✅👈 جمعبندی اوّل
🔷 بايد انسان هر سال، گذشته از حساب سالش، حساب خودش را نيز داشته باشد. ببيند كه در اين سالى كه گذشته چه كرده است و چقدر با خدا پيوند خورده و چه دلهايى را با ربّشان پيوند داده است؟ چه قرار و يا بىقرارى را در دلها ريخته است؟
🔷 در معاشرتها و رابطههايى كه وجود داشته، حاصل جمعمان به اين نيست كه چقدر تحصيل ما بالا رفته، چقدر ثروت ما بالا رفته، چقدر اعتبار و آبروى خويش را زياد كردهايم. به اين است كه چه قرار و يا بىقرارى را در دلها ريختهايم؟ و چگونه دلها را از دنيا كوچ دادهايم؟ آيا فريادِ«فَفِرُّواْ الىَ اللَّهِ انِّى لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ» را به گوش دلهاى معاشرين خود رساندهايم؟!
🔷 اين، عمر ما بود. خودتان خوب بررسى كنيد، ببينيد كه به چه چيز قرار گرفتهايد و چه بىقرارىهايى داريد؟! ديگرانى كه معاشر و مصاحب شما هستند، با چه چيزى روبرو هستند. به چه چيزى دلخوش هستند.
🔷 بچّهها و زنهاىتان را با چه چيزى آرام كردهايد؟ درگيرىهايى كه براى آنها بوده است، با چه اميدى در وجودشان كنترل كردهايد؟ چطور با آنها مأنوس شدهايد؟ چطور از آنها بهرهمند شدهايد؟ آنها را با چه چيزى گول زده و فريب دادهايد و به چه دلخوش كردهايد؟
🔷 به خدا قسم! به گونهاى آنها را استثمار كردهايم كه هيچ چيزى جز ما نبينند، جلوهاى جز براى ما نكنند، غذايى جز براى ما نپزند. همّ و غمّ ما اين بوده است كه همه خلق بسوزند تا چايى ما گرم شود.
🔷 خيلى چوب مىخوريم! اين خوبىهاى ما جزء عذابهاى ما خواهد بود! كسانى كه معاشر ما و امانات الهى در دست ما بودند و بايد متحوّل مىشدند، بايد به غنايى در وجود مىرسيدند، بايد ديوارهاى وجود و محدوديّتهاشان مىريخت، ما اينها را آن چنان محدود و صغير و حقير بار آوردهايم، كه با كمترين چيزى شاد مىشوند و از كمترين چيزى رنج مىبرند.
🔷 خلاصه، بنشينيد و از خود جمعبندى كنيد؛ يك عمر، يك سال، نمىدانم يك روز. و اگر اهل دقّت و تأمّل هستيد، لحظه لحظههاىتان را بررسى كنيد. تَهِ جوال را بيرون بكشيد و ببينيد چه كردهايد؟ و چه جمعآورى كردهايد؟
🔷 آن دريچههايى كه بايد باز بشود، تنها اين نيست كه بنويسيم چند تا غيبت كردهايم. چند تا نگاه به نامحرم كردهايم، كه اينها خوبىهاى ماست! به خدا قسم! آن چه ما را غرق مىكند، همان كشتىهاى طاعت ماست، كه سخت سوراخ است. و ما نمىتوانيم بر اين كشتىها سوار شويم تا از درياها بگذريم!
🔷 من گاهى كه مىخواهم از خودم جمعبندى نمايم، مىگويم خدايا! گناهانم كه گناه است براى خودت، ولى تو از ثوابهايم بگذر. از طاعاتم بگذر! اين را بدون شوخى مىگويم، كه خدايا! تو از اينها بگذر!
🔷 چون ما مغرور همين طاعات هستيم. به حقّ حق قسم! خوبىهاى ما، بد است. اين همان تعبيرى است كه اباعبد اللَّه با عرفان در روز عرفه مىگفتند:«الهِى مَنْ كَانَتْ مَحَاسِنُهُ مَسَاوِىَ فَكَيْفَ لاتَكُونُ مَسَاوِيهِ مَسَاوِىَ»؛ كسى كه خوبىهايش بدى است، پس چطور بدىهايش بدى نباشد.
🔷 كارهاى خوب ما مثل كارها و خوبىهاى بچّههاست، كه مىخواهند كارى بكنند، چيزى بياورند، ولى براى ما رنجآور است و مىگوييم: بس است. پس واى به بدىهاشان!
📚 فوز سالک، ص ۲٠۲
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 جمعبندی دوّم
🔶 حساب دوّم و بحث دوّم، در مورد قلب ما و حالتهاى ماست. توجّهى است كه بايد در قلب خود داشته باشيم، كه دل ما، حبّ و بغضش، يأس و اميدش، تحوّل و تقلّبش از چه و براى چه بوده است؟!
🔶 آنچه ما را رنج داده و آنچه ما را خوشحال كرده، به حساب بياوريم. اينطور معامله و حسابرسى كردن، خيلى راحتتر از اين است كه انسان فقط به كارهاى خوب يا بد خودش مشغول باشد؛ چرا كه اشتغال به كارها و اعمال، نه مشكلى را حل مىكند و نه انسان را به تحوّلى مىرساند، كه يا مغرور مىشود و يا مأيوس.
🔶 اين در حالى است كه جمعبندى از اين سرمايه قلبى انسان و آنچه در وجود او مىگذرد و آنچه در دل او مىگذرد، هم راحتتر و جمع و جورتر است و هم كارگشاتر؛ چون قلب آدم رئيس تمامى جوارح و جوانح اوست. و از اينجاست كه به قسمتهاى ديگر سركشى مىشود.
🔶 من عادت كردهام هميشه در اوايل ماه رمضان يك جمعبندى از دلم داشته باشم؛ ببينم بغضها، كينهها و خستگىهايم از چيست؟ به چى دلخوش كردهام؟ بنابراين كسى كه مىخواهد از ماه رمضان بهرهاى بگيرد، بايد در اوّل ماه بنشيند و اين دل و ته كيسه را بتكاند؛ تا اگر رنجى از برادرى، از دوستى، از كسى دارد، به يك حسابى آن را بتكاند و خالى كند و ببيند كه در آن چيست؟
🔶 به خدا قسم! وقتى كه آدم به دلش سركشى مىكند، دل او از انبار جحودها، از انبار يهودىها، از انبارهايى كه گاهى چهل يا پنجاه سال نمىدانند چه چيزى در آنهاست، از همه اينها پستتر است.
🔶 اين دل آدمى، رنج و ملالش، شادى و شَعَفش، از چيزهايى است كه بيا و ببين! پس آن حساب وجود آدمى بود و اين هم حساب قلب او.
📚 فوز سالک، ص ۲٠۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 جمعبندی سوّم
💠 حساب بعدى هم، حساب وهم و خيال ماست. به دنياى ديگرى كه بايد فكر كنيم، اين است كه توهّمات ما، تخيّلات ما به چه چيزى روى آورده است؟ اينها هم جزء سرمايههاى ما هستند.
💠 آنهايى كه به كشفى يا به اشراقى يا به شهودى و يا به دركى از سُبُحات جلال حق مىرسند، از همين نيروى تخيّل و قدرت خيالشان بهرهمند مىشوند.
💠 بايد اينها تصفيه شود. بايد توهّمات و وسوسهها كنترل شود. بايد اين ظرف شستشو شود. بايد زنگار اين آينه را پاك كنيم، كه كار بزرگ وجودمان را همين تخيّلات انجام مىدهد و سرمايههاى زيادى را مصرف مىكند. انرژى عظيم ما هرز همين توهّمات و تخيّلات مىشود.
💠 آنجايى كه آرامترين لحظات ما مىگذرد، مىبينيد كه فكر سختترين جولانهايش را دارد و اين انرژى، مصرف زيادى خواهد داشت و نيروى زيادى را خواهد برد. اين هم يك مرحله از جمعبندى و حساب.
📚 فوز سالک، ص ۲٠۶
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 جمعبندی چهارم
💠 مرحله بالاتر و حساب بعدى، حساب همّ و غمهاى ماست. در روايتى حضرت صادق علیه السلام مىفرمايند:«مَنْ اصْبَحَ وَ امْسى وَ الدُّنْيَا اكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالى الْفَقْرَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ شَتَّتَ أَمْرَهُ وَ لَمْيَنَلْ مِنَ الدُّنْيَا الَّا مَا قَسَّمَ اللَّهُ لَهُ»؛ كسى كه همّتش به دنيا مصروف شود و بزرگترين همّش دنيا باشد و از حق چشم بپوشد، بين دو چشمش نوشته مىشود كه او گداست.
💠 معناى اين كه در پيشانى او اين مارك و اين علامت را مىچسبانند، اين است كه اين وجود، فقير است.
💠 با توجّه به همين روايت، مىشود فقر و غنا را تقسيمبندى كرد. يك فقر وجودى و غناى وجودى داريم، يك فقر قلبى و غناى قلبى داريم و يك فقر در نعمت و غناى در نعمت يا «عَمَّا فِى ايْدِى النَّاسِ» داريم.
💠 كسى كه همّتى به سمت غير حق پيدا كند و دنيا آخرين همّ و غمّ او باشد، وجودش فقير است. و كسى كه فقر وجودى پيدا كرد و توسعه وجودى پيدا نكرد و محدود شد، فقر قلبى خواهد داشت. و كسى هم كه فقر قلبى پيدا كرد، از آن نعمتهايى كه در دسترس دارد، بهرهمند نخواهد شد.
💠 اين فرمايش از امام صادق است كه مىفرمايند: اگر كسى همّتش دنيا شد، خداوند نمىگذارد از نعمتها بهرهمند شود. و از آنچه در دنياست، بيش از آنچه برايش مقدّر كردهاند، سهم نخواهد گرفت؛ «جَعَلَ اللَّهُ الْفَقْرَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ».
💠 و اما اگر كسى همّتش از دنيا بيرون رفت و به دنياهاى ديگر سر كشيد، اين وجود، غنى خواهد بود؛ «جَعَلَ اللَّهُ الْغِنى فِى قَلْبِهِ»؛ خداوند غنا را در وجود او و در قلب او مىريزد و از نعمتها هم بهرهمند خواهد شد.
💠 آيه «يَوْمَ لايَنْفَعُ مَالٌ وَ لابَنُونَ الَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» به رغم ترجمهاى كه برايش مىكنند، به اين نكته اشاره دارد كه نعمتهاى دنيا؛ اولاد و اموال، «براى هيچ كس» نافع نيست و «احدى را» نفع نمىدهد، مگر براى كسى كه صاحب قلب سليم است.
💠 غناى نعمت و بىنيازى در نعمت براى كسى نافع است كه در قلبش غنايى پيدا كرده باشد. اين، حقيقتى است كه جز قلب سليم، جز قلب غنى، جز قلب بهرهمند، از نعمتهاى دنيا بهرهمند نخواهد شد و سهمى نخواهد گرفت.
💠 ممكن است حتى در اين دنيا نعمت به او چسبيده باشد، ولى اتّصال نعمت غير از بهرهبردارى از نعمت و سرشار شدن از نعمت و استفاده كردن از آن است.
📚 فوز سالک، ص ۲٠۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 نتیجهگیری
🔷 پس انسان بايد بنشيند و از وجودش جمعبندى كند. اين جمعبندىها براى ما لازم است؛ چون ما خودمان را جزء سرمايهها به حساب نياوردهايم.
🔷 ما وسايل اتاق را كنترل مىكنيم. ماشينهايى را كه داريم كنترل مىكنيم. امكاناتى را كه داريم كنترل مىكنيم، حتى قلمى را كه داريم يا ميز و تختى را كه در اختيار ماست و يا چيزهايى را كه به ما سپرده شده، همه اينها را كنترل مىكنيم، ولى خودمان را اصلًا به حساب نمىآوريم!
🔷 در حالى كه خود ما نيز يك چيزى هستيم. خود ما يك سرمايهاى هستيم، وجودى هستيم كه خداوند به خودش دست مريزاد گفته است؛ «فَتَبَارَكَ اللَّهُ احْسَنُ الخَالِقِينَ».
🔷 پس اين وجود را چه شده است؟ همّ و غمّش چيست؟ رنج و شادىاش كدام است؟ فقير است يا غنى؟ به چه روى آورده است؟
🔷 اگر تمامى دنيا، همّ و غمّ ما باشد، فقيريم. واى به مايى كه به يك گوشه دنيا قانعيم! به يك جاى كوچك كه در آن سرپناهى بگيريم. به يك مغازهاى كه از آن درآمدى داشته باشيم. به يك تكّه آهن متّصل به هم كه سوارش شويم!
🔷 اين ملخّص حرف است. در آن تأمّل كنيد تا انشاءاللَّه در شب قدر يك جمعبندى از خود داشته باشيم و تهِ كيسه را بالا بكشيم. شوخى ندارد! ما عمرى چشم ماليدهايم تا شبى از شبهاى قدر برسد.
🔷 قدر هم يك حقيقت ديگرى است كه به ما دستور دادهاند تا در اين شب دور هم بنشينيم و مذاكره علم بكنيم. شايد از بهترين كارها در اين شبها، مذاكره علم باشد؛ چرا كه در نور علم، غرورهاى انسان مىريزد و فريبهاى شيطان را مىفهمد.
🔷 و ديگر حجم كارها مغرورش نمىكند. خيال نمىكند كه كارى كرده است، كه حساب مىكند همّتها كجاست؟ به چى دل داده؟ از چى رنج برده؟ به چى نگاه كرده؟ چه سمت و جهتى را دنبال كرده است؟
📚 فوز سالک، ص ۲٠۹
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
17 حقیقتِ «قدر» در شبِ قدر.mp3
1.36M
✅👈 حقیقت شب قدر
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 خدايا! ما قليل هستيم، ماء قليل و آب كمايم.
💠 ما را هر چيزى آلوده و نجس مىكند، مگر اينكه به تو متصل بشويم.
💠 اعتصام و عصمتى كه در آب است، منوط به اين است كه كر و يا متصل به كر باشد.
💠 ما كه اقلّ قليلايم:«انَا الْقَلِيلُ الَّذِى كَثَّرْتَهُ»؛ ما آن كمى هستيم كه فضل و عنايت تو بايد تكثيرمان كند.
📚 بهار رویش، ص ۱۴٠
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷«السَّلَامُ عَلَيكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ يا خَيْرَ شَهْرٍ فِى الْأَيَّامِ و السَّاعَاتِ». بهترين مصحوب و همراه، مصحوبى است كه خيرى رسانده و شرّى نداشته است.
🔷 چون هر مصاحبى ممكن است در مصاحبت با او، انسان هم بهره مند بشود و هم صدمه بخورد، ولى رمضان ماهى و همراهى است كه فقط حُسنِ جوار دارد. او براى ما آزارى نداشته است، ولى حالا ما داريم از او جدا مى شويم.
🔷 يك دوستى را كه آدم از او فاصله مى گيرد، يا يك كوزهاى را كه مدتى از آن آب خورده است از دست مى دهد، دل شكسته مى شود.
🔷 حالا ما داريم از شهر بزرگ خدا، عيد اولياى خدا، بهترين مصحوب و بهترين مصاحب جدا مى شويم، چگونه دل شكسته نباشيم‼️
🔷 به قول يكى از دوستان، رمضان سالِ ديگر هم كه بيايد رمضانِ سال ديگر است، جاى خودش را دارد، جاى امسال كه نيست. دوباره ما آن قدر تا سال ديگر كسرى مى آوريم كه بخواهيم با آن جبرانش كنيم.
🔷 اگر انسان ولو لحظهاى از اين ماه را چشيده باشد كه در دعاهاى روزهاى ماه رمضان مى خوانيم:«شَهْرُ الْأِنَابه»، «شَهْرُ التَّوْبَة»، «شَهْرُ الْمَغْفِرَة»، «شَهْرُ الْبَرَكَة». آن وقت مى بيند كه از چنين ماه بىآزارى با اين همه نور و خير و بركت، دارد فاصله مى گيرد و هنوز كوزه اش را هم آب نكرده و دستش را هم نشسته است.
📚 بهار رویش، ص ۱۴۴
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅ «اَلسَّلامُ عَلَیکَ مَا کانَ أمحاکَ لِلذُّنُوِب»؛ سلام بر تو که چقدر راحت گناهان را پاک می کردی.
✅ گاهی یک رنگی، قیری، چیزی به دست می چسبد، انسان هر چه آن را میمالد پاک نمیشود، ولی یک چیزهایی هست که تا میگذاری روی آن، زود محوش میکند.
✅ این از خصوصیات رمضان است؛ گناهانی را که چسبنده بودهاند زود محوشان کرده است.
📚 بهار رویش ص ۱۴۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
💠 مشترک گرامی بسته ۳۰ روزه شما رو به اتمام است، پس از پایان رسیدن حجم باقی مانده، عبادتهای شما با نرخ عادی محاسبه خواهد شد.
💠 دیگر قرائت یک آیه قرآن، برابر ختم قرآن نخواهد بود.
💠 دیگر نفسهایتان، تسبیح پروردگار محاسبه نمی شود.
💠 دیگر خوابتان، عبادت شمرده نخواهد شد.
💠 تهیه این بسته تا سال دیگر امکان پذیر نیست، از فرصت باقیمانده استفاده کنید ولی هرگز ناامید نباشید.
✅👈 هیچکس تنها نیست همراه اول و آخر شما خدای مهربان است.
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
🎤👈 حاج آقا پورسید آقایی
🔷 روزی استاد صفایی رضوان الله تعالی علیه را دیدم که از یکی از مدارس خواهران طلبه برمیگشت؛ گویا برای سخنرانی دعوتش کرده بودند. فهمیدم روزه است.
🔷 استاد گفتند: وقتی برای صحبت به خانمها دعوت می شوم و یا قراری با خانم،ها دارم روزه می گیرم.
🔷 در جمع خانم،ها حاضر شدن خیلی سخت است، روزه خیلی مؤثر است.
📚 حکایت ها و هدایت ها، ص ۲۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie