May 11
50.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چرا پیامبر ابلاغ جانشینی امام علی را روز عید قربان که جمعیت بیشتر بود انجام نداد؟
⭕️ آیا نباید این امر مهم زمانی ابلاغ میشد که جمعیت بیشتری حاضر باشند و آیا جز این است که روز عید قربان از این جهت بهترین روز بود؟
از زبان استاد یوسفی غروی پاسخ این پرسشها را بشنوید (فایل تصویری).
#یوسفی_غروی #غدیر #قربان
دوستان خود را به کانال ما دعوت کنید⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
چرا ابلاغ در عید قربان نبود؟_1.mp3
9.5M
⭕️ چرا پیامبر ابلاغ جانشینی امام علی را روز عید قربان که جمعیت بیشتر بود انجام نداد؟
⭕️ آیا نباید این امر مهم زمانی ابلاغ میشد که جمعیت بیشتری حاضر باشند و آیا جز این است که روز عید قربان از این جهت بهترین روز بود؟
از زبان استاد یوسفی غروی پاسخ این پرسشها را بشنوید (فایل صوتی).
#یوسفی_غروی #غدیر #قربان
دوستان خود را به کانال ما دعوت کنید⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیست و دوم: بقیع
پس از شستوشو عازم حرم مطهر شدیم. از کوچههای تنگ اطراف حرم که دو نفر با هم نمیتوانند راه بروند و با دیوارهای بلند عمارتهای چندطبقه که مانند چاهها و درههای عمیق است، عبور کرده وارد صحنی شدیم که مانند کوچهای است و در سمت غرب به باب جبرئیل منتهی میشود. با ضریح مرتفعی مواجه شدیم. همین که شروع به سلام نمودم گویا پردهای بر گوش و چشمم آویخته شد، نه صداها و قیافههای مختلف مردم متوجهم میکند و نه از خصوصیات حرم و مسجد چیزی به چشمم میآید. فقط قدرت و عظمتی را احساس میکنم که بر مغز و اعصابم مسلط است. پس از نماز مغرب و عشا به منزل برگشتیم و صبح برای زیارت ائمه و بزرگانی که در بقیعاند رفتیم.
بقیع قبرستانی است در شمال شرقی مدینه که طرف غرب و قسمتی از جنوب آن به شهر متصل است. قسمتهای دیگر را نخلستانها احاطه نموده و اطراف آن با دیواری محصور شده است. با آنکه قبرستان بقیع مدفن متجاوز از ده هزار نفر از اولیا و بزرگان و علمای اسلام است، از هر جهت خراب است و صورت زنندهای دارد. در اطراف آن محل زباله و خاکروبه است. در طرف راست درب ورودی جمعیت زیادی از ایرانی و غیرایرانی و شیعه و سنی گرد محوطهای با حال تأثر ایستاده و مشغول زیارت و دعا هستند؛ در این محوطه قبور چهار نفر از ائمۀ بزرگوار اسلام و جگرگوشههای رسول اکرم است.
در اینجا قبور با زمین یکسان و نزدیک یکدیگر قرار گرفته است. از این اهانت که به نام دین و نسبت به مرقد بزرگترین شخصیتهای مسلمانان انجام شده جملۀ مسلمانان، جز حرب وهابیت، متأثرند. پلیسهای جاهل و خشک سعودی اطراف قدم میزنند و مراقباند کسی نزدیک نرود، گاهی هم به عنوان اینکه آنها مشرکاند و فقط خودشان نمونۀ کامل توحیدند توهین مینمایند. شرطۀ جوانی قدم میزد و میگفت: الله یهدینا و ایاکم الی عبادته!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ایام اعزام حجاج به خانۀ خدا هر شب با برگی از سفرنامۀ مرحوم طالقانی همراه خواهیم شد. این مطالب برگرفته از کتاب «به سوی خدا میرویم» است و شبهای آینده دیگر بخشهای این سفرنامه را در کانال قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید و کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
غدیریه
بخش پنجم
سائل کاشانی (از شاعران قرن دهم هجری)
سائل کاشانی رسالهای نگاشته که در آن چهل حدیث کوتاه از احادیث نبوی را در مناقب و فضائل امام علی آورده و زیر هریک ترجمۀ آنها را به زبان فارس و در قالب «چار» سروده و آن را صحیفة المؤمن نامیده است.
در ترجمۀ حدیث غدیر سروده است:
مقتدای امم امام رسل / گفت در شأن بحر علم علی
هرکه مولای او منم تحقیق / هست مولای او علی ولی
همچنین در ترجمۀ حدیث «ذکر علی بن ابی طالب عبادة» سروده است:
ذکر خیر علی کند همه عمر / هرکه ذکر خداش عادت شد
به عبادت گرا که پیغمبر / گفت ذکر علی عبادت شد
صائب تبریزی (1016-1086)
او در شعری خطاب به کعبه میگوید:
هیچ تعریفی تو را زین به نمیدانم که شد / در تو پیدا گوهر پاک امیرالمؤمنین
بهترین خلق بعد از بهترین انبیا / ابنعم مصطفی داماد خیرالمرسلین
تا نگرداند نظر حیدر نگردد آسمان / تا نگوید یا علی گردون نخیزد از زمین
ــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #سائل_کاشانی #صائب_تبریزی #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
41.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰انیمیشن سه بعدی: پس از من/After Me
🔻"پس از من" نام انیمیشن کوتاهی است که با بررسی شواهد علمی و تاریخی دقیق، در قالب داستانی کوتاه، واقعه عظیم غدیر را به نمایش میگذارد. این انیمیشن با هزینه کاملا مردمی ساخته شده و به دست شما رسیده است.
🔹در این انیمیشن نقش بی بدیل پیامبر (ص) در خنثی سازی توطئه های جریان نفاق در مخالفت با ولایت امیرالمومنین (ع) به خوبی به تصویر کشیده شده است. همچنین تمامی خطبه غدیریه پیامبر (ص) در این انیمیشن به نمایش در آمده است.
🔸 لطفاً با نشر حداکثری این انیمیشن در گروهها، کانالها و محافل عید غدیر در گسترش فرهنگ غدیر شریک باشید.
مشاهده و دریافت فایل با کیفیت بالا از طریق آپارات: 👇
https://www.aparat.com/v/tpHTG
مشاهده و دریافت فایل با کیفیت بالا از طریق یوتیوب: 👇
https://youtu.be/EjALVGiopqc
💠 کانال رسمی انیمیشن «پس از من»:
https://eitaa.com/ghadir_animation
دوستان خود را به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید: 👇
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیست و سوم
اگر ابنتیمیه و ابنقیم و محمد بن عبدالوهاب که پایهگذاران مسلک وهابیت هستند با تعالیم چهار امام مدفون در بقیع آشنا میشدند، خدا را جسم وسیع و بالای تخت نمیدانستند و به اجتهاد زندۀ اسلام پی میبردند و از این جمود و تحجر، خود و دیگران را نجات میدادند. ثمرۀ تعلیمات آنان حکومتی را پدید نمیآورد که با هر رشد و علم و حرکتی به نام دین دشمنی نماید! نتیجۀ تعلیمات علمای وهابیت، حکومتی است که به عنوان کلمۀ توحید، جز پرستش پول و ماده هدفی ندارد!
برای من بسیار تأثرانگیز بود که بالای قبرهای معلوم یا در ناحیۀ قبوری که آثار آن از میان رفته بایستم و سلام دهم و فاتحه بخوانم ولی ندانم ناحیۀ محل دفن جگرگوشۀ پیامبر و مادرم کجاست؟! بیشتر علمای تاریخ و حدیث میگویند در بقیع دفن شده است، اما کجای بقیع؟ این حیرت و تأثر تنها برای من نبود، هزارها علوی و میلیونها مسلمان وقتی که به این قبرستان آمدهاند، خواستهاند به زهرای اطهر سلام دهند اما ندانستند به کدام طرف متوجه شوند.
از بقیع بیرون آمده در کوچههای غربی و شمالی به سوی حرم نبوی روان شدیم. چون نزدیک وسط روز است، فشار جمعیت کمتر است. مقابل قسمت شمالی ضریح رسول اکرم قسمتی است که بعضی از مردم به نام «قبر فاطمه» زیارت میکنند. آنچه مسلم است این قسمت خانه یا حجرۀ زهرا علیها السلام بوده است. ضریح سرتاسری که محتوی حجرات پیامبر و علی علیهما السلام بوده و فعلا قسمت جنوبی آن قبر رسول اکرم و شیخین است از دیوار شرقی و غربی فاصلۀ زیادی ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ایام اعزام حجاج به خانۀ خدا هر شب با برگی از سفرنامۀ مرحوم طالقانی همراه خواهیم شد. این مطالب برگرفته از کتاب «به سوی خدا میرویم» است و شبهای آینده دیگر بخشهای این سفرنامه را در کانال قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید و کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
غدیریه
بخش ششم
آذر بیگدلی (1134-1195)
شنیدم به فرمان حی قدیر / علی را پیمبر به روز غدیر
به بالای سر برد و با خلق گفت / که تا چند از این راز باید نهفت
از آنان که دارندم آیین و کیش / شمارد مرا هر که مولای خویش
پس از من بداند که مولا علی است / ز هر کس به مولایی اولی علی است
شمسالادبا میرزا سید محمد اصفهانی (1252-1302)
رسم سالک نیست در یک ره دو رهبر داشتن / جز به یک شه ملک دل نتوان مقرر داشتن
گر صراط المستقیمی بایدت در راه دل / چاره نبود مر تو را جز مهر حیدر داشتن
نفس اول عقل دوم شخص سوم در وجود / آنکه دل را جز به وی نتوان مقرر داشتن
ایمنی از شر اگر خواهی ولای او گزین / بیولایش کی توان جان ایمن از شر داشتن
عاقلان دانند این معنی که نازیبا بود / خارجی را برتر از نفس پیمبر داشتن
چون همی دانی که حیدر را برادر خواند وی / پس خلافت را نشاید جز برادر داشتن
ـــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #آذر_بیگدلی #اصفهانی #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیست و چهارم
تمام توجه مردم به قسمت میان منبر و ضریح است چون این حدیث از رسول اکرم معروف است که «بین منبری و قبری روضة من ریاض الجنة». در این قسمت جمعیت زیاد و حاکم است.
قرآنها روی رحلها گذارده شده است. مردمان باشخصیت، بیشتر نشسته و به تلاوت قرآن مشغولاند. عدهای هم مردم را زیر پا میگذارند تا خود را به شبکههای بلند مقابل قبر برسانند. شرطه مراقب است کسی ضریح را نبوسد.
در زمان خلفای راشدین به حسب مرکزیت مدینه و زیادی جمعیت مسجد توسعه یافت. در زمان عثمان بنای آن محکمتر گردید ولی از وضع سادۀ نخستین بیرون نرفت و حجرات جزو مسجد نبود. پس از آنکه محور خلافت شام شد و به دست بنیامیه افتاد، مسجد از وضع سادۀ نخستین بیرون رفت. برای آنکه کاخنشینی و تجمل خود را زیر پردۀ اشتباه کاری نگه دارند و مردم را از وضع سادۀ اول منصرف کنند، به تجمل مسجد کوشیدند و برخلاف نظر اسلام مساجد را به طلا و نقره زینت نمودند. برای این کار از معماران و مهندسان رومی که آشنای با ساختمان کلیساها بودند کمک گرفتند.
کار به اینجا رسید امروز که در مسجد نبوی نشستهایم و باید مسلمانان درس توحید و ایمان از این محل بگیرند، عدهای مبهوت تجملات و قندیلها هستند! هر امام و امامزاده که گنبد طلا و فرشها و اساس و ساختمان پربها داشته باشد بیشتر مورد توجه است. آیا این اشتباه از این جهت است که اکثر مردم عواماند؟ مگر مسلمانان نخستین درسخوانده بودند؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ایام اعزام حجاج به خانۀ خدا هر شب با برگی از سفرنامۀ مرحوم طالقانی همراه خواهیم شد. این مطالب برگرفته از کتاب «به سوی خدا میرویم» است و شبهای آینده دیگر بخشهای این سفرنامه را در کانال قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید و کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
غدیریه
بخش هفتم
جلالالدین همایی (1278-1359 ه.ش.)
تا به کی افسانه از دارا و اسکندر کنی / قصه باید از امیرالمؤمنین حیدر کنی
گر حدیث راست میخوای و گفتار درست / مدح باید از شه دین حیدر صفدر کنی
با علی نام از ابوسفیان و فرزندش نبر / روبهان را کی سزد با شیر نر همبر کنی
یعنی اندر حکم سنّت بعد قرآن کریم / تکیه باید بر علی و عترت اطهر کنی
اخوان ثالث (1307-1369 ه.ش.)
اگر صیاد را باشد دل از صیدی و دامی خوش
وگر آهو دشت ایمن از خُرّم خرامی خوش
...
«امینی»وار مردانی که در اکرام حق کوشند
جز این در زندگیشان نیست عشقی یا مرامی خوش
«امینی» پاکباز دین و حق کاندر قمار عشق
به نقدر عمر و هستی زد همه داوِ تمامی خوش
«غدیر»ی کرد بیهمتا چنان چون بیکران دریا
لبالب از رحیق حق جهان را زو مشامی خوش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #همایی #اخوان_ثالث #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
32.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ در واقعۀ غدیر خم چند نفر حاضر بودند؟
⭕️ آیا همۀ حاجیان حاضر در حجة الوداع در غدیر خم نیز حاضر بودند؟
پاسخ این پرسشها را از زبان استاد یوسفی غروی خواهید شنید (نسخۀ تصویری).
#غدیر #حجةالوداع #یوسفی_غروی
دوستان خود را به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
حاضران+در+غدیر.mp3
4.9M
⭕️ در واقعۀ غدیر خم چند نفر حاضر بودند؟
⭕️ آیا همۀ حاجیان حاضر در حجة الوداع در غدیر خم نیز حضور داشتند؟
پاسخ این پرسشها را از زبان استاد یوسفی غروی خواهید شنید (نسخۀ صوتی).
#غدیر #حجةالوداع #یوسفی_غروی
دوستان خود را به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1