12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پارهای از مخاطبان پس از مطالعۀ مطالب مربوط به بازگشت اهل بیت (ع) به کربلا در اولین اربعین امام حسین (ع) (رجوع کنید به چهار مطلبی که با همین عنوان در کانال قرار داده شده) و اختلاف نظر درباره بازگشت رأس مقدس امام حسین (ع) در روز اربعین به بدن مطهر پرسیدهاند:
🛑 آیا اگر قائل به بازگشت اهل بیت و سر مطهر در اولین اربعین نباشیم، اربعین امام حسین خصوصیتش را از دست خواهد داد؟
در پاسخ به این پرسش این بخش از سخنان دکتر سعید طاووسی در مصاحبه با ایکنا را منتشر میکنیم.
ایشان توضیح میدهد که بحث بازگشت اهل بیت (ع) در اولین اربعین و بازگشت رأس مطهر به بدن در این روز و مستحب بودن زیارت اربعین امام حسین (ع) بحثهای مجزایی است و انکار اولی و دومی (بازگشت اهل بیت و رأس مقدس در روز اربعین) مستلزم انکار مطلب سوم (استحباب زیارت اربعین) نیست.
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
مطالب مربوط به اربعین در کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
1. شروع رواج پیادهروی به سمت کربلا
2. بازگشت امام چهارم (ع) به عراق و دیدار امام سجاد (ع) با جابر هر دو افسانه است! (دیدگاه مرحوم دکتر محمدابراهیم آیتی)
3. به هفت دلیل بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین امام حسین (ع) به کربلا منتفی است (دیدگاه محدث نوری)
4. دیدگاه محدث قمی در «منتهی الآمال» درباره بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین
5. سخنرانی استاد یوسفی غروی با عنوان «زیارت اربعین از آغاز تا کنون»
6. اقوال مختلف در خصوص موضع دفن سر مقدس امام حسین (ع)
7. تلاش حدوداً هزار صفحهای مرحوم قاضی طباطبایی برای اثبات بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین به کربلا
8. اگر قائل به بازگشت اهل بیت و سر مطهر در اولین اربعین نباشیم، اربعین امام حسین خصوصیتش را از دست خواهد داد؟ (فیلم سخنان دکتر سعید طاووسی در این باره)
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
با توجه به مسیر معروف حرکت امام رضا (ع)، حتی با وجود یادگارنوشتۀ تازه کشفشده در مسجد جامع ساوه، باید حضور امام در ساوه را منتفی دانست؟
استاد شیخ الحکمایی:
یکی از بحثهای جدی که مطرح شد و غالباً دسته جدی از مخالفین مطرح میکنند این است که در مورد مسیر سفر امام تا به الان پژوهشهایی به صورت کتاب و مقالات در مورد قدمگاههای امام نگاشته شده است. عمده آن سفری است که از مسیر بصره و اهواز و بهبهان و یزد و نهایتا نیشابور مطرح شده است و مأمون نیز تأکید داشته امام از مناطق شیعهنشین عبور نکند. به گمان من اثبات شدن انتساب این یادگارنوشته به امام رضا (ع) مخالفتی با موضوع مسیر حرکت حضرت ندارد. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده مثلاً مادلونگ شروع سفر امام را از محرم سال 201 میداند. این مسیر هم حدود سه یا چهار ماه طول میکشیده است. اما آیا امکان وجود سفرهای دیگری در ادامۀ این سال نبوده است؟
در منابع متعدد و دست کم از قرن حدود سال ۴۰۰ گزارشهایی از حضور امام در قزوین داریم و دو موضوع در این گزارشها مطرح شده که یکی میزبان امام هست که احادیثی از این طریق نقل شده و در قالب صحیفه یا مسند امام رضا تدوین شده است و فوت فرزند دو ساله یا کوچکتر امام در قزوین که امروزه به نام شاهزاده حسین میشناسیم. و این موضوع را دست کم از کتاب «تاریخ قزوین و فضائلها» که البته اصل کتاب را نداریم ولی رافعی آن را به نقل از این کتاب نقل میکند میتوان فهمید. یعنی کهنترین شاهد ما برای این اتفاق به حدود سال ۴۰۰ بر میگردد. «النقض» تصریح میکند که شیعه و سنی به زیارت حسین بن رضا روند. تأکید ویژه بر اینکه اتفاقاتی که در منابع نقل شده و مقبرهای ساخته شده و مورد احترام بوده از قدیم بوده است. و جالب تر این است که رافعی تصریح به یک سفر مخفیانه میکند. با واژه «مستخفیاً» تأکید روی این سفر انجام شده است. ما گزارشی از این سفر را داریم و دو شاهد مشخص هم داریم؛ یعنی فوت فرزند امام و روایاتی که در این سفر توسط میزبان امام مطرح شده است.
یک شاهد دیگر را از مسیر مشهور مطرح میکنم که قدمگاه مشهدک اردکان یزد کتیبهای دارد مربوط به سال ۵۹۵. در این کتیبه تصریح میشود که امام در سال ۱۹۶ اینجا حضور داشتند. شاهدی است که کمتر به آن توجه شده است. در مسیر مشهور شاهدی داریم که به سفر امام در سال ۱۹۶ اشاره شده است. بنابراین با اینکه خبر واحد است میشود این را در نظر گرفت که شاید بقیه قدمگاهها مربوط به سفر این سال باشد (بخشی از سخنان ایشان در نشست علمی بررسی یادگارنوشته منسوب به امام رضا (ع) در مسجد جامع ساوه)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درباره همین موضوع همچنین بخوانید: استاد یوسفی غروی: امام رضا (ع) به هیچ وجه از قم و نزدیکی آن عبور نکرده است!
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
آیا یادگارنویسی بر دیوار مسجد جامع ساوه از سوی امام رضا (ع) (بر فرض صحت انتساب این نوشته به ایشان) دور از شأن امام است؟
پس از منتشر شدن تصویر یادگارنویسی منسوب به امام رضا (ع) در مسجد جامع ساوه بحثهای گوناگونی در گرفت. یکی از اشکالات مطرحشده این بود که یادگار نوشتن بر دیوار امکان مختلف یا روی درخت و ... کار نادرستی است و چنان که امروزه به کسانی که حضورشان را در مکانهای مختلف با یادگارنویسی اعلام میکنند به دیدۀ تحقیر مینگریم. لذا یادگارنویسی در مسجد جامع ساوه از شأن امام به دور است و شأن امام اقتضا میکند این یادگارنویسی را از ایشان ندانیم.
استاد شیخ الحکمایی در نشست علمی نقد و بررسی یادگاری نویافته منسوب به امام رضا علیه السلام در مسجد جامع ساوه در پاسخ به این اشکال نکاتی را یادآور شدند:
میدانیم که یادگارینویسی یک سنت جدیدی نیست. از خیلی قدیمترها دستِ کم در حوزه ایران از پیش از اسلام یادگارنویسیهایی داریم، مثلا در تخت جمشید به صورت خاص که حتی از پادشاهان که آمدند و تخت جمشید را دیدند و به نحوی گزارش حضورشان را و خواندن کتبیهها را اعلام کردند که کم و بیش دوستان با آن آشنا هستند. این کار شاید با نگاه امروزی دور از شأن امام باشد ولی در روزگار قدیم اینطور نبوده است و نوشتن این نوع یادگاریها واقعاً کار فرهیختگان و بزرگان بوده نه عموم مردم. عموم مردم نه سوادی داشتند و نه چنین جایگاهی که بخواهند یادگاری بنویسند. ولی غالباً بر حسب نمونههای متعدد این کار در حیطه فرهیختگان و شخصیتهای شاخص و پادشاهان و دانشمندان بوده و نمونههای آن هم هست.
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
سخنان استاد شیخ الحکمایی.pdf
98.2K
متن سخنان استاد شیخالحکمایی در نشست علمی نقد و بررسی یادگاری نویافته منسوب به امام رضا (ع) در مسجد جامع ساوه
برگزارشده در خانۀ اندیشمندان علوم انسانی
آمادهسازی متن جلسه در مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام انجام شده و برای اولین بار منتشر میشود.
استاد شیخ الحکمایی در این جلسه درباره مسائل زیر سخن گفتند:
⚫️ بیان پیشینۀ یادگارنویسی
🔵 توضیحی درباره ابعاد این یادگارنوشته
⚫️ توضیحی درباره خوانش متن آن
🔵 توضیحی درباره ماندگاری این اثر تا به امروز
⚫️ آیا این نوشته ممکن است جعلی باشد؟
🔵 آیا ممکن است منظور از «علی بن موسی» شخص دیگری به جز امام رضا (ع) باشد؟
⚫️ با توجه به مسیر معروف حرکت امام رضا (ع) چطور میتوان برای حضور امام در ساوه احتمال معقولی قائل شد؟
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
همین که قضیهای در کتابی نوشته شده باشد که دلیل بر اعتماد به محتوایش نیست!
داستان منبعطلبی شهید قاضی طباطبایی برای موضوع فتوای شریح قاضی به واجب القتل بودن امام حسین (ع)
چندی قبل در اثنای مذاکرات دینی و انتقادی که نسبت به بعضی امور اجتماعی میشد، در یکی از منبرهای شبهای هفتۀ مسجد (شعبان) در تبریز بالای منبر اظهار کردم اگر از آقایان اهل اطلاع و تتبع در موضوع فتوا دادن شریح قاضی بر واجب القتل بودن حضرت سید الشهدا سلام الله علیه که در افواه مشهور و در السنۀ روضهخوانها شهرت تمام دارد مدرکی به دست آورده باشد و در کتابی که مورد اعتماد و مدرک باشد یافته و دیدهاند اینجانب را مطلع نمایند که موجبات تشکر مرا فراهم آوردهاند. ابداً سراغی از کسی نشد و تا مدتها اطلاعی از کسی به دست نیامد. تعجبآور آنجاست که پس از مدتها دیدم شخصی عبارات کتاب «ثمرات الانوار» تألیف مرحوم آقا میرزا محمد خطیبی که در محلۀ کوچه باغ تبریز پیشنمازی میکرد و در بازار تبریز به شغل بزازی مشغول بود و با اینجانب ارتباط و دوستی داشت و شخصی متدین و باتقوا و ثابت در صداقت بود ولی از روی تحقیق چیزی نمینوشت و اخیراً سه جلد کتابی که به نام مذکور تألیف نموده و طبع و منتشر کرده ولی هرچه دیده و یافته در آن کتابش نقل نموده و آن کتابها را مدرک و مصدر نقل خود قرار داده در پاورقی آن کتاب از کتاب دیگر قضیۀ فتوای شریح را نقل کرده آن را نوشته پیش بنده آورده که مدرک آنچه سابقاً میخواستید پیدا کردهام. بسیار در شگفت شدم و حیرت و حیرتم افزود. گفتم ای آقای با اطلاع، بنده مدرک و مصدر این موضوع را میخواهم به دست بیاورم نه نوشتۀ کتابی که دیروز کسی آن را تألیف کرده که او را کاملاً میشناسم و اندازۀ معلومات او را میدانم و میخواهم کتابی باشد که از مصادر به شمار آید نه کتابی که خودش نمیتواند مدرک واقع شود مگر مصدر نقل خود را روشن نماید ولی در نظر شما چون در اوراقی دیدهاید که چاپ شده و به صورت کتابی درآمده باید اعتماد کرد و آن را مصدر و مستند قرار داد اما در قاموس اهل تحقیق و تتبع و آنهایی که بدون بررسی و دقت و تنقیب به مطلبی اعتماد نمیکنند این نوشتهها به درد نمیخورد به قدر پشیزی ارزش ندارد (برگرفته از کتاب تحقیق درباره اولین اربعین سیدالشهدا (ع)، ص61).
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
خاطراتی درباره تعیین تاریخ شهادت امام حسن (ع)
دکتر حامد منتظری مقدم:
حدوداً از ده سال و اندي پيش شخص محترمی پيگير ترويج اين مسئله بود که هفتم صفر به عنوان شهادت امام مجتبي (عليه السلام) اعلام شود تا به زعم ايشان با استقلال سالروز شهادت امام مجتبی(ع) از وفات رسول خدا(ص)، بهتر براي حضرت سوگواری شود!
در زمان حيات مرحوم پيشوايی اين شخص محترم به گروه تاريخ مؤسسه آمدند و مباحثی هم انجام شد؛ اما ادلۀ ايشان قانع کننده نبود. مهمترين سند ايشان کتابی از قاسم بن ابراهيم رسی بود. به ياد دارم يک بار مرحوم استاد عرفان هم اين سند را نقد میکرد و میفرمود در صفحه پايانی کتاب قاسم بن ابراهيم رسی فهرستی از تواريخ زندگانی اهلبيت ذکر شده و در آنجا تا امام عسکری را بيان کرده در حالی که قاسم رسی خودش قبل از امام عسکری وفات کرده است! پس اعتباری به آن فهرست نيست.
برخي اشارات مرحوم پيشوایی ناظر به اين بود که از شخص ايشان خواسته اند که در اين باره قضاوت و نظرشان را اعلان کنند که ايشان نيز تأييد نکرد؛ اما پس از سالها به نظر ميرسد که امسال، اولين سالی است که رسانه ملی هفتم صفر را متأسفانه (به رغم ضعف سند) به عنوان شهادت امام مجتبی(ع) قرار داده است!
به نقل از کانال حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی https://eitaa.com/Tashayo
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
بستۀ پیشنهادی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برای مطالعه به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (ع)
🔵 راهبردهای امام حسن (ع) در مواجهه با ناهنجاری های سیاسی- اجتماعی زمان/ علیرضا واسعی
⚫️ زندگی و احوال امام حسن (ع) از تولد تا شهادت / رمضان محمدی
🔵سبک زندگی اقتصادی امام حسن (ع)/ نعمت الله صفری فروشانی و معصومه اخلاقی
⚫️ پژوهشی درباره تعداد حجهای پیادۀ امام حسن مجتبی (ع)/ علی اکبر ذاکری
🔵 روش های گسترش اخبار ساختگی؛ بررسی موردی اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع)/ حسین مرادی نسب و رسول قلیچ
⚫️ آیا امام حسن (ع) در صلح با معاویه مبالغ بسیار زیادی را برای خود و برادرش طلب کرده بود؟/ برگرفته از کتاب حیات اقتصادی ائمه (ع)
🔵 پاسخ به شبهاتی درباره امام حسن مجتبی (ع)/ محمدهادی یوسفی غروی
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
پروندۀ کشف یادگارنوشتۀ منسوب به امام رضا (ع) در مسجد جامع ساوه
🔵 گزارش تصویری از کشف یادگارنوشته در مسجد جامع ساوه و توضیحات استاد شیخ الحکمایی
⚫️ فایل پی دی اف یادداشت استاد شیخ الحکمایی درباره این یادگارنوشته در فصلنامۀ گزارش میراث
🔵 امام رضا (ع) به هیچ وجه از قم و اطراف آن عبور نکرده است! (دیدگاه استاد یوسفی غروی)
⚫️ فایل صوتی نشست علمی نقد و بررسی یادگارنوشتۀ نویافتۀ منسوب به امام رضا (ع) در مسجد جامع ساوه
🔵 فایل متنی سخنان استاد شیخ الحکمایی در نشست نقد و بررسی یادگارنوشتۀ نویافته منسوب به امام رضا (ع) در مسجد جامع ساوه
⚫️ آیا یادگارنویسی در مسجد دور از شأن امام رضا (ع) است؟
🔵 آیا مسیر معروف حرکت امام رضا (ع) انتساب این یادگارنوشتۀ جدید به امام رضا (ع) را منتفی میکند؟
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
هدایت شده از مُستَبین
داستان تبریک ربیع
⛔️ تبریک حلول ماه ربیع الاول که هر ساله رونق بیشتری میگیرد و در سطح وسیع در رسانهها و پیامرسانها مرسوم شده است، هیچ معنا و دلیلی ندارد.
⏰ ربیع الاول هم ماهی از ماههای خداست و تفاوتی با دیگر ماهها ندارد
🌓 إنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض
منتهی مطلبی که هست چون ما رسم کردهایم دو ماه سیاهپوشی و عزاداری کنیم و همه برنامههای جشن و شادی ـ هر چند بدون حرمتشکنی و با احترام به ساحت اهلبیت باشد ـ تعطیل کردهایم و تصور میکنیم که این روش اهلبیت بوده است؛ وقتی دو ماه تمام میشود گویی اتفاق تازهای افتاده و ماه شادی آغاز شده است!
🏴 اگر اهلبیت برنامهای برای عزا داشتهاند بر سیدالشهدا بوده و بس. پس نیازی به تبریک ماه ربیع نبوده و نیست.
@Mostabin
📚 در معارف دینی هم چیزی به نام تبریک ربیع نداریم و چند سال اخیر محققان بیان کردهاند که داستان آن حدیث بشارت به ماه ربیع، اشتباهی از ماه آذار رومی بوده و داستانی مربوط به ابوذر است و ربطی به ربیع ندارد (بنگرید به متن شماره 36 مستبین).
❌ همچنین است خرافه شبگردی و کوبیدن درهای هفت یا چهل مسجد و سیاه کردن و تخریب در و دیوار مساجد با شمع تا صبح اول ربیع!!
✅ بله؛ بنا به نقل شیخ طوسی در مصباح (ذیل اعمال ربیع) حادثه مهم #لیلة_المبیت یعنی خوابیدن امیرالمؤمنین علی(ع) به جای رسولخدا برای هجرت که از فضائل و افتخارات آنحضرت به شمار میرود؛ در شب اول ربیع الاول رخ داده و جای آن دارد که این شب و روز بخاطر این رویداد گرامی داشته شود.
#ربیع_الاول
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
بر اساس نقل ابومخنف و قدیمیترین رسالهای که در باب تاریخ وفات و شهادت معصومان نگاشته شده است، دوم ربیع الاول روز رحلت پیامبر (ص) است
استاد یوسفی غروی:
این تاریخ که نزد ما شیعه در ایران 28 صفر شهرت پیدا کرده است، تنها بر اساس گفته مرحوم شیخ مفید در کتاب «ارشاد» است، در حالی که با مراجعه به منابع تاریخی کهن میبینیم که 28 صفر را به عنوان روز سنگین شدن بیماری حضرت و بستری بودن کامل حضرت عنوان میکنند.
برادر محقق آقای حسینی جلالی در کتاب «تاریخ اهل البیت(ع)» بر اساس کهنترین تاریخ راجع به تواریخ زندگانی ائمه(ع) که منسوب به نصر بن علی جهضمی از اصحاب حضرت رضا(ع) است، این مسئله را تحقیق کردهاند، هر چند که این مطلب سابقاً به نام ابن ابیالثلج بغدادی و یا به نام ابنخشّاب بغدادی (که در قرن سوم و چهارم و حدود 200 سال بعد از نصر بن علی جهضمی میزیستهاند)، منتشر میشد. اینها در واقع راویان همان کتاب نصر بن علی جهضمی از اصحاب امام رضا(ع) بودهاند که رویدادهای زندگی امامین عسکریین(ع) را به آن اضافه کردهاند.
در هر صورت، در این قدیمیترین رساله در باب زندگی و تواریخ ولادتها و شهادتها و رحلتهای معصومین(ع) و اسماء و القاب محل وفات و محل دفن آنان، تاریخ رحلت پیغمبر اکرم(ص) دوم ماه ربیعالاول ذکر شده است و این قول ارجح به نظر میرسد.
ابومخنف به نقل از مشایخ انصار در مدینه همان دوم ماه ربیع الاول را به عنوان روز رحلت پیامبر(ص) نقل میکند و این یعنی حدود چهار روز روزهای سخت شدن بیماری حضرت رسول(ص) و بستری بودن ایشان بوده است.
همچنین درباره خطبۀ کوتاهی که گفته میشود پیغمبر (ص) در مسجد مدینه خوانده و از مردم حلالیت طلبیده قصاص یکی از افراد را مطالبه کرده است باید گفت روایت معتبری دال بر اینکه پیغمبر(ص) چنین خطبهای خوانده نداریم و علاقهمندان میتوانند برای مطالعۀ بیشتر در این باب به جلد سوم کتاب «موسوعة التاریخ الاسلامی» رجوع کنند (به نقل از سایت راسخون)
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
تصویر بخش مربوط به تاریخ رحلت پیامبر (ص) از کتاب «تاريخ أهل البيت نقلا عن الأئمة عليهم السلام» که روز رحلت ایشان دوم ربیع الاول دانسته شده است.
کتاب «تاريخ أهل البيت نقلا عن الأئمة عليهم السلام» که به گفتۀ استاد یوسفی غروی کهنترین کتاب درباره تاریخ ولادت و شهادت و رحلت معصومان است با تحقیق استاد محمدرضا حسینی جلالی از سوی انتشارات آل البیت منتشر شده است.