💠 ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام)
(٨ ربیع الآخِر سال ٢٣٢ق)
مادر امام حسن عسکری(علیهما السلام) در دوران کنیزی نامش «سَلیل»1️⃣ بود. هنگامی که در مدینه خریداری و به محضر امام هادی(علیه السلام) وارد شد، امام اینچنین از او استقبال نمود:
«سليلٌ، مسلولةٌ من الآفات والعاهات والأرجاس والأنجاس.»
سلیل، خالص و پاک شده از آسیبها و تباهیها و پلیدیها و آلودگیها.
و سپس بشارتش داد:
«وسَيهَب اللهُ [منكِ] حجّتَه على خلقه يملأ الأرض عدلاً كما مُلئتْ جَوراً.»2️⃣
و به زودی خدا [از نسل تو] حجتش بر آفریدگانش را عطا میکند که زمین را از عدل و انصاف پر میکند به همان گونه که از ستم پر شده باشد.
❇️ در تعیین تاریخ ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام)، طبریِ امامی در «دلائل الإمامة» با سندی متصل به خود امام(ع) روایت نموده که ایشان فرموده است:
«ولادتم در مدینه، در ربیع الآخر سال ٢٣٢ بوده است.»3️⃣
و طبرسی در «إعلام الوری» روز آن را هشتم ربیع الآخر گفته.4️⃣
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٨: ٣٢٨.
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ «سلیل» و همچنین «رحیق» در لغت بمعنای نوشیدنی صاف و خالص و شفاف است که هر ناپاکی و ناخالصی را به آرامی و با ظرافت از آن خارج کرده باشند.
2️⃣ إثبات الوصية (المسعودي، ٣٤٦ق): ٢٠٧.
3️⃣ دلائل الإمامة (الطبري الإمامي، بعد از ٤١١ق): ٤٢٣/ ح٣٨٤ ؛ الكافي (الكليني، ٣٢٩ق) ١: ٥٠٣ بلا رواية ؛ الإرشاد (المفيد، ٤١٣ق) ٢: ٣١٣.
4️⃣ فتّال نیشابوری(٥٠٨ق) در روضة الواعظين: ٢٧٦، شیخ طبرسی(٥٤٨ق) در إعلام الوری٢: ١٣١ و در کتاب دیگرش تاج الموالید: ٥٧ و نیز برخی منابع دیگر روز ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام) را روز هشتم ربیع الآخر گفتهاند.
شیخ عباس قمی نیز در الأنوار البهية: ٣٠٣ پس از ذکر اقوال مختلف، همین قول هشتم ربیع الآخر را ترجیح داده و نیز از شیخ حُرّ عاملی نقل کرده که قول رایج در زمان ایشان هم روز هشتم است.
@Yusufi_Gharawi
با سلام
درس خارج تاریخ اسلام و سیره اهلبیت علیهم السلام فردا شنبه 1398.9.16 برقرار است.
#پاسخ_به_شبهات
#جمعه_های_انتظار
#امام_زمان عج
#مهدویت 1
یکی از شبهات در زمینه وقت کلی ظهور امام زمان (عج) است
«یظهر فیملا الارض قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»، «ظهور می کند و جهان را پر از عدل و داد می کند همچنان که پر از ظلم و ستم شده است».
آیا معنای این حدیث این است که یکی از لوازم ظهور حضرت حجت این است که جهان پر از ظلم و ستم شود؟
پس هر کس خواهان ظهور یا تعجیل ظهور امام باشد نباید نهی از منکر و امر به معروف کند، نباید در راه خدا جهاد کند چرا که بگذارد تا جهان پر از ظلم و ستم شود! نه اینطور نیست یعنی اوامر اساسی اسلام در جهت امر به معروف و نهی از منکر و نشر اسلام، از اسلام استثنابردار نیست؛
بنابراین واجبات اساسی اسلام ادامه دارد و احدی نمی تواند به بهانه اینکه در علامت ظهور حضرت گفته شده است که زمین پر از جور و ستم خواهد شد ظلم و ستم کند؛ این کار مغالطه ای بیش نیست که اگر هر انسان منصفی قضاوت کند این مساله را قبول نمی کند.
https://eitaa.com/Yusufi_Gharawi
#معرفی_آثار
#معرفی_کتاب
کتاب «کلیات تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» از ۸ فصل تشکیل شده است.
✏️فصل اول به فرهنگ و تمدن و ارتباط آن دو می پردازد و مباحثی چون ارتباط تمدن با فرهنگ، عوامل موثر در زایش و اعتلای تمدن ها (عامل انسانی، فرهنگ، دین، عامل مادی و طبیعی) بیان می شود.
✏️در فصل دوم به ویژگیهای فرهنگ و تمدن اسلامی و عوامل پیدایی و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی و همچنین سهم حضرت علی (ع) و اهل بیت (ع) در پیدایش و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی می پردازد.
✏️شکوفایی علوم اسلامی، مظاهر تمدن اسلامی، طبقه بندی علوم اسلامی (قرائت، تفسیر، حدیث، فقه، اصول فقه، کلام) و علوم غیراسلامی (ریاضیات، نجوم، فیزیک و مکانیک، طب، کیمیا، فلسفه، منطق، تاریخ و تاریخ نگاری، جغرافیا و ادبیات) در فصل های سوم و چهارم بیان می شود.
✏️فصل پنجم به تشکیلات سیاسی و اقتصادی و قضایی و هنر در فرهنگ اسلامی می پردازد.
✏️تاثیر تمدن و فرهنگ اسلامی بر تمدن غرب در فصل ششم تبیین می شود
✏️نویسنده در فصل هفتم به عوامل انحطاط تمدن اسلامی اشاره می کند و در فصل پایانی به احیای تمدن اسلامی و نقش امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ احیاگر دوره معاصر می پردازد.
@Yusufi_Gharaw
#روشـمطالعهـتاریخ
#روشـتحقيقـتاريخـاسلام 1
🖍التأريخ قبل الإسلام:
لم يكن للناس قبل الإسلام مادّة للتأريخ، اللّهمّ إلّا ما توارثوه بالرواية، ممّا كان شائعا بينهم من أخبار آبائهم و أجدادهم و أنسابهم و شعوبهم و قبائلهم و ملوكهم، و ما في حياة اولئك من قصص فيها البطولة و الكرم و الوفاء، و ما كان من خبر الأسر الّتي تناوبت الإمرة على الناس و ما قاموا به من تجهيز الجيوش و إقامة الحروف و بناء المدن و القصور، إلى أمثال ذلك، ممّا قامت فيه الذاكرة مقام الكتاب و اللسان مقام القلم، يعي الناس منه و يحفظون ثم يؤدّونها كما هي أو بإضافة أو نقيصة، و كثيرا ما كان بإضافات و تحريفات.
كان هذا عند الفرس المجوس، و اليهود الإسرائيليين، و العرب الجاهليين المشركين، و اختص هؤلاء بأخبار الجاهلية الاولى و أنسابها، و ما فيها من قصص عن البيت و زمزم و جرهم، و ما كان من أمرها، ثم ما كان من خبر الاسر الّتي تناوبت الزعامة و الإمرة على قريش، و ما جرى قبل ذلك لسدّ مأرب في اليمن، و ما تبعه من تفرّق الناس في البلاد.
📗منبع: #موسوعة_التاريخ_الإسلامى ج1،ص:14
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✏️تاريخ قبل از اسلام
📍عربهاى پيش از اسلام چيزى به نام تاريخ نداشتند، مگر مطالبى را كه سينه به سينه براى يكديگر نقل مى كردند.
آنان درباره اخبار آباء و #اجداد و انساب و اقوام و قبايل و پادشاهانشان صحبت مى كردند و در قصه هايى، پهلوانى و كرم و وفاى آنها را به تصوير مى كشيدند.
هم چنين در خصوص خاندانى كه إمارت را يكى بعد از ديگرى به دست گرفته و به تجهيز سپاه و برپايى جنگها و آبادانى شهرها و بنيانگذارى قصرها مى پرداختند، حكايتها بر جاى گذاشته اند.
در نقل اين داستانها حافظه به جاى كتاب و زبان جانشين قلم بوده است و مردم آنها را جمع آورى و حفظ كرده و سپس آن را به همان صورت يا با حذف و اضافه هايى نقل كرده اند.
اين شيوه نزد #فارسها و #يهوديان و عربهاى مشرك جاهليّت رايج بود و عربها به خصوص اخبار جاهليت و أنساب را نيز داشتند كه در آن قصه هاى مربوط به #خانه_خدا و #چاه_زمزم و قبيله جرهم و مسائل مربوط به آنها وجود داشت و اخبار خاندان هايى كه يكى پس از ديگرى زعامت و رياست قريش را به عهده گرفته و حوادثى كه قبل از آن براى سدّ مأرب در #يمن رخ داده بود براى همديگر نقل مى كردند.
@Yusufi_Gharawi
#نشست_ها🔶
نشست علمی
🔷موضوع :
🔶«بازخوانی شهادت معصومین (ع)
با تکیه بر ملاکهای نقد اخبار تاریخی»
🔷 با ارائه آیت الله یوسفی غروی
🔶زمان : دوشنبه 2 دی 98 ساعت 16
🔷مکان : دانشگاه ادیان و مذاهب قم سالن شهید بهشتی
👇
https://b2n.ir/890964
https://eitaa.com/Yusufi_Gharawi
#معرفی_مقاله
#نشستی_علمی
📕تاریخ هجوم به خانه #حضرت_زهرا (س)
✍🏼نویسندگان: محمدهادی یوسفی غروی
🖍منبع: تاریخ در آینه پژوهش سال هفتم پاییز 1389شماره 3 (پیاپی 27)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
در تاریخ 26/11/89 برابر با یازدهم ربیع الاول 1432 و هم زمان با ایام پس از رحلت رسول خدا…(ص)، به همت گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نشستی علمی با موضوع «بررسی تاریخ حمله به خانه حضرت فاطمه» با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی برگزار شد. از آنجا که تاریخ نویسان درباره تاریخ این حادثه، سخن صریح و روشنی ندارند، استاد محترم با بررسی بعضی از شواهد و قراین، دیدگاه جدیدی در این باره ارائه کرد. آنچه پیش روست متن ویرایش شده این بحث است. طبیعی است مطالب ارائه شده، دیدگاه استاد محترم است که در این نشریه عرضه میشود و باب بحث و بررسی در بارة این موضوع همچنان باز است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📕دانلود 👇🏻
http://ensani.ir/file/download/article/20130115083658-9712-1.pdf
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@Yusufi_Gharawi
May 11
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#فرزندان_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_زینب سلام الله علیها 1
جمله اي كه راجع به مقام علمي و تعليمي و آموزگاري حضرت زينب (س) به دست ما رسيده از شخصي نقل شده است به نام نحوي مازني كه از قدماي نحويان كوفه بود.
از زبان او نقل شده كه ما همسايه #اميرالمومنين (ع) بوديم و وقتي كه اميرالمومنين (ع) از مدينه به بصره براي جنگ جمل رفته بودند
- مي دانيد كه امام در بصره پيروز شدند اما در اين سفر خانواده را همراه خود نبريده بودند و بدون خانواده به كوفه وارد مي شوند اما بعد كساني را مي فرستند تا خانواده را از مدينه به كوفه بياورند. -
در آن زمان هم حضرت زينب سلام الله عليها با همسرشان كه پسر عمويشان بود به نام عبدالله #جعفر_طيار در مدينه زندگي مي كردند و به همراه خانواده و در ركاب اميرالمومنين (ع) از مدينه به كوفه آمدند.
آن زمان كه خانواده اميرالمومنين (ع) به كوفه آمده بودند زنان كوفه براي پرسيدن مسايل خود به منزل #امام_علي (ع) و بانوي اين خانواده حضرت زينب (س) مراجعه مي كردند و حضرت زينب (س) پاسخگوي مسايل اين بانوان بوده و از طرف ديگر جلسات تفسير قرآن داشته اند.
او در اين باره مي گويد در اين چهار پنج سالي كه خانواده اميرالمومنين (ع) در كوفه بودند ما قد و قامت حضرت زينب (س) را نديديم.
معلوم مي شود كه اين طور نبوده كه حضرت مدام بيرون بروند و در ميان مردم به حشر و نشر بپردازند
ادامه دارد 👇🏻
💯هر روز یک نکته تا چهارشنبه 11دی ماه مصادف با پنجم جمادي الاولي میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@Yusufi_Gharawi
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#فرزندان_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_زینب سلام الله علیها 2
🖍چرا نام حضرت، زينب بود و آيا اين قول مشهور كه زينب به معناي زينت پدر و زيب اب است قول درستي است؟
✍🏼اول اين را بگويم كه چون در افواه مشهور است كه مي گويند زينب كبري برخي از اين صفت چنين برداشت مي كنند كه حضرت زينب (س) بزرگ تر از #ام_كلثوم بوده اند در حالي كه در كتاب هاي تراجم صحابه - شرح حال صحابه پيامبر (ص) - آمده است كه زينب دختر دوم اميرالمومنين (ع) بعد از حسنين (ع) بودند.
حالا اين كه چرا نام اين دو دختر اميرالمومنين، زينب و ام كلثوم گذاشته شد مي دانيم كه پيامبر (ص) چهار دختر به نام هاي زينب و ام كلثوم و رقيه و فاطمه داشتند كه فاطمه كوچك ترين دختر پيامبر بود و #حضرت_فاطمه (س) وقتي دو خواهر خود را از دست داده بودند نام آن ها را بر روي دختران خود مي گذارند.
اين كه به قول شما برخي زينب را زينت پدر و زينت اب مي گويند اين ها ريشه اي ندارد
اين که گفته مي شود #پيامبر (ص) به پيشنهاد #جبرئيل اسم حضرت را زينب گذاشتند مبنايي ندارد
و پيش از حضرت زينب اين نام، نام دختر پيامبر و دختر #حمزه_سيدالشهدا بوده است و در زمان عرب، زينب نام درخت زيبايي در بيابان بوده كه عرب اين نام را براي دختران برگزيده بود.
ادامه دارد 👇🏻
💯هر روز یک نکته تا چهارشنبه 11دی ماه مصادف با پنجم جمادي الاولي میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@Yusufi_Gharawi
#پاسخ_به_شبهات
#جمعه_های_انتظار
#امام_زمان عجّل اللّه فرجه
#مهدویت ۲
در ميان تمامي مسلمانان اين مساله كه پيامبر (ص) وعده داده است در آخر الزمان مردي از اهل بيت(ع) ظهور و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد، قابل قبول است با فرق اينكه چند نقطه مورد توافق بين شيعيان و غير شيعيان و چند نقطه هم مورد اختلاف است.
نقطه هاي مورد اتفاق اين است كه مرد مسلمان مومني از عرب، از ميان قريشيان در ميان قريشيان از بني هاشم و از بني هاشم آل ابي طالب و در ميان آنها از فرزندان علي و فاطمه است.
تا اينجا مورد اتفاق بين همه مسلمانان است اما از اينجا به بعد مورد اختلاف قرار مي گيرد به اين معنا كه فرزندان پسر علي و زهرا، بين حسن و حسين مورد اختلاف است.
اهل سنت بيشتر قايل به اين هستند كه امام زمان(عج) از نسل امام حسن(ع) خواهد بود و شيعيان به پيروي از اهل بيت(ع) قايل به اين هستند كه امام زمان(عج) از نسل #امام_حسين(ع) خواهد بود.
اينكه اهل سنت، امام زمان (عج) را از نسل #امام_حسن (ع) و شيعيان از نسل امام حسين (ع) مي دانند
اما
امام زمان(عج) هم از نسل امام حسن و هم از نسل امام حسين است؛ چون مادر امام محمد باقر، دختر امام حسن بوده كه به عقد امام زين العابدين در مي آيد پس فرزندان #امام _باقر تا امام زمان همه از نسل هر دو امام حسن و حسين هستند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@Yusufi_Gharawi
#روش_مطالعه_تاریخ
#روش_تحقيق_تاريخ_اسلام 2
التأريخ بعد الإسلام:
ثمّ ظهرت الرسالة المحمّدية بصفتها أعظم حادث في حياة البشر عامّة و العرب خاصّة، فكان محور تأريخ البشر عامّة و العرب خاصّة، فما اجتمع ملأ منهم أو تفرّق إلّا و حديثهم عنه، و لا تحرّكت جيوشهم و كتائبهم إلّا له أو عليه، حتّى تتوّجت جهوده بمعنى قوله سبحانه إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً فنبذوا ما كانوا فيه من الجاهلية الجهلاء و الضّلالة العمياء بهداية القرآن و الإسلام.
و يومئذ و بظهور النبيّ صلّى اللّه عليه و آله و ظهور دعوته، ظهر مورد جديد للتأريخ، و هي أحاديث الصحابة و التابعين و أهل بيته عليهم السّلام عن ولادته و حياته، و ما قام به صلّى اللّه عليه و آله من جهاد و جهود في سبيل اللّه، و اصطدام في ذلك مع المشركين، و دعوة إلى التوحيد، و ما كان فيها من أثر للسيف و السّنان و اللسان و البيان، و أصبحت هذه هي موادّ التأريخ الجديد بصورة عامّة و سيرة الرّسول بصورة خاصّة.
#موسوعة_التاريخ_الإسلامي ،ج1،ص:15
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#بعثت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله كه بزرگترين حادثه براى جامعه بشريت به طور عام و براى جامعه عرب به طور خاص بود، رخ داد.
هيچ جمعى نبود، مگر آن كه در مورد اين حادثه صحبت مىكردند و سپاه و لشكرى حركت نمىكرد، مگر آن كه به نفع يا عليه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله بود
تا اين كه تلاشهاى وى به نتيجه رسيد و به فرموده خداوند تبارك و تعالى:
«إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً»
پيروزى نصيب آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله شد و مردم با هدايت قرآن و اسلام از جاهليت و ضلالت آشكار نجات يافتند.
بعد از ظهور #پيامبر_اكرم صلّى اللّه عليه و آله و آشكار شدن دعوتش، صفحه جديدى از تاريخ گشوده شد و نقل احاديث به وسيله #صحابه و #تابعين و اهل بيت گرامىاش عليهم السّلام در مورد تاريخ ولادت و زندگانى و جنگهايش با مشركان و دعوت به توحيد و اثرات شمشير و نيزه و زبان و بيان مورد اهتمام قرار گرفت.
بيان اين حوادث، به تدريج تاريخ اسلام را به صورت عام و سيره رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله را به صورت خاص تشكيل داد.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@Yusufi_Gharawi