May 11
✅ در برابر اين سؤال، كه آيا مذهب ضرورت دارد و لزومى دارد، بايد پرسيد براى چه و در كجا و در چه زمينه اى؟
✅ براى اين زندگى مرفه و منظم و حيوانى، نه فقط مذهب ضرورت ندارد كه عقل و فكر هم لازم نيست؛ چون در كندو غريزه، نظم و عدالت و رفاه را عهده دار شده است.
✅ اما براى زندگى انسانى و شكوفا شدن استعدادها هم به مذهب نياز هست و هم به انديشه و فكر. درست مثل اين كه بپرسى آيا جنين به دست و پا و چشم و گوش و زبان احتياج دارد؟ آيا اينها براى او ضرورت دارد؟
✅ جواب اين است كه براى چه و در كجا؟ در محدوده ى رحم، نه دست و پا و زبان مى خواهد و نه شش و شكم و معده. او در رحم به بيشتر از جفتش نياز ندارد.
✅ اما براى زندگى بيرون از اين محدوده، نه تنها به اين همه كه به ابزار و وسايل ديگرى هم نيازمند است و به نيروهاى عظيمى احتياج دارد.
✅ همان طور كه از سرمايه هاى عظيم جنين مى توانيم بفهميم كه زمينه ى ديگرى در پيش است، همان طور از سرمايه هاى عظيم انسان از عقل و فكر و وجدان و آزادى او كشف مى كنيم كه زندگى انسان محدود به اين محدوده ها نيست.
✅ از آنجا كه انسان بى نهايت استعداد دارد ناچار بى نهايت ادامه دارد و براى اين زندگى گسترده است كه به مذهب و به رهبرى و قانون گذارى نياز مى افتد.
📚 انديشه من، ص ۶٠
🆔👉@cheshmeyejarie
💠 ما واقعاً چقدر غصه داريم؟ چقدر شادى داريم؟ چه كسانى را دوست داريم، از چه كسانى رنج مىبريم؟
💠 اينها را مىشود جمع بندى كرد، مىشود اين ديوارها را ريخت. لااقل اگر عاجز شدى، شكستى، بگو خدايا! تو بيا بردار. سيل غم گو تو بيا خانه ز بنياد ببر!
💠 كى مىخواهيم دعا كنيم؟ اين محدوديتها خيلى سخت است. خدا شاهد است روزى كه بزرگ مىشويم، مىفهميم اين تنگىها، اين محدودها چقدر زنجيرند و چقدر سنگينند.
💠 پدرم حالتى داشت كه يادم نمىرود، خدا رحمتش كند! آن موقع كه گيوه بود، وقتى ما مىخواستيم كفش بخريم، پدرم خيلى فشار مىآورد كه كفش بزرگ بگيريد! با آن گيوههايى كه مىگرفتيم، وقتى پاره هم مىشد، تازه دو نفر ديگر مىتوانستند پايشان را كنار پاى ما در آن گيوهها بگذارند!
💠 گيوه هايى كه كهنه زيادى داخل آن مى گذاشتند و با نخ مى بستند تا سامان بگيرد! اين حرف براى من خيلى معنا دار است كه اگر ما بفهميم و توسعه پيدا كنيم، تنگى كفشمان، مشكل ما مى شود.
💠 بدانيم كه پاهاى ما رشد مى كند. اين دنياها، دنياهاى حقيرى هستند، دنياهاى تنگى هستند. اگر قبول نداريد رشد مى كنيد كه هيچ بحثى نيست، همين هستيد كه هستيد؛ اما اگر باور مى كنيد لااقل به همين اندازه كه از ديروز تا امروز بزرگ شدهايم، به همين اندازه كه بتهاى ديروزمان شكسته اقدام كنيم.
💠 خدا شاهد است كه من يك موقع شش ماه براى رسيدن به يك چيزى دعا مىكردم، بعد، يك سال دعا مىكردم كه از آن نجات يابم. خيلى حرف است!
📚 خط انتقال معارف، ص ۱۵۲
🆔👉@cheshmeyejarie
🔷 خدا رحمت كند پدرم را! قصهاى مىگفت كه: كسى را گفتند تو سه تا دعاى مستجاب دارى.
🔷 آمد پيش عيالش و گفت: عيال! ما سه تا دعاى حسابى داريم، چه كار كنيم؟
🔷 گفت: دعا كن من بشوم ماه! خيلى خوشگل بشوم. مرد گفت: خدايا! اين ماه بشود. خيلى زيبا شد.
🔷 حالا او زيبا شده و بچّههاى دربدرش كثيف ماندهاند و خود اين پيرمرد هم گرفتار است.
🔷 شاهزادهاى آمد رد شود، اين ماه را ديد كه نقرهاى است. گوهرى است، انگشترى است در زبالهدانى، برش داشت. اشارهاى كرد، زن هم پشت او نشست و رفت!
🔷 بچهها ماندند، پيرمرد مستجاب الدعوه هم ماند. خيلى ناراحت شد، گفت: اين چه وضعى است؟! خدايا! اين زن سگ بشود. زن هم سگ شد و برگشت!
🔷 بچّهها هم فهميدند كه مادرشان است. بعد گفت: خدايا! دوباره برش گردان به حالت اول!
🔷 يعنى ما مىبينيم دعاهاى آدم همين قدر است؛ يعنى آمدن و رفتن دعايش هيچ تحوّلى در او ايجاد نكرده. يكى ماه شده، سگ شده و آخر هم برگشته به حالت اول.
📚 خط انتقال معارف، ص ۱۵۳
🆔👉@cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 انتشار جدیدترین اثر استاد صفایی در جشنواره تخفیفی اعیاد شعبانیه
💠👈 در ایام میلاد مبارک امام حسین و امام سجاد و حضرت عباس سلام الله علیهم انتشارات لیلهالقدر، تازهترین اثر استاد علی صفایی حائری را تقدیم به علاقمندان به اندیشه استاد مینماید.
🛒 برای ثبت سفارش کتاب «خانه فریب» وارد سایت انتشارات به آدرس زیر شوید:
🌐: einsad ir
و یا به آی دی زیر پیام دهید:
🤳🏻 : @einsadshop_ad
🟣👈 عمق انقلاب اسلامی
🔷 انقلابهايى كه تاكنون شكل گرفتهاند، انقلابهايى بودهاند كه با ابزار توليد رابطه داشته اند، با زمين رابطه داشته اند:«أثَارُوا الأرْضَ وَ عَمَرُوها»، در نتيجه زمين آباد مىشود و انسان به رفاه مىرسد.
🔷 در حالى كه انقلاب أنبياء بنيادىتر بود. آنها يافته بودند مادامى كه انسان دگرگون نشده باشد، هر نوع دگرگونى و انقلابى به جايى منتهى نخواهد شد.
🔷 به تعبير أميرالمؤمنين علیه السلام أنبياء كارشان اين بود:«يُثِيرُوا لَهُم دَفَائِنَ الْعُقُولِ»؛ كار آنها انقلاب در انديشه ها و سنجشهايى بود كه در جريان توليد مدفون شده بودند و بايد برانگيخته و إحياء مىشدند.
🔷 تفاوت انقلابها با يكديگر در همين است و عمق انقلاب اسلامى در اين است كه انسان را دگرگون مى كند.
🔷 مادامى كه انسان دگرگون نشده باشد، هيچ نوع دگرگونى را در سطح جامعه اش نمى تواند تحمل كند. اگر بخواهى چيزى را از او بگيرى، بايد امتياز زيادترى بدهى و اگر بخواهى او را به يك گام حق دعوت كنى، بايد ده گام باطل با او بردارى.
📚 حركت، ص ۲۱
🆔👉@cheshmeyejarie