين دو چشمش نوشته مىشود كه او گداست.
💠 معناى اين كه در پيشانى او اين مارك و اين علامت را مىچسبانند، اين است كه اين وجود، فقير است.
💠 با توجّه به همين روايت، مىشود فقر و غنا را تقسيمبندى كرد. يك فقر وجودى و غناى وجودى داريم، يك فقر قلبى و غناى قلبى داريم و يك فقر در نعمت و غناى در نعمت يا «عَمَّا فِى ايْدِى النَّاسِ» داريم.
💠 كسى كه همّتى به سمت غير حق پيدا كند و دنيا آخرين همّ و غمّ او باشد، وجودش فقير است. و كسى كه فقر وجودى پيدا كرد و توسعه وجودى پيدا نكرد و محدود شد، فقر قلبى خواهد داشت. و كسى هم كه فقر قلبى پيدا كرد، از آن نعمتهايى كه در دسترس دارد، بهرهمند نخواهد شد.
💠 اين فرمايش از امام صادق است كه مىفرمايند: اگر كسى همّتش دنيا شد، خداوند نمىگذارد از نعمتها بهرهمند شود. و از آنچه در دنياست، بيش از آنچه برايش مقدّر كردهاند، سهم نخواهد گرفت؛ «جَعَلَ اللَّهُ الْفَقْرَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ».
💠 و اما اگر كسى همّتش از دنيا بيرون رفت و به دنياهاى ديگر سر كشيد، اين وجود، غنى خواهد بود؛ «جَعَلَ اللَّهُ الْغِنى فِى قَلْبِهِ»؛ خداوند غنا را در وجود او و در قلب او مىريزد و از نعمتها هم بهرهمند خواهد شد.
💠 آيه «يَوْمَ لايَنْفَعُ مَالٌ وَ لابَنُونَ الَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» به رغم ترجمهاى كه برايش مىكنند، به اين نكته اشاره دارد كه نعمتهاى دنيا؛ اولاد و اموال، «براى هيچ كس» نافع نيست و «احدى را» نفع نمىدهد، مگر براى كسى كه صاحب قلب سليم است.
💠 غناى نعمت و بىنيازى در نعمت براى كسى نافع است كه در قلبش غنايى پيدا كرده باشد. اين، حقيقتى است كه جز قلب سليم، جز قلب غنى، جز قلب بهرهمند، از نعمتهاى دنيا بهرهمند نخواهد شد و سهمى نخواهد گرفت.
💠 ممكن است حتى در اين دنيا نعمت به او چسبيده باشد، ولى اتّصال نعمت غير از بهرهبردارى از نعمت و سرشار شدن از نعمت و استفاده كردن از آن است.
📚 فوز سالک، ص ۲٠۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 نتیجهگیری
🔷 پس انسان بايد بنشيند و از وجودش جمعبندى كند. اين جمعبندىها براى ما لازم است؛ چون ما خودمان را جزء سرمايهها به حساب نياوردهايم.
🔷 ما وسايل اتاق را كنترل مىكنيم. ماشينهايى را كه داريم كنترل مىكنيم. امكاناتى را كه داريم كنترل مىكنيم، حتى قلمى را كه داريم يا ميز و تختى را كه در اختيار ماست و يا چيزهايى را كه به ما سپرده شده، همه اينها را كنترل مىكنيم، ولى خودمان را اصلًا به حساب نمىآوريم!
🔷 در حالى كه خود ما نيز يك چيزى هستيم. خود ما يك سرمايهاى هستيم، وجودى هستيم كه خداوند به خودش دست مريزاد گفته است؛ «فَتَبَارَكَ اللَّهُ احْسَنُ الخَالِقِينَ».
🔷 پس اين وجود را چه شده است؟ همّ و غمّش چيست؟ رنج و شادىاش كدام است؟ فقير است يا غنى؟ به چه روى آورده است؟
🔷 اگر تمامى دنيا، همّ و غمّ ما باشد، فقيريم. واى به مايى كه به يك گوشه دنيا قانعيم! به يك جاى كوچك كه در آن سرپناهى بگيريم. به يك مغازهاى كه از آن درآمدى داشته باشيم. به يك تكّه آهن متّصل به هم كه سوارش شويم!
🔷 اين ملخّص حرف است. در آن تأمّل كنيد تا انشاءاللَّه در شب قدر يك جمعبندى از خود داشته باشيم و تهِ كيسه را بالا بكشيم. شوخى ندارد! ما عمرى چشم ماليدهايم تا شبى از شبهاى قدر برسد.
🔷 قدر هم يك حقيقت ديگرى است كه به ما دستور دادهاند تا در اين شب دور هم بنشينيم و مذاكره علم بكنيم. شايد از بهترين كارها در اين شبها، مذاكره علم باشد؛ چرا كه در نور علم، غرورهاى انسان مىريزد و فريبهاى شيطان را مىفهمد.
🔷 و ديگر حجم كارها مغرورش نمىكند. خيال نمىكند كه كارى كرده است، كه حساب مىكند همّتها كجاست؟ به چى دل داده؟ از چى رنج برده؟ به چى نگاه كرده؟ چه سمت و جهتى را دنبال كرده است؟
📚 فوز سالک، ص ۲٠۹
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
17 حقیقتِ «قدر» در شبِ قدر.mp3
1.36M
✅👈 حقیقت شب قدر
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 خدايا! ما قليل هستيم، ماء قليل و آب كمايم.
💠 ما را هر چيزى آلوده و نجس مىكند، مگر اينكه به تو متصل بشويم.
💠 اعتصام و عصمتى كه در آب است، منوط به اين است كه كر و يا متصل به كر باشد.
💠 ما كه اقلّ قليلايم:«انَا الْقَلِيلُ الَّذِى كَثَّرْتَهُ»؛ ما آن كمى هستيم كه فضل و عنايت تو بايد تكثيرمان كند.
📚 بهار رویش، ص ۱۴٠
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷«السَّلَامُ عَلَيكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ يا خَيْرَ شَهْرٍ فِى الْأَيَّامِ و السَّاعَاتِ». بهترين مصحوب و همراه، مصحوبى است كه خيرى رسانده و شرّى نداشته است.
🔷 چون هر مصاحبى ممكن است در مصاحبت با او، انسان هم بهره مند بشود و هم صدمه بخورد، ولى رمضان ماهى و همراهى است كه فقط حُسنِ جوار دارد. او براى ما آزارى نداشته است، ولى حالا ما داريم از او جدا مى شويم.
🔷 يك دوستى را كه آدم از او فاصله مى گيرد، يا يك كوزهاى را كه مدتى از آن آب خورده است از دست مى دهد، دل شكسته مى شود.
🔷 حالا ما داريم از شهر بزرگ خدا، عيد اولياى خدا، بهترين مصحوب و بهترين مصاحب جدا مى شويم، چگونه دل شكسته نباشيم‼️
🔷 به قول يكى از دوستان، رمضان سالِ ديگر هم كه بيايد رمضانِ سال ديگر است، جاى خودش را دارد، جاى امسال كه نيست. دوباره ما آن قدر تا سال ديگر كسرى مى آوريم كه بخواهيم با آن جبرانش كنيم.
🔷 اگر انسان ولو لحظهاى از اين ماه را چشيده باشد كه در دعاهاى روزهاى ماه رمضان مى خوانيم:«شَهْرُ الْأِنَابه»، «شَهْرُ التَّوْبَة»، «شَهْرُ الْمَغْفِرَة»، «شَهْرُ الْبَرَكَة». آن وقت مى بيند كه از چنين ماه بىآزارى با اين همه نور و خير و بركت، دارد فاصله مى گيرد و هنوز كوزه اش را هم آب نكرده و دستش را هم نشسته است.
📚 بهار رویش، ص ۱۴۴
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅ «اَلسَّلامُ عَلَیکَ مَا کانَ أمحاکَ لِلذُّنُوِب»؛ سلام بر تو که چقدر راحت گناهان را پاک می کردی.
✅ گاهی یک رنگی، قیری، چیزی به دست می چسبد، انسان هر چه آن را میمالد پاک نمیشود، ولی یک چیزهایی هست که تا میگذاری روی آن، زود محوش میکند.
✅ این از خصوصیات رمضان است؛ گناهانی را که چسبنده بودهاند زود محوشان کرده است.
📚 بهار رویش ص ۱۴۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
💠 مشترک گرامی بسته ۳۰ روزه شما رو به اتمام است، پس از پایان رسیدن حجم باقی مانده، عبادتهای شما با نرخ عادی محاسبه خواهد شد.
💠 دیگر قرائت یک آیه قرآن، برابر ختم قرآن نخواهد بود.
💠 دیگر نفسهایتان، تسبیح پروردگار محاسبه نمی شود.
💠 دیگر خوابتان، عبادت شمرده نخواهد شد.
💠 تهیه این بسته تا سال دیگر امکان پذیر نیست، از فرصت باقیمانده استفاده کنید ولی هرگز ناامید نباشید.
✅👈 هیچکس تنها نیست همراه اول و آخر شما خدای مهربان است.
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
🎤👈 حاج آقا پورسید آقایی
🔷 روزی استاد صفایی رضوان الله تعالی علیه را دیدم که از یکی از مدارس خواهران طلبه برمیگشت؛ گویا برای سخنرانی دعوتش کرده بودند. فهمیدم روزه است.
🔷 استاد گفتند: وقتی برای صحبت به خانمها دعوت می شوم و یا قراری با خانم،ها دارم روزه می گیرم.
🔷 در جمع خانم،ها حاضر شدن خیلی سخت است، روزه خیلی مؤثر است.
📚 حکایت ها و هدایت ها، ص ۲۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
✅👈 عبادت منحصر بفرد
🎤👈 حاج آقا انصاریان
🔷 در هيچ عبادتى ترك شهوات حلال نمىباشد، حتى برخى از شهوات حلال، خوردنىها و آشاميدنىها و ترك بخشى از لذائذ، در طول زمان عبادت، لحاظ نشده است.
🔷 مانند «مجاهد فى سبيل الله» كه در حال جهاد، مىتواند بخورد و بياشامد و در روز جهاد از غريزه جنسى به طريق حلال بهرمند شود.
🔷 هنگامى كه انسان وارد مناسك حج مىشود، زمانى كه مُحرِم است، از غريزه جنسى محروم است، ولى در حال احرام، مىتواند خنكترين آب را بنوشد و خوشمزهترين غذا را تناول كند يا لذتهاى ديگر حلال براى او بىمانع است.
🔷 يا انسانى كه مىخواهد عبادت مالى انجام دهد، مىتواند در كنار پرداخت زكات و خمس از همه لذائذ حلال بهرمند شود.
🔷 اما روزه دار را دعوت مىكنند كه در مقابل شهوات، خواستهها، و لذائذ حلال از اذان صبح تا اذان مغرب ايستادگى نمايد.
📚 تواضع و آثار آن، ص ۳۸
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
✅👈 خاموش كننده شهوات
🎤👈 آیت الله دستغیب
🔶 از جمله نجاسات قلبى، «دوستى شهوات» است كه انسان را به هلاكت ابدى مىكشاند.
🔶 چارهاش روزه است كه در فرو نشاندن شهوت كاملًا مؤثّر است؛ البتّه به شرطى كه دو وعده خوراك كه مىخورد، دو برابر نخورد بلكه بعضى فرمودهاند:«روزه وقتى نافع است كه خوراك شخص نصف شود».
🔶 لذا طرفهاى عصر ملاحظه مىكنيد كه آدم روزهدار معمولًا شهوت ندارد؛ حتّى شهوت نطق و گاهى شهوت خوراك هم ندارد.
🔶 معلوم مىشود كه فرياد شكم بىخود است و نبايد شخص خودش را اين طور اسيرش كند.
🔶 «گرسنگى» را موت ابيض ناميدهاند؛ چون سفيد كننده دل است. مخصوصاً جوانان مجرّد براى جلوگيرى از شهوت، با روزه عفّت بورزند.
📚 سراى ديگر، ص ۳۳۵
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 سؤال استاد صفایی رحمة الله علیه در حرم امام رضا علیه السلام از آقای قرائتی.
💠 أمیرالمومنین علیه السلام یارانش (مثل سلمان و ابوذر) را می دید لذّت می برد، شده حضرت مهدی علیه السلام تو را ببیند و لذّت ببرد⁉️
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 بیان گوشهای از صفات شخصیتی استاد صفائی رحمة الله علیه
🎤👈 حاج آقا رنجبر
🔷👈 برنامه سمت خدا
✅👈 خیلی جالبه،از دست ندهید.
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 شناسنامه حقیقی
🔷 من پیش خودم می گویم: بهترینِ خوبان عالم هستم؛ ولی در واقع من همانی هستم که بر من اثر می گذارد. این یک معیار است؛ ما درست مساوی با چیزی هستیم که خوشحالمان می کند رنجمان می دهد.
🔷 این شناسنامه مان است. خودمان را بشناسیم. آدم زود می فهمد اندازه اش چقدر است و چه کسی است. اگر این فرش را به ما بدهند و خوشحال شویم، ما به اندازه آن فرش هستیم. اگر صندلی اول را به من دادند و خوشحال شدیم، ما به اندازه یک صندلی هستیم.
🔷 ما همان چیزی هستیم که بر ما اثر می گذارد. به سادگی می توانیم بفهمیم یک دانه کاغذیم، یک دانه عکسیم، یک دانه بارک الله هستیم!
🔷 الان خیلی مدعی هستیم و خودمان را از ملائکه، از کروبیان، جلوتر می دانیم؛ ولی یک لحظه می بینم عجب، ته صف هستیم!
🔷 سنگی، توپی، گُلی بیشتر نیستیم. گل بزنیم خوشحال می شویم؛ گل بخوریم گریه می کنیم.
🔷 این همه وجود ماست. یک تکه آهنیم؛ چرا که درِ ماشینمان سوراخ می شود، می خواهیم خودمان را بکشیم.
📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۱۹
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 تیتراژ ابتدایی برنامه تلویزیونی «کلمه»
💠 اگر ما با حرکت فکری همراه میشدیم، و در خود میجوشیدیم،
و مطلبها و مفهومها را درک میکردیم،
و آنگاه دربهدر به دنبال کلمهها میگشتیم، در آن لحظه که به کلمه میرسیدیم، از آن بهره میگرفتیم،
و همچون تشنههای به آب رسیده،
کلمهها را قطره به قطره میچشیدیم
و جذب میکردیم.
📚رشد، ص۱۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie